Atentionam asupra faptului ca in Monitorul Oficial nr. 495 din 6 iulie 2015 a fost publicata Decizia Curtii Constitutionale nr. 363 din 7 mai 2015 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 241/ 2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul primar - INVATATORI 2 culegeri Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Potrivit dispozitiilor incluse in acest act, Curtea Constitutionala declara neconstitutional un articol din legea nr. 241 / 2005, care incadra drept infractiune pedepsita cu inchisoarea neplata impozitelor si contributiilor retinute angajatilor la sursa.
In situatia in care actul normativ nu va fi atacat in 45 de zile de la publicarea in MO, pe 6 iulie 2015, efectele juridice vor inceta definitiv. Asadar, din data de 20 august 2015, aceste prevederi ar putea ramane general valabile.
Despre ce noua situatie am putea discuta? Angajatorii care nu vireaza la stat impozitele si contributiile salariatilor, ar putea fi doar amendati contraventional. Pedeapsa cu inchisoarea ar putea fi eliminata.
Extrase din Decizia nr. 363 din 7 mai 2015, referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 241/ 2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale:
"Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 6 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 27 iulie 2005, cu modificarile ulterioare, care au urmatorul cuprins: "Constituie infractiune si se pedepseşte cu închisoare de la un an la 6 ani retinerea şi nevarsarea, cu intentie, in cel mult 30 de zile de la scadenta, a sumelor reprezentand impozite sau contributii cu retinere la sursa." "
"Avand în vedere cele expuse, Curtea constata ca, potrivit dispoziţiilor art. 6 din Legea nr. 241/2005, constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la un an la 6 ani retinerea si nevarsarea, cu intentie, în cel mult 30 de zile de la scadenta, a sumelor reprezentand impozite sau contribuţii cu reţinere la sursă, insa nici în cuprinsul acestui articol, nici in cuprinsul legii mentionate sau al altor acte normative, notiunea de "impozite sau contributii cu retinere la sursa" nu este definita. "
"Raportand cele prezentate mai sus la speta de fata, Curtea constata că legiuitorul si-a respectat numai din punct de vedere formal competenta constitutionala de a legifera, fara ca prin continutul normativ al textului incriminator sa stabileasca cu claritate si precizie obiectul material al infractiunii, ceea ce determina o lipsa de previzibilitate a acestuia. Asa fiind, textul supus controlului de constituţionalitate nu respecta conditiile de calitate a legii, respectiv din modul de definire a infractiunii prevazute la art. 6 din Legea nr. 241/2005 nu poate fi determinată notiunea de "impozit cu retinere la sursa", astfel ca destinatarul normei nu poate sa isi ordoneze conduita, în functie de ipoteza normativa a legii. "
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri