Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Trei modificari importante privind contenciosul administrativ

Parlamentul Romaniei a adoptat un proiect de modificare a Legii contenciosului administrativ care aduce schimbari mult asteptate de practicienii dreptului si justitiabili.

Conform prevederilor actului normativ, plangerea prealabila nu mai este necesara in cazul in care actul administrativ nu mai poate fi revocat de autoritate, intrucat a intrat in circuitul civil si a produs efecte juridice. Totusi, ramane de vazut in ce cazuri va mai fi necesara formularea plangerii prealabile, in conditiile in care actele administrative produc efecte, de regula, de la data comunicarii lor.

In plus, este stabilit clar termenul pentru formularea plangerii prealabile de o persoana ce se considera vatamata printr-un act administrativ individual adresat altei persoane, respectiv 30 de zile de la data la care a luat cunostinta de continutul actului.

Initiativa legislativa contine mai multe modificari in ce priveste competenta materiala si teritoriala a instantelor de contencios administrativ (spre exemplu, ridicarea pragului valoric de la 1 milion de lei la 3 milioane de lei, stabilirea competentei teritoriale exclusiv in favoarea instantelor in circumscriptia carora se afla domiciliul persoanei fizice sau sediul persoanei juridice de drept privat). 

Printre cele mai importante modificari se numara prevederile referitoare la competenta judecarii litigiilor privind contractele administrative. Pentru a reduce gradul de incarcare al instantelor de contencios administrativ, legiuitorul a ales sa partajeze competenta de solutionare a litigiilor privind contractele administrative intre instantele de contencios administrativ si cele civile. Astfel, litigiile aparute in fazele premergatoare incheierii contractelor si cele privind incheierea contractelor administrative (inclusiv cele privind anularea lor) au ramas in competenta instantelor de contencios administrativ. In schimb, litigiile privind executarea contractelor administrative au fost date in competenta instantelor civile.  

Spre deosebire de forma din prezent a Legii contenciosului administrativ, modificarile adoptate nu clarifica insa instanta competenta pentru litigiile privind modificarea, interpretarea si incetarea contractelor administrative. La o prima vedere, aceste litigii par a fi legate de executarea contractelor administrative si, deci, de competenta instantei civile, insa nu se poate exclude posibilitatea ca unele dintre aceste litigii sa implice si aspecte privind incheierea contractului si, deci, sa justifice competenta instantelor de contencios administrativ. 

Majoritatea amendamentelor cu privire la procedura de judecata au drept finalitate crearea premiselor pentru judecarea cu celeritate a cererilor din aceasta materie. 

Un exemplu in acest sens este inlaturarea expresa a procedurii de regularizare a cererii de chemare in judecata (care conducea inevitabil la amanarea stabilirii primului termenului de judecata) cu privire la mai multe tipuri de cereri a caror solutionare rapida este esentiala pentru reclamanti. Aceasta procedura administrativa nu se va mai aplica nici cererilor de suspendare a executarii actelor administrative, si nici cererilor privind stabilirea penalitatilor si aplicarea unei amenzi conducatorului autoritatii publice pentru neexecutarea unei hotarari judecatoresti definitive. De asemenea, pentru aceleasi considerente a fost inlaturata si obligatia reclamantului de a formula raspuns la intampinare in cadrul judecatii acestor tipuri de cereri, precum si o serie de termene stabilite de Codul de procedura civila

In plus, prevederile din forma finala a initiativei legislative asigura un echilibru mai bun intre judecata cu celeritate a cauzelor de contencios administrativ si asigurarea dreptului la aparare al reclamantilor. Mai exact, chiar daca intampinarea la cererea de suspendare a executarii actului administrativ se depune cu doar trei zile inainte de termenul de judecata si nu se comunica reclamantului, legiuitorul a prevazut posibilitatea instantei de a acorda un nou termen de judecata daca reclamantul doreste sa ia cunostinta de continutul intampinarii. In ce priveste celelalte cereri din materia contenciosului administrativ, instantele vor fi obligate sa comunice reclamantului intampinarea cu cel putin 15 zile inainte de primul termen de judecata, termen care ar trebui sa permita in practica pregatirea apararii.

 

Atentie! Proiectul nu se afla inca in vigoare. Acesta trebuie promulgat de catre Presedinte si publicat in Monitorul Oficial

de
Data aparitiei: 16 Iulie 2018
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Trei modificari importante privind contenciosul administrativ":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016