Mai multi parlamentari sustin unele modificari pentru Codul Rutier prin care unii soferi vor fi pedepsiti mai aspru, dintre care amintim introducerea dispozitivului "Alcool-Stop".
Senatori si deputati apartinand PSD, USR, PNL, ALDE si independenti precum Victor Ponta sustin introducerea in Codul Rutier a unor noi prevederi mai dure pentru soferii care indraznesc sa consume alcool la volan.
Initiatorii modificarilor Codului Rutier sustin cu tarie in expunerea de motive a proiectului legislativ ca avem nevoie de noi restrictii pentru soferii care conduc bauti la volan, intrucat "masurile luate pana acum impotriva celor care se urca la volan sub influenta alcoolului (...) nu au condus decat intr-o mica masura la o scadere a acestui fenomen asa cum ne-am fi dorit-o cu totii."
Tot in aceasta expunere de motive se arata si faptul ca in Romania aproape 18% din accidentele rutiere soldate cu decese au drept cauza consumul de alcool, conform unui studiu efectuat de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii. In plus, se mentioneaza si faptul ca un alt studiu efectuat de producatorii de bauturi alcoolice releva ca 22% dintre soferii din mediul urbn cu varsta cuprinsa intre 18 si 30 de ani s-au urcat cel putin o data la volan sub influenta alcoolului.
Initiatorii arata si faptul ca in Romania Codul Rutier este mