"O guvernare a poporului fara informatii pentru popor, ori fara mijloacele de a ajunge la astfel de informatii, nu este altceva decat prologul unei farse sau al unei tragedii sau, poate, al amandurora laolalta. Cunoasterea va guverna intotdeauna asupra ignorantei, asa incat un popor care intentioneaza sa se auto-guverneze trebuie sa se inarmeze cu puterea pe care o confera cunoasterea." - James Madison
Ziua internationala a DREPTULUI DE A STI
Transparency International Romania a sarbatorit vineri, 28 Septembrie 2012, alaturi de organizatii si cetateni din intreaga lume, implinirea unei decade de la marcarea acesteia ca ziua internationala a dreptului de a sti.
Cu aceasta ocazie, TI-Romania lanseaza public cea de-a doua editie a Raportului privind modul in care de instantele si parchetele din Romania respecta dreptul de acces la informatii de interes public. Raportul a fost realizat in baza unui proces de monitorizare derulat in lunile aprilie - iulie 2012, si pune in evidenta o realitate ingrijoratoare.
Desi in Romania dreptul de a sti este considerat drept constitutional, iar legea speciala este in vigoare de mai bine de 12 ani, multe instante si parchete din Romania refuza sa puna la dispozitia cetatenilor informatii elementare cum ar fi datele de contact ale biroului de relatii cu publicul sau informatii despre localizarea registraturii in cadrul institutiei.
Situatia este cu atat mai ingrijoratoare cu cat tocmai aceste institutii sunt cele care ar fi trebuit sa ocroteasca drepturile si libertatile cetatenesti si sa se asigure ca restul entitatilor care functioneaza folosind resurse publice respecta legile tarii. Dovada ca aplicarea legii nu este optionala vine de la o categorie minoritara de instante si parchete, pentru care legea este obligatorie atat in litera cat si in spiritul ei, si care au inteles sa dea curs solicitarilor de informatii de interes public in mod complet si corect, si mai ales cu celeritate.
Extrase din raspunsurile primite au fost inserate in capitolul dedicat practicilor institutionale, care consemneaza atat modelele de bune practici dar si „perlele” magistratilor, unele dintre ele fiind demne de concurenta cu cele ale elevilor, la bacalaureat.
TI-Romania saluta exemplele de normalitate si solicita celorlalte instante sau parchete sa ia exemplul colegilor, care aplica aceeasi lege ca si domniile lor, si sa respecte si aplice legea cu buna credinta, in litera si spiritul sau, avand in vedere ca respectarea legii in Romania nu prea e facultativa.
Click AICI pentru
Raportul privind instantele si parchetele din Romania
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati: Ce cod CORin afara de 541408-Dispecer pot utiliza pentru sef dispecerat, un angajat care coordoneaza departamentul dispecerat din cadrul societatii noastre.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In ultima sedinta de management s-a hotarat stabilirea unei proceduri ce tine de controlul bagajelor/masinilor angajatilor la iesirea din unitate, pe care sa o integram ca parte din regulamentul intern al societatii. Intrebarea mea este: exista o baza legala care da dreptul angajatorului de a intocmi aceasta procedura, cum ar putea fi ea intocmita fara a fi considerata ca un abuz.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<