Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Presedintele Iohannis a sesizat CCR privind modificarile aduse Codului Rutier

Presedintele Klaus Iohannis a trimis Curtii Constitutionale a Romaniei, vineri, o sesizare asupra Legii pentru modificarea art. 109 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, care prevede ca masinile de politie cu radar trebuie presemnalizate.

Seful statului invoca neclaritatea textelor cu privire la presemnalizarea masinilor de politie.

"Consideram ca aceasta solutie legislativa se indeparteaza de la scopul instituirii normei, respectiv acela de a conduce la imbunatatirea sigurantei rutiere. (...) Apreciem ca activitatile politiei rutiere de aplicare a legii privind respectarea vitezei legale de circulatie nu trebuie sa se rezume la actiuni vizibile si presemnalizate, in caz contrar aceasta urmand a se afla in imposibilitatea de a-si indeplini obligatiile si atributiile prevazute de lege", spune Iohannis.

El subliniaza ca norma potrivit careia procesul verbal de constatare a contraventiilor este lipsit de nulitate, iar politistul este sanctionat daca radarul nu este presemnalizat corespunzator este lipsita de previzibilitate intrucat politia rutiera are, potrivit legii, numai obligatia de a solicita instalarea de panouri, iar sanctionarea politistului este relationata de un aspect ce nu are legatura cu atributiile sau conduita acestuia.

 

Citeste si:

 

"Legea este neclara intrucat lasa la latitudinea administratorului drumului public indeplinirea obligatiei de a asigura si monta panouri de atentionare, la solicitarea politiei rutiere, fara a prevedea sanctiuni pentru acesta in cazul in care nu-si indeplineste obligatia. Din aceasta perspectiva, consideram ca dispozitiile criticate nu se circumscriu nici scopului legii, astfel cum este definit la alin. (2) al art. 1 din OUG nr. 195/2002, potrivit caruia scopul actului normativ este 'asigurarea desfasurarii fluente si in siguranta a circulatiei pe drumurile publice, precum si ocrotirea vietii, integritatii corporale si a sanatatii persoanelor participante la trafic sau aflate in zona drumului public, protectia drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietatii publice si private, cat si a mediului'", se arata in sesizare.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Controalele fiscului Inspectia fiscala si controlul antifrauda


Cum castigi razboiul cu Fiscul Tot ce trebuie sa stii despre inspectia fiscala si controlul DGAF pentru a fi protejat impotriva abuzurilor Tactici si strategii pentru izbanda sigura asupra inamicului venit in control Stii sa te aperi Stii cum sa scapi fara amenda Descopera acum “arma” care te ajuta sa lupti eficient impotriva...

Oferta Speciala
valabila 48h

Presedintele Iohannis precizeaza ca legea criticata adauga noi cazuri de nulitate a procesului verbal de constatare a contraventiei, distinct de cele prevazute de cadrul general in materie.

"In conditiile in care respectarea acestor cerinte nu tine doar de conduita agentului constatator, ci depinde chiar de un tert (amplasarea de panouri de semnalizare de catre administratorii drumurilor), consideram ca ipoteza normativa de la alin. 10 al art. 109 din legea criticata contravine principiului securitatii raporturilor juridice prevazut de art. 1 alin. (5) din Constitutie", adauga el.

Seful statului spune ca prevederea conform careia "constatarea contraventiilor cu privire la faptele care incalca dispozitiile privind limitele de viteza se face numai cu ajutorul mijloacelor tehnice omologate si verificate metrologic, consemnandu-se aceasta in procesul verbal de constatare a contraventiei", constituie un paralelism legislativ, avand in vedere ca toate cazurile de sanctionare a contraventiilor savarsite prin depasirea limitelor de viteza prevad ca depasirea limitelor de viteza este "constatata, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic". In acest context, el arata ca aceste dispozitii incalca standardele de claritate si predictibilitate a legii ce reprezinta o cerinta de rang constitutional.

 

Citeste si:

 

De asemenea, presedintele Iohannis considera ca prevederile referitoare la posibilitatea achitarii a jumatate din minimul amenzii in cel mult doua zile lucratoare incalca dispozitiile referitoare la standardele de claritate si predictibilitate a legii, in contextul in care a intrat in vigoare legea care stabileste acest termen la 15 zile.

El mai spune ca legea nu este clara cu privire la destinatia sumelor incasate din amenzile privind circulatia pe drumurile publice, neindicand daca este vorba despre bugetul local al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale in care domiciliaza contravenientul ori despre cel al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale in care a fost aplicata sanctiunea contraventionala.

