In cazul unui SRL -D cu salariati scutirea de CAS angajator in ce conditii se poate aplica?
Daca acest SRL D nu a aplicat pentru obtinerea fondurilor de care pot beneficia aceste entitati, poate aplica scutirea de CAS? Daca da, aceasta la Finanate cum poate fi comunicata? prin 010?
Raspuns:
In sarcina microintreprinderii apartinand intreprinzatorului debutant sunt stabilite si o serie de obligatii in functie de care se va beneficia de facilitatile prevazute la art. 5 din actul normativ.
In siruatia in care se doreste aplicarea scutirii de de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori si prevazuta art. 5 lit. c) din OUG 6/2011, va trebui sa fie respecte si obligatiile prevazute la art. 4, respectiv:
a) sa notifice in scris cu privire la infiintare oficiul teritorial pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie (OTIMMC) al AIPPIMM in a carui raza de competenta isi are sediul social, in termen de cel mult 10
zile lucratoare de la inregistrare, in vederea luarii in evidenta;
b) sa angajeze cu contract de munca pe durata nedeterminata si sa mentina in activitate cel putin 2 salariati de la momentul obtinerii facilitatilor prevazute la art. 5 lit. a) si/sau b) si/sau c) pana la pierderea calitatii de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant;
c) sa reinvesteasca anual cel putin 50% din profitul realizat in anul fiscal precedent;
d) sa depuna la AIPPIMM situatiile financiare semestriale si anuale, cu dovada inregistrarii acestora la autoritatile competente, precum si un raport semestrial de progres.
Cu privire la obligatia instituita prin art. 4 lit. b) din OUG 6/2011, respectiv angajarea cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata a cel putin 2 salariati, aceasta reprezinta o conditie minima pe care trebuie sa o indeplineasca societatea in vederea beneficierii de facilitati, inclusiv de scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori.
Art. 4 lit. b) din OUG 6/2011
impune angajarea cu contract de munca pe durata nedeterminata si mentinerea in activitate cel putin 2 salariati de la momentul obtinerii facilitatilor prevazute la art. 5 lit. a) si/sau b) si/sau c) (a obtinerii alocatiei financiare nerambursabile si/sau garantiei pentru creditele contractate si/sau scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori) pana la pierderea calitatii de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant.
Avand in vedere prevederile mentionate mai sus, microintreprinderea care a beneficiat de scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, potrivit legii, are obligatia mentinerii in activitate cel putin 2 salariati de la momentul obtinerii facilitatii pana la pierderea calitatii de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant, putand beneficia in continuare de scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 salariati, angajati pe perioada nedeterminata.
Atat timp cat are statutul de microintreprinderea infiintata de intreprinzatorul debutant, societatea se poate inscrie pentru obtinerea alocatiei financiare nerambursabile, dar va trebui sa respecte conditiile si sa indeplineasca obligatiile pentru a beneficia de facilitati in conformitate cu prevederile art. 9 din OUG 6/2011.
Raportarea scutirii de la plata contributiei de asigurari sociale se face prin intermediul completarii formularului 112 este reglementat de OMFP 1045/2012 privind modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a „Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.
Scutirile la plata se completeaza pentru fiecare asigurat care beneficiaza, in mod direct sau prin angajatorul sau, de prevederi legale care prevad scutiri, totale sau partiale, de la plata contributiilor sociale, in cadrul sub sectiiunii „B.1.1. Scutiri la plata” din cadrul sectiunii „B.1. Contract/Contracte de munca sau/si somaj tehnic beneficiar de scutire” din anexa nr. 1.2. Asigurat. Randul 1 „Motiv scutire” - se completeaza, prin selectarea din „Lista de valori” a motivului/temeiului legal potrivit caruia angajatorul sau/si asiguratul beneficiaza de scutire sau/si reducere de la plata contributiilor sociale.
Potrivit prevederilor OMFP 1045/2012, „Lista de valori” se actualizeaza in functie de actele normative in vigoare incepand cu anul 2011, atribuindu-se cate o valoare distincta pentru fiecare act normativ.
Pentru motivul de scutire „3-OUG 6/2011”, se va introduce scutirea pentru un CNP, pe un singur contract si doar in randul „4.ANGAJATOR Suma pentru care se beneficiaza de scutire – ASIGURARI SOCIALE SI ASIGURARI SOCIALE PENTRU ACCIDENTE DE MUNCA SI BOLI PROFESIONALE in conditii normale de munca”, in valoare maxima egala cu castigul salarial mediu brut.
In aceasta situatie softul permite validare cu succes, iar fisierul XML poate fi generat si declaratia 112 depusa.