Guvernul a aprobat un proiect de modificare a Legii nr. 369/2004 privind aplicarea Conventiei asupra aspectelor civile ale rapirii internationale de copii prin care se aduc clarificari in privinta autoritatilor implicate in procedura de inapoiere, respectiv a exercitarii dreptului de vizitare
Prin
actul normativ aprobat de Guvern se aduc clarificari in privinta autoritatilor implicate in procedura de inapoiere, respectiv a exercitarii dreptului de vizitare. Astfel, se precizeaza ca ajutorul judiciar gratuit sub forma unui avocat este acordat numai de Baroul Bucuresti. De asemenea, in faza executarii silite, instanta competenta sa acorde ajutorul public judiciar este instanta de executare.
Pentru cererile privind privind exercitarea dreptului de vizitare prin deplasarea minorului in afara teritoriului Romaniei formulate in aplicarea art. 21 din Conventie, competenta este stabilita potrivit dreptului comun.
Cu caracter de noutate este dispozitia privind audierea minorului. Astfel, in cauzele avand ca obiect solutionarea cererilor de inapoiere a unui copil aflat pe teritoriul Romaniei, copilul are dreptul de a fi ascultat. Este obligatorie ascultarea copilului care a implinit varsta de 10 ani. Cu toate acestea, poate fi ascultat si copilul care nu a implinit varsta de 10 ani, daca instanta considera acest lucru necesar pentru solutionarea cauzei.
Dreptul de a fi ascultat presupune posibilitatea copilului de a cere si a primi orice informatie, potrivit cu varsta sa, de a-si exprima opinia si de a fi informat asupra consecintelor pe care le poate avea aceasta, daca este respectata, precum si asupra consecintelor oricarei decizii care il priveste. Orice copil poate cere sa fie ascultat. Respingerea cererii de catre instanta trebuie motivata. Opiniile copilului ascultat vor fi luate in considerare in raport cu varsta si cu gradul sau de maturitate.
Un alt element de noutate este posibilitatea instantei de a lua lua prin incheiere masuri pentru asigurarea contactului intre copil si persoana care solicita inapoierea copilului, tinand seama de interesul superior al copilului.
Totodata, prin proiectul de lege se urmareste
inlaturarea unor dispozitii ramase din forma initiala a legii si care din practica s-au dovedit inaplicabile in raport cu atributiile Ministerului Justitiei in calitate de autoritate centrala desemnata dupa modificarea din anul 2014.
La fel, pentru o mai buna corelare a prezentei legi cu Codul de procedura civila, anumite dispozitii, precum cea privind alegerea domiciliului in Romania de catre reclamantul din strainatate, cele referitoare la participantii la procedura executarii silite a obligatiei de inapoiere si procedura in cazul opozitiei minorului la exercitarea dreptului de vizita au fost abrogate.