Toti cetatenii care isi doresc sa inceapa procesul de schimbare a numelui sau a prenumelui trebuie sa tina cont de anumite conditii pe care le impune legea. Numele si/sau prenumele pot fi schimbate pe cale administrativa, prin adoptarea concluziei de catre Serviciul stare civila, care se aproba de catre Directia generala stare civila.
Schimbarea numelui de familie si a prenumelui pe cale administrativa se face conform Ordonantei Guvernului Romaniei nr. 41/2003 referitoare la dobandirea si schimbarea pe cale administrativa a numelor persoanelor fizice, aprobata prin Legea nr. 323/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Conform legestart.ro, este necesar sa vii cu motive temeinice care sa indreptateasca solicitantului sa ceara schimbarea numelui sau a prenumelui pe cale administrativa.
Astfel, in sensul prevederilor art. 4 alin. (2) din O.G.R. nr. 41/2003, sunt considerate ca intemeiate cererile de schimbare a numelui in cazurile de mai jos:
• cand numele este format din expresii indecente, ridicole ori transformat prin traducere sau in alt mod;
• cand persoana in cauza a folosit, in exercitarea profesiei, numele pe care doreste sa il obtina, facand dovada cu privire la aceasta, precum si asupra faptului ca este cunoscuta in societate sub acest nume (poseda diferite acte personale, de studii,de serviciu, militare etc. care nu concorda cu numele prevazut in actele de stare civila).
• cand, din neatentia ofiterilor de stare civila ori ca urmare a necunoasterii reglementarilor legale in materie, au fost efectuate mentiuni gresite in registrele de stare civila ori au fost eliberate certificate de stare civila cu nume eronate, in baza carora au fost eliberate alte acte (de studii, livret militar, carte de munca, etc);
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
• cand persoana in cauza a adoptat minori si doreste ca acestia sa poarte un alt prenume;
• cand casatoria a incetat prin moartea sau prin declararea judecatoreasca a mortii unuia dintre soti, iar sotul supravietuitor solicita sa revina la numele de familie purtat anterior casatoriei ori la numele de familie dobandit la nastere;
• cand in urma divortului un fost sot revine la numele de familie purtat anterior si care provine dintr-o alta casatorie, de asemenea desfacuta prin divort, si doreste sa poarte numele dobandit la nastere;
• cand in urma incetarii casatoriei prin moartea sau prin declararea judecatoreasca a mortii unuia dintre soti celalalt sot se recasatoreste si, ca urmare a desfacerii acestei casatorii, acesta doreste sa poarte numele de familie dobandit la nastere;
• cand fostul sot doreste sa poarte numele de familie pe care l-a avut in casatorie, pentru a avea un nume comun cu copiii incredintati spre crestere si educare, cu consimtamantul fostului sot, dat in forma autentica;
• cand parintii au divortat, iar copiii incredintati spre crestere si educare unuia dintre parinti, care a revenit la numele de familie avut anterior casatoriei, solicita sa poarte numele de familie al acestuia;
• cand s-a desfacut adoptia unei persoane casatorite care are copii minori si in urma desfacerii adoptiei persoana in cauza revine la numele de familie avut inainte de adoptie;
• cand unul dintre soti, la incheierea casatoriei, a luat numele de familie al celuilalt sot, nume pe care acesta l-a dobandit prin adoptie, iar ulterior incheierii casatoriei are loc desfacerea adoptiei.
Persoanele indreptatite sa ceara schimbarea numelui sunt cetatenii romani cu domiciliul in tara sau in strainatate (conform prevederilor art.4 alin.(1) al Ordonantei), precum si orice persoana fara cetatenie (apatrid) domiciliata in Romania, care au capacitate de exercitiu deplina. Persoanele care nu au o asemenea capacitate ori au capacitate de exercitiu restransa pot cere schimbarea numelui prin reprezentantul legal sau, respectiv, prin asistarea lor de catre ocrotitorul legal.
Competenta de solutionare a cererilor este a presedintelui consiliului judetean, respectiv a primarului general al municipiului Bucuresti, care se pronunta prin emiterea dispozitiei de admitere sau de respingere a cererii de schimbare a numelui, in termen de 60 de zile de la primirea cererii, conform prevederilor art. 13 din OG nr. 41/2003.
Potrivit dgepmb.ro, sunt necesare urmatoarele acte pentru schimbarea numelui sau a prenumelui pe cale administrativa:
1. Copii legalizate de pe certificatele de stare civila ale persoanei care solicita schimbarea numelui:
- certificate de nastere;
- certificate de casatorie.
2. Un exemplar al monitorului oficial al Romaniei, partea III-a, in care a fost publicat extrasul din cererea de schimbare a numelui;
3. Consimtamantul, dat in forma autentica, al celuilalt sot, in cazul schimbarii numelui de familie comun purtat in timpul casatoriei;
4. Copie de pe decizia de aprobare a autoritatii tutelare, in cazurile prevazute de lege;
5. Cazierul judiciar al solicitantului;
6. Cazierul fiscal al solicitantului;
7. Orice alte acte pe care solicitantul le considera necesare pentru motivele cererii sale;
8. Copia B.I./C.I.;
9. Copie pasaport;
10. Declaratii de notorietate (in cazul in care este necesar) date in forma autentica.
Cererea de schimbare a numelui pe cale administrativa se depune la Serviciul Public Comunitar de Evidenta a Persoanelor in a carui raza teritoriala are domiciliul persoana care solicita schimbarea numelui.
Cererile de schimbare a numelui pe cale administrativa privind persoanele fara cetatenie domiciliate in Romania se solutioneaza in aceleasi conditii ca si cele ale cetatenilor romani.
Cetatenii romani cu domiciliul in strainatate vor prezenta in locul cazierului fiscal o declaratie autentificata din care sa rezulte ca nu au datorii fata de statul roman.
Declaratia va fi data la un notar public in tara sau daca este data in strainatate, la Misiunea Diplomatica a Romaniei din tara de resedinta ori la un notar public strain, trebuie sa fie aplicata apostila, conform conventiei de la Haga.
Cetatenii romani care nu au avut niciodata domiciliul in Romania vor depune cererea la Serviciul Public Comunitar de Evidenta a Persoanelor din Sectorul 1.
Cererea poate fi depusa personal, prin mandatar cu procura speciala, data in forma autentica, iar daca este data in strainatate, la Misiunea Diplomatica a Romaniei din tara de resedinta ori la un notar public strain, trebuie sa fie aplicata apostila, conform conventiei de la Haga sau imputernicire avocatiala.
Ofiterii de stare civila delegati si personalul cu atributii de stare civila din cadrul S.P.C.L.E.P. elibereaza, la cererea persoanelor fizice indreptatite, certificate care sa ateste componenta familiei, necesare reintregirii familiei aflate in strainatate.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri