Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pozitia Coalitiei 2012 pentru Alegeri Corecte


Pozitia Coalitiei 2012 pentru Alegeri Corecte cu privire la organizarea concomitenta a alegerilor locale si a celor parlamentare si modificarea legislatiei electorale pentru alegerile din 2012

Luand act de propunerile partidelor politice aflate la guvernare vizand comasarea alegerilor si modificarea sistemului electoral pentru alegerile de anul viitor, Coalitia 2012 pentru Alegeri Corecte isi exprima ingrijorarea cu privire la efectele potential devastatoare ale acestor schimbari asupra gradului, si asa precar, de democratie din tara noastra. Intr-o perioada in care criza economica favorizeaza, peste tot in lume, manifestarea unor miscari populiste si antidemocratice, astfel de masuri arbitrare risca sa afecteze iremediabil echilibrele fragile ale democratiei de fatada din Romania.

Caracterul deloc democratic al acestui tip de schimbari rezulta si din concluziile Consiliului pentru alegeri democratice1 2010 si ale Comisiei de la Venetia 20102 potrivit carora „desi legislatia electorala nu este gravata in marmura, ea nu poate, pe de alta parte, sa faca obiectul unor modificari constante.

Schimbarea regulilor jocului chiar inaintea sau in timpul alegerilor nu favorizeaza alegerile democratice. (s.n.) Codul bunelor practici in materie electorala (CDL-AD(2002)023rev, punctul II.2.B) precizeaza ca «elementele fundamentale ale dreptului electoral […] nu trebuie deloc modificate cu mai putin de un an inaintea alegerilor si trebuie tratate la nivel constitutional sau la un nivel superior celui al unei legi ordinare ». In declaratia interpretativa asupra stabilitatii dreptului electoral (CDLAD(2005)043), aceasta dispozitie este clarificata: « De o maniera generala orice reforma a legislatiei electorale destinata sa fie aplicata in alegeri trebuie sa intervina suficient de devreme pentru ca aceasta sa fie intra-adevar aplicabila ». La limita, in anume circumstante, exceptarea regulii de un an poate fi acceptata, de exemplu daca este necesar sa fie remediate pe cale legislativa probleme neprevazute sau pentru a rectifica legislatia electorala acolo unde aceasta ar aduce atingere drepturilor internationale recunoscute”. Ori, in Romania nu putem vorbi despre astfel de circumstante. Constatam cu ingrijorare ca toate criteriile de buna practica in materie electorala sunt ocolite si ca intreaga procedura propusa de Comisia de la Venetia este ocultata fara nicio explicatie acceptabila.

Sistem electoral discriminatoriu

Diferentierea intre sistemul electoral de la Camera Deputatilor si de la Senat este de neinteles cata vreme ambele camere reprezinta natiunea romana. Coalitia 2012 avertizeaza ca orice sistem majoritar – iar partidele aflate la guvernare au propus un sistem majoritar uninominal relativ (intr-un tur) – discrimineaza intre cetateni, impartind natiunea intre cei ce au votat cu castigatorii si sunt reprezentati si cei ce nu au votat cu castigatorii si nu sunt reprezentati in Parlament. Se incalca astfel principiul egalitatii intre cetatenii Romaniei care au dreptul la o reprezentare echitabila in forul legislativ.

Aceeasi situatie exista si in ce priveste alegerea a 88 de senatori care nu tine cont nici de principiul egalitatii, dar nici de diferentele de populatie existente intre judete. Trecerea la un sistem electoral majoritar intr-un tur ar fi un serios pas inapoi conducandu-ne la perioada comunista, cand se folosea exact acelasi sistem electoral.

Reducerea costurilor electorale - un fals argument

Intelegem ca principalul argument adus in favoarea organizarii concomitente a alegerilor locale si a celor parlamentare de anul viitor este reducerea cheltuielilor din fondurile publice. De aceea, Coalitia 2012 pentru Alegeri Corecte atrage atentia asupra faptului ca in ciuda desfasurarii concomitente a
1 Raportul asupra calendarului si inventarului criteriilor politice de evaluare a alegerilor adoptat de Consiliul pentru alegeri democratice in cea de-a 34 reuniune a sa pe 14 octombrie 2010 la Venetia;
2 Cu ocazia celei de-a 84 sesiuni plenare pe 16 octombrie 2010. ambelor scrutine, alegerile se vor desfasura in circumscriptii diferite. Mai mult, luand in calcul precedentele organizarii concomitente de alegeri si referendumuri, in 2009 si in 2007, este evident faptul ca vor exista cheltuieli pentru organizarea de birouri electorale (ale sectiilor de votare) diferite, necesare sustinerii fiecaruia dintre tipurile de alegeri. Astfel, costurile necesare organizarii sectiilor de votare, tiparirii buletinelor de vot si pentru plata resurselor umane raman aceleasi.

Coalitia 2012 pentru Alegeri Corecte atrage atentia asupra faptului ca economiile la bugetul de stat nu pot deveni surse constante de legitimare pentru actiuni care pot risca sa pericliteze buna functionare a unui stat democratic.

De asemenea, consideram ca procesul electoral poate fi afectat datorita utilizarii de catre votanti a unui numar mai mare de buletine de vot intr-un timp scurt, fapt care poate crea confuzie in randul alegatorilor.

Legitimitatea alegerilor compromisa

Atragem atentia ca organizarea concomitenta a alegerilor nu determina economii substantiale la bugetul de stat ci aduce in plus doua tipuri de inconveniente majore. Pe de o parte, deoarece votul tinde sa fie monocolor, iar dezbaterea electorala sa se apropie de problemele cotidiene ale alegatorilor, organizarea concomitenta nu va permite prezentarea, discutarea si dezbaterea proiectelor la nivel national in mod eficient. Din aceasta perspectiva, parlamentul si guvernul rezultate in urma alegerilor, indiferent ce partid va detine majoritatea, vor fi afectate de absenta legitimitatii generate de acceptarea la nivelul electoratului doar a programului politic local.

Finantarea opaca a campaniei

Comasarea celor doua tipuri de alegeri poate influenta si mecanismele de finantare a partidelor politice, in sensul scaderii gradului de transparenta. Astfel, partidele si formatiunile politice care participa la alegeri sunt aceleasi si chiar daca exista rapoarte contabile separate si mandatari diferiti, sumele folosite in fiecare campanie nu se vor putea identifica distinct. Acest aspect va opaciza procesul si va fi dificil de identificat in rapoartele partidelor suma de bani platita pentru publicitate electorala si care genereaza voturi la nivel local, judetean sau national.

Legislatie nedemocratica

Organizarea alegerilor concomitent presupune modificari legislative semnificative, fiind nevoie de prelungirea mandatelor pentru alesii locali, in speta primari, consilieri locali si judeteni, precum si presedinti ai consiliilor judetene si deci modificarea unei legi organice. De aceea, Coalitia 2012 atrage atentia asupra riscului de a modifica aceste reglementari prin procedura de asumare a raspunderii guvernamentale, proces care ar contrazice flagrant normele democratice si constitutionale.
Avand in vedere toate aceste argumente cerem, in numele transparentei, a principiului bunei guvernari, dar si a bunei credinte pe care partidele aflate la guvernare le-au aratat in alte ocazii, inceperea unor consultari largi in privinta procesului de organizare a alegerilor de anul viitor.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 17 Noiembrie 2011
Votati articolul "Pozitia Coalitiei 2012 pentru Alegeri Corecte":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI