Salariatii din sistemul public si privat vor beneficia de doua zile libere pe an pentru efectuarea de verificari in scopul depistarii precoce a bolilor. Cele doua zile nu sunt incluse in durata concediului de odihna, se arata intr-un proiect de lege adoptat recent de Senat.
Proiectul, initiat de parlamentari PNL, sustinut de PSD, UDMR, minoritati si parlamentari neafiliati, are ca obiect stabilirea unor masuri pentru promovarea screening-ului, in sensul acordarii a doua zile libere de catre angajatorii din sistemul public si privat, de catre unitatile de invatamant preuniversitar, de catre institutiile de invatamant superior, precum si de catre unitatile militare pentru efectuarea de verificari in scopul depistarii precoce a bolilor.
Un amendament admis la proiect prevede ca cele doua zile libere acordate de angajatori pentru efectuarea screening-ului nu se includ in durata concediului de odihna si sunt oferite la cererea angajatilor din sistemul public si privat, scrie
Agerpres.
De asemenea, nu se includ in durata concediului de odihna cele doua zile de permisie intr-un an calendaristic pentru efectuarea screening-ului acordate si platite de structurile MAPN, MAI, SRI, SIE, STS si ale SPP, la cererea cadrelor militare in activitate, a soldatilor si a gradatilor profesionisti.
Potrivit altei modificari la proiectul de act normativ, titularii drepturilor mentionate "au obligatia de a depune cererea cu cel putin 10
zile lucratoare inainte de prima optiune de programare a screening-ului", iar angajatorul "are obligatia de a aproba cererea pentru acea optiune de programare care nu ii afecteaza activitatea in mod semnificativ".
Dovada screening-ului se face cu adeverinta eliberata de medicul de familie, care trebuie depusa in termen de 10 zile lucratoare de la data efectuarii.
Nerespectarea de catre angajatori a obligatiilor ce le revin in acest sens se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 2.500 lei, conform modificarilor aduse proiectului de act normativ.
Fundamentarea acestei propuneri legislative a vizat in principal costurile tratamentelor efectuate in stadiile precoce ale bolii, care sunt mai ieftine si mai eficace; lipsa de informare privind bolile oncologice si lipsa programelor de screening sunt cauzele principale ale depistarii tardive a cancerului; accesarea serviciilor de screening, potrivit expunerii de motive.
Senatul este primul for legislativ sesizat in acest caz. Pentru a intra in vigoare, proiectul de lege trebuie sa treaca de Parlament si sa mearga spre promulgare la presedintele Romaniei.