
Proiectul de lege care va face posibila infiintarea unei asociatii sau fundatii in doar 7 zile, si care permite ca procedurile legate de instanta sa fie realizate electronic, prin email, a fost adoptat de Guvern.
Este vorba despre Proiectul de lege pentru modificarea si completarea ordonantei Guvernului 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii. Dupa aprobarea in Guvern, proiectul va fi trimis in Parlament.
Descarca de AICI proiectul de lege adoptat de Guvern<<
Ministrul Justitiei, Alina Gorghiu, a declarat ca prin acest demes se face ”un pas inainte in digitalizarea si debirocratizarea domeniului” si ca modificarea legii vine in sprijinul ONG-urilor.
”Din punctul nostru de vedere, este un pas extraordinar inainte in digitalizarea si debirocratizarea domeniului. Aceasta modificare vine pornind de la premiza pe care Guvernul Romaniei a comunicat-o nu o data, ca asociatiile si fundatiile sunt actori esentiali pentru protejarea drepturilor omului, a libertatilor cetatenesti si au un rol crucial in functionarea democratiei si a societatii”, a spus Alina Gorghiu, potrivit
News.ro.
Alina Gorghiu a spus ca proiectul prevede un registru unic al asociatiilor si fundatiilor, modern, care contine informatii la zi, adecvate, actualizate, corecte.
”Acest nou sistem va permite accesul in orice moment la informatii despre orice asociatie si fundatie inregistrata in Romania. Finantarea acestui registru se va face prin sume alocate din PNRR si inlocuieste vechile sisteme electronice depasite si limitate”, a mai spus ministrul.
Gorghiu a afirmat ca beneficiarii acestei legi sunt 137.963 de ONG-uri inregistrate in Romania dintre care 114.714 sunt asociatii restul fiind fundatii, federatii, uniuni si ONG-uri de utilitate publica sau persoane juridice straine.
Principalele modificari aduse in privinta infiintarii asociatiilor si fundatiilor:
- standardizarea cererii de inscriere a asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor, al carei formular va fi aprobat prin ordin al ministrului justitiei [a se vedea art. 7 alin. (2) si art. IV alin. (1) lit. a)];
- evidentierea posibilitatii transmiterii formularului si prin mijloace moderne de comunicare (posibilitate reglementata actualmente, de altfel, si de normele de drept comun in materie procesual-civila), prin inserarea unei mentiuni exprese in acest sens in cuprinsul textului;
- calitatea mandatarului desemnat pentru a desfasura procedura de dobandire a personalitatii juridice nu mai este conditionata de calitatea de membru asociat in viitoarea entitate, acesta putand fi orice persoana desemnata prin contract de mandat;
- eliminarea cerintei depunerii unei traduceri legalizate pentru inscrierea unei asociatii ce are denumirea intr-o limba straina, fiind apreciata suficienta depunerea unei traduceri simple (nelegalizate). In plus, procedura legalizarii traducerii genereaza costuri suplimentare la infiintarea asociatiilor si fundatiilor;
- instituirea unui criteriu obiectiv pentru inscrierea unei asociatii sau fundatii care foloseste in denumirea sa cuvintele „national” sau „roman”, respectiv imprejurarea ca scopul si obiectivele prevazute in statutul persoanei juridice denota desfasurarea unei activitati in interes general, chestiune care este lasata la aprecierea instantei (fiind eliminata cerinta acordului prealabil al Secretariatului General al Guvernului);
- stabilirea unui termen mai lung (7 zile, care curge de la inregistrarea cererii) pentru verificarea legalitatii formularului de cerere si a documentelor depuse in vederea dobandirii personalitatii juridice (instantele judecatoresti au semnalat imposibilitatea obiectiva de respectare a termenului de 3 zile de verificare a indeplinirii conditiilor si de solutionare a cererilor de acordare a personalitatii juridice a asociatiilor si fundatiilor);
- instituirea unui termen de maximum 45 de zile pentru remedierea neregularitatilor constatate, care curge de la inregistrarea formularului de cerere (pentru a asigura celeritatea procedurii), in scopul evitarii respingerii/anularii cererii si al introducerii ei ulterioare (ceea ce ar presupune plata unei noi taxe de timbru, precum si alte cheltuieli suplimentare);
- spre deosebire de reglementarea actuala, reglementarea propusa prin proiect lasa posibilitatea judecatorului de a proceda la inscrierea asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor atunci cand neregularitatile au fost inlaturate (deci de a da curs cererii de inscriere), chiar daca reprezentantul asociatiei, desi a fost legal citat, nu s-a prezentat (solutia in vigoare prevede ca daca reprezentantul asociatiei lipseste in mod nejustificat, judecatorul va respinge cererea de inscriere prin incheiere motivata). Modificarea propusa prezinta avantajul de a inlatura un formalism excesiv al actualei reglementari si de a reduce costurile suportate de catre partile interesate.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu cateva informatii despre procesul de declarare a posturilor vacante vacantate si nou create in platforma ANOFM. Cumva cu posturile nou create, mi-e mai simplu de inteles. Completez aici oferta, recrutam, inchid oferta - la speta asta am o singura intrebare: nu pot face operatia de incadrare daca data oferta a expirat desi logic pot avea o oferta deschisa pana pe 31.03 si angajarea propriu-zisa sa fie ulterioara acestei date. Trebuie cumva sa trec un termen pentru oferta...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un salariat este sanctionat disciplinar cu reducerea salariului pe 3 luni insa refuza sa primeasca personal decizia, se trimite acasa prin curier cu confirmare de primire art. 252 Codul muncii insa refuza sa primeasca plicul. Decizia respectiva se va pune in aplicare daca salariatul NU o primeste. Cum se procedeaza in acest caz? Daca se pune in aplicare cu ce data - cu data revenirii plicului in societate? Cand se transmite in Revisal ?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa ma ajutati in urmatoarea situatie: speta ar fi: salariata cu norma intreaga peste 26 ani, Salar brut 6000 lei la fel si ultimele 6 luni anterioare concediului medical, fara pers. in intretinere, fara tichete, sporuri., are stagiu de cotizare. Are 17 zile de concediu prenatal si 4 zile lucrate. La calculul salariului aferent timpului lucrat avem 1143 Ron la care trebuie sa ii aplicam deducerea de baza. Intrebarea ar fi, cat este deducerea personala de baza in aceasta situatie? 4050*20%...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<