Incepand cu 2019 vom fi obligati sa achitam pentru fiecare ambalaj reutilizabil al produselor pe care le cumparam 50 de bani garantie. Din 2022 aceasta garantie se va aplica si ambalajelor realizate din materiale care nu pot fi reutilizate.
Guvernul a anuntat ca pana in anul 2025 isi doreste ca pe piata romaneasca ambalajele reutilizabile sa aiba o pondere tot mai mare pe piata. Asadar, conform Ordonantei de Urgenta adoptata in sedinta de joi a Executivului, incepand cu 31 martie 2019, vom plati o garantie de 50 de bani pentru fiecare ambalaj reutilizabil al produselor pe care le cumparam. Aceasta garantie va putea fi, insa, recuperata. In momentul in care returnam ambalajul reutilizabil vom primi si acea garantie achitata la cumparare. Aceasta metoda nu este o noutate, ea practicandu-se in orasele mici din provincie. Spre exemplu, in Suceava, la achizitionarea unor sticle de bere produse local vei achita o garantie (in valoare de 1 leu) pe care o primesti inapoi atunci cand returnezi sticlele la magazinul cu pricina.
”Europa a intrat intr-o noua etapa in ceea ce priveste politicile de protectie a mediului si de gestionare a deseurilor, politici bazate pe conservarea resurselor si utilizarea materiilor prime secundare. Tehnologiile actuale ne permit sa nu mai privim deseul ca pe ceva inutil si fara valoare, de care trebuie sa ne debarasam in orice conditii, ci ca pe o RESURSA. (....) Masurile care se regasesc in aceasta ordonanta de urgenta au rolul de a creste rata de reciclare a deseurilor, de a indeparta de la depozitare materii prime valoroase si, in final, de a pune Romania pe harta europeana a reciclarii si a economiei circulare”, a declarat Gratiela Gavrilescu.
Principalele noutati pe care aceasta OUG le aduce legislatiei actuale privind deseurile sunt:
- Aplicarea, incepand cu 31 martie 2019, a unei garantii pentru ambalajele reutilizabile, in valoare de 0,5 lei/buc. Incepand cu 31 martie 2022, aceasta garantie se va aplica si ambalajelor nereutilizabile cu volume cuprinse intre 0,1 si 3 litri, destinate anumitor tipuri de bauturi.
- Incurajarea colectarii separate a deseurilor la sursa si detalierea modului de aplicare a tarifului diferentiat la populatie. Autoritatile publice locale au obligatia ca, incepand cu 1 ianuarie 2019, sa aplice sistemul ”plateste pentru cat arunci”, iar in acest sens vor trebui sa asigure recipiente separate pentru fractia uscata, respectiv cea umeda. De asemenea, vor trebui sa colaboreze mai bine cu producatorii de produse ambalate si cu Organizatiile de Transfer de Responsabilitate (OTR), care vor acoperi costurile pentru colectarea, tratarea si valorificarea deseurilor de ambalaje de la populatie. In felul acesta, cetatenii vor avea posibilitatea sa plateasca doar pentru deseurile menajere – acea fractie umeda – care ajunge sa fie eliminata la depozitul de deseuri.
- Pentru stimularea reciclarii materialelor si scaderea cantitatilor de deseuri depozitate, se introduce o contributie pentru economie circulara in valoare de 30 lei/tona de deseuri eliminata prin depozitare. Aceasta contributie va fi suportata de catre operatorii de salubrizare pentru cantitatile de deseuri municipale care urmeaza sa fie depozitate, in cazul in care acestea depasesc cantitatile corespunzatoare indicatorilor de performanta stipulati in contracte.
- Se stabileste clar rolul fiecarui actor din lantul de gestiune a deseurilor, incepand de la obligatiile cetatenilor, colectorilor, salubristilor si terminand cu cele ale producatorilor, reciclatorilor si autoritatilor publice locale.
- In pregatirea Strategiei Europene pentru produsele de plastic de unica folosinta, se propune un calendar etapizat pentru inlocuirea ambalajelor de unica folosinta, in special a celor din plastic, pentru bauturi de orice fel, cu ambalaje reutilizabile, care sa permita utilizari multiple, si cresterea ponderii acestor tipuri de ambalaje din totalul ambalajelor puse pe piata, pana in anul 2025.
- Introducerea, incepand cu anul 2019, a unor indicatori de performanta, atat pentru societatile de salubrizare, cat si pentru statiile de sortare, care sa conduca la scaderea cantitatilor directionate catre depozitul de deseuri, la cresterea gradului de valorificare a deseurilor in Romania si stimularea industriei de reciclare.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: La nivelul societatii noastre a scazut nivelul comenzilor a fost analizata perioada noiembrie-decembrie, urmand ca in decembrie sa se analizeze lunile ianuarie si februarie 2025, astfel s-a hotarat conducerea si reprezentantul salariatilor reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana 4 zile in noiembrie si 4 zile in decembrie Intre timp am mai primit niste comenzi, dar nu cat sa acopere toate cele 4 zile de suspendare si conform analizei am putea sa "acoperim" 2...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: Avem un salariat X angajat din data de 03.08.2023 care in data de 30.07.2024 CIM a fost incetat prin demisie iar cu data de 02.09.2024 se reangajeaza in cadrul aceleasi societati iar in data de 02.10.2024 acesta este internat in spital si primeste concediu medical care are ca si cod de indemnizatie 06 - 5 zile este urgenta - suportata de catre angajator. Cel de al doilea CM are ca si cod de indemnizatie 01- 10 zile eliberat tot de catre medicul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<