Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legislatia judirica actualizata la zi 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Masuri pentru asigurarea conformarii fiscale - Capitolul IV - Codul consumului Actualizat

Capitolul IV - Masuri pentru asigurarea conformarii fiscale - CODUL CONSUMULUI ACTUALIZAT

 


Sectiunea 1 Masuri de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite

Articolul LVI

(1) Prezenta sectiune reglementeaza unele masuri de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite.

(2) In sensul prezentei sectiuni, expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) activitate economica - activitatea cu scop lucrativ constand in producerea, administrarea ori instrainarea de bunuri sau in prestarea de servicii, avand ca rezultat obtinerea de venituri;


b) activitate economica ilicita - activitatea economica desfasurata de catre persoanele care nu sunt organizate in conformitate cu prevederile legale in vigoare, precum si activitatea economica desfasurata cu bunuri care nu sunt insotite de documente de provenienta.

(3) Prevederile prezentei sectiuni nu sunt aplicabile activitatilor economice care se circumscriu bunurilor si domeniilor care fac obiectul unor reglementari speciale si care sunt sanctionate de aceste reglementari speciale.

(4) Sunt interzise efectuarea de activitati economice de catre persoanele care nu sunt organizate in conformitate cu prevederile legale in vigoare si efectuarea de activitati economice in perioada in care acestea sunt suspendate in conditiile prevederilor alin. (13).

(5) Este interzisa efectuarea de activitati economice cu bunuri care nu sunt insotite de documente de provenienta, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul transportului, al depozitarii sau al comercializarii.

(6) Prin documente de provenienta se intelege, dupa caz, factura, avizul de insotire a marfii, documentele vamale sau orice alte documente justificative prevazute de lege care stau la baza inregistrarii in contabilitate, in format fizic sau in format electronic.

(7) In cazul transportului international rutier de marfa, documentul care insoteste transportul este documentul definit la art. 3 pct. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare.

(8) Sunt asimilate bunurilor pentru care este necesara prezentarea documentelor legale de provenienta numerarul si substitutele de numerar. In cazul operatorilor economici care au obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, verificarea numerarului si a substitutelor de numerar existente la locul desfasurarii activitatii economice se face in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(9) Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune, nerespectarea prevederilor alin. (4) si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 15.000 lei, daca este savarsita de persoane fizice, respectiv cu amenda de la 5.000 lei la 35.000 lei, daca este savarsita de persoane juridice.

(10) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din contraventia prevazuta la alin. (9), precum si sumele de bani si bunurile dobandite prin savarsirea contraventiei se confisca.

(11) Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune, nerespectarea prevederilor alin. (5) si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 15.000 lei, daca este savarsita de persoane fizice, respectiv cu amenda de la 5.000 lei la 30.000 lei, daca este savarsita de persoane juridice. La aplicarea sanctiunii agentul constatator este obligat sa instiinteze contravenientul asupra sanctiunilor care urmeaza a fi aplicate potrivit alin. (13), daca acesta mai savarseste inca o contraventie intr-un interval de 12 luni de la data aplicarii ultimei sanctiuni.
(la 26-08-2024, sintagma: pct. 5 a fost inlocuita de RECTIFICAREA nr. 296 din 26 octombrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 847 din 26 august 2024 )

(12) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din contraventia prevazuta la alin. (11) se indisponibilizeaza, in vederea confiscarii, in conditiile prevazute la alin. (14) lit. b).
(la 26-08-2024, sintagma: pct. 11 a fost inlocuita de RECTIFICAREA nr. 296 din 26 octombrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 847 din 26 august 2024 )

(13) In situatia in care, intr-un interval de 12 luni de la data aplicarii ultimei sanctiuni pentru savarsirea contraventiei prevazute la alin. (11), contravenientul savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (11), pentru care a fost sanctionat, se aplica o amenda de la 4.000 lei la 30.000 lei, daca este savarsita de persoane fizice, respectiv o amenda de la 10.000 lei la 60.000 lei, daca este savarsita de persoane juridice, precum si sanctiunea complementara constand in suspendarea activitatii acestuia, care consta in transport, depozitare si/sau comercializare, dupa caz, pentru o perioada de pana la 15 zile. La aplicarea sanctiunii agentul constatator este obligat sa instiinteze contravenientul asupra sanctiunilor care urmeaza a fi aplicate daca contravenientul mai savarseste inca o fapta contraventionala intr-un interval de 12 luni de la data sanctionarii faptei contraventionale.

(14) La constatarea contraventiei prevazute la alin. (11) agentul constatator intocmeste un proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, prin care dispune urmatoarele masuri:
a) aplicarea sanctiunii contraventionale principale prevazute la alin. (11) sau (13), dupa caz;
b) masura indisponibilizarii provizorii a bunurilor care au servit sau sunt destinate sa serveasca la savarsirea contraventiei prevazute la alin. (11), precum si a sumelor de bani si a bunurilor dobandite prin savarsirea contraventiei, pentru o perioada de maximum 24 de ore, termen in interiorul caruia contravenientul poate prezenta documente de provenienta. In acelasi proces-verbal organul constatator informeaza contravenientul cu privire la faptul ca dupa acest termen bunurile care nu pot fi justificate urmeaza a fi confiscate;
c) aplicarea sanctiunii suspendarii activitatii, prevazuta la alin. (13).

(15) Termenul de 24 de ore prevazut la alin. (14) lit. b) incepe sa curga la momentul constatarii contraventiei si se incheie la aceeasi ora a zilei urmatoare, prevederile art. 181 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nefiind aplicabile.

(16) Prin exceptie de la prevederile alin. (14) lit. b) si alin. (15), in cazul in care contravenientul refuza semnarea procesului-verbal, termenul masurii indisponibilizarii provizorii si prezentarii documentelor de provenienta se prelungeste cu 24 de ore de la data comunicarii procesului-verbal.

(17) Indisponibilizarea provizorie a bunurilor reprezinta o masura de suspendare temporara a dreptului de dispozitie materiala si juridica asupra bunurilor a caror provenienta nu poate fi dovedita, pentru conservarea acestora, cu scopul de a preveni distrugerea, indepartarea, transferul, ascunderea, instrainarea sau utilizarea bunurilor pana la stabilirea provenientei legale a acestora sau pana la implinirea termenului de 24 de ore prevazut la alin. (14) lit. b), dupa caz. Orice acte de dispozitie in legatura cu bunurile indisponibilizate temporar in conformitate cu alin. (14) sunt lovite de nulitate absoluta.

(18) In procesul-verbal prevazut la alin. (14) sunt descrise imprejurarile care pot servi la aprecierea naturii si gravitatii faptei constatate si la evaluarea eventualelor consecinte ale acesteia.
Procesul-verbal cuprinde:
a) data si locul unde este incheiat;
b) numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte agentul constatator;
c) numele, prenumele, domiciliul si codul numeric personal ale persoanei verificate ori denumirea, codul de identificare fiscala, sediul social ale persoanei juridice si numele, prenumele, domiciliul si codul numeric personal ale persoanei/persoanelor care reprezinta persoana juridica la momentul controlului;
d) descrierea faptei contraventionale, cu indicarea datei, orei si locului in care a fost savarsita, precum si aratarea imprejurarilor care pot servi la aprecierea gravitatii faptei si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite;
e) indicarea actului normativ prin care se stabileste si se sanctioneaza contraventia;
f) termenul de exercitare a caii de atac si instanta la care se depune plangerea;
g) locul si termenul de prezentare a documentelor de provenienta de catre persoana verificata;
h) persoanele responsabile sa prezinte documentele de provenienta; temeiul legal al indisponibilizarii, masura indisponibilizarii, descrierea bunurilor indisponibilizate si referintele asupra locului de depozitare, dupa caz;
i) data si locul predarii bunurilor care se confisca, dupa caz;
j) punctul de vedere al persoanei verificate cu privire la aspectele constatate, faptul ca persoana sanctionata are la dispozitie 24 de ore de la momentul constatarii contraventiei sa prezinte documente justificative care sa ateste provenienta bunurilor, precum si faptul ca dupa acest termen bunurile care nu pot fi justificate urmeaza a fi confiscate.

(19) Contravenientul are dreptul sa prezinte documente care sa ateste provenienta bunurilor in termenul prevazut la alin. (14) lit. b).

(20) Dupa prezentarea si verificarea documentelor in termenul prevazut la alin. (18) lit. j) se incheie un proces-verbal de incetare totala sau partiala a indisponibilizarii si de restituire totala sau partiala, dupa caz, a bunurilor indisponibilizate, ca anexa la procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, situatie in care procesul-verbal de sanctionare si constatare a contraventiei incheiat si comunicat/inmanat contravenientului va produce efecte doar cu privire la sanctiunea contraventionala principala si sanctiunea complementara a suspendarii activitatii, in conditiile alin. (13), in situatia incetarii totale a indisponibilizarii, respectiv cu privire la sanctiunea contraventionala principala, sanctiunea complementara a suspendarii activitatii, in conditiile alin. (13), si sanctiunea complementara a confiscarii in situatia incetarii partiale a indisponibilizarii.

(21) In cazul bunurilor perisabile pentru care a incetat total sau partial indisponibilizarea, sanctiunea suspendarii activitatii prevazute la alin. (13) se aplica dupa un termen de 15 zile de la inmanarea sau comunicarea procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii.

(22) In cazul cetatenilor straini, al persoanelor fara cetatenie sau cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, in procesul-verbal vor fi cuprinse si urmatoarele date: seria si numarul pasaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberarii acestuia si statul emitent.

(23) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (14) lit. b), in situatia in care contravenientul nu prezinta documente care sa ateste provenienta bunurilor, masura indisponibilizarii temporare dispusa prin procesul-verbal prevazut la alin. (14) se transforma in masura confiscarii, fara indeplinirea altor formalitati.

(24) Procesul-verbal prevazut la alin. (14) se semneaza pe fiecare pagina de agentul constatator si de contravenient si se inmaneaza o copie contravenientului.

(25) In cazul in care este refuzata semnarea procesului-verbal sau se refuza primirea acestuia, agentul constatator ii aduce la cunostinta contravenientului faptul ca are la dispozitie 24 de ore sa prezinte documentele care sa ateste provenienta bunurilor, facand mentiune in procesul-verbal despre aceste imprejurari care trebuie sa fie confirmate de cel putin un martor. In acest caz, procesul-verbal va cuprinde si datele de identificare ale martorului si semnatura acestuia, iar comunicarea se face in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

(26) Procesul-verbal prevazut la alin. (14) poate fi contestat in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

(27) Bunurile indisponibilizate potrivit dispozitiilor alin. (14) lit. b) raman la contravenient pana la clarificarea provenientei acestora, respectiv pana la incetarea masurii indisponibilizarii provizorii sau confiscarea bunurilor, incheindu-se un proces-verbal de custodie.

(28) In situatia in care exista pericolul ca bunurile sa fie sustrase si astfel, dupa expirarea termenului de 24 de ore, sa fie periclitata sau ingreunata punerea in aplicare a masurii confiscarii, precum si in situatia in care este refuzata semnarea procesului-verbal sau primirea acestuia, bunurile se depoziteaza intr-un spatiu stabilit de agentul constatator, caz in care se incheie un proces-verbal de custodie. In situatia in care este refuzata semnarea procesului-verbal sau primirea acestuia si bunurile indisponibilizate sunt restituite total sau partial dupa expirarea termenului de 24 de ore, dupa caz, cheltuielile cu manipularea, transportul si depozitarea bunurilor si alte cheltuieli cu gestionarea acestora se suporta de contravenient, proportional cu valoarea bunurilor restituite. Cheltuielile se consemneaza intr-un proces-verbal care reprezinta titlu executoriu si se recupereaza de catre organele fiscale centrale potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

(29) Bunurile indisponibilizate potrivit dispozitiilor alin. (14) lit. b), ramase la contravenient potrivit alin. (27), care se confisca in conditiile alin. (23), se predau organului de control in conditiile stabilite de acesta, respectiv la data si locul indicate de acesta in procesul-verbal prevazut la alin. (14).

(30) In situatia prevazuta la alin. (27) contravenientul este responsabil de pastrarea calitatii si integritatii bunurilor si de luarea tuturor masurilor pentru evitarea oricarui impact asupra calitatii mediului, pana la expirarea termenului de 24 de ore prevazut la alin. (14) lit. b) ori pana la predarea catre organul de control.

(31) Bunurile depozitate potrivit alin. (28) se considera abandonate in cazul in care contravenientul nu se prezinta pentru a le ridica in termen de 3 luni de la data la care i-a fost comunicat/inmanat procesul-verbal de incetare in tot sau in parte a masurii indisponibilizarii sau de la data ramanerii definitive a unei hotarari judecatoresti de anulare sau de constatare a nulitatii procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.

(32) In toate cazurile in care se constata existenta unor imprejurari privind savarsirea unor fapte prevazute de legea penala in legatura cu documentele prezentate sunt sesizate organele de urmarire penala competente.

(33) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor contraventionale se fac de catre persoanele imputernicite din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Autoritatii Vamale Romane, precum si de catre persoanele imputernicite din cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

(34) Modelul procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor prevazut la alin. (14) si al procesului-verbal de custodie prevazut la alin. (27) si (28) se stabilesc in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, dupa cum urmeaza:
a) in cazul persoanelor imputernicite din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al Autoritatii Vamale Romane, prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane;
b) in cazul persoanelor imputernicite din cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

(35) Criteriile de aplicare a sanctiunii complementare de suspendare a activitatii, prevazute la alin. (13), se aproba prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, al presedintelui Autoritatii Vamale Romane si al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

(36) In masura in care nu se dispune altfel, prevederile prezentei sectiuni se completeaza cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sectiunea a 2-a Masuri pentru consolidarea disciplinei financiare si fiscale, cresterea conformarii voluntare in cazul transporturilor rutiere de bunuri si unele masuri privind factura electronica

Articolul LVII

(1) In vederea asigurarii respectarii trasabilitatii transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul Romaniei se instituie Sistemul national RO e-Sigiliu.

(2) Sistemul national RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice si a unei aplicatii informatice care permite autoritatilor competente determinarea potentialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent daca acestea se afla in tranzit sau au ca destinatie finala un operator economic de pe teritoriul national.

(3) Prin dispozitive electronice se intelege sigiliul inteligent care inregistreaza date si transmite informatii de stare si pozitie catre aplicatia informatica in vederea urmaririi deplasarii pe calea rutiera a bunurilor.

(4) Aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul national se realizeaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Vamala Romana in baza unei analize de risc. Procedura privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane, elaborat in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei.

(5) Sistemul national RO e-Sigiliu este utilizat si gestionat de catre Ministerul Finantelor prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Autoritatea Vamala Romana si Centrul National pentru Informatii Financiare.

(6) In cazul aplicarii de sigilii inteligente pe mijloacele de transport, conducatorul auto are obligatia asigurarii integritatii acestora.

(7) Neindeplinirea de catre conducatorul auto a obligatiei prevazute la alin. (6) constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 la 50.000 lei.

(8) Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii contraventionale prevazute la alin. (7) se fac de catre organele competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Autoritatii Vamale Romane.

(9) In masura in care prezentul articol nu dispune altfel, contraventiei prevazute la alin. (7) ii sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

(10) In aplicarea alin. (5), achizitia Sistemului national RO e-Sigiliu se realizeaza in comun de catre Ministerul Finantelor, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Vamala Romana, cu respectarea prevederilor art. 44 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare. Finantarea achizitiei se asigura prin bugetele Ministerului Finantelor, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si, respectiv, Autoritatii Vamale Romane, proportional cu partea de contract care revine spre implementare fiecareia dintre aceste institutii.
(la 26-06-2024, Alineatul (10) , Articolul LVII , Sectiunea a 2-a , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 1. , Articolul X din ORDONANTA DE URGENTA nr. 76 din 21 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 596 din 26 iunie 2024 )
(10^1) La solicitarea Ministerului Finantelor, Oficiul National pentru Achizitii Centralizate asigura sprijin pentru activitatile de pregatire si de administrare a procedurilor de achizitii publice, in numele si pentru institutiile prevazute la alin. (10), desfasurand in acest sens activitati de achizitie auxiliare, asa cum sunt definite acestea din urma la art. 3 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(la 26-06-2024, Articolul LVII , Sectiunea a 2-a , Capitolul IV a fost completat de Punctul 2. , Articolul X din ORDONANTA DE URGENTA nr. 76 din 21 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 596 din 26 iunie 2024 )
(10^2) Serviciul de Telecomunicatii Speciale asigura, conform competentelor, sprijin tehnic de specialitate in procesul de elaborare a specificatiilor tehnice, la solicitarea autoritatii contractante care achizitioneaza Sistemul national RO e-Sigiliu.
(la 26-06-2024, Articolul LVII , Sectiunea a 2-a , Capitolul IV a fost completat de Punctul 2. , Articolul X din ORDONANTA DE URGENTA nr. 76 din 21 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 596 din 26 iunie 2024 )

(11) Ministerul Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Vamala Romana, asigura managementul datelor si informatiilor existente in Sistemul national RO e-Sigiliu, cu respectarea prevederilor art. 11 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul LVIII

Prin derogare de la prevederile art. 16 alin. (1) si art. 28 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 22 alin. (2) din Legea nr. 203/2018 privind masuri de eficientizare a achitarii amenzilor contraventionale, cu modificarile si completarile ulterioare, contravenientii sanctionati in baza prevederilor prezentului capitol, sectiunea 1 si sectiunea a 2-a, art. LVII si LXV, ale Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, nu beneficiaza de posibilitatea achitarii, in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, a jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ.

Articolul LIX

(1) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275 si art. 278-279 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia B2B, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.

(2) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275 si art. 278-279 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia cu institutii publice, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. w) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, altele decat cele efectuate in relatia B2G, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, si altele decat cele prevazute la art. 6 din acelasi act normativ, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.

(3) Operatorii economici - persoane impozabile nestabilite, dar inregistrate in scopuri de TVA in Romania, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275 si art. 278-279 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia B2B, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia incepand cu data de 1 ianuarie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.
(3^1) Prevederile alin. (3) nu se aplica, incepand cu data de 1 iulie 2024, daca operatorii economici - persoane impozabile nestabilite, dar inregistrate in scopuri de TVA in Romania, au optat pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura.
(la 01-07-2024, Articolul LIX , Sectiunea a 2-a , Capitolul IV a fost completat de Punctul 1. , Articolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024 )

(4) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1)-(3):
a) livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare:
b) livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate catre persoane impozabile care nu sunt stabilite si nici inregistrate in scopuri de TVA in Romania, conform art. 266 alin. (2) si, respectiv, art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) livrarile de bunuri/prestarile de servicii pentru care se emit facturi simplificate conform prevederilor art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) prestarile de servicii pentru care emiterea facturii nu face obiectul normelor de facturare aplicabile in Romania conform art. 319 alin. (5) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(la 01-01-2024, Alineatul (4), Articolul LIX, Sectiunea a 2-a, Capitolul IV a fost modificat de Punctul 13., Articolul LXVIII, Capitolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie 2023 )

(5) Furnizorii prevazuti la alin. (1)-(3) sunt obligati sa transmita facturile emise catre destinatari conform prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia situatiei in care atat furnizorul/prestatorul, cat si destinatarul sunt inregistrati in Registrul RO e-Factura.

(6) Termenul-limita pentru transmiterea facturilor prevazute la alin. (1)-(3) in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(7) Nerespectarea prevederilor alin. (6) pentru una sau mai multe facturi al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine in cursul unei luni calendaristice constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.
(la 29-03-2024, Alineatul (7) , Articolul LIX , Sectiunea a 2-a , Capitolul IV a fost modificat de Articolul III din ORDONANTA DE URGENTA nr. 30 din 28 martie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 29 martie 2024 )

(8) Prin exceptie de la prevederile alin. (7), nerespectarea prevederilor alin. (6) pentru facturile al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine pana la data de 31 mai 2024 inclusiv nu se sanctioneaza.
(la 29-03-2024, Alineatul (8) , Articolul LIX , Sectiunea a 2-a , Capitolul IV a fost modificat de Articolul III din ORDONANTA DE URGENTA nr. 30 din 28 martie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 29 martie 2024 )
Sectiunea a 3-a Modificarea si completarea unor acte normative

Articolul LX

Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 60, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(4) In scopul realizarii schimbului automat obligatoriu de informatii prevazut la art. 291, organul fiscal local are obligatia de a transmite, anual, pana la data de 10 aprilie a anului curent, pentru anul anterior, organului fiscal central informatii cu privire la bunurile imobile detinute in proprietate de rezidenti ai altor state membre ale Uniunii Europene pe teritoriul respectivei unitati administrativ-teritoriale. Transmiterea si continutul informatiilor, precum si procedura de realizare a acestora se aproba prin ordin al ministrului finantelor cu avizul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei. Organul fiscal local transmite organului fiscal central, la cererea acestuia, si alte informatii cu relevanta fiscala disponibile, in format electronic.

2. La articolul 61^1, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(4) Organul fiscal central, la cererea justificata a organului fiscal local, a autoritatilor publice, institutiilor publice sau de interes public, transmite informatiile de la alin. (3) lit. a) si c) in scopul indeplinirii de catre aceste autoritati/institutii a atributiilor prevazute de lege.

3. La articolul 68, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) Organele fiscale locale sunt obligate sa transmita, lunar, pana la data de 15 a lunii urmatoare celei pentru care se declara, organului fiscal central informatii privind bunurile imobile si mijloacele de transport detinute de persoanele fizice sau juridice pentru care exista obligatia declararii conform Codului fiscal. Formatul si modalitatea de transmitere se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor cu avizul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei.

4. La articolul 336 alineatul (1), dupa litera z) se introduc doua noi litere, lit. z^1) si z^2), cu urmatorul cuprins:
z^1) netransmiterea, transmiterea cu intarziere, transmiterea incorecta si/sau incompleta de catre organele fiscale locale a informatiilor prevazute la art. 60 alin. (4) si art. 68 alin. (2);
z^2) netransmiterea, transmiterea cu intarziere, transmiterea incorecta si/sau incompleta de catre organele fiscale centrale a informatiilor cu relevanta fiscala stabilite pe baza de protocol potrivit dispozitiilor art. 60 alin. (6) si art. 61^1 alin. (4);

5. La articolul 336 alineatul (2), dupa litera s) se introduce o noua litera, lit. t), cu urmatorul cuprins:
t) cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei in cazul savarsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. z^1) si z^2).

6. La articolul 338, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu urmatorul cuprins:
(1^1) Constatarea si sanctionarea faptelor ce constituie contraventie potrivit dispozitiilor art. 336 alin. (1) lit. z^1) se fac de catre persoanele din cadrul aparatului de inspectie economico-financiara, iar constatarea si sanctionarea faptelor ce constituie contraventie potrivit dispozitiilor art. 336 alin. (1) lit. z^2) se fac de catre persoanele din cadrul autoritatilor administratiei publice locale stabilite prin hotarare a autoritatii deliberative.

7. La articolul 338, alineatul (3) se abroga.

Articolul LXI

Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1. La articolul 4, alineatul (3) se abroga.

2. La articolul 50 alineatul (1), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
c) incalcarea dispozitiilor art. 5, art. 7 lit. b) prima, a 2-a si a 5-a liniuta, lit. c) a 3-a si a 4-a liniuta, art. 9, art. 10 lit. a)-f), h) si i), art. 11 si 14, cu amenda contraventionala de la 2.000 lei la 20.000 lei;

Articolul LXII

La articolul 17 din Legea nr. 344/2005 privind unele masuri pentru asigurarea respectarii drepturilor de proprietate intelectuala in cadrul operatiunilor de vamuire, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1093 din 5 decembrie 2005, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 6.000 lei la 20.000 lei.

Articolul LXIII

Articolul 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 11

(1) Contraventiile prevazute la art. 10 se sanctioneaza cu amenda aplicata operatorilor economici dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la art. 10 lit. i), s), v) si jj), cu amenda de la 2.000 lei la 4.000 lei;
b) cele prevazute la art. 10 lit. o), p), u) si bb), cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei;
c) cea prevazuta la art. 10 lit. j), cu amenda de la 20.000 lei la 30.000 lei;
d) cele prevazute la art. 10 lit. e) si dd), cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei, precum si cu:

(i) confiscarea sumelor incasate, pentru contraventia prevazuta la art. 10 lit. dd);
(ii) suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pana la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si prezentarea dovezii de plata a amenzii sau a jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, organului constatator, precum si confiscarea sumelor pentru care nu au fost emise documente justificative, pentru contraventia prevazuta la art. 10 lit. e);

e) cele prevazute la art. 10 lit. c) si d):
(i) cu amenda in cuantum de 2.000 lei, in situatia in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este de pana la 300 lei inclusiv, dar mai mica de 3% inclusiv din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate;
(ii) cu amenda in cuantum de 5.000 lei, in situatia in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este de pana la 300 lei inclusiv, dar mai mare de 3% din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate;
(iii) cu amenda in cuantum de 6.000 lei, in situatia in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este cuprinsa intre 300 lei si 1.000 lei inclusiv, dar mai mica de 3% inclusiv din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate;
(iv) cu amenda in cuantum de 12.000 lei, in situatia in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este cuprinsa intre 300 lei si 1.000 lei inclusiv, dar mai mare de 3% din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate;
(v) cu amenda in cuantum de 15.000 lei, in situatia in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este mai mare de 1.000 lei, dar mai mica de 3% inclusiv din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate;
(vi) cu amenda in cuantum de 30.000 lei, in situatia in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este mai mare de 1.000 lei si mai mare de 3% din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate;

f) cea prevazuta la art. 10 lit. cc), cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum si cu:
(i) confiscarea sumelor nejustificate;
(ii) suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pana la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si prezentarea dovezii de plata a amenzii sau a jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, organului constatator;

g) cele prevazute la art. 10 lit. k), n) si r), cu amenda de la 30.000 lei la 50.000 lei;

h) cele prevazute la art. 10 lit. f), h), t) si aa), cu amenda de la 2.000 lei la 4.000 lei;

i) cea prevazuta la art. 10 lit. s), cu amenda de la 5.000 lei la 15.000 lei;

j) cea prevazuta la art. 10 lit. t), cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei, precum si cu confiscarea veniturilor obtinute;

k) cele prevazute la art. 10 lit. a), l), m), x) si y), cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum si cu confiscarea veniturilor obtinute, in cazul contraventiei prevazute la art. 10 lit. a);

l) cele prevazute la art. 10 lit. z) si ff), cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei.

(2) In situatia in care, in termen de 12 luni de la ultima sanctionare a faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a), pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 6.000 lei la 8.000 lei.

(3) In situatia in care, in termen de 12 luni de la ultima sanctionare a faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. b) pentru care fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei.

(4) In situatia in care, in termen de 12 luni de la ultima sanctionare a faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celei de la alin. (1) lit. c) pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 40.000 lei la 50.000 lei.

(5) In situatia in care, intr-un interval de 12 luni de la ultima sanctionare a faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. e) pct. (i)-(vi), pentru care a fost sanctionat, se aplica o amenda egala cu dublul amenzii prevazute la alin. (1) lit. e) pct. (i)-(vi), dupa caz, si se dispune confiscarea sumei nejustificate.

(6) In situatia in care, intr-un interval de 12 luni, operatorul economic savarseste cel putin doua contraventii din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. e) pct. (i)-(vi), pentru care a fost sanctionat, se aplica o amenda egala cu triplul amenzii prevazute la alin. (1) lit. e) pct. (i)-(vi), dupa caz, si se dispun confiscarea sumei nejustificate si suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pentru 15 zile.

(7) La aplicarea sanctiunilor contraventionale prevazute la alin. (1) lit. e) pct. (i)-(vi), agentul constatator este obligat sa instiinteze contravenientul ca in cazul savarsirii repetate a acestor fapte, urmeaza sa fie aplicate in mod corespunzator dispozitiile alin. (5) si (6).

(8) In situatia prevazuta la alin. (6), daca operatorul economic achita amenda contraventionala, precum si o suma egala cu de cinci ori amenda aplicata si de cinci ori suma nejustificata confiscata, sanctiunea complementara de suspendare a activitatii inceteaza de drept la 24 de ore de la prezentarea dovezii achitarii la organul constatator. Suma de bani egala cu de cinci ori amenda aplicata si de cinci ori suma nejustificata confiscata se face venit la bugetul de stat si poate fi achitata la CEC BANK - S.A. sau la unitatile Trezoreriei Statului. Termenul de 24 de ore curge de la data inregistrarii la registratura organului constatator a dovezii achitarii sau de la data confirmarii de primire, daca aceasta a fost transmisa prin posta.

(9) Contraventia prevazuta la art. 10 lit. g) se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei, care se aplica persoanelor fizice.

(10) Pe durata de suspendare a activitatii, unitatea este sigilata de echipa de control constituita potrivit legii. Concomitent cu sigilarea unitatii se afiseaza la loc vizibil un anunt cu privire la aceasta situatie. Anuntul va fi scris cu litere de tipar avand inaltimea minima de 10 cm.

(11) Sumele confiscate potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta se fac venit la bugetul de stat.

Articolul LXIV

Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 3 alineatele (1), litera e) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
e) plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.
(la 11-11-2023, Punctul 1., Articolul LXIV, Sectiunea a 3-a, Capitolul IV a fost modificat de Punctul 1., Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 98 din 9 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1026 din 10 noiembrie 2023 )

2. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 4

(1) Operatiunile de incasari si plati in numerar efectuate intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari, se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 10.000 lei catre/de la o persoana.
(2) Sunt interzise incasarile si platile fragmentate de la/catre o persoana, pentru operatiunile de incasari/plati in numerar prevazute la alin. (1), cu o valoare mai mare decat plafonul prevazut la alin. (1), precum si fragmentarea tranzactiilor reprezentand cesiuni de creante sau alte drepturi, primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari, dividende, respectiv fragmentarea unei livrari de bunuri sau a unei prestari de servicii, cu valoare mai mare decat plafonul prevazut la alin. (1).
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica in cazul livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii care se efectueaza cu plata in rate, in conditiile in care intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si persoanele fizice sunt incheiate contracte de vanzare-cumparare cu plata in rate, conform legii.
(4) Operatiunile de incasari si plati intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si persoanele fizice in calitate de asociati/actionari/administratori/persoane fizice/alti creditori exclusiv creditorii institutionali care desfasoara activitati de intermediere financiara prevazute de lege reprezentand imprumuturi, indiferent de natura si destinatia acestora, se efectueaza numai prin instrumente de plata fara numerar.
(la 11-11-2023, Punctul 2., Articolul LXIV, Sectiunea a 3-a, Capitolul IV a fost modificat de Punctul 2., Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 98 din 9 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1026 din 10 noiembrie 2023 )

3. Dupa articolul 4^1 se introduce un nou articol, art. 4^2, cu urmatorul cuprins:

Articolul 4^2
(1) Sumele in numerar aflate in casieria persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei. Sumele in numerar care depasesc plafonul se depun in conturile bancare ale acestor persoane in termen de doua zile lucratoare.
(2) Prin exceptie de la alin. (1), se admite depasirea acestui plafon numai cu sumele aferente platii salariilor si a altor drepturi de personal, precum si a altor operatiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile lucratoare de la data prevazuta pentru plata acestora.

4. Abrogat.
(la 11-11-2023, Punctul 4., Articolul LXIV, Sectiunea a 3-a, Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 3., Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 98 din 9 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1026 din 10 noiembrie 2023 )

5. Abrogat.
(la 11-11-2023, Punctul 5., Articolul LXIV, Sectiunea a 3-a, Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 3., Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 98 din 9 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1026 din 10 noiembrie 2023 )

6. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 12

(1) Nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (1), art. 3 alin. (2) si (3), art. 4 alin. (1) si (2), art. 4^2 alin. (1), art. 9 si 10 constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, si se sanctioneaza, prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu amenda de 25% din suma incasata/platita, respectiv detinuta in casierie, care depaseste plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 500 lei.
(2) Nerespectarea prevederilor art. 6 si art. 11 alin. (1)-(4) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei.

Articolul LXV

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 5
Facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice se aplica in cazul existentei unei relatii B2G, definita conform art. 2 alin. (1) lit. m), astfel:
a) in situatia operatorilor economici stabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) in situatia in care operatorii economici nestabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.

2. La articolul 7, alineatul (1) se abroga.

3. Dupa articolul 9 se introduce un nou articol, art. 9^1, cu urmatorul cuprins:

Articolul 9^1
Prevederile art. 5-9 se aplica si pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275 si 278-279 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate de operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in relatia cu institutii publice, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. w) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, altele decat cele efectuate in relatia B2G, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. m).

4. La articolul 10, alineatele (1)-(3) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

Articolul 10
(1) In relatia comerciala B2B, intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de transmitere a acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1). Fac exceptie facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(la 01-07-2024, Alineatul (1) al art. 10 de la Punctul 4. , Articolul LXV , Sectiunea a 3-a , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 14. , Articolul LXVIII , Capitolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie 2023 )
(2) In situatia in care emitentul facturii electronice opteaza conform art. 13 pentru transmiterea acesteia in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, acesta este obligat sa fie inregistrat in Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, denumit in continuare «Registrul RO e-Factura optional». Operatorii economici nestabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si au fost inscrisi in Registrul RO e-Factura pana la data de 1 iulie 2024 se preiau automat in Registrul RO e-Factura optional.
(la 01-07-2024, Alineatul (2) al art. 10 de la Punctul 4. , Articolul LXV , Sectiunea a 3-a , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 2. , Articolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024 )
(3) Operatorul economic care a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura este inscris in Registrul RO e-Factura optional incepand cu data de 1 a lunii urmatoare exercitarii optiunii. De la momentul inscrierii in Registrul RO e-Factura optional, emitentul dobandeste si calitatea de destinatar.
(la 01-07-2024, Alineatul (3) al art. 10 de la Punctul 4. , Articolul LXV , Sectiunea a 3-a , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 2. , Articolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024 )
(6) Operatorii economici care nu dispun de o aplicatie de conversie pot utiliza aplicatia informatica pusa la dispozitie de Ministerul Finantelor, prin Centrul National pentru Informatii Financiare, la momentul operationalizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.

5. La articolul 10, alineatul (4) se abroga.

6. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 11

In cazul in care emitentul facturii electronice a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, utilizarea facturii electronice este considerata acceptata la data comunicarii in acest sistem.
(la 01-07-2024, Articolul 11 de la Punctul 6. , Articolul LXV , Sectiunea a 3-a , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 3. , Articolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024 )

7. Articolul 12 se abroga.

8. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 13

Operatorii economici nestabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pot opta pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatia comerciala B2B sau in relatia B2G, potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

9. Dupa articolul 13 se introduc trei noi articole, art. 13^1-13^3, cu urmatorul cuprins:

Articolul 13^1

(1) Destinatarul unei facturi emise de operatori economici stabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in relatia B2G, efectueaza plati din bugetul propriu numai daca sunt respectate prevederile art. II din Legea nr. 139/2022 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea.
(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii, infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei.
(3) In cazul nerespectarii prevederilor alin. (1), recuperarea sumelor reprezentand prejudicii/plati nelegale din fonduri publice, stabilite de organele de control competente, se face cu perceperea de dobanzi si penalitati de intarziere sau majorari de intarziere, dupa caz, aplicabile pentru veniturile bugetare, calculate pentru perioada de cand s-a produs prejudiciul/s-a efectuat plata si pana s-au recuperat sumele.
(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre Curtea de Conturi, Ministerul Finantelor si de alte persoane imputernicite in acest scop, potrivit legii.

Articolul 13^2

(1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate potrivit legii infractiuni, urmatoarele fapte:
a) nerespectarea de catre emitentul facturii - persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a prevederilor art. 10 alin. (1);
b) primirea si inregistrarea de catre destinatarul - persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a unei facturi emise de operatori economici stabiliti in Romania, in relatia B2B, fara respectarea prevederilor art. 10 alin. (1);
c) nerespectarea de catre emitentul facturii, persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, a prevederilor art. 10 alin. (7) pentru una sau mai multe facturi al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine in cursul unei luni calendaristice;
(la 01-07-2024, Lit. c) a alineatului (1) al art. 13^2 a fost modificata de Punctul 4. , Articolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024 )
d) nerespectarea de catre operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, a prevederilor art. 10^1 alin. (2), incepand cu data de 1 iulie 2025, pentru una sau mai multe facturi al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine in cursul unei luni calendaristice;
(la 01-07-2024, Alineatul (1) al art. 13^2 a fost completat de Punctul 5. , Articolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024 )
e) nerespectarea de catre organele de executare silita, inclusiv executorii judecatoresti si Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, a prevederilor art. 10 alin. (1) si, incepand cu data de 1 iulie 2025, a prevederilor art. 10^1 alin. (2).
(la 01-07-2024, Alineatul (1) al art. 13^2 a fost completat de Punctul 5. , Articolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024 )

(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se sanctioneaza, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu o amenda egala cu 15% din valoarea totala a facturii.

(3) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. c) si d) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.
(la 01-07-2024, Alineatul (3) al art. 13^2 a fost modificat de Punctul 6. , Articolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024 )
(3^1) Contraventia prevazuta la alin. (1) lit. e) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru fiecare factura emisa pentru care nu au fost respectate prevederileart. 10 alin. (1) si art. 10^1 alin. (2).
(la 01-07-2024, Art. 13^2 a fost completat de Punctul 7. , Articolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024 )

(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor prevazute la alin. (1)-(3^1) se fac de catre organele fiscale competente.
(la 01-07-2024, Alineatul (4) al art. 13^2 a fost modificat de Punctul 6. , Articolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024 )
(la 01-07-2024, Articolul 13^2 de la punctul 9 al art. LXV a fost modificat de punctul 15, Articolul LXVIII, Capitolul II din ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 1139 din 15 decembrie 2023 )

Articolul 13^3

In masura in care prezenta ordonanta de urgenta nu dispune altfel, contraventiilor prevazute la art. 13^1 alin. (2) si art. 13^2 alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul LXVI

Articolul XXXVII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1202 din 18 decembrie 2021, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.

Articolul LXVII

Articolul III din Legea nr. 139/2022 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 490 din 17 mai 2022, se abroga.

Articolul LXVIII

La articolul 237 din Legea societatilor nr. 31/1990, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatele (2) si (9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(2) Lista societatilor pentru care Oficiul National al Registrului Comertului urmeaza sa formuleze actiuni de dizolvare se afiseaza in Buletinul electronic al registrului comertului, cu cel putin 60 de zile calendaristice inainte, si se transmite Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. In termen de 45 de zile calendaristice de la data afisarii/primirii listei, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, precum si orice alt creditor comunica Oficiului National al Registrului Comertului societatile care inregistreaza obligatii bugetare restante si/sau la care este in curs de desfasurare o actiune de control fiscal ori alte creante neachitate, caz in care se amana initierea actiunii de dizolvare, pana la stingerea acestora, dupa caz, respectiv pana la finalizarea actiunii de control fiscal.

(9) Lista societatilor pentru care Oficiul National al Registrului Comertului urmeaza sa formuleze actiuni de radiere, potrivit prevederilor alin. (8), se afiseaza in Buletinul electronic al registrului comertului cu cel putin 60 de zile calendaristice inainte si se transmite Ministerului Finantelor - Agentia Nationala de Administrare Fiscala. In termen de 45 de zile calendaristice de la data primirii listei, Agentia Nationala de Administrare Fiscala comunica Oficiului National al Registrului Comertului societatile cuprinse in lista care inregistreaza obligatii bugetare restante, caz in care solicita si numirea unui lichidator potrivit alin. (6), si/sau la care este in curs de desfasurare o actiune de control fiscal, caz in care solicita, in termen de 15 zile de la finalizarea actiunii de control fiscal, numirea unui lichidator potrivit alin. (6).

 

REVINO LA CUPRINSUL CODULUI CONSUMULUI DAND CLICK AICI!


Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 04 Ianuarie 2023
Votati articolul "Masuri pentru asigurarea conformarii fiscale - Capitolul IV - Codul consumului Actualizat":
Rating:

Nota: 4.88 din 5 din 4 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2025 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI