Incepand cu 2019 vom fi obligati sa achitam pentru fiecare ambalaj reutilizabil al produselor pe care le cumparam 50 de bani garantie. Din 2022 aceasta garantie se va aplica si ambalajelor realizate din materiale care nu pot fi reutilizate.
Guvernul a anuntat ca pana in anul 2025 isi doreste ca pe piata romaneasca ambalajele reutilizabile sa aiba o pondere tot mai mare pe piata. Asadar, conform Ordonantei de Urgenta adoptata in sedinta de joi a Executivului, incepand cu 31 martie 2019, vom plati o garantie de 50 de bani pentru fiecare ambalaj reutilizabil al produselor pe care le cumparam. Aceasta garantie va putea fi, insa, recuperata. In momentul in care returnam ambalajul reutilizabil vom primi si acea garantie achitata la cumparare. Aceasta metoda nu este o noutate, ea practicandu-se in orasele mici din provincie. Spre exemplu, in Suceava, la achizitionarea unor sticle de bere produse local vei achita o garantie (in valoare de 1 leu) pe care o primesti inapoi atunci cand returnezi sticlele la magazinul cu pricina.
”Europa a intrat intr-o noua etapa in ceea ce priveste politicile de protectie a mediului si de gestionare a deseurilor, politici bazate pe conservarea resurselor si utilizarea materiilor prime secundare. Tehnologiile actuale ne permit sa nu mai privim deseul ca pe ceva inutil si fara valoare, de care trebuie sa ne debarasam in orice conditii, ci ca pe o RESURSA. (....) Masurile care se regasesc in aceasta ordonanta de urgenta au rolul de a creste rata de reciclare a deseurilor, de a indeparta de la depozitare materii prime valoroase si, in final, de a pune Romania pe harta europeana a reciclarii si a economiei circulare”, a declarat Gratiela Gavrilescu.
Principalele noutati pe care aceasta OUG le aduce legislatiei actuale privind deseurile sunt:
- Aplicarea, incepand cu 31 martie 2019, a unei garantii pentru ambalajele reutilizabile, in valoare de 0,5 lei/buc. Incepand cu 31 martie 2022, aceasta garantie se va aplica si ambalajelor nereutilizabile cu volume cuprinse intre 0,1 si 3 litri, destinate anumitor tipuri de bauturi.
- Incurajarea colectarii separate a deseurilor la sursa si detalierea modului de aplicare a tarifului diferentiat la populatie. Autoritatile publice locale au obligatia ca, incepand cu 1 ianuarie 2019, sa aplice sistemul ”plateste pentru cat arunci”, iar in acest sens vor trebui sa asigure recipiente separate pentru fractia uscata, respectiv cea umeda. De asemenea, vor trebui sa colaboreze mai bine cu producatorii de produse ambalate si cu Organizatiile de Transfer de Responsabilitate (OTR), care vor acoperi costurile pentru colectarea, tratarea si valorificarea deseurilor de ambalaje de la populatie. In felul acesta, cetatenii vor avea posibilitatea sa plateasca doar pentru deseurile menajere – acea fractie umeda – care ajunge sa fie eliminata la depozitul de deseuri.
- Pentru stimularea reciclarii materialelor si scaderea cantitatilor de deseuri depozitate, se introduce o contributie pentru economie circulara in valoare de 30 lei/tona de deseuri eliminata prin depozitare. Aceasta contributie va fi suportata de catre operatorii de salubrizare pentru cantitatile de deseuri municipale care urmeaza sa fie depozitate, in cazul in care acestea depasesc cantitatile corespunzatoare indicatorilor de performanta stipulati in contracte.
- Se stabileste clar rolul fiecarui actor din lantul de gestiune a deseurilor, incepand de la obligatiile cetatenilor, colectorilor, salubristilor si terminand cu cele ale producatorilor, reciclatorilor si autoritatilor publice locale.
- In pregatirea Strategiei Europene pentru produsele de plastic de unica folosinta, se propune un calendar etapizat pentru inlocuirea ambalajelor de unica folosinta, in special a celor din plastic, pentru bauturi de orice fel, cu ambalaje reutilizabile, care sa permita utilizari multiple, si cresterea ponderii acestor tipuri de ambalaje din totalul ambalajelor puse pe piata, pana in anul 2025.
- Introducerea, incepand cu anul 2019, a unor indicatori de performanta, atat pentru societatile de salubrizare, cat si pentru statiile de sortare, care sa conduca la scaderea cantitatilor directionate catre depozitul de deseuri, la cresterea gradului de valorificare a deseurilor in Romania si stimularea industriei de reciclare.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<