Romanii cu venituri mici vor primi carduri de energie, de la 1 februarie 2023, ca ajutor de la stat pentru cumpararea de lemne, pentru plata facturilor la gaze, curent sau caldura. Cardurile de energie vor fi distribuite prin Posta Romana, incepand cu 1 februarie 2023.
„Distribuirea cardurilor se va face acasa la domiciliu, la beneficiari. Beneficiarii nu trebuie sa depuna niciun efort. Trebuie doar sa astepte acasa si postasul le va aduce si acest card”, a declarat directorul general al Companiei Nationale Posta Romana, Valentin Stefan.
Ce este Cardul de energie 2023
Ajutorul are forma unui
card emis pe suport de hartie, cu care se pot plati facturi de energie (total sau partial). Ajutorul se acorda in doua transe,
a cate 700 de lei fiecare, prin mandat postal, pentru plata serviciilor de electricitate, gaz, energie termica in sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, pacura, peleti si alte materiale de incalzire.
Se pot plati facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plati, catre mai multi furnizori, pana la epuizarea sumei.
Potrivit unui anunt al Guvernului,
cardul de energie nu poate fi vandut ori donat. Orice incercare de vanzare anuleaza cardul si atrage o amenda contraventionala intre 42.000 si 60.000 de lei.
Plata altor produse/servicii decat cele pentru care este destinat cardul se pedepseste cu amenda contraventionala intre 4.500 si 6.000 de lei.
Factura poate fi pe alt nume decat cel al beneficiarului care locuieste la adresa. Adresa locului de consum trebuie sa coincida cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia).
Daca la un loc de consum domiciliaza mai multi beneficiari, sprijinul se acorda o singura data per consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeasi adresa de domiciliu. Persoanele care se incadreaza in mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singura data.
Carduri energie 2023: cum se fac platile facturilor
La orice subunitate a Postei Romane sau la postasul care a sosit la domiciliul beneficiarului.
Pasul 1 - se completeaza plata prin mandat postal, catre contul furnizorului de energie (ori al asociatiei de proprietari)
Pasul 2 - se primeste dovada platii, pe care este scrisa suma ramasa dupa efectuarea platii, valoarea platii/platilor efectuate si furnizorul/furnizorii catre care s-a efectuat plata.
Acte necesare pentru plata facturilor cu cardul de energie 2023
- Cardul de energie
- Actul de identitate al beneficiarului
- Factura curenta (sau restanta
- Alt document justificativ/ instiintare de plata (in cazul unora dintre servicii)
- Certificat de validare a datoriei (de la asociatiile de proprietari, emis in 2 exemplare, in cazul platii incalzirii in sistem centralizat prin termoficare)
Carduri energie 2023: Beneficiari
- pensionari, cu venitul sub 2000 de lei, inclusiv
- pensionari de invaliditate, cu venitul sub 2000 de lei, inclusiv
- persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, cu venitul sub 2000 de lei, inclusiv
- familie cu alocatie de sustinere
- familie/persoana cu ajutor social
Media venitului lunar pe membru de familie nu poate depasi 2.000 de lei
Venitul lunar total de la nivelul locuintei (punctul de consum) se imparte la numarul celor din familie, iar suma rezultata trebuie sa fie mai mica de 2.000 de lei.
Exista posibilitatea ca unul din membrii din familie sa realizeze venituri mai mari de 2000 de lei, acest lucru nu atrage dupa sine pierderea eligibilitatii, daca media la nivelul familiei este de sub 2000 de lei.
Aproximativ 2,8 milioane de gospodarii vulnerabile vor primi ajutor, prin aceste carduri energie 2023 pentru a trece mai usor peste iarna.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In situatia in care exista un asociat si 2 administratori, pot presta servicii ambii administratori unul este si asociatul unic ce tin de obiectul de activitate al societatii transport alternativ-Bolt fara sa detina CIM sau contract de administrare?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am angajat o persoana cu contract de munca cu 8 ore, pe perioada nedeterminata, dar a venit doar o zi, nu a muncit doar i s-a prezentat ce are de facut apoi dupa masa a sunat ca nu mai vine ca a acceptat o alta oferta. In acest caz cum trebuie sa desfacem contractul angajatului? Pe perioada de proba? Suntem obligati sa-i platim persoanei ziua in care a fost la servici dar nu a lucrat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem angajati care aduc concediu medical eliberat de diferiti medici, care se suprapun. Modul de calcul al acestor concedii medicale se platesc conform legislatiei in vigoare, adica primul concediu medical se plateste pana la data inceperii urmatorului. Intrebarea este: in declaratia 112, aceste concedii medicale trebuie sa apara ca si durata conform platii sau conform duratei care apare pe formularul de concediu medical eliberat de catre medic? Care este legislatia unde se precizeaza acest...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<