Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) poate fi de acum implementat. Guvernul a adoptat OUG-ul necesar in acest sens. Iata cum vor fi atrasi banii!
Ordonanta de urgenta adoptata astazi reglementeaza in detaliu cadrul institutional pentru implementarea PNRR si stabileste fluxurile financiare, de monitorizare, verificare si control a utilizarii fondurilor alocate.
Astfel, MIPE va exercita toate atributiile de monitorizare, verificare, control si constatare, intocmire si semnare a cererilor de plata transmise Comisiei Europene in vederea atragerii fondurilor alocate.
Ordonanta a stabilit institutiile cu rol in coordonarea si implementarea reformelor si investitiilor, definind responsabilitatea fiecareia pe tot traseul proiectelor.
O noutate fata de proiectul initial al ordonantei o reprezinta implicarea Agentiilor pentru Dezvoltare Regionala in implementarea unor investitii din domeniile (educatie, sanatate si social). Mecanismul de implementare se va derula sub monitorizarea directa a ministerelor responsabile de aceste investitii si a MIPE.
Actul normativ reglementeaza modalitatea de alocarea fondurilor catre institutiile care coordoneaza implementarea reformelor si investitiilor prevazute in PNRR. Mecanismul are la baza principiul planificarii bugetare si prevede alocarea in bugetele coordonatorilor de reforme a sumelor din PNRR, precum si a finantarii nationale, daca este cazul.
Concret, ministerele si celelalte institutii vor comunica trimestrial catre MIPE si Ministerul Finantelor sumele de care au nevoie pentru realizarea reformelor si investitiilor finantate din PNRR.
Sumele aferente imprumutului, disponibile in contul Ministerului Finantelor deschis la BNR, vor fi utilizate in functie de necesitatile de finantare a deficitului bugetului de stat si refinantarii datoriei publice guvernamentale, pe baza indeplinirii jaloanelor si tintelor asociate in cadrul PNRR.
De asemenea, prezentul act normativ stabileste activitatile pe care trebuie sa le indeplineasca institutiile care coordoneaza realizarea de reforme si investitii.
PNRR si banii Romaniei
Reamintim ca Planul National de Redresare si Rezilienta este structurat pe cei 6 piloni prevazuti de Regulamentul Mecanismului de Redresare si Rezilienta si impartit in 15 componente, astfel incat sa acopere nevoile Romaniei si sa urmareasca concomitent prioritatile Comisiei Europene: tranzitia verde, transformarea digitala, crestere inteligenta, coeziune sociala si teritoriala, sanatate si rezilienta economica, sociala si institutionala, politici pentru generatia urmatoare, copii si tineri.
Romania are pentru anul viitor o finantare de aproximativ 6,171 miliarde euro, a caror accesare depinde de indeplinirea conditionalitatilor din program. Pentru anul 2021 si primul trimestru 2022 sunt planificate 45 de tinte sau jaloane din care 6 sunt deja indeplinite, iar restul sunt in curs de realizare.
Romania beneficiaza de fonduri in valoare de 29,2 miliarde euro. Prima transa din prefinantarea pentru implementarea PNRR, in valoare de 1,85 miliarde euro, a fost platita Romaniei la inceputul acestei luni.
Din cele 29,2 miliarde euro, 14,24 miliarde de euro sunt finantari nerambursabile.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<