Sa vorbim despre somaj tehnic! Am pregatit mai jos toate informatiile de care aveti nevoie cu privire la aceasta masura. Veti afla totul despre somaj tehnic, aplicabilitatea sa si cum se fac platile!
UPDATE 24.04.2020 - OUG nr. 53/2020 a modificat o serie de aspecte importante cu privire la somajul tehnic si indemnizatiile pentru liber-profesionisti. Actul a fost deja publicat in Monitorul Oficial, asadar se aplica. Forma OUG-ului privind somajul tehnic actualizata o puteti gasi la finalul articolului!
UPDATE 30.03.2020 - OUG nr. 32/2020 privind somajul tehnic a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 260/2020. O puteti consulta integral dand click AICI!
Acum puteti aplica somajul tehnic avand prevederile legale la indemana! In plus, mai jos primiti si detaliile cele mai importante cu privire la aceasta forma de sprijin pentru companii si angajati.
Avand in vedere starea de urgenta, pandemia Covid-19 cauzata de coronavirusul SARS-CoV-2, scaderea economica si schimbarile de pe piata muncii, ne-am propus sa va explicam tot ce tine de somajul tehnic. In randurile de mai jos veti afla ce inseamna, cine plateste si care sunt conditiile necesare. In plus, am pregatit si un calcul care sa va ajute sa intelegeti exact suma pe care ar trebui sa o primiti, daca sunteti plasat/a in somaj tehnic.
Atentie! Masurile explicate mai jos sunt valabile doar pentru perioada in care ne aflam in stare de urgenta. Aceasta este valabila pana pe 16 aprilie, cu posibilitate de prelungire. Odata ce starea de urgenta nu va mai fi in vigoare, somajul tehnic in forma de mai jos nu se va mai aplica.
In primul rand, somajul tehnic este definit in Codul muncii la art. 52, alin. (1), lit. c) si art. 53 dupa cum urmeaza:
Astfel, intelegem ca somajul tehnic este o expresie folosita atat de autoritati, cat si de specialisti pentru a ingloba prevederile de mai sus.
Portal Codul Muncii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Atentie! Nu exista o lege a somajului tehnic. Acesta este definit in Codul muncii si atat. Normele de aplicare sunt separate.
Toate raspunsurile pe care le doriti, legislatia aplicabila, procedurile, formularele necesare (gata scrise, trebuie doar sa le completati si sa le dati print) sunt disponibile acum in lucrarea cu vizualizare in www.rsonline.ro - Ghid practic. Somajul tehnic. Orice tine de somaj tehnic gasiti AICI. Este cel mai potrivit instrument de lucru, 100% clar, 100% sigur si 100% eficient, gata sa va ajute sa traversati cu eleganta perioada dificila creata de coronavirus.
In al doilea rand, somajul tehnic este menit sa ajute la pastrarea angajatilor unei companii (de stat sau privata). In situatia in care angajatorul trece printr-o situatie nefavorabila temporar se pot suspenda contractele de munca individuale din motive economice, tehnologice, structurale sau similare pentru ca plata lor (si a contributiilor aferente) sa fie asigurata intr-un anumit cuantum de catre stat prin bugetul disponibil pentru asigurari sociale. In aceasta perioada de somaj tehnic, angajatorul va proceda la revenirea la normal a situatiei economice pentru a-si relua activitatea obisnuita. Angajatii raman la dispozitia angajatului, intrucat in scenariul in care situatia economica a acestuia se imbunatateste ei pot fi chemati pentru a-si relua activitatea oricand pe durata implementarii somajului tehnic.
...citeste detaliat >>AICI<< sfaturile expertilor
De prevederile somajului tehnic beneficiaza oricine are un Contract Individual de Munca (CIM) valabil si inregistrat in ReviSal. Atat timp cat veniturile dumneavoastra au fost inregistrate oficial si pentru ele s-au achitat (CAS, CASS si impozit) contributii conform legilor in vigoare, veti putea obtine indemnizatia de somaj tehnic.
Important! De somaj tehnic pot beneficia si persoanele care lucreaza in baza unui contract de drepturi de autor sau drepturi conexe, sportivii, intreprinderile individuale si persoanele fizice autorizate (PFA), conform anuntului facut vineri de ministrul Muncii.
In al treilea rand, somajul tehnic, asa cum am aratat si mai sus, este platit de catre stat catre angajator intr-un cuantum brut de 75% din salariul brut avut in ultima luna integrala de activitate, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut. Firma transfera apoi banii catre angajat. Exemplificarea este disponibila mai jos, intrucat aplicarea acestei masuri poate genera confuzii. Angajatorul poate opta sa completeze din fonduri proprii acest procent platit de catre stat, insa cazurile in care acest lucru se intampla sunt foarte rare si nu ne vom concentra asupra lor. Explicatii utile pentru aceasta situatie sunt disponibile in PortalResurseUmane.
Castigul mediu salarial brut pentru anul 2020 este de 5.429 lei, conform art. 15 din Legea nr. 6/2020. Aceasta suma inseamna 3.176 de lei net, adica banii pe care ii primeste "in mana" persoana care are un astfel de salariu brut, dupa ce se scad CAS, CASS si impozitul.
Pe de o parte, daca aplicam masura somajului tehnic pentru persoana care are un salariu de 5429 lei brut in CIM, atunci aceasta va primi 75% din aceasta suma.
75% din 5429 lei inseamna 4071 lei, asadar persoana aflata in somaj tehnic are acum un venit brut de 4071 de lei. Din acesti 4071 de lei se scad CAS, CASS si impozitul, iar CAM este platita separat de angajator in continuare. Practic, salariul net in perioada in care se aplica somajul tehnic va fi de 2381 de lei. Aceasta suma reprezinta banii primiti "in mana". Suma aceasta vor intra in contul angajatului care are CIM suspendat luna de luna, pana la incetarea somajului tehnic.
Pe de alta parte, daca aplicam masura somajului tehnic pentru o persoana care salariul minim brut pe economie de 2230 de lei (net 1346 lei), atunci avem urmatoarea situatie:
...citeste detaliat >>AICI<< sfaturile expertilor
Practic, persoana care are salariul minim brut pe economie trecut in CIM si pentru care se aplica somajul tehnic va primi "in mana" 1029 lei.
Retinem! Pe durata instituirii somajului tehnic se platesc CAS, CASS si impozit, asadar angajatul aflat in aceasta situatie va beneficia de asigurare de sanatate.
In al patrulea rand, de masura somajului tehnic beneficiaza toti angajatii firmelor care reduc sau intrerup activitatea total sau partial din cauza pandemiei Covid-19 cauzata de coronavirusul SARS-CoV-2.
In al cincilea rand, conform noii forme a OUG nr. 30/2020, angajatorii vor trebui sa depuna o cerere de acordare a somajului tehnic si o lista cu angajatii pentru care se solicita acest lucru. In plus, va trebui anexata si o Declaratie pe propria raspundere prin care se asuma veridicitatea pierderilor economice ca urmare a pandemiei Covid-19.
Angajatorii vor depune actele mentionate la ANOFM, in timp ce celelalte forme (PFA, II, DDA) se vor adresa cu documentele catre ANPIS sau AJPIS din localitatea in care isi desfasoara activitatea.
Actele vor trebui depuse incepand cu 1 aprilie si pana la 10 aprilie pentru acordarea somajului tehnic in perioada 16 - 31 martie, respectiv incepand cu 1 mai si pana la 10 mai pentru perioada 1 - 16 aprilie (data la care se incheie situatia de urgenta decretata).
Banii vor fi acordati in termen de maximum 15 zile pentru cei care depun actele la ANOFM si in maximum 10 zile pentru cei care se adreseaza ANPIS.
In al saselea rand, angajatii trebuie sa retina ca in perioada somajului tehnic NU se acorda sporuri, bonuri de masa si comisioane. Raman, insa, in vigoare contributiile pentru pensie si asigurarea de sanatate.
Finalmente, va recomandam sa folositi PortalCodulMuncii pentru a nu pierde nimic important din vedere cu privire la toate masurile aplicabile in aceasta perioada. Aveti o intreaga echipa de specialisti la dispozitie!
ACTUALIZATA LA ZI - Ultima modificare a fost adusa actului prin OUG nr. 53/2020
Avand in vedere hotararile Comitetului National pentru Situatii Speciale de Urgenta, precum si instituirea starii de urgenta prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020,
avand in vedere ca decretul prevede acordarea unei majorari a salariului in cuantumul prevazut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, respectiv o indemnizatie pentru fiecare zi libera care se plateste din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului si este in cuantum de 75% din salariul corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, acordata pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, in situatia in care celalalt parinte nu beneficiaza de drepturile reglementate in aceasta lege,
avand in vedere evolutia situatiei epidemiologice internationale determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 la nivelul a peste 150 de tari, in care aproximativ 160.000 de persoane au fost infectate si peste 5.800 au decedat, precum si declararea "Pandemiei" de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii la data de 11.03.2020,
luand in considerare experienta tarilor grav afectate de evolutia virusului si masurile care au avut impact pozitiv in limitarea raspandirii acestuia si care au vizat actiuni in planul sanatatii publice, concomitent cu limitarea sau intreruperea activitatilor socioeconomice,
in contextul masurilor adoptate la nivelul statelor europene, in scopul prevenirii raspandirii comunitare a infectiei,
luand act de evolutia situatiei epidemiologice pe teritoriul Romaniei si de evaluarea riscului de sanatate publica pentru perioada imediat urmatoare, care indica o crestere masiva a numarului de persoane infectate cu coronavirusul SARS-CoV-2,
tinand cont de faptul ca neluarea unor masuri urgente, cu caracter exceptional, in domeniul social si economic ar aduce grave prejudicii cu efecte pe termen lung asupra angajatilor si a beneficiarilor unor masuri de asistenta sociala,
aceste elemente vizeaza un interes public si constituie o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata si impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta, pentru stabilirea mijloacelor si procedurilor necesare pentru siguranta sociala si economica a populatiei, precum si reglementarea unor masuri de protectie sociala pe perioada starii de urgenta decretate.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I
Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 209 din 14 martie 2020, se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Se acorda zile libere unuia dintre parinti pentru supravegherea copiilor, in situatia suspendarii cursurilor sau inchiderii temporare a unitatilor de invatamant unde acestia sunt inscrisi, ca urmare a conditiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situatii extreme decretate astfel de catre autoritatile competente cu atributii in domeniu.
. . . . . . . . . .
(3) Prin parinte, in sensul prezentei legi, se intelege:
a) parintele firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) adoptatorul;
c) persoana care are copilul/copiii in incredintare in vederea adoptiei;
d) persoana care are in plasament copilul sau in tutela;
e) persoana desemnata conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) parintele sau reprezentantul legal al persoanei adulte cu handicap inscrisa intr-o unitate de invatamant."
2. La articolul 1, dupa alineatul (3) se introduc patru noi alineate, alineatele (3^1)-(3^4), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Beneficiaza de prevederile prezentei legi si parintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav nescolarizat, care a optat pentru acordarea indemnizatiei in conditiile Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, doar in conditiile in care activitatea serviciului de zi este suspendata ca urmare a conditiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situatii extreme decretate astfel de catre autoritatile competente cu atributii in domeniu.
(3^2) Prevederile prezentei legi se aplica si pentru parintele sau reprezentantul legal care are in ingrijire, supraveghere si intretinere persoana adulta incadrata in grad de handicap grav sau in grad de handicap grav cu asistent personal pentru care s-a optat pentru acordarea indemnizatiei in conditiile Legii nr. 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, doar daca beneficiaza de servicii de zi, a caror activitate a fost suspendata ca urmare a conditiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situatii extreme decretate astfel de catre autoritatile competente cu atributii in domeniu.
(3^3) Prevederile prezentei legi nu se aplica in cazul in care una dintre persoanele prevazute la alin. (3) se afla in una sau mai multe din urmatoarele situatii:
a) este in concediul prevazut la art. 2 alin. (1) sau art. 11 alin. (2) ori art. 31 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) este asistentul personal al unuia dintre copiii aflati in intretinere;
c) se afla in concediu de odihna/concediu fara plata.
(3^4) Prevederile prezentei legi nu se aplica in cazul persoanelor ale caror raporturi de munca sunt suspendate pentru intreruperea temporara a activitatii angajatorului sau in cazul sotului/sotiei acestora, in conditiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Prevederile prezentei legi nu se aplica nici in cazul in care celalalt parinte nu realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare."
3. La articolul 2, alineatele (2) - (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Cererea prevazuta la alin. (1) va fi insotita de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte, din care sa rezulte ca acesta nu a solicitat la locul sau de munca zile libere ce i s-ar cuveni potrivit prezentei legi si nici nu se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 1 alin. (33), precum si de o copie a certificatului/certificatelor de nastere al/ale copilului/copiilor.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica persoanei singure din familia monoparentala, definita in conditiile art. 3 din Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Acordarea zilelor libere pentru angajatii din unitatile sistemului energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu, din unitatile de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe caile ferate, din unitatile care asigura transportul in comun si salubritatea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa, comert alimentar, productie si distributie medicamente si echipamente sanitare, distributie carburanti, personalul din cadrul unitatilor farmaceutice se realizeaza doar cu acordul angajatorului."
4. La articolul 2, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Angajatorii din domeniile prevazute la alin. (4) acorda zilele libere in conditiile prezentei legi, doar dupa epuizarea optiunilor prevazute de reglementarile legale in vigoare pentru desfasurarea activitatii si cu obligatia asigurarii continuitatii activitatii, respectiv prin programe individualizate de lucru, munca in schimburi, munca la domiciliu si telemunca."
5. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Indemnizatia pentru fiecare zi libera se plateste din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului si este in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
(2) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) este supusa impozitarii si platii contributiilor de asigurari sociale in conditiile prevazute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare, sumele pentru plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) se deconteaza din acest fond numai pe perioada prevazuta la art. 1 alin. (4).
(4) Angajatorii pot cere numai decontarea sumelor reprezentand indemnizatia neta, incasata efectiv de parinte.
(5) Impozitele si contributiile de asigurari sociale aferente indemnizatiei prevazute la alin. (1) se suporta din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului in conditiile prevazute de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) Pentru personalul institutiilor si autoritatilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea privind finantele publice nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea privind finantele publice locale nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, indemnizatia prevazuta la alin. (1) nu se ia in calcul la determinarea limitei prevazute la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Pana la inchiderea anului fiscal, sumele decontate potrivit alin. (1) vor fi inapoiate Fondului de garantare din bugetul de stat, dupa caz, potrivit unei proceduri stabilite prin hotarare a Guvernului."
6. Dupa articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 3^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 3^1
(1) Personalul prevazut la art. 32 alin. (1) din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei are dreptul la o majorare acordata suplimentar drepturilor salariale cuvenite, in cuantumul prevazut la art. 3 alin. (1), corespunzator numarului de zile lucratoare din perioada starii de urgenta in situatia in care celalalt parinte nu beneficiaza de drepturile prevazute la art. 1 sau in prezentul articol.
(2) Pentru personalul din Sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala, majorarea prevazuta la alin. (1) se suporta din bugetul de stat.
(3) Pentru personalul institutiilor si autoritatilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, majorarea prevazuta la alin. (1) nu se ia in calcul la determinarea limitei prevazute la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare."
7. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Numarul de zile libere acordate potrivit prezentei legi, respectiv numarul de zile lucratoare pentru care se acorda majorarea prevazuta la art. 31 alin. (1) se stabilesc de catre Guvern, prin hotarare, pentru fiecare situatie dintre cele prevazute la art. 1 alin. (1) si art. 31."
8. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi va fi aprobata hotararea Guvernului prevazuta la art. 3 alin. (7), precum si procedurile aferente decontarii sumelor privind plata indemnizatiei prevazuta la art. 2."
Art. II
(1) Acordarea stimulentului de insertie prevazut la art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se efectueaza fara intrerupere, pe o perioada de 90 zile in cazul persoanelor care, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se afla in una sau mai multe dintre urmatoarele situatii:
a) beneficiaza de concediile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a), b) si d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) beneficiaza de concediul prevazut de Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant;
c) se afla in perioada prevazuta la art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) li s-a suspendat ori le-a incetat raportul de munca ori de serviciu, ca urmare a instituirii situatiei de urgenta in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 453/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul in care, dupa perioada prevazuta la alin. (1), persoana indreptatita realizeaza venituri supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, atunci stimulentul de insertie se acorda, potrivit legii, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau 4 ani in cazul copilului cu dizabilitate.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica corespunzator si in cazul persoanelor care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 32 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Prevederile alin. (1) se aplica si persoanelor care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se afla in plata stimulentului de insertie, cu respectarea prevederilor art. 17 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. III
(1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si in baza Decretului nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, cererile, declaratiile si documentele doveditoare pentru solicitarea beneficiilor de asistenta sociala acordate din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale pot fi depuse in format letric sau prin posta electronica.
(2) Cererile, declaratiile si documentele doveditoare prevazute la alin. (1) vizeaza acordarea urmatoarelor beneficii de asistenta sociala:
a) ajutorul social acordat in baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) alocatia pentru sustinerea familiei acordata in baza Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) alocatia de stat pentru copii acordata in baza Legii nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) drepturile acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) alocatia lunara de plasament acordata in baza Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) drepturile acordate in baza art. 50 din Legea nr. 273/2004 privind procedura adoptiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) ajutorul pentru incalzirea locuintei acordat in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 privind masurile de protectie sociala pentru perioada sezonului rece, aprobata prin Legea nr. 92/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) indemnizatia lunara de hrana acordata in baza Legii nr. 584/2002 privind masurile de prevenire a raspandirii maladiei SIDA in Romania si de protectie a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA, cu modificarile ulterioare.
(3) Depunerea prin posta electronica a cererilor, declaratiilor si documentelor doveditoare pentru solicitarea beneficiilor prevazute la alin. (2) se face astfel:
a) pentru beneficiile prevazute la lit. e)-f) si h), la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare agentii teritoriale, in a caror raza teritoriala isi au domiciliul, resedinta ori locuiesc efectiv solicitantii;
b) pentru beneficiile prevazute la lit. a)-d) si g), la autoritatile administratiei publice locale in a caror raza teritoriala isi au domiciliul, resedinta ori locuiesc efectiv solicitantii.
(4) Depunerea prin posta electronica a cererilor, declaratilor si documentelor doveditoare este optionala si se realizeaza in conditiile in care agentiile teritoriale ori autoritatile administratiei publice locale au dezvoltate sisteme de primire electronica, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).
(5) Incepand cu data prezentei ordonante de urgenta, pe perioada de aplicabilitate a Decretului nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, decizia de acordare/respingere/incetare/suspendare a dreptului de asistenta sociala pentru oricare din beneficiile sociale prevazute la alin. (2) se poate transmite beneficiarului in format letric sau prin posta electronica de catre agentia teritoriala emitenta.
Art. IV
(1) Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, agentiile teritoriale si autoritatile administratiei publice locale vor lua masurile necesare pentru implementarea sistemului de transmitere prin posta electronica a cererilor si documentelor doveditoare pentru solicitarea beneficiilor de asistenta sociala prevazute la art. III alin. (2), in termen de maximum 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Organizarea modului de primire prin posta electronica a cererilor, declaratiilor si documentelor doveditoare se stabileste prin decizie a directorului general al Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala pentru drepturile prevazute la art. III alin. (2) lit. c) -f) si h), respectiv prin dispozitie a primarului pentru drepturile prevazute la art. III alin. (2) lit. a), b) si g).
(3) Pentru cererile, declaratiile si documentele doveditoare pentru solicitarea drepturilor prevazute la art. III alin. (3) lit. b), depuse prin posta electronica la autoritatile administratiei publice locale, acestea au obligatia de a transmite la agentia teritoriala, in termenul prevazut de lege, solicitarile primite, la adresa de posta electronica oficiala a institutiei sau prin Punctul de contact unic electronic, conform Hotararii Guvernului nr. 922/2010 privind organizarea si functionarea Punctului de contact unic electronic, si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobata cu modificari prin Legea nr. 179/2017.
Art. V
(1) In cazuri exceptionale, agentiile teritoriale si/sau autoritatile administratiei publice locale pot solicita persoanelor care au depus cererea si documentele doveditoare prin posta electronica prezentarea la sediul institutiei.
(2) Prin cazuri exceptionale se inteleg urmatoarele:
a) determinarea unor inadvertente intre informatiile din documentele transmise si cele din bazele de date ale altor institutii la care agentiile teritoriale sau autoritatile administratiei publice locale au acces pentru verificarea indeplinirii de catre solicitanti a criteriilor de acordare a drepturilor;
b) informatiile din documentele transmise sunt incomplete sau pe baza acestora nu se poate determina indeplinirea conditiilor de eligibilitate.
(3) Termenul prevazut de lege pentru solutionarea cererii in cazurile exceptionale prevazute la alin. (2) se prelungeste cu pana la 15 zile lucratoare pentru verificarea realitatii, legalitatii si conformitatii documentelor transmise, precum si pentru solicitarea de documente doveditoare suplimentare.
Art. VI
Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, agentiile teritoriale si autoritatile administratiei publice locale vor a afisa la sediul institutiilor si pe web site-ul propriu informatiile necesare privind posibilitatea si procedura solicitarii beneficiilor de asistenta sociala prin posta electronica, in termen de maximum 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. VII
Pe perioada situatiei de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, transmiterea prin posta electronica a cererilor si documentelor doveditoare pentru solicitarea drepturilor de asigurari devine principalul mijloc de comunicare.
Art. VIII
Rapoartele de monitorizare prevazute la art. 30 alin. (2) din anexa la Hotararea Guvernului nr. 118/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calitatii in domeniul serviciilor sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, intocmite inainte de instituirea starii de urgenta prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, raman valabile dupa incetarea starii de urgenta si vor fi luate in considerare in procesul de evaluare pentru acordarea unei noi licente pentru serviciul social.
Art. IX
(1) Pe perioada instituirii starii de urgenta prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, beneficiile de asistenta sociala care au drept conditie frecventarea cursurilor de invatamant de catre copii sau tineri se acorda fara intrerupere.
(2) Pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, alocatia zilnica de hrana de care beneficiaza copiii cu cerinte educationale speciale se acorda pe perioada valabilitatii certificatului de orientare scolara fara a fi conditionata de numarul de zile de scolarizare si de prezenta scolara.
(3) Pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, acordarea stimulentelor educationale prevazute de Legea nr. 248/2015 privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor provenind din familii defavorizate, cu modificarile ulterioare, nu este conditionata de frecventa regulata la gradinita a copiilor din familiile beneficiare ale stimulentului educational.
Art. X
(1) Pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, cererile si documentele doveditoare pentru stabilirea si plata, in conditiile legii, a drepturilor banesti ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale pot fi depuse la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti in format letric sau prin posta electronica, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).
(2) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti au obligatia de a lua masurile necesare pentru implementarea sistemului de transmitere prin posta electronica a cererilor si documentelor doveditoare prevazute la alin. (1).
(3) In cazuri exceptionale, agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti pot solicita persoanelor care au depus cererea si documentele doveditoare prin posta electronica prezentarea la sediul institutiei.
(4) Prin situatii exceptionale se inteleg urmatoarele:
a) identificarea unor inadvertente in documentele transmise;
b) informatiile din documentele transmise sunt incomplete sau pe baza acestora nu se poate determina indeplinirea conditiilor legale pentru acordarea drepturilor prevazute la alin. (1).
(5) Termenele prevazute de lege pentru solutionarea cererilor in situatiile exceptionale prevazute la alin. (4) se prelungeste cu pana la 15 zile lucratoare pentru verificarea realitatii, legalitatii si conformitatii documentelor transmise, precum si pentru solicitarea de documente doveditoare suplimentare.
(6) Agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti au obligatia de a afisa la sediul acestora si pe web site-ul propriu informatiile necesare privind transmiterea prin posta electronica a cererilor si documentelor doveditoare prevazute la alin. (1).
Art. XI
(1) Pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului.
(3) Abrogat(a)
(4) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) In cazul indemnizatiei prevazute la alin. (1), calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
(6) Pentru calculul impozitului pe venit prevazut la alin. (5) se aplica prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de angajator prin depunerea declaratiei prevazute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale prevazute conform alin. (5) este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.
(8) Pentru indemnizatia prevazuta la alin. (1) nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 2205 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca din care cel putin un contract cu norma intreaga este activ pe perioada instituirii starii de urgenta, acesta nu beneficiaza de indemnizatia prevazuta la alin. (1).
(10) In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca si toate sunt suspendate ca urmare a instituirii starii de urgenta, acesta beneficiaza de indemnizatia prevazuta la alin. (1) aferenta contractului individual de munca cu drepturile salariale cele mai avantajoase.
(11) In situatia in care bugetul angajatorului destinat platii cheltuielilor de personal permite, indemnizatia prevazuta la alin. (1) poate fi suplimentata de angajator cu sume reprezentand diferenta de pana la minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, in conformitate cu prevederile art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(12) Perioada prevazuta la alin. (1), pentru care salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate si angajatorii acestor salariati nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 2205 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru stabilirea si calculul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada prevazuta la alin. (1).
(13) In situatia in care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (12) este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.
Art. XII
(1) In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei prevazute la art. XI alin. (1), angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale si publicat ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(1^1) Angajatorii isi asuma raspunderea pentru corectitudinea si pentru veridicitatea datelor inscrise in documentele prevazute la alin. (1).
(1^2) Plata indemnizatiei se va face catre conturile deschise de angajatori la bancile comerciale.
(2) Plata sumei prevazute la art. XI alin. (1) se face in baza cererii semnate si datate de reprezentantul legal, depusa prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social.
Art. XIII
(1) Documentele prevazute la art. XII alin. (1) si (2) se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.
(2) Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor prevazute la art. XI alin. (1) se face in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor.
(3) Plata indemnizatiei prevazute la art. XI alin. (1) se efectueaza salariatului in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea de catre angajator a sumelor, in conditiile alin. (2).
Art. XIV
(1) Cheltuielile din bugetul asigurarilor pentru somaj efectuate potrivit art. XI alin. (1) se pot acoperi din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate aplicabile.
(2) Abrogat(a)
Art. XV
(1) Alti profesionisti, astfel cum sunt reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, beneficiaza, din bugetul de stat, in baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020.
(1^1) De indemnizatia prevazuta la alin. (1) beneficiaza si avocatii a caror activitate este redusa ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta, daca in luna pentru care solicita indemnizatia au realizat incasari cu minimum 25% mai mici decat media lunara pe anul 2019, dar care nu depasesc castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020. Indemnizatia se plateste in baza declaratiei pe propria raspundere a avocatului privind indeplinirea conditiilor de acordare, pe care o transmite la agentia pentru plati si inspectie sociala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, in a carei raza teritoriala se afla domiciliul fiscal.
(2) Pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului de activitate sportiva, din initiativa structurii sportive, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, persoanele prevazute la art. 671 alin. (1) lit. a) -c) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de o indemnizatie de 75% din drepturile in bani aferente contraprestatiei activitatii sportive, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020. Indemnizatia se suporta din bugetul de stat.
(3) Suplimentar fata de indemnizatia prevazuta la alin. (2), structura sportiva si persoanele prevazute la art. 671 alin. (1) lit. a) -c) din Legea nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, au posibilitatea de a negocia si stabili de comun acord plata de alte indemnizatii compensatorii acordate de structura sportiva care sa compenseze diminuarea contraprestatiei financiare.
(4) Persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, beneficiaza din bugetul de stat prin agentiile judetene pentru plati si inspectie sociala, respectiv a municipiului Bucuresti de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020, in baza documentelor solicitate de catre Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala.
(5) Pentru indemnizatia prevazuta la alin. (1), (1^1), (2) si (4) se datoreaza impozit pe venit, contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate, in cotele prevazute in Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) Pentru indemnizatiile prevazute la alin. (1), (1^1), (2) si (4), platite din bugetul de stat, nu se datoreaza contributia asiguratorie pentru munca reglementata de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Calculul obligatiilor fiscale prevazute la alin. (5), in cazul indemnizatiei lunare prevazuta la alin. (1), (11) si (4), cu exceptia celei de care beneficiaza persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, se efectueaza de catre persoanele fizice beneficiare prin aplicarea cotelor prevazute la art. 64 alin. (1), art. 138 lit. a) si, respectiv, art. 156 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, asupra indemnizatiei brute incasate de la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Pentru calculul impozitului pe venit se aplica regulile prevazute la art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(8) Obligatiile fiscale mentionate la alin. (7) se declara prin Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice si se platesc de catre persoanele fizice beneficiare la termenul prevazut la art. 122 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile realizate in anul 2020.
(9) In cazul indemnizatiei prevazute la alin. (1) de care beneficiaza persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si al celei prevazute la alin. (2), calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre cooperatia cu care persoanele au incheiate conventii individuale, respectiv de structura sportiva, in calitate de platitori, din indemnizatia bruta incasata de la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(10) Pentru indemnizatiile mentionate la alin. (9) se aplica in mod corespunzator prevederile art. XI alin. (6) si (7).
Art. XV^1 a fost introdus prin Ordonanta de urgenta 32/2020.
Pentru angajatii incadrati cu contract individual de munca, angajatorul solicita indemnizatia pe baza documentelor prevazute la art. XII alin. (1). In cazul in care personalul este incadrat prin alta modalitate prevazuta de lege, acesta va beneficia de prevederile art. XV.
Art. XV^2 introdus prin Ordonanta de urgenta 53/2020.
(1) Prevederile art. XV alin. (1) nu se aplica societatilor reglementate de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si nici grupurilor de interese economice reglementate de Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Persoanele care beneficiaza de un drept de pensie si persoanele incadrate in grad de handicap pot beneficia de drepturile prevazute la art. XI alin. (1) sau art. XV alin. (1), (11), (2) si (4).
Art. XVI
Articolul 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.074 din 29 noiembrie 2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Persoanele asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) si (2) au dreptul la concediu si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca, fara indeplinirea conditiei de stagiu de asigurare, in cazul urgentelor medico-chirurgicale, tuberculozei, bolilor infectocontagioase din grupa A, neoplaziilor si SIDA. Lista cuprinzand urgentele medico-chirurgicale, precum si bolile infectocontagioase din grupa A este stabilita prin hotarare a Guvernului.
(2) In scopul prevenirii imbolnavirilor, persoanele asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) si (2) au dreptul la concediu si indemnizatie pentru carantina, fara indeplinirea conditiei privind stagiul de asigurare."
Art. XVII
Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (2) si art. 14 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, certificatele de concediu medical, care cuprind a 91-a zi sau depasesc 183 de zile, acordate in perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, se elibereaza si se deconteaza fara avizul medicului expert al asigurarilor sociale."
Art. XVIII
Abrogat prin Ordonanta de urgenta 32/2020.
PRIM-MINISTRU
LUDOVIC ORBAN
Contrasemneaza:
p. Viceprim-ministru,
Valeriu Antonovici
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Victoria Violeta Alexandru
Ministrul lucrarilor publice, dezvoltarii si administratiei,
Ion Stefan
p. Ministrul tineretului si sportului,
Dragos-Florin Coman,
secretar de stat
Ministrul fondurilor europene,
Ioan Marcel Bolos
Ministrul finantelor publice,
Vasile-Florin Citu
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Gigel Paraschiv,
secretar de stat
Ministrul economiei, energiei si mediului de afaceri,
Virgil-Daniel Popescu
Bucuresti, 18 martie 2020.
Nr. 30.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE