Decizia CCR nr. 652/2018 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 114/2019. Consideram de interes acest subiect pentru cititorii nostri, asadar vom analiza prevederile care sunt acum in vigoare privind pensiile militare de stat.
Curtea Constitutionala a Romaniei a fost sesizata cu privire la neconstitutionalitatea art. 30 din Legea nr. 223/2015 care spune ca "pensia stabilita, recalculata si actualizata in conditiile prezentei legi nu poate fi mai mare decat 85% din baza de calcul prevazuta la articolul 28".
Art. 28 din Legea nr. 223/2015 in varianta la zi stipuleaza urmatoarele:
"Art. 28
(1) Baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei militare de stat este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza in 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate in calitate de militar/politist/functionar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie, la alegerea persoanelor prevazute la art. 3 lit. a)-c), in care nu se includ:
a) diurnele de deplasare si de delegare, indemnizatiile de delegare, detasare sau transfer;
b) compensatiile lunare pentru chirie;
c) valoarea financiara a normelor de hrana si alocatiile valorice de hrana;
d) contravaloarea echipamentelor tehnice, a echipamentului individual de protectie si de lucru, a alimentatiei de protectie, a medicamentelor si materialelor igienico-sanitare, a altor drepturi de protectie a muncii, precum si a uniformelor obligatorii si a drepturilor de echipament;
e) primele si premiile, cu exceptia primelor de clasificare, de specializare si de ambarcare pe timpul cat navele se afla in baza permanenta;
Teste rezolvate de matematica pentru clasele V-VIII
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
(2) Pentru militarii, politistii si functionarii publici cu statut special pensionati in conditiile art. 19, 26 si 38, baza de calcul utilizata pentru stabilirea pensiei militare de stat este cea prevazuta la alin. (1), actualizata la data deschiderii dreptului la pensie.
(3) Actualizarea prevazuta la alin. (2) se face la deschiderea drepturilor de pensii ca urmare a majorarii soldei de functie/salariului de functie si soldei de grad/salariului gradului profesional, detinute la data trecerii in rezerva/incetarii raporturilor de serviciu.
(4) Baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei militare de stat pentru perioadele in care personalul s-a aflat in misiune temporara sau permanenta in strainatate este cea prevazuta la alin. (1) sau (2) corespunzatoare functiei militare/de politie/de penitenciare pe care este incadrat in tara sau, la alegere, media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza in 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate anteriori plecarii in misiune, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie.
(5) Pentru personalul care a fost detasat in afara institutiilor publice de aparare, ordine publica si securitate nationala, la determinarea bazei de calcul folosite pentru stabilirea pensiei militare de stat conform alin. (1), se utilizeaza salariile lunare corespunzatoare functiei exercitate, la care se adauga drepturile de solda/salariu platite de institutiile din care acestia au fost detasati.
(6) La determinarea bazei de calcul folosite pentru stabilirea pensiei militare de stat conform alin. (1), pentru perioadele in care personalul a exercitat o functie de demnitate publica se utilizeaza media drepturilor salariale lunare corespunzatoare functiei exercitate. In cazul personalului suspendat ca urmare a exercitarii unei functii de demnitate publica, se poate utiliza, la alegere, media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza in 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate anteriori datei suspendarii.
(7) Pentru sotul/sotia, militar, politist sau functionar public cu statut special, aflat/aflata in concediu fara plata pentru a-si urma sotia/sotul trimisa/trimis in misiune permanenta in strainatate, in ultimii 5 ani anteriori indeplinirii varstei standard de pensionare, se utilizeaza ca baza de calcul media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza in 6 luni consecutive, la alegere, din ultimii 5 ani de activitate anterior intrarii in concediu fara plata, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie.
(8) Baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei de urmas, in cazul in care decesul sustinatorului a survenit inaintea indeplinirii conditiilor pentru obtinerea unei pensii, este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza de catre sustinator in 6 luni consecutive din ultimii 5 ani de activitate in calitate de militar/politist/functionar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie, la alegerea beneficiarilor pensiei de urmas.
(9) In situatia in care titularul/sustinatorul nu a realizat venituri cel putin 6 luni consecutive, baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei o reprezinta media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza de catre titular/sustinator in lunile de activitate in calitate de militar/politist/functionar public cu statut special, actualizata la data deschiderii drepturilor de pensie.
(10) Alegerea perioadei care se ia in considerare la stabilirea bazei de calcul al pensiei militare de stat se poate face o singura data.
(11) La determinarea soldelor/salariilor lunare brute nu se au in vedere dispozitiile Legii nr. 118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar, cu modificarile si completarile ulterioare."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile de lege criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 16 alin. (1) privind egalitatea in drepturi.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia a sustinut ca, la data de 24.07.2015, Parlamentul a adoptat Legea nr. 223/2015, care a intrat in vigoare, potrivit art. 123, la data de 01.01.2016, motiv pentru care baza de calcul al pensiei s-a efectuat in temeiul acestei legi.
Insa, tot la data de 01.01.2016 a intrat in vigoare si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2015, care modifica, printre altele, si art. 30 din Legea nr. 223/2015.
Initial, art. 30 din Legea nr. 223/2015 nu prevedea limitarea de 85%, raportata la baza de calcul al pensiei, iar sporul pentru pensia suplimentara era calculat la cuantumul pensiei.
S-a sustinut ca prin introducerea plafonului de 85% se creeaza o discriminare evidenta a pensionarilor militari care realizeaza o vechime cumulata de peste 36 de ani fata de militarii care au o vechime mai mica, precum si fata de militarii care opteaza pentru calculul din sistemul public de pensii, in conformitate cu art. 122 din Legea nr. 223/2015, situatie in care acestia pot sa isi valorifice sporul pentru pensia suplimentara, fiind astfel incalcate dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Autorul exceptiei a sustinut ca aceasta discriminare consta in faptul ca pensionarii militari cu o vechime cumulata de peste 36 de ani (situatie in care se afla si acesta) pierd sporul de 9% pentru pensia suplimentara, in timp ce pensionarii militari cu o vechime mai mica in munca si cei care opteaza, in urmatorii 5 ani, pentru sistemul public de calcul isi pot valorifica sporul pentru pensia suplimentara.
Pentru evitarea acestor discriminari s-a solicitat admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
Curtea Constitutionala a Romaniei a decis, insa, cu majoritate de voturi respingerea acestei sesizari prin Decizia nr. 652/2018.
"Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Stefan David in Dosarul nr. 1.723/112/2016 al Tribunalului Bistrita-Nasaud - Sectia I civila si constata ca dispozitiile art. 30 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.
Definitiva si general obligatorie.
Decizia se comunica Tribunalului Bistrita-Nasaud - Sectia I civila si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Pronuntata in sedinta din data de 30 octombrie 2018.", se arata in textul Deciziei.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri