Proiectul de lege care va face posibila infiintarea unei asociatii sau fundatii in doar 7 zile, si care permite ca procedurile legate de instanta sa fie realizate electronic, prin email, a fost adoptat de Guvern.
Este vorba despre Proiectul de lege pentru modificarea si completarea ordonantei Guvernului 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii. Dupa aprobarea in Guvern, proiectul va fi trimis in Parlament.
Descarca de AICI proiectul de lege adoptat de Guvern<<
Ministrul Justitiei, Alina Gorghiu, a declarat ca prin acest demes se face ”un pas inainte in digitalizarea si debirocratizarea domeniului” si ca modificarea legii vine in sprijinul ONG-urilor.
”Din punctul nostru de vedere, este un pas extraordinar inainte in digitalizarea si debirocratizarea domeniului. Aceasta modificare vine pornind de la premiza pe care Guvernul Romaniei a comunicat-o nu o data, ca asociatiile si fundatiile sunt actori esentiali pentru protejarea drepturilor omului, a libertatilor cetatenesti si au un rol crucial in functionarea democratiei si a societatii”, a spus Alina Gorghiu, potrivit
News.ro.
Alina Gorghiu a spus ca proiectul prevede un registru unic al asociatiilor si fundatiilor, modern, care contine informatii la zi, adecvate, actualizate, corecte.
”Acest nou sistem va permite accesul in orice moment la informatii despre orice asociatie si fundatie inregistrata in Romania. Finantarea acestui registru se va face prin sume alocate din PNRR si inlocuieste vechile sisteme electronice depasite si limitate”, a mai spus ministrul.
Gorghiu a afirmat ca beneficiarii acestei legi sunt 137.963 de ONG-uri inregistrate in Romania dintre care 114.714 sunt asociatii restul fiind fundatii, federatii, uniuni si ONG-uri de utilitate publica sau persoane juridice straine.
Principalele modificari aduse in privinta infiintarii asociatiilor si fundatiilor:
- standardizarea cererii de inscriere a asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor, al carei formular va fi aprobat prin ordin al ministrului justitiei [a se vedea art. 7 alin. (2) si art. IV alin. (1) lit. a)];
- evidentierea posibilitatii transmiterii formularului si prin mijloace moderne de comunicare (posibilitate reglementata actualmente, de altfel, si de normele de drept comun in materie procesual-civila), prin inserarea unei mentiuni exprese in acest sens in cuprinsul textului;
- calitatea mandatarului desemnat pentru a desfasura procedura de dobandire a personalitatii juridice nu mai este conditionata de calitatea de membru asociat in viitoarea entitate, acesta putand fi orice persoana desemnata prin contract de mandat;
- eliminarea cerintei depunerii unei traduceri legalizate pentru inscrierea unei asociatii ce are denumirea intr-o limba straina, fiind apreciata suficienta depunerea unei traduceri simple (nelegalizate). In plus, procedura legalizarii traducerii genereaza costuri suplimentare la infiintarea asociatiilor si fundatiilor;
- instituirea unui criteriu obiectiv pentru inscrierea unei asociatii sau fundatii care foloseste in denumirea sa cuvintele „national” sau „roman”, respectiv imprejurarea ca scopul si obiectivele prevazute in statutul persoanei juridice denota desfasurarea unei activitati in interes general, chestiune care este lasata la aprecierea instantei (fiind eliminata cerinta acordului prealabil al Secretariatului General al Guvernului);
- stabilirea unui termen mai lung (7 zile, care curge de la inregistrarea cererii) pentru verificarea legalitatii formularului de cerere si a documentelor depuse in vederea dobandirii personalitatii juridice (instantele judecatoresti au semnalat imposibilitatea obiectiva de respectare a termenului de 3 zile de verificare a indeplinirii conditiilor si de solutionare a cererilor de acordare a personalitatii juridice a asociatiilor si fundatiilor);
- instituirea unui termen de maximum 45 de zile pentru remedierea neregularitatilor constatate, care curge de la inregistrarea formularului de cerere (pentru a asigura celeritatea procedurii), in scopul evitarii respingerii/anularii cererii si al introducerii ei ulterioare (ceea ce ar presupune plata unei noi taxe de timbru, precum si alte cheltuieli suplimentare);
- spre deosebire de reglementarea actuala, reglementarea propusa prin proiect lasa posibilitatea judecatorului de a proceda la inscrierea asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor atunci cand neregularitatile au fost inlaturate (deci de a da curs cererii de inscriere), chiar daca reprezentantul asociatiei, desi a fost legal citat, nu s-a prezentat (solutia in vigoare prevede ca daca reprezentantul asociatiei lipseste in mod nejustificat, judecatorul va respinge cererea de inscriere prin incheiere motivata). Modificarea propusa prezinta avantajul de a inlatura un formalism excesiv al actualei reglementari si de a reduce costurile suportate de catre partile interesate.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Care este procedura legala ca un angajator sa recupereze banii din fondul FNUASS? cererile au fost depuse la Casa de Sanatate in anul 2022...In cat timp, se stinge/prescrie obligatia celor de la Casa de Sanatate de a a restutui banii catre angajator? Este vorba despre concedii medicale cu cod indemnizatie 08.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<