Codul de procedura penala a fost modificat de catre senatori cu 74 de voturi pentru si 28 de voturi impotriva. Nu au fost multe dezbateri pe acest proiect. Opozitia a criticat proiectul, aratand ca acesta favorizeaza infractorii si nu victimele.
Proiectul a primit saptamana trecuta raport favorabil din partea Comisiei speciale pentru legile Justitiei, comisie condusa de Florin Iordache (PSD). Printre amendamentele adoptate se afla limitarea controlului judiciar dispus de instanta de judecata, respectiv ca suspectul sa fie adus cu mandat de aducere numai in mod exceptional si motivat, iar denuntul sa fie in termen de 6 luni de la luarea la cunostinta despre infractiune.
Codul de procedura penala va ajunge din nou la comisia speciala condusa de Florin Iordache, iar apoi va merge la vot in Camera Deputatilor.
Potrivit proiectului, masura arestului preventiv sa se ia doar in cazul existentei unor probe si indicii temeinice, fiind inlocuita astfel sintagma „suspiciuni rezonabile”. Parlamentarii au stabilit si ca procurorii sa poata sa distruga probele dintr-o inregistrare obtinuta in mod nelegal si sa intocmeasca un proces verbal in acest sens, pe care sa il depuna la dosarul in cauza.
In termen de maxim un an de la data inceperii urmaririi penale cu privire la fapta, organul de urmarire penala este obligat sa procedeze fie la inceperea urmaririi penale cu privire la persoana, daca sunt indeplinite conditiile legale pentru a dispune aceasta masura, fie la clasarea cauzei, au mai stabilit parlamentarii.
Un alt amendament prevede ca, dupa incetarea masurii de supraveghere tehnica, procurorul informeaza in scris in cel mult 10 zile pe inculpatul care a fost subiect al unui mandat despre masura de supraveghere tehnica ce a fost luata in privinta sa.
„Revizuirea hotararilor judecatoresti definitive, cu privire la latura penala, poate fi ceruta si in cazul neredactarii si/ sau nesemnarii hotararii de condamnare de judecatorul care a participat la solutionarea cauzei”, prevede un text propus. Un alt caz in care se poate cere revizuirea hotararilor judecatoresti definitive este si daca un judecator sau un procuror a fost sanctionat disciplinar definitiv pentru exercitarea functiei cu rea-credinta sau grava neglijenta, daca aceste imprejurari au influentat solutia pronuntata, au mai stabilit parlamentarii din comisie.
De asemenea, conform unui alt amendament adoptat, „instanta de apel nu poate desfiinta sentinta primei instante prin care s-a dispus achitarea inculpatului si nu poate pronunta o hotarare de condamnare direct in apel decat daca sunt administrate probe noi care sa conduca la desfiintarea solutiei de achitare a primei instante pentru infirmarea motivelor pentru care a fost dispusa achitarea”.
In plus, „audierea unei persoane nu poate dura mai mult de 6 ore din 24 de ore, iar perioadele de 6 ore nu pot fi consecutive, intervenind un interval de 12 ore”.
Parlamentarii au decis ca „declaratiile suspectului sau inculpatului vor fi obligatoriu inregistrate cu mijloace tehnice audio si puse integral la dipozitia apararii sub sanctiunea excluderii acestei probe”.
Agenda Cadrului Didactic 2024-2025
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
„In cursul urmaririi penale, audierea suspectului sau inculpatului de catre procuror se inregistreaza cu mijloace tehnice audio sau audio-video. Atunci cand inregistrarea nu este posibila, acest lucru se consemneaza in declaratia suspectului sau inculpatului, cu indicarea concreta a motivului pentru care inregistrarea nu a fost posibila”, potrivit proiectului.
Conform noilor prevederi, martorul poate refuza sa depuna marturie cu privire la acele fapte sau imprejurari care ar putea atrage raspunderea sa pentru savarsirea unei fapte penale. O persoana audiata in calitate de martor protejat sau amenintat nu poate fi audiata in aceeasi cauza, in calitate de martor cu identitate reala decat daca au incetat temeiurile care au condus la acordarea altei calitati. O persoana nu poate avea mai multe calitati de martor fara identitate reala si nici nu poate fi in acelasi timp si martor amenintat si martor protejat in aceeasi cauza, cu privire la aceleasi fapte sau imprejurari.
Inregistrarile efectuate de parti si de subiectii procesuali principali constituie mijloace de proba cand privesc propriile convorbiri sau comunicari pe care le-au purtat cu tertii. Inregistrarile de pe camerele de supraveghere asezate in locurile publice pot constitui mijloace de proba, a mai stabilit comisia.
Un alt articol adoptat prevede ca „pentru a putea servi la pronuntarea unei solutii de trimitere in judecata, de renuntare la aplicarea pedepsei sau de amanare a aplicarii pedepsei, inregistrarile audio si video si fotografiile furnizate de parti, de subiectii procesuali principali ori de alte persoane trebuie sa poata fi verificate din punct de vedere al legalitatii obtinerii lor si expertizate, in vederea stabilirii realitatii ori veridicitatii acestora”.
„In cursul urmaririi penale sau al judecatii, organele de urmarire penala sau instanta de judecata pot comunica public date despre procedurile penale care se desfasoara doar atunci cand datele furnizate justifica un interes public prevazut de lege sau acest lucru este necesar in interesul descoperirii si aflarii adevarului in cauza”, au mai decis parlamentarii comisiei Iordache, propunere adoptata de senartori.
Alt amendament adoptat spune ca „suspectul sau inculpatul beneficiaza de prezumtia de nevinovatie, nefiind obligat sa isi dovedeasca nevinovatia, si are dreptul de a nu contribui la propria acuzare si dreptul de a nu coopera in cadrul oricarei proceduri penale. Orice dubiu cu privire la vinovatia suspectului sau inculpatului ii profita exclusiv acestuia”, arata Digi24.
Parlamentarii au stabilit, de asemenea, ca probele obtinute in mod nelegal nu pot fi folosite in proces, fiind lovite de nulitate absoluta, iar probele si mijloacele de proba excluse se pastreaza sigilate la sediul parchetului, in ceea ce priveste cauzele aflate in faza de urmarire penala, respectiv al instantei, in cauzele aflate in curs de judecata.
In cursul urmaririi penale si al judecarii cauzei sunt interzise comunicarile publice, declaratiile publice, precum si furnizarea de alte informatii, provenind de la autoritati publice, referitoare la faptele si persoanele ce fac obiectul acestor proceduri si nu se pot face referi la persoanele suspectate sau acuzate ca si cum acestea au fost condamnate.
Atentie! Modificarile votate de Senat nu sunt inca incluse in lege! Pentru a modifica Codul de Procedura Penala, noutatile aduse de alesi vor trebui sa treaca de Parlament, sa fie promulgate de catre Presedinte si sa fie publicate in Monitorul Oficial.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE