Incepand cu 2019 vom fi obligati sa achitam pentru fiecare ambalaj reutilizabil al produselor pe care le cumparam 50 de bani garantie. Din 2022 aceasta garantie se va aplica si ambalajelor realizate din materiale care nu pot fi reutilizate.
Guvernul a anuntat ca pana in anul 2025 isi doreste ca pe piata romaneasca ambalajele reutilizabile sa aiba o pondere tot mai mare pe piata. Asadar, conform Ordonantei de Urgenta adoptata in sedinta de joi a Executivului, incepand cu 31 martie 2019, vom plati o garantie de 50 de bani pentru fiecare ambalaj reutilizabil al produselor pe care le cumparam. Aceasta garantie va putea fi, insa, recuperata. In momentul in care returnam ambalajul reutilizabil vom primi si acea garantie achitata la cumparare. Aceasta metoda nu este o noutate, ea practicandu-se in orasele mici din provincie. Spre exemplu, in Suceava, la achizitionarea unor sticle de bere produse local vei achita o garantie (in valoare de 1 leu) pe care o primesti inapoi atunci cand returnezi sticlele la magazinul cu pricina.
”Europa a intrat intr-o noua etapa in ceea ce priveste politicile de protectie a mediului si de gestionare a deseurilor, politici bazate pe conservarea resurselor si utilizarea materiilor prime secundare. Tehnologiile actuale ne permit sa nu mai privim deseul ca pe ceva inutil si fara valoare, de care trebuie sa ne debarasam in orice conditii, ci ca pe o RESURSA. (....) Masurile care se regasesc in aceasta ordonanta de urgenta au rolul de a creste rata de reciclare a deseurilor, de a indeparta de la depozitare materii prime valoroase si, in final, de a pune Romania pe harta europeana a reciclarii si a economiei circulare”, a declarat Gratiela Gavrilescu.
Principalele noutati pe care aceasta OUG le aduce legislatiei actuale privind deseurile sunt:
- Aplicarea, incepand cu 31 martie 2019, a unei garantii pentru ambalajele reutilizabile, in valoare de 0,5 lei/buc. Incepand cu 31 martie 2022, aceasta garantie se va aplica si ambalajelor nereutilizabile cu volume cuprinse intre 0,1 si 3 litri, destinate anumitor tipuri de bauturi.
- Incurajarea colectarii separate a deseurilor la sursa si detalierea modului de aplicare a tarifului diferentiat la populatie. Autoritatile publice locale au obligatia ca, incepand cu 1 ianuarie 2019, sa aplice sistemul ”plateste pentru cat arunci”, iar in acest sens vor trebui sa asigure recipiente separate pentru fractia uscata, respectiv cea umeda. De asemenea, vor trebui sa colaboreze mai bine cu producatorii de produse ambalate si cu Organizatiile de Transfer de Responsabilitate (OTR), care vor acoperi costurile pentru colectarea, tratarea si valorificarea deseurilor de ambalaje de la populatie. In felul acesta, cetatenii vor avea posibilitatea sa plateasca doar pentru deseurile menajere – acea fractie umeda – care ajunge sa fie eliminata la depozitul de deseuri.
- Pentru stimularea reciclarii materialelor si scaderea cantitatilor de deseuri depozitate, se introduce o contributie pentru economie circulara in valoare de 30 lei/tona de deseuri eliminata prin depozitare. Aceasta contributie va fi suportata de catre operatorii de salubrizare pentru cantitatile de deseuri municipale care urmeaza sa fie depozitate, in cazul in care acestea depasesc cantitatile corespunzatoare indicatorilor de performanta stipulati in contracte.
- Se stabileste clar rolul fiecarui actor din lantul de gestiune a deseurilor, incepand de la obligatiile cetatenilor, colectorilor, salubristilor si terminand cu cele ale producatorilor, reciclatorilor si autoritatilor publice locale.
- In pregatirea Strategiei Europene pentru produsele de plastic de unica folosinta, se propune un calendar etapizat pentru inlocuirea ambalajelor de unica folosinta, in special a celor din plastic, pentru bauturi de orice fel, cu ambalaje reutilizabile, care sa permita utilizari multiple, si cresterea ponderii acestor tipuri de ambalaje din totalul ambalajelor puse pe piata, pana in anul 2025.
- Introducerea, incepand cu anul 2019, a unor indicatori de performanta, atat pentru societatile de salubrizare, cat si pentru statiile de sortare, care sa conduca la scaderea cantitatilor directionate catre depozitul de deseuri, la cresterea gradului de valorificare a deseurilor in Romania si stimularea industriei de reciclare.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avand in vedere ca HG 295 din 31.03.2025, cu privire la Registrul General de Evidenta a salatiatilor, aduce modificari la HG 905/2017, cea din urma fiind valabila pana la 30.09.2025, pot fi aplicate in continuare prevederile din Hotararea 905? Fac referire in mod special la transmiterea suspendarilor in caz de incapacitate de munca, conf art. 5 lit. e din HG 295. As aprecia sa ne dati o lamurire cu privire la tipul de certificate medicale la care face referire legiuitorul un numar minim de zile...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O salariata a obtinut venituri in urmatoarea perioada: - Contract de munca: martie 2023 - iunie 2023 - venituri din salarii - Contract de mandat pentru administrator: iunie - iulie 2024 - Contract de munca: august 2024 - prezent Copilul s-a nascut in luna martie 2025. Indeplineste conditiile pentru a primi indemnizatie pentru cresterea copilului?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<