"Modificarile si completari aduse OUG nr. 195/2002 incalca dispozitiile art. 1 alin. (5) din Constitutie, deoarece nu respecta principiul suprematiei legilor si nici principiul securitatii raporturilor juridice, in componenta sa referitoare la accesibilitatea, calitatea, claritatea si previzibilitatea legii, asa cum a fost consacrat de Curtea Constitutionala in jurisprudenta sa", adauga seful statului.

Presedintele Iohannis critica si prevederea potrivit careia "agentul constatator elibereaza contravenientului chitanta reprezentand contravaloarea amenzii, in care se mentioneaza data, numele si prenumele contravenientului, fapta savarsita, actul normativ care stabileste si sanctioneaza contraventia, numele, prenumele si semnatura agentului constatator, nemaifiind necesara incheierea procesului-verbal de constatare a contraventiei daca nu se dispune si o sanctiune contraventionala complementara", sustinand, intre altele, ca aceasta contravine legislatiei in vigoare.

 

Citeste si:

 

"Modificarile (...) referitoare la introducerea unor panouri de presemnalizare in absenta carora procesul verbal de constatare a contraventiei este lovit de nulitate absoluta aduc atingere tocmai posibilitatii politiei rutiere de a proteja acest interes general, conducand, in mod inevitabil la o practica de respectare a dispozitiilor legale privind limitele de viteza doar in zonele semnalizate ca atare. In afara zonelor semnalizate (...), organele abilitate ale statului sunt lipsite de posibilitatea de a proteja acest interes general, al asigurarii sigurantei pe drumurile publice, fiind lipsite practic de prerogativa sanctionarii incalcarilor legii. In plus, posibilitatea asigurarii respectarii dispozitiilor legale de catre politia rutiera este limitata doar la zonele semnalizate ca atare, limitandu-se efectiv competenta acestor organe abilitate. O atare reglementare nu numai ca aduce atingere art. 1 alin. (5) referitor la principiul respectarii obligatorii a legilor si la securitatea raporturilor juridice, dar afecteaza chiar protejarea dreptului la viata si la integritate fizica prevazut de art. 22 alin. (1) din Constitutie", mai sustine seful statului in sesizare.

El atrage atentia ca legea supusa controlului de constitutionalitate nu contine dispozitii referitoare la intrarea sa in vigoare la o data ulterioara publicarii sale si ca o consecinta, conducatorii auto ar putea intelege ca pe segmentele de drum fara panouri de avertisment pot depasi viteza legala fara a fi sanctionati.

"Drept urmare, aplicarea legislatiei rutiere in ceea ce priveste viteza de circulatie pe drumurile publice va fi lipsita de componenta sanctiunii si se va indeparta de la scopul ei, anume acela de a proteja viata si integritatea corporala a tuturor participantilor la trafic. Din aceasta perspectiva, inexistenta unor dispozitii tranzitorii care sa asigure efectivitatea aplicarii noilor dispozitii din legea criticata in conditii de deplina siguranta, incalca art. 22 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia, "dreptul la viata, precum si dreptul la integritate fizica si psihica ale persoanei sunt garantate", intrucat in termenul de 3 zile de la data publicarii legii in Monitorul Oficial si pana la intrarea ei in vigoare este imposibila amplasarea de panouri de semnalizare a radarelor pe toate drumurile publice din Romania, pentru ca politia rutiera sa isi poata indeplini in mod corespunzator rolul de a proteja un interes general, cel de asigurare a sigurantei circulatiei pe drumurile publice", spune Iohannis.

 

S-ar putea sa te intereseze si: Unde sa locuiesti pentru a beneficia de 50% reducere la impozitul auto

de
Data aparitiei: 27 Iulie 2018
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Presedintele Iohannis a sesizat CCR privind modificarile aduse Codului Rutier":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

    Poate sunteti interesat si de:

    ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

    Institutie financiara nebancara

    Intrebare: Un angajat al societatii noastre are un credit la o institutie financiara nebancara care ne-a solicitat poprierea salariului datorita neplatii ratelor. Este legal sa-i oprim salariul daca solicitarea nu vine de la un executor judecatoresc?

    Raspuns: Pe langa hotararile judecatoresti, mai sunt si alte acte care au caracter de titlu executoriu,... [citeste tot raspunsul aici...]

    Atentie, Juristi!
    5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

    Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

    Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

    Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016