Registrul Auto Roman (RAR) ofera o serie de lamuriri utile cu privire la un mijloc de transport care incearca sa-si castige cat mai multa popularitate in zonele urbane - bicicleta. Iata tot ce trebuie sa stii despre aceasta din perspectiva legii aplicabile in prezent.
In primul rand bicicleta este definita in
Codul rutier, mai exact in OUG nr. 195/2002 si in Regulamentul UE nr. 168/2013 ca fiind "vehiculul prevazut cu doua roti, propulsat prin forta musculara, cu ajutorul pedalelor ori manivelelor".
In al doilea rand, RAR spune ca nu poate fi anticipata creativitatea si inovatia, asadar exista mai multe tipuri de vehicule care sunt asimilate bicicletei. Drept urmare, in aceasta categorie intra si ehiculele cu pedale cu pedalare asistata echipate cu un motor electric auxiliar cu puterea nominala continua mai mica sau egala cu 250 W, a carui asistare este intrerupta atunci cand ciclistul inceteaza sa pedaleze sau este redusa progresiv pe masura ce viteza vehiculului creste, fiind intrerupta complet inainte ca viteza vehiculului sa atinga 25 km/h, precum si bicicletele cu motor.
Intre bicicleta cu pedalare asistata si bicicleta cu motor exista o serie de diferente, dupa cum urmeaza:
- bicicleta cu pedalare asistata este echipata cu un motor electric auxiliar in timp ce bicicleta cu motor este dotata cu un mod de propulsie auxiliar (nu neaparat electric!);
- motorul electric al bicicletei cu pedalare asistate are o puterea nominala continua mai mica sau egala cu 250 W, in timp ce bicicleta cu motor are mod de propulsie a carui putere nominala sau neta continua maxima este mai mica sau egala cu 1000 W;
- motorul electric al bicicletei cu pedalare asistata intrerupe atunci cand ciclistul inceteaza sa pedaleze sau este redus progresiv pe masura ce viteza vehiculului creste, fiind intrerupt complet inainte ca viteza vehiculului sa atinga 25 km/h in timp ce bicicleta cu motor intrerupe asistarea in momentul in care vehiculul atinge 25 km/h;
- bicicleta cu motor poate fi considerata si o bicicleta cu motor cu trei sau patru roti care corespunde criteriilor tehnice enumerate in Anexa I din Regulamentul (UE) nr. 168/2013;
- in timp ce bicicleta clasica sau bicicleta cu pedalare asistata nu necesita omologare, bicicleta cu motor trebuie sa detina omologare si poate fi comercializata DOAR cu certificat de conformitate emis de producator si/sau CIV (Carte de Identitate a Vehiculului) eliberat de Registrul Auto Roman, dupa caz, desi este exceptata de la inregistrare/inmatriculare in vederea circulatiei pe drumurile publice.
In al treilea rand, bicicleta fara motor nu este supusa omologarii. Doar bicicleta cu motor tip L1e-A trebuie sa fie dusa la RAR. La achizitionarea unei astfel de unelte, vanzatorul este obligat sa va inmaneze odata cu vehiculul COC emis de producator si CIV eliberat de Registrul Auto Roman in cazul omologarii de tip UE sau doar CIV in cazul omologarilor individuale.
In aceeasi ordine de idei, bicicleta fara motor nu trebuie inregistrata nicaieri si nici inmatriculata, daca respecta specificatiile tehnice aferente.
Bicicleta - ai nevoie de RCA?
In al patrulea rand, bicicleta si trotineta electrica nu au nevoie in acest moment de RCA pentru a circula pe drumurile publice. Nu exista planuri ca acest lucru sa schimbe. RCA-ul este platit doar de cei cu vehicule omologate, inmatriculate si care se afla in uz.
Nu uitati! RCA-ul este obligatoriu, chiar daca masina nu este scoasa pe drumul public!
In al cincilea rand, bicicletele trebuie sa respecte limitele de viteza aplicabile pe sectorul de drum pe care circula. Acest lucru este valabil si pentru cele cu motor care nu trebuie omologate. Daca vehiculul care seamana cu bicicleta poate depasi 25 de km/h, atunci acesta va trebui trecut prin filtrele autorizarii.
In al saselea rand, nu exista sanctiuni pentru biciclistii sau trotinetistii care nu poarta echipament corespunzator de protectie.
Finalmente, RAR nu are inca atributii legale in ceea ce priveste inmatricularea/inregistrarea vehiculelor sau regimul circulatiei pe drumurile publice. Acest lucru, insa, ar putea fi modificat in curand, avand in vedere ca
un proiect de lege in acest sens deja a aparut.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In situatia in care exista un asociat si 2 administratori, pot presta servicii ambii administratori unul este si asociatul unic ce tin de obiectul de activitate al societatii transport alternativ-Bolt fara sa detina CIM sau contract de administrare?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am angajat o persoana cu contract de munca cu 8 ore, pe perioada nedeterminata, dar a venit doar o zi, nu a muncit doar i s-a prezentat ce are de facut apoi dupa masa a sunat ca nu mai vine ca a acceptat o alta oferta. In acest caz cum trebuie sa desfacem contractul angajatului? Pe perioada de proba? Suntem obligati sa-i platim persoanei ziua in care a fost la servici dar nu a lucrat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem angajati care aduc concediu medical eliberat de diferiti medici, care se suprapun. Modul de calcul al acestor concedii medicale se platesc conform legislatiei in vigoare, adica primul concediu medical se plateste pana la data inceperii urmatorului. Intrebarea este: in declaratia 112, aceste concedii medicale trebuie sa apara ca si durata conform platii sau conform duratei care apare pe formularul de concediu medical eliberat de catre medic? Care este legislatia unde se precizeaza acest...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<