"O guvernare a poporului fara informatii pentru popor, ori fara mijloacele de a ajunge la astfel de informatii, nu este altceva decat prologul unei farse sau al unei tragedii sau, poate, al amandurora laolalta. Cunoasterea va guverna intotdeauna asupra ignorantei, asa incat un popor care intentioneaza sa se auto-guverneze trebuie sa se inarmeze cu puterea pe care o confera cunoasterea." - James Madison
Ziua internationala a DREPTULUI DE A STI
Transparency International Romania a sarbatorit vineri, 28 Septembrie 2012, alaturi de organizatii si cetateni din intreaga lume, implinirea unei decade de la marcarea acesteia ca ziua internationala a dreptului de a sti.
Cu aceasta ocazie, TI-Romania lanseaza public cea de-a doua editie a Raportului privind modul in care de instantele si parchetele din Romania respecta dreptul de acces la informatii de interes public. Raportul a fost realizat in baza unui proces de monitorizare derulat in lunile aprilie - iulie 2012, si pune in evidenta o realitate ingrijoratoare.
Desi in Romania dreptul de a sti este considerat drept constitutional, iar legea speciala este in vigoare de mai bine de 12 ani, multe instante si parchete din Romania refuza sa puna la dispozitia cetatenilor informatii elementare cum ar fi datele de contact ale biroului de relatii cu publicul sau informatii despre localizarea registraturii in cadrul institutiei.
Situatia este cu atat mai ingrijoratoare cu cat tocmai aceste institutii sunt cele care ar fi trebuit sa ocroteasca drepturile si libertatile cetatenesti si sa se asigure ca restul entitatilor care functioneaza folosind resurse publice respecta legile tarii. Dovada ca aplicarea legii nu este optionala vine de la o categorie minoritara de instante si parchete, pentru care legea este obligatorie atat in litera cat si in spiritul ei, si care au inteles sa dea curs solicitarilor de informatii de interes public in mod complet si corect, si mai ales cu celeritate.
Extrase din raspunsurile primite au fost inserate in capitolul dedicat practicilor institutionale, care consemneaza atat modelele de bune practici dar si „perlele” magistratilor, unele dintre ele fiind demne de concurenta cu cele ale elevilor, la bacalaureat.
TI-Romania saluta exemplele de normalitate si solicita celorlalte instante sau parchete sa ia exemplul colegilor, care aplica aceeasi lege ca si domniile lor, si sa respecte si aplice legea cu buna credinta, in litera si spiritul sau, avand in vedere ca respectarea legii in Romania nu prea e facultativa.
Click AICI pentru
Raportul privind instantele si parchetele din Romania
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Sub sanctiunea nulitatii absolute, nicio masura, cu exceptia celei prevazute la art. 248 alin. 1 lit. a, respectiv avertismentul scris, nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari disciplinare prealabile. Se sanctoneaza un salariat cu avertisment scris. Precizati daca este suficienta comunicarea deciziei de sanctionare, cu avertisment in acest caz, pe e-mail-ul de serviciu al salariatului. Mentionez ca e-mail-ul de serviciu este utilizat oficial pentru comunicari importante,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul pensiei la limita de varsta in cei 40 de ani cu reducere de 5 ani, sunt inclusi anii pentru concediu crestere copii? Daca salariata are 40 de ani de munca 36 de ani munca 4 ani crestere copil = total 40 ani, poate iesi la pensie cu 5 ani mai devreme, 63-5 = 58 ani?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<