Registrul Auto Roman (RAR) ofera o serie de lamuriri utile cu privire la un mijloc de transport care incearca sa-si castige cat mai multa popularitate in zonele urbane - bicicleta. Iata tot ce trebuie sa stii despre aceasta din perspectiva legii aplicabile in prezent.
In primul rand bicicleta este definita in
Codul rutier, mai exact in OUG nr. 195/2002 si in Regulamentul UE nr. 168/2013 ca fiind "vehiculul prevazut cu doua roti, propulsat prin forta musculara, cu ajutorul pedalelor ori manivelelor".
In al doilea rand, RAR spune ca nu poate fi anticipata creativitatea si inovatia, asadar exista mai multe tipuri de vehicule care sunt asimilate bicicletei. Drept urmare, in aceasta categorie intra si ehiculele cu pedale cu pedalare asistata echipate cu un motor electric auxiliar cu puterea nominala continua mai mica sau egala cu 250 W, a carui asistare este intrerupta atunci cand ciclistul inceteaza sa pedaleze sau este redusa progresiv pe masura ce viteza vehiculului creste, fiind intrerupta complet inainte ca viteza vehiculului sa atinga 25 km/h, precum si bicicletele cu motor.
Intre bicicleta cu pedalare asistata si bicicleta cu motor exista o serie de diferente, dupa cum urmeaza:
- bicicleta cu pedalare asistata este echipata cu un motor electric auxiliar in timp ce bicicleta cu motor este dotata cu un mod de propulsie auxiliar (nu neaparat electric!);
- motorul electric al bicicletei cu pedalare asistate are o puterea nominala continua mai mica sau egala cu 250 W, in timp ce bicicleta cu motor are mod de propulsie a carui putere nominala sau neta continua maxima este mai mica sau egala cu 1000 W;
- motorul electric al bicicletei cu pedalare asistata intrerupe atunci cand ciclistul inceteaza sa pedaleze sau este redus progresiv pe masura ce viteza vehiculului creste, fiind intrerupt complet inainte ca viteza vehiculului sa atinga 25 km/h in timp ce bicicleta cu motor intrerupe asistarea in momentul in care vehiculul atinge 25 km/h;
- bicicleta cu motor poate fi considerata si o bicicleta cu motor cu trei sau patru roti care corespunde criteriilor tehnice enumerate in Anexa I din Regulamentul (UE) nr. 168/2013;
- in timp ce bicicleta clasica sau bicicleta cu pedalare asistata nu necesita omologare, bicicleta cu motor trebuie sa detina omologare si poate fi comercializata DOAR cu certificat de conformitate emis de producator si/sau CIV (Carte de Identitate a Vehiculului) eliberat de Registrul Auto Roman, dupa caz, desi este exceptata de la inregistrare/inmatriculare in vederea circulatiei pe drumurile publice.
In al treilea rand, bicicleta fara motor nu este supusa omologarii. Doar bicicleta cu motor tip L1e-A trebuie sa fie dusa la RAR. La achizitionarea unei astfel de unelte, vanzatorul este obligat sa va inmaneze odata cu vehiculul COC emis de producator si CIV eliberat de Registrul Auto Roman in cazul omologarii de tip UE sau doar CIV in cazul omologarilor individuale.
In aceeasi ordine de idei, bicicleta fara motor nu trebuie inregistrata nicaieri si nici inmatriculata, daca respecta specificatiile tehnice aferente.
Bicicleta - ai nevoie de RCA?
In al patrulea rand, bicicleta si trotineta electrica nu au nevoie in acest moment de RCA pentru a circula pe drumurile publice. Nu exista planuri ca acest lucru sa schimbe. RCA-ul este platit doar de cei cu vehicule omologate, inmatriculate si care se afla in uz.
Nu uitati! RCA-ul este obligatoriu, chiar daca masina nu este scoasa pe drumul public!
In al cincilea rand, bicicletele trebuie sa respecte limitele de viteza aplicabile pe sectorul de drum pe care circula. Acest lucru este valabil si pentru cele cu motor care nu trebuie omologate. Daca vehiculul care seamana cu bicicleta poate depasi 25 de km/h, atunci acesta va trebui trecut prin filtrele autorizarii.
In al saselea rand, nu exista sanctiuni pentru biciclistii sau trotinetistii care nu poarta echipament corespunzator de protectie.
Finalmente, RAR nu are inca atributii legale in ceea ce priveste inmatricularea/inregistrarea vehiculelor sau regimul circulatiei pe drumurile publice. Acest lucru, insa, ar putea fi modificat in curand, avand in vedere ca
un proiect de lege in acest sens deja a aparut.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<