Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

NORME din 25 martie 2004 (*republicata*) fundamentale pentru gospodarirea in siguranta a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat*)

 NORME din 25 martie 2004 (*republicata*) fundamentale pentru gospodarirea in siguranta a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat*)

EMITENT: COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 223 din 28 martie 2014

    *) Republicate in temeiul art. IV din Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare nr. 217/2013 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare nr. 56/2004 privind aprobarea Normelor fundamentale pentru gospodarirea in siguranta a deseurilor radioactive, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 19 din 11 ianuarie 2014, dandu-se textelor o noua numerotare.
    Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare nr. 56/2004 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 393 din 4 mai 2004.



    CAP. I
    Scop si definitii

    ART. 1
    Prezenta reglementare stabileste principiile si cerintele generale privind aplicarea gospodaririi in siguranta a deseurilor radioactive, inclusiv a combustibilului nuclear uzat, potrivit prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Legea nr. 111/1996.
    ART. 2
    Prezenta reglementare completeaza cadrul legislativ pentru gestionarea responsabila si in conditii de siguranta a combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive pentru a evita impunerea de sarcini inutile generatiilor urmatoare.
    ART. 3
    Prezenta reglementare completeaza prevederile Normelor fundamentale de securitate radiologica, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare nr. 14/2000, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 404 si nr. 404 bis din 29 august 2000, denumite in continuare NFSR.
    ART. 4
    (1) Etapele de baza in gospodarirea deseurilor radioactive sunt definite in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezenta reglementare.
    (2) Definitiile termenilor la care se refera prezenta reglementare se regasesc in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta reglementare. Pentru termenii care nu sunt definiti in anexa nr. 2, se vor utiliza definitiile din Legea nr. 111/1996 si din NFSR.

    CAP. II
    Domeniul de aplicabilitate

    ART. 5
    (1) Prezenta reglementare se aplica:
    a) tuturor etapelor gestionarii combustibilului nuclear uzat, atunci cand acesta rezulta in urma activitatilor desfasurate exclusiv in scopuri pasnice;
    b) tuturor etapelor gestionarii deseurilor radioactive, de la generare la depozitarea definitiva, atunci cand acestea rezulta in urma activitatilor desfasurate exclusiv in scopuri pasnice.
    (2) Prezenta reglementare se aplica atat deseurilor radioactive si surselor orfane rezultate din practici prezente sau desfasurate in trecut, cat si deseurilor radioactive rezultate in urma unei interventii in caz de accident nuclear.
    ART. 6
    Prezenta reglementare se aplica, impreuna cu reglementarile specifice emise de autoritatile competente, si in cazul activitatilor legate de gospodarirea deseurilor radioactive care prezinta pericole suplimentare, cum ar fi cele chimice, biologice, piroforice, inflamabile etc.

    CAP. III
    Obiectivul gospodaririi in siguranta a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat

    ART. 7
    Obiectivul gospodaririi in siguranta a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat este protejarea sanatatii oamenilor si a mediului, atat in prezent, cat si in viitor, fara transferarea nejustificata a raspunderii catre generatiile viitoare.

    CAP. IV
    Principiile fundamentale ale gospodaririi deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat si cerintele generale privind aplicarea principiilor

    Principiul 1: Protectia sanatatii populatiei
    ART. 8
    Titularul de autorizatie trebuie sa gestioneze deseurile radioactive si combustibilul nuclear uzat astfel incat sa respecte urmatoarele principii:
    1. protectia sanatatii populatiei;
    2. protectia mediului;
    3. protectia dincolo de granitele nationale;
    4. protectia generatiilor viitoare;
    5. evitarea impunerii de sarcini inutile asupra generatiilor viitoare;
    6. existenta cadrului legislativ national;
    7. controlul generarii deseurilor radioactive;
    8. interdependentele referitoare la generarea si gospodarirea deseurilor;
    9. mentinerea securitatii instalatiilor;
    10. poluatorul plateste.
    ART. 9
    Deseurile radioactive si combustibilul nuclear uzat trebuie sa fie gospodarite astfel incat sa asigure un nivel acceptabil al sanatatii oamenilor.
    ART. 10
    In gospodarirea deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat trebuie luate in considerare diversele cai posibile de expunere a fiintei umane la radiatii, asigurandu-se ca expunerile se incadreaza in cerintele prevazute de NFSR si de reglementarile specifice emise de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, denumita in continuare CNCAN.
    ART. 11
    In justificarea oricarei practici, care trebuie realizata conform prevederilor NFSR, trebuie sa fie luata in considerare gospodarirea deseurilor radioactive rezultate din practica respectiva.
    ART. 12
    Planificarea activitatilor de gospodarire in siguranta a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat trebuie sa acopere intreaga perioada de timp in care radioactivitatea acestora prezinta pericole pentru sanatatea oamenilor, cu luarea in considerare a urmatoarelor circumstante:
    a) beneficiile practicii si expunerile potentiale se pot referi la grupuri de populatie separate in timp de mai multe generatii;
    b) perioadele mari de timp conduc la incertitudini crescute in ce priveste rezultatele evaluarii securitatii;
    c) radionuclizii se dezintegreaza in timp.
    ART. 13
    Sursele orfane recuperate, precum si deseurile rezultate in urma unei interventii trebuie predate ca deseu radioactiv unei unitati specializate pentru tratarea, conditionarea, depozitarea intermediara si/sau depozitarea definitiva a deseurilor radioactive.

    Principiul 2: Protectia mediului
    ART. 14
    Deseurile radioactive si combustibilul nuclear uzat trebuie sa fie gospodarite astfel incat sa asigure un nivel acceptabil de protectie a mediului.
    ART. 15
    La depozitarea definitiva a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat se va prefera concentrarea si izolarea radionuclizilor fata de dilutia si dispersia in mediu.
    ART. 16
    In evaluarile de securitate pentru activitatile de depozitare definitiva a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat trebuie sa fie considerate, pe termen lung:
    a) impactul eliberarilor de radionuclizi in mediu, normale sau potentiale, asupra organismelor umane;
    b) impactul eliberarilor de radionuclizi in mediu, normale sau potentiale, asupra altor specii decat specia umana;
    c) efectele adverse asupra viitoarei disponibilitati a resurselor naturale: pamant, ape de suprafata, ape freatice, materii prime;
    d) impactul neradiologic: poluare chimica, alterarea habitatului natural.
    ART. 17
    In stabilirea limitelor derivate de emisie a efluentilor radioactivi din cadrul oricarei practici trebuie sa se tina seama de efectul acumularilor de radioactivitate rezultate in urma evacuarilor indelungate.
    ART. 18
    Limitele derivate de emisie a efluentilor radioactivi trebuie stabilite la niveluri care sa asigure ca atat dozele primite de un membru al grupului critic, cat si radioactivitatea mediului sunt mentinute la valori cat mai scazute rezonabil posibil.
    ART. 19
    La stabilirea limitelor derivate de emisie a efluentilor radioactivi trebuie sa se tina seama si de impactul neradiologic asupra mediului, asigurandu-se ca nivelul de protectie fata de acest impact sa fie cel putin la fel de bun ca acela cerut pentru activitati industriale similare.
    ART. 20
    Importul si transferul intracomunitar in Romania de deseuri radioactive si combustibil nuclear uzat sunt interzise, cu exceptia situatiilor prevazute de Legea nr. 111/1996.

    Principiul 3: Protectia dincolo de granitele nationale
    ART. 21
    Deseurile radioactive si combustibilul nuclear uzat trebuie sa fie gospodarite astfel incat sa fie luate in considerare efectele asupra sanatatii oamenilor si asupra mediului, atat din tara, cat si de dincolo de granitele tarii.
    ART. 22
    Evaluarile de securitate pentru activitatile de gospodarire a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat trebuie sa demonstreze ca impactul asupra sanatatii oamenilor si asupra mediului din alte tari nu este mai mare decat cel considerat acceptabil pentru interiorul tarii.
    ART. 23
    In cazul activitatilor de gospodarire a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat care pot avea impact asupra sanatatii oamenilor si asupra mediului din alte tari, trebuie asigurat schimbul de informatii cu autoritatile competente din tarile respective privind emisiile normale si potentiale de efluenti radioactivi si migrarile de radionuclizi, conform prevederilor legislatiei romanesti si ale conventiilor si acordurilor internationale la care Romania este parte.
    ART. 24
    Exportul si transferul intracomunitar din Romania de deseuri radioactive si combustibil nuclear uzat sunt interzise, cu exceptia situatiilor prevazute de Legea nr. 111/1996.
    ART. 25
    (1) In vederea indeplinirii cerintei prevazute la art. 24, CNCAN verifica daca sunt indeplinite urmatoarele conditii si criterii de evaluare a oricarui stat in care exportul sau transferul intracomunitar este permis:
    a) este stat membru al Agentiei Internationale pentru Energie Atomica si adopta standardele de securitate relevante;
    b) este semnatar al Conventiei comune asupra gospodaririi in siguranta a combustibilului uzat si asupra gospodaririi in siguranta a deseurilor radioactive, face dovada indeplinirii obligatiilor ce rezulta din conventie si demonstreaza conformitatea cu prevederile relevante de securitate;
    c) este semnatar al Conventiei privind protectia fizica a materialelor nucleare si al Amendamentului la aceasta si indeplineste obligatiile de prevenire, detectie si pedepsire ce decurg din aceasta;
    d) este semnatar al Conventiei privind securitatea nucleara, ca cel mai important instrument legal in domeniul securitatii nucleare;
    e) este semnatar al Tratatului cu privire la neproliferarea armelor nucleare;
    f) este semnatar al Conventiei privind raspunderea civila pentru daune nucleare;
    g) este semnatar al Conventiei cu privire la asistenta in caz de accident nuclear sau urgenta radiologica;
    h) dovedeste conformitatea cu instrumentele internationale pentru siguranta transportului de marfuri periculoase;
    i) dispune de programe de gestionare si depozitare definitiva a deseurilor radioactive cu obiective reprezentand un nivel crescut de siguranta echivalente cu cele instituite de reglementarile Uniunii Europene;
    j) detine instalatii de depozitare definitiva in operare autorizate, care sa poata accepta deseurile radioactive, respectiv combustibilul nuclear uzat, provenite din Romania, ce urmeaza a fi depozitate definitiv.
    (2) Prevederile de la alin. (1) lit. i) si j) nu se aplica:
    a) repatrierii surselor inchise scoase din utilizare;
    b) exportului si transferului intracomunitar din Romania de combustibil nuclear uzat de la reactoare de cercetare catre o tara in care combustibilul de la reactoarele de cercetare este furnizat sau produs, tinand seama de acordurile internationale aplicabile;
    c) exportului si transferului intracomunitar din Romania de deseuri radioactive si combustibil nuclear uzat, in vederea prelucrarii, in afara teritoriului Romaniei, in baza prevederilor unor acorduri internationale sau unor contracte incheiate cu parteneri comerciali cu sediul in strainatate, in conditiile prevazute de Legea nr. 111/1996, cu conditia returnarii deseurilor radioactive rezultate din aceasta prelucrare.
    (3) Prevederile de la alin. (1) lit. j) nu se aplica transferului intracomunitar din Romania de deseuri radioactive si combustibil nuclear uzat.
    (4) Inaintea efectuarii exportului in vederea depozitarii definitive, CNCAN informeaza Comisia Europeana cu privire la continutul acordului dintre Romania si tara terta, prevazut la art. 7 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 111/1996, si ia masurile adecvate pentru a se asigura indeplinirea criteriilor de export mentionate la alin. (1).

    Principiul 4: Protectia generatiilor viitoare
    ART. 26
    Deseurile radioactive si combustibilul nuclear uzat trebuie sa fie gospodarite astfel incat impactul estimat asupra generatiilor viitoare sa nu depaseasca impactul considerat acceptabil in prezent.
    ART. 27
    Importul sau transferul intracomunitar in Romania de surse radioactive care contin radionuclizi de viata lunga, avand activitati superioare valorilor care permit depozitarea definitiva la suprafata sau in apropierea suprafetei solului, este permis numai daca exista un angajament din partea producatorului, exportatorului sau furnizorului din afara Romaniei ori altei entitati cu responsabilitati din tara de unde provin sursele, privind acceptarea returnarii in tara de origine a surselor dupa utilizare.
    ART. 28
    Depozitarea definitiva a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat se poate face numai daca este asigurata confinarea radionuclizilor, printr-un sistem multibariera, care consta din forma deseului, ambalaj, bariere ingineresti ale depozitului si bariere naturale corespunzatoare aflate pe amplasamentul depozitului definitiv.
    ART. 29
    Prima bariera pentru a asigura confinarea radionuclizilor, reprezentata de forma deseului, trebuie sa fie compatibila atat cu deseurile si ambalajul, cat si cu mediul de depozitare.
    ART. 30
    Depozitarea definitiva a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat intr-un anumit depozit se poate face numai daca activitatea totala si concentratia de activitate a deseurilor radioactive, respectiv a combustibilului nuclear uzat, sunt inferioare unor valori-limita, stabilite pentru fiecare radionuclid in procesul de evaluare a securitatii si aprobate de CNCAN prin autorizatia depozitului.
    ART. 31
    Valorile-limita prevazute la art. 30 sunt stabilite astfel incat sa fie asigurate protectia sanatatii oamenilor si protectia mediului la orice moment de timp.
    ART. 32
    Deseurile radioactive de viata lunga, avand concentratia activitatii superioara valorilor care permit depozitarea definitiva la suprafata sau in apropierea suprafetei solului, pot fi depozitate definitiv in depozite geologice adanci, amenajate astfel incat sa fie asigurate protectia sanatatii oamenilor si protectia mediului la orice moment de timp.
    ART. 33
    In evaluarea securitatii pentru amplasarea depozitului definitiv trebuie sa se tina seama de prezenta in zona a resurselor naturale, a caror viitoare explorare sau exploatare ar putea avea efecte negative asupra capacitatii de retinere a depozitului definitiv.
    ART. 34
    Depozitarea intermediara pe termen lung a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat se poate face numai daca deseurile sunt conditionate corespunzator, asigurand izolarea acestora pe durata depozitarii intermediare.
    ART. 35
    Conditionarea in vederea depozitarii intermediare pe termen lung a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat trebuie astfel realizata incat sa nu prejudicieze viitoarea depozitare definitiva a acestor deseuri.
    ART. 36
    Sistemul de evidenta a gestionarii deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat trebuie sa permita pastrarea tuturor informatiilor relevante privind deseurile, respectiv combustibilul uzat gestionat.
    ART. 37
    Sistemul de evidenta a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat trebuie conceput si realizat astfel incat sa permita pastrarea informatiilor cel putin pe durata cat deseurile radioactive, respectiv combustibilul nuclear uzat, prezinta risc pentru sanatatea omului sau pentru mediu.

    Principiul 5: Evitarea impunerii de sarcini inutile asupra generatiilor viitoare
    ART. 38
    Deseurile radioactive si combustibilul nuclear uzat vor fi gospodarite astfel incat sa nu impuna sarcini inutile asupra generatiilor viitoare.
    ART. 39
    (1) Responsabilitatea pentru realizarea activitatilor principale de gospodarire a combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive produse in cadrul unei practici revine generatiilor care au beneficiat de pe urma practicii respective.
    (2) Anumite activitati limitate, cum ar fi continuarea controlului institutional al unui depozit definitiv de deseuri radioactive, pot fi trecute in responsabilitatea generatiilor viitoare.
    (3) Responsabilitatea generatiei prezente include dezvoltarea tehnologiei, construirea si operarea instalatiilor de tratare si depozitare, asigurarea fondurilor necesare pentru gospodarirea deseurilor radioactive, asigurarea controlului si a planurilor pentru gospodarirea deseurilor radioactive.
    ART. 40
    Planificarea in timp si implementarea depozitarii definitive a diverselor tipuri de deseuri radioactive depind de factori stiintifici, tehnici, sociali si economici, cum ar fi disponibilitatea, acceptabilitatea, caracterizarea si amenajarea unor amplasamente potrivite si scaderea nivelului de radioactivitate si a generarii caldurii pe durata depozitarii intermediare.
    ART. 41
    (1) Gospodarirea deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat trebuie realizata in conditii de siguranta, inclusiv pe termen lung, cu caracteristici de siguranta pasiva, si nu trebuie sa se bazeze pe aranjamente sau actiuni institutionale indelungate.
    (2) Aplicarea prevederilor de la alin. (1) trebuie sa nu impiedice generatiile viitoare sa poata utiliza asemenea aranjamente, de exemplu pentru a monitoriza depozitele definitive de deseuri radioactive sau de combustibil nuclear uzat ori pentru a recupera deseurile radioactive, respectiv combustibilul nuclear uzat, dupa ce a avut loc inchiderea depozitului definitiv.

    Principiul 6: Existenta cadrului legislativ national
    ART. 42
    Deseurile radioactive si combustibilul nuclear uzat trebuie gestionate intr-un cadru legislativ national care sa prevada alocarea clara a responsabilitatilor si prevederi pentru independenta functiilor de reglementare.
    ART. 43
    (1) Practicile care implica gospodarirea deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat necesita autorizare din partea CNCAN, conform prevederilor reglementarilor specifice.
    (2) Cerintele pentru autorizarea practicilor care implica gospodarirea deseurilor radioactive si a combustibilul nuclear uzat sunt prevazute in Legea nr. 111/1996, in NFSR si in reglementarile specifice.
    (3) Conditiile pentru desfasurarea activitatii autorizate privind gospodarirea deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat, inclusiv cerintele de raportare, se stabilesc prin autorizatie.
    (4) Repartizarea responsabilitatilor si stabilirea surselor financiare destinate sustinerii si realizarii activitatilor de gospodarire a deseurilor radioactive, inclusiv a combustibilului nuclear uzat, sunt prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 11/2003 privind gospodarirea in siguranta a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

    Principiul 7: Controlul generarii deseurilor radioactive
    ART. 44
    Generarea deseurilor radioactive trebuie mentinuta la nivelul minim practic posibil.
    ART. 45
    Minimizarea generarii deseurilor radioactive trebuie sa fie asigurata, atat ca volum, cat si ca activitate, prin proiectare corespunzatoare si prin practici adecvate de operare si dezafectare.
    ART. 46
    In scopul indeplinirii cerintei prevazute la art. 45, este necesar, intre altele, sa se asigure:
    a) selectionarea si controlul materialelor;
    b) reciclarea si refolosirea materialelor, inclusiv prin eliberarea de sub cerintele de autorizare;
    c) implementarea procedurilor adecvate de operare, inclusiv a celor referitoare la caracterizarea din punct de vedere fizic, chimic si radiologic a deseurilor si la sortarea diverselor tipuri de materiale si deseuri.

    Principiul 8: Interdependentele referitoare la generarea si gospodarirea deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat
    ART. 47
    Interdependentele referitoare la generarea si gospodarirea deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat trebuie luate in considerare in mod adecvat.
    ART. 48
    In vederea indeplinirii cerintei prevazute la art. 47:
    a) decizia privind o anumita etapa a gospodaririi deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat trebuie luata numai dupa ce au fost analizate implicatiile asupra etapelor ulterioare, inclusiv eventualitatea inchiderii unei viitoare alternative, precum si consecintele privind generarea suplimentara de deseuri radioactive si combustibil nuclear uzat;
    b) la luarea deciziei privind o anumita etapa a gospodaririi deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat sau o anumita operatie care genereaza deseuri radioactive si combustibil nuclear uzat, trebuie optimizate securitatea si eficacitatea gospodaririi deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat, luandu-se in considerare, intre altele, identificarea cailor de generare, caracterizare si implicatiile privind transportul a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat;
    c) decizia trebuie sa fie luata cu evitarea unor cerinte care ar putea compromite securitatea operationala sau securitatea in etapele ulterioare.

    Principiul 9: Mentinerea securitatii instalatiilor
    ART. 49
    Securitatea instalatiilor pentru gospodarirea deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat trebuie asigurata corespunzator pentru toata durata de viata a acestora.
    ART. 50
    (1) In vederea indeplinirii cerintei prevazute la art. 49, in procesul de autorizare a tuturor etapelor gospodaririi deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat, titularul de autorizatie trebuie sa demonstreze, pe baza de probe si documentat, ca este asigurata securitatea lucratorilor, a populatiei si a mediului, in conditii normale de functionare, precum si in cazul evenimentelor anticipate in exploatare si in caz de accidente baza de proiect.
    (2) Amploarea demonstrarii securitatii trebuie sa fie proportionala cu complexitatea activitatii si cu magnitudinea pericolelor asociate deseurilor radioactive si combustibilului nuclear uzat si instalatiei sau activitatii.
    ART. 51
    Titularul de autorizatie trebuie sa instituie masuri pentru prevenirea accidentelor si diminuarea consecintelor accidentelor, inclusiv verificarea barierelor fizice si a procedurilor administrative de protectie pentru a asigura ca lucratorii si populatia nu sunt afectati semnificativ de radiatiile ionizante.
    ART. 52
    Selectarea amplasamentului unei instalatii pentru gospodarirea deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat, in special in cazul unui depozit definitiv, trebuie sa tina seama de toti factorii relevanti care pot afecta securitatea instalatiei sau care pot fi afectati de instalatie.
    ART. 53
    Proiectarea, constructia, operarea si activitatile desfasurate in timpul dezafectarii unei instalatii sau inchiderii unui depozit definitiv trebuie sa asigure si sa mentina, dupa caz, un nivel adecvat de protectie pentru a limita posibilele impacturi radiologice.
    ART. 54
    Pe toata durata de viata a instalatiilor de gospodarire a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat:
    a) sistemul de management al calitatii trebuie sa corespunda cerintelor CNCAN;
    b) punerea in aplicare a unor masuri urmeaza o abordare graduala;
    c) pregatirea personalului instalatiilor respective trebuie mentinuta la un nivel corespunzator.
    ART. 55
    Pe toata durata de viata a instalatiilor de gospodarire a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat trebuie sa fie realizate evaluari periodice de securitate, pentru a fi analizate securitatea si impactul asupra mediului.

    Principiul 10: Poluatorul plateste
    ART. 56
    Costurile gestionarii combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive sunt suportate de cei care au generat aceste materiale.

    CAP. V
    Strategia de gospodarire a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat

    ART. 57
    Gospodarirea in siguranta a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat se face in conformitate cu prevederile Strategiei nationale pe termen mediu si lung privind gospodarirea in siguranta a combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, elaborata de catre Agentia Nucleara si pentru Deseuri Radioactive, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/2003 privind gospodarirea in siguranta a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Strategie nationala.
    ART. 58
    (1) Titularii de autorizatii pentru instalatii nucleare si radiologice, care produc sau detin deseuri radioactive si combustibil nuclear uzat, precum si titularii de autorizatii pentru statii de tratare a deseurilor radioactive sau depozite de deseuri radioactive si combustibil nuclear uzat trebuie sa prezinte la CNCAN:
    a) strategia pe termen mediu si lung privind activitatea proprie, care trebuie sa fie in concordanta cu Strategia nationala;
    b) evaluarea costurilor implicate de implementarea strategiei proprii;
    c) dovada disponibilitatii fondurilor pentru acoperirea costurilor identificate la lit. b).
    (2) Strategia proprie prevazuta la alin. (1) trebuie stabilita in conformitate cu principiile si cerintele prevazute in prezenta reglementare si trebuie sa fie in acord cu prevederile Strategiei nationale.
    (3) Strategia si evaluarea costurilor vor fi revizuite ori de cate ori apar modificari importante la nivelul strategiei nationale de gospodarire a deseurilor radioactive, la nivelul cerintelor de reglementare sau in ceea ce priveste cerintele tehnice.

    CAP. VI
    Dispozitii tranzitorii si finale

    ART. 59
    Prezenta reglementare intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    ART. 60
    Autorizatiile eliberate de CNCAN unitatilor implicate in gospodarirea deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat raman valabile pana la data expirarii lor.
    ART. 61
    Nerespectarea prevederilor prezentei reglementari atrage dupa sine, dupa caz, sanctionarea administrativa, contraventionala sau penala, conform legii.


    ANEXA 1
    la normele fundamentale

                               ETAPELE DE BAZA
                   in gospodarirea deseurilor radioactive

    1. Etapele gospodaririi deseurilor radioactive sunt: pretratarea, tratarea, conditionarea, depozitarea intermediara, depozitarea definitiva.
    2. Gospodarirea deseurilor radioactive considera etapele de baza ca parti ale unui sistem total, de la generare pana la depozitarea definitiva.
    3. Deoarece deciziile luate intr-o etapa pot inchide alternative in alte etape, in timpul planificarii, proiectarii, constructiei, operarii si dezafectarii instalatiilor implicate in gospodarirea deseurilor radioactive, trebuie asigurata interdependenta dintre toate etapele.
    4. Etapele gospodaririi deseurilor radioactive pot fi aplicate in functie de tipul acestora.
    5. Deseurile radioactive trebuie caracterizate in scopul determinarii proprietatilor lor fizice, chimice si radiologice si in scopul de a facilita pastrarea inregistrarilor si a acceptabilitatii lor de la o etapa la alta. Caracterizarea se poate realiza, de exemplu, in scopul separarii (segregarii) materialelor excluse sau a celor reutilizabile ori datorita metodei de depozitare sau pentru asigurarea conformitatii coletelor cu deseuri cu cerintele de depozitare intermediara si depozitare definitiva. Gospodarirea deseurilor radioactive trebuie sa ia in considerare si implicatiile transportului de deseuri radioactive.
    6. Pretratarea reprezinta totalitatea operatiunilor care au loc dupa generarea deseurilor, inaintea tratarii. Pretratarea consta in una sau mai multe operatii: colectare, sortare, neutralizare si decontaminare si poate include si o perioada de depozitare intermediara.
    7. Prima etapa a pretratarii se face la producatorul deseurilor, care, in orice caz, trebuie sa asigure colectarea si sortarea deseurilor pe care le produce.
    8. Ulterior, deseurile radioactive sunt transferate la unitati specializate unde se continua pretratarea sau se trece la tratare.
    9. Pretratarea este extrem de importanta deoarece asigura in multe cazuri cea mai buna oportunitate de sortare, de exemplu, pentru reciclare sau pentru depozitare ca deseuri neradioactive cand contin cantitati de materiale radioactive excluse de la regimul de control.
    De asemenea aceasta etapa asigura oportunitatea de sortare a deseurilor radioactive, de exemplu, pentru depozitarea la suprafata sau pentru depozitarea geologica.
    10. Tratarea deseurilor radioactive include acele operatiuni facute cu intentia de a asigura securitatea acestora sau din motive economice, realizate prin schimbarea caracteristicilor acestora.
    11. Conceptele de baza ale tratarii sunt reducerea volumului, eliminarea radionuclizilor sau schimbarea compozitiei. Exemple de astfel de operatiuni sunt: incinerarea deseurilor combustibile, compactarea deseurilor solide uscate, evaporarea, filtrarea sau tratarea cu schimbatori de ioni a deseurilor lichide, precipitarea sau flocularea speciilor chimice. Cel mai des, pentru decontaminarea avansata a deseurilor lichide, se utilizeaza procese combinate. Acestea pot conduce la producerea de deseuri secundare ce necesita gospodarire separata: cartuse filtrante, rasini uzate, slam etc.
    12. Conditionarea deseurilor radioactive implica acele operatiuni care transforma deseurile radioactive intr-o forma potrivita pentru manipulare, transport, depozitare intermediara si depozitare definitiva. Operatiunile pot include imobilizarea deseurilor radioactive, plasarea deseurilor in containere si ambalarea suplimentara. Cea mai comuna metoda de imobilizare include solidificarea deseurilor de joasa si medie activitate, de exemplu, in ciment sau bitum, sau vitrifierea deseurilor inalt active in matrice de sticla. Deseurile imobilizate pot fi ambalate in containere, de la butoaie standard de 200 litri la containere cu constructie complicata, aceasta depinzand de natura radionuclizilor si a concentratiei acestora. In multe cazuri tratarea si conditionarea pot avea loc in stransa legatura una cu cealalta.
    13. Depozitarea intermediara a deseurilor radioactive implica mentinerea deseurilor radioactive astfel incat:
    a) sa fie asigurata izolarea, protectia populatiei si a mediului si monitorizarea;
    b) sa fie asigurate actiuni, cum ar fi: tratarea, conditionarea si depozitarea definitiva.
    In unele cazuri depozitarea intermediara poate fi practicata din considerente tehnice cum ar fi:
       (i) stocarea deseurilor de viata scurta pentru asigurarea dezintegrarii si apoi eliberarea nerestrictiva;
       (ii) stocarea deseurilor inalt active din considerente termice inainte de depozitarea geologica.
    In unele cazuri depozitarea intermediara poate fi practicata din considerente economice sau politice.
    14. Depozitarea definitiva este ultima etapa din sistemul de gospodarire a deseurilor radioactive. Aceasta consta, in principal, in plasarea deseurilor radioactive in instalatii de depozitare cu asigurarea unei securitati rezonabile, fara intentia de a fi mutate si fara a asigura supravegherea si intretinerea pe termen lung. Securitatea este, in principal, realizata prin concentrare si retinere care implica izolarea deseurilor radioactive conditionate in depozitul definitiv.
    15. Izolarea este realizata prin plasarea de bariere in jurul deseurilor radioactive in scopul reducerii eliberarii radionuclizilor in mediul inconjurator. Barierele pot fi naturale sau ingineresti si sistemul de izolare poate consta in una sau mai multe bariere. Un sistem multibariere asigura o izolare mai buna si asigura ca orice eliberare de radionuclizi in mediul inconjurator va avea loc la un nivel acceptabil scazut.
    Barierele pot asigura o retinere absoluta pentru o perioada, asa cum ar fi containerul cu pereti metalici, sau pot intarzia eliberarea materialelor radioactive in mediul inconjurator, asa cum ar fi materialele de umplutura sau roca gazda. In timpul perioadei cand deseurile radioactive sunt retinute printr-un sistem de bariere, radionuclizii din deseuri se vor dezintegra. Sistemul de bariere este proiectat conform optiunii de depozitare alese si matricii de depozitare.
    16. Depozitarea definitiva cuprinde si eliberarea efluentilor in mediul inconjurator in limitele autorizate, cu dispersie ulterioara. Aceasta este considerata potrivita numai pentru cantitati limitate din anumite deseuri.


    ANEXA 2
    la normele fundamentale


    Definitii

    a) Bariera - obstacol fizic care previne sau intarzie miscarea (migrarea) radionuclizilor sau a altor materiale intre componentele unui sistem, de exemplu ale unui depozit de deseuri. In general o bariera poate fi o bariera inginereasca sau naturala.
    b) Bariera multipla - doua sau mai multe bariere naturale ori ingineresti.
    c) Coletul cu deseuri - produsul rezultat in urma conditionarii care include forma deseului, containerul si orice bariera interna (de exemplu, materiale absorbante sau ecrane), pregatit in conformitate cu cerintele pentru manipulare, transport, depozitare intermediara si/sau depozitare definitiva.
    d) Combustibil nuclear uzat - combustibil nuclear indepartat definitiv din reactor dupa iradiere; combustibilul nuclear uzat poate fi considerat o resursa utilizabila care poate fi reprocesata sau poate fi depozitat definitiv ca deseu radioactiv.
    e) Conditionare - operatiunea prin care se produce coletul cu deseuri, corespunzator pentru manipulare, transport, depozitare intermediara si/sau depozitare definitiva. Conditionarea poate include conversia deseului intr-o forma solida, includerea deseului intr-un container si includerea acestuia intr-un supraambalaj.
    f) Control institutional - controlul zonei amplasamentului depozitului definitiv de deseuri radioactive dupa inchiderea acestuia, realizat de catre o institutie sau autoritate desemnata prin lege, care include monitorizarea, supravegherea, lucrari de remediere si controlul utilizarii terenului.
    g) Instalatie de depozitare definitiva - orice instalatie a carei principala destinatie este depozitarea definitiva a deseurilor radioactive.
    h) Depozitare definitiva - amplasarea si pastrarea deseurilor radioactive intr-un depozit amenajat sau o anumita locatie fara intentia de a fi recuperate. Termenul de "depozitare definitiva" include si eliberarile directe, aprobate, de efluenti radioactivi in mediu. In afara termenului de "depozitare definitiva" se utilizeaza, cu sens echivalent, termenul "dispunere finala".
    i) Depozitare intermediara - plasarea deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat intr-o instalatie nucleara in scopul izolarii, protectiei mediului si controlului de catre personal, cu intentia de a fi recuperate. Se utilizeaza, cu sens echivalent, termenul "stocare intermediara".
    j) Deseuri de viata lunga - deseuri continand radionuclizi cu timp de injumatatire mai mare de 30 de ani, in cantitati si/sau concentratii superioare valorilor stabilite de CNCAN, pentru care se impune izolarea de biosfera.
    k) Deseuri excluse - deseuri radioactive eliberate de sub regimul de autorizare conform nivelurilor de eliberare de sub regimul de autorizare aprobate de CNCAN.
    l) Deseuri radioactive - materiale radioactive in stare gazoasa, lichida sau solida pentru care detinatorul nu poate demonstra CNCAN ca se prevede sau se considera o alta utilizare si care contin radionuclizi in concentratii sau cu contaminari de suprafata superioare unor valori stabilite de CNCAN in conformitate cu reglementarile specifice aplicabile emise de aceasta conform art. 5 din Legea nr. 111/1996.
    m) Dezafectare - totalitatea activitatilor necesare a se desfasura la o instalatie nucleara sau radiologica oprita definitiv, alta decat depozitul definitiv, in vederea eliberarii nerestrictive sau utilizarii amplasamentului.
    n) Dispersie - efectul rezultat din procese cum ar fi: transportul, difuzia sau amestecarea deseurilor ori efluentilor in apa sau aer.
    o) Eliberare in mediu - eliminarea planificata si controlata a radionuclizilor in mediu, care intruneste toate conditiile impuse de autoritatea competenta din domeniul nuclear.
    p) Forma deseului - deseu radioactiv in forma sa fizica si chimica, care rezulta dupa tratare si/sau conditionare inainte de ambalare (produs solid). Forma deseului este o componenta a coletului cu deseuri radioactive.
    q) Gospodarirea deseurilor radioactive - totalitatea activitatilor administrative si operationale care sunt implicate in manipularea, transportul, pretratarea, tratarea, conditionarea, depozitarea intermediara si depozitarea definitiva a deseurilor radioactive. Gospodarirea deseurilor radioactive include si evacuarea efluentilor radioactivi. In afara termenului de "gospodarire a deseurilor radioactive" se utilizeaza, cu sens echivalent, termenul de "gestionare a deseurilor radioactive".
    r) Gospodarirea combustibilului nuclear uzat - totalitatea activitatilor care au legatura cu manipularea, transportul, depozitarea intermediara, reprocesarea sau depozitarea definitiva a combustibilului nuclear uzat. Gospodarirea combustibilului nuclear uzat include si evacuarea efluentilor radioactivi. In afara termenului de "gospodarire a combustibilului nuclear uzat" se utilizeaza, cu sens echivalent, termenul de "gestionare a combustibilului nuclear uzat".
    s) Imobilizare - conversia deseurilor intr-o matrice prin solidificare, fixare sau incapsulare in scopul reducerii riscului de migrare ori dispersie in timpul manipularii, transportului, stocarii si depozitarii.
    s) Instalatie de gospodarire a deseurilor radioactive - orice instalatie sau amenajare care are ca principal obiectiv gospodarirea deseurilor radioactive, incluzand si instalatiile nucleare in curs de dezafectare, cu conditia ca aceste instalatii sa fie definite de catre partea contractanta ca fiind instalatii de gospodarire a deseurilor radioactive.
    t) Instalatie de gospodarire a combustibilului nuclear uzat - orice instalatie sau orice amenajare care are ca principal obiectiv gospodarirea combustibilului nuclear uzat.
    t) Inchidere - finalizarea tuturor operatiunilor dupa o anumita perioada de la amplasare a combustibilului nuclear uzat sau a deseurilor radioactive intr-o instalatie de depozitare definitiva, inclusiv amenajarile tehnice finale sau alte lucrari necesare pentru aducerea instalatiei intr-o stare de siguranta pe termen lung.
    u) Migrare - miscarea materialelor prin diferite medii, datorata curgerii fluidelor.
    v) Monitorizare - masurari de parametri radiologici sau neradiologici, in vederea evaluarii sau controlului expunerii si interpretarea acestor masuratori. Monitorizarea poate fi continua sau discontinua.
    w) Pretratare - oricare dintre sau toate operatiile anterioare tratarii, cum ar fi: colectarea, sortarea, neutralizarea si decontaminarea.
    x) Remedierea mediului - actiunea de corectare sau curatare a amplasamentelor contaminate radioactiv, in care este posibila existenta si a altor substante periculoase.
    y) Reprocesare - un proces sau o operatiune care are drept obiect extragerea izotopilor radioactivi din combustibilul nuclear uzat, in scopul utilizarii ulterioare.
    z) Termen lung - in contextul prezentei reglementari:
    1. pentru depozitare intermediara: peste 20 de ani;
    2. pentru depozitare definitiva: perioada care depaseste durata prevazuta pentru controlul institutional.
    aa) Tratare - operatiile efectuate in scopul cresterii securitatii sau din motive economice prin schimbarea caracteristicilor deseurilor. Obiectivele tratarii sunt: reducerea volumului, indepartarea radionuclizilor din deseuri si schimbarea compozitiei.

                                     -------
Data aparitiei: 01 Aprilie 2014
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "NORME din 25 martie 2004 (*republicata*) fundamentale pentru gospodarirea in siguranta a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat*)":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016