Reintroducerea serviciului militar obligatoriu in Romania este zvonul care a starnit panica pe retelele sociale si a devenit centrul unor adevarate controverse in mediul online, in perioada campaniei electorale. Situatia a fost atat de grava incat, la finalul anului trecut, Ministerul Apararii Nationale (MApN) a iesit public sa combata dezinformarile online si sa afirme ca nu exista intentia de a reinstaura armata obligatorie in timp de pace.
Recent, MApN a semnalat doua noi incercari de dezinformare pe subiecte care vizeaza apararea si securitatea nationala, distribuite in mediul online.
- Prima dintre acestea foloseste un asa-zis „comunicat MApN”, distribuit prin platforma WhatsApp. Potrivit sursei citate, „documentul” este redactat intr-o forma care incearca sa imite un comunicat de presa al MApN si anunta restrictionarea circulatiei cetatenilor de sex masculin cu varste intre 18 si 65 de ani, ca urmare a instituirii starii de mobilizare in Romania, in urma unei asa-zise decizii recente a CSAT.
Reactia MApN: "Dezmintim categoric autenticitatea acestui document. Acesta nu a fost emis de Ministerul Apararii Nationale si contine informatii false si alarmiste, menite sa creeze panica si confuzie in randul populatiei. Cu privire la aceasta dezinformare, care continua seria de actiuni menite a spori teama generata de razboiul de agresiune pe care Federatia Rusa il desfasoara in prezent in Ucraina, Ministerul Apararii Nationale va sesiza cu celeritate autoritatile judiciare, in temeiul art. 404 (2) din Codul penal - Comunicarea de informatii false, care prevede: „Comunicarea sau raspandirea, prin orice mijloace, de stiri, date sau informatii false ori de documente falsificate, cunoscand caracterul fals al acestora, daca prin aceasta se pune in pericol securitatea nationala, se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani.”
- O a doua actiune de dezinformare, distribuita pe TikTok, YouTube si Facebook, face referire la asa-zise „decizii” oficiale comunicate de autoritatile SUA cu privire la retragerea totala a militarilor americani dislocati in Romania, inclusiv la retragerea sistemului antiracheta Aegis Ashore dislocat de Armata SUA in Baza 99 Deveselu.
Raspunsul MApN: "Aceste informatii sunt false si nu au niciun fundament real. Militarii dislocati de Armata Statelor Unite ale Americii in Romania, ca parte a masurilor de consolidare a flancului estic al NATO, in baza parteneriatului strategic dintre Statele Unite si Romania isi desfasoara activitatea normal".
Specialistii MApN atrag atentia ca astfel de
actiuni de dezinformare, care vizeaza subiecte de securitate si aparare nationala, vor continua si in perioada imediat urmatoare. Ele servesc doar scopului de a intretine o stare de teama si confuzie in randul opiniei publice din Romania, motiv pentru care romanii sunt indemnati sa manifeste prudenta inainte de a redistribui informatii pe aceste subiecte, care au caracter alarmist, senzationalist sau care pot genera panica.
Este important de subliniat ca serviciul militar in Romania continua sa fie efectuat exclusiv pe baza de voluntariat pe perioada timpului de pace, iar armata tarii functioneaza ca o structura profesionista, conform standardelor si cerintelor NATO.
Pentru a intelege mai bine contextul si cadrul legal referitor la serviciul militar in Romania, in acest articol publicam legislatia in vigoare si cum se aplica.
In Romania, serviciul militar obligatoriu a fost suspendat incepand cu 1 ianuarie 2007, conform Legii nr. 395/2005. Asta inseamna ca armata poate fi facuta numai pe baza de voluntariat, atat de barbati, cat si de femei, in conditii de pace.
Doar in situatii exceptionale, precum razboi, stare de mobilizare sau stare de asediu, serviciul militar poate deveni din nou obligatoriu, iar incorporarea ar viza barbatii intre 20 si 35 de ani. Insa pentru acest lucru trebuie indeplinite conditii legale stricte, printre care si un decret prezidential aprobat de Parlament.
Legea nr. 395 din 16 decembrie 2005 (*actualizata*) privind suspendarea pe timp de pace a serviciului militar obligatoriu si trecerea la serviciul militar pe baza de voluntariat
Articolul 1
Cetatenii romani, barbati si femei, care indeplinesc conditiile prevazute de legislatia in vigoare, pot efectua, pe baza de voluntariat, orice forma a serviciului militar, fara discriminare.
Articolul 2
(1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, executarea serviciului obligatoriu, in calitate de militar in termen si militar cu termen redus, se suspenda.
(2) Ultima incorporare a recrutilor pentru militarii in termen va fi in luna octombrie 2006, iar pentru militarii cu termen redus, in luna iunie 2006.
Articolul 3
Pe durata starii de razboi, a starii de mobilizare, precum si pe timpul starii de asediu, executarea serviciului militar devine obligatorie, in conditiile legii.
Articolul 4
(1) Dupa data prevazuta la art. 2 alin. (1), cetatenii romani, barbati, au obligatia ca, in termen de 6 luni de la data implinirii varstei de 18 ani, sa se prezinte la centrele militare numai pentru luarea in evidenta militara, consemnarea optiunilor privind modalitatea de indeplinire a indatoririlor militare, in situatiile prevazute la art. 3 si inmanarea adeverintei de recrutare.
(2) Neprezentarea cetatenilor prevazuti la alin. (1) la centrele militare in termen de 6 luni de la data implinirii varstei de 18 ani constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 100 lei la 300 lei.
(3) Constatarea contraventiei prevazute la alin. (2) si aplicarea sanctiunii se fac de catre comandantul centrului militar si de catre ofiterii special desemnati de catre acesta, exclusiv pe raza teritoriala de competenta a centrului militar.
(4) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (2), agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.
(5) Contraventiei prevazute la alin. (2) ii sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002 , cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 5
Organizarea si functionarea recrutarii si selectiei cetatenilor pentru efectuarea serviciului militar pe baza de voluntariat vor fi reglementate prin hotarare a Guvernului, pana la data de 31 decembrie 2006.
Articolul 6
In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Guvernul va prezenta Parlamentului proiectul de lege privind pregatirea populatiei pentru aparare si cel al legii privind statutul soldatilor si gradatilor voluntari, in noile conditii.
Articolul 7
Dispozitiile Legii nr. 46/1996 privind pregatirea populatiei pentru aparare, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale actelor normative emise pentru executarea acesteia se aplica in continuare, in masura in care nu contravin prevederilor prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
ARTICOLUL 55
Abonati-va acum la siguranta in munca dvs PortalCodulmuncii ro darama orice obstacol ivit in munca dvs oferindu-va acum solutii in conformitate cu cele mai recente modificari din legislatia muncii Sunteti doar la un click distanta de - Consultanta personalizata asigurata de o echipa de 25 experti profesionisti - O baza de date cu...
Oferta Speciala
valabila 48h
(1) Cetatenii au dreptul si obligatia sa apere Romania.
(2) Conditiile privind indeplinirea indatoririlor militare se stabilesc prin lege organica.
(3) Cetatenii pot fi incorporati de la varsta de 20 de ani si pana la varsta de 35 de ani, cu exceptia voluntarilor, in conditiile legii organice.
(...)
ARTICOLUL 118
(1) Armata este subordonata exclusiv vointei poporului pentru garantarea suveranitatii, a independentei si a unitatii statului, a integritatii teritoriale a tarii si a democratiei constitutionale. In conditiile legii si ale tratatelor internationale la care Romania este parte, armata contribuie la apararea colectiva in sistemele de alianta militara si participa la actiuni privind mentinerea sau restabilirea pacii.
(2) Structura sistemului national de aparare, pregatirea populatiei, a economiei si a teritoriului pentru aparare, precum si statutul cadrelor militare, se stabilesc prin lege organica.
(3) Prevederile alineatelor (1) si (2) se aplica, in mod corespunzator, si celorlalte componente ale fortelor armate stabilite potrivit legii.
(4) Organizarea de activitati militare sau paramilitare in afara unei autoritati statale este interzisa.
(5) Pe teritoriul Romaniei pot intra, stationa, desfasura operatiuni sau trece trupe straine numai in conditiile legii sau ale tratatelor internationale la care Romania este parte.
Romania este membra a NATO din 2004 si, conform principiilor acestei Aliante, apararea se face in cooperare intre statele membre, prin Articolul 5, care garanteaza ca un atac asupra unui stat membru este considerat un atac asupra tuturor.
Asadar, in caz de agresiune, Romania beneficiaza de sprijin militar si strategic din partea intregii Aliante.
Ce contine articolul 4 al Tratatului NATO?
- este un apel la consultari intre aliati in fata unei amenintari la adresa securitatii, permitand mai mult timp pentru a determina ce masuri trebuie luate.
Articolul 4 stipuleaza ca „partile se vor consulta ori de cate ori, in opinia oricareia dintre ele, integritatea teritoriala, independenta politica sau securitatea uneia dintre parti este amenintata”.
Ce contine articolul 5 al Tratatului NATO?
Articolul 5 al tratatului se refera la apararea colectiva. Acest articol prevede ca un atac asupra unui stat membru este considerat un atac asupra tuturor, ceea ce ar putea declansa deliberarile privind un potential raspuns militar.
Mai exact, tarile membre „convin ca un atac armat impotriva uneia sau mai multora dintre ele in Europa sau in America de Nord va fi considerat un atac impotriva tuturor si, in consecinta, convin ca, in cazul in care are loc un astfel de atac armat, fiecare dintre ele, in exercitarea dreptului de autoaparare individuala sau colectiva recunoscut de articolul 51 din Carta Organizatiei Natiunilor Unite, va ajuta partea sau partile atacate, luand de indata, individual si de comun acord cu celelalte parti, masurile pe care le considera necesare, inclusiv prin utilizarea fortei armate, pentru a restabili si mentine securitatea in zona Atlanticului de Nord”.
Articolul 5 a fost activat o singura data in istorie, dupa atacurile teroriste asupra Statelor Unite din 11 septembrie 2001, ca un act de solidaritate.
Revenirea la serviciul militar obligatoriu si, in consecinta, la desfasurarea proceselor de recrutare pentru cetatenii incorporabili, se poate face in conditiile Legii nr. 395/2005, care prevede la art. 3, ca "pe durata starii de razboi, a starii de mobilizare, precum si pe timpul starii de asediu, executarea serviciului militar devine obligatorie, in conditiile legii."
In acest caz, Presedintele emite un decret special, contrasemnat de Prim-ministru si validat de Parlament.
Codul Penal prevede pedepse intre 2 si 7 ani de inchisoare pentru persoanele care, in timpul starii de razboi sau asediu, se sustrag in mod fraudulos de la serviciul militar (prin simulare de boala, falsuri, auto-vatamare etc.). Atentie: aceste prevederi nu se aplica in timp de pace!
Insa, chiar daca fapta este prevazuta in Codul Penal, se introduce o conditie esentiala de aplicare: sa existe „razboi” ori „stare de asediu”.
Extras din Codul penal, Monitorul Oficial nr. 510 din 24 iulie 2009
"Articolul 432- Sustragerea de la serviciul militar in timp de razboi
Fapta persoanei care, in timp de razboi sau pe durata starii de asediu, isi provoaca vatamari integritatii corporale sau sanatatii, simuleaza o boala sau o infirmitate, foloseste inscrisuri false sau orice alte mijloace, in scopul de a se sustrage de la serviciul militar, se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani".
(...)
Articolul 435 - Neprezentarea la incorporare sau concentrare
(1) Neprezentarea la incorporare, concentrare sau mobilizare in timp de razboi sau pe durata starii de asediu, in termenul prevazut in ordinul de chemare, se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si neprezentarea celui incorporat sau concentrat la unitatea la care a fost repartizat, precum si a celui care, executand potrivit legii serviciul alternativ, nu se prezinta in termen la angajator.
(3) Termenele de prezentare prevazute in alin. (1) si alin. (2) se prelungesc cu 10 zile, in cazul in care cel chemat se afla in strainatate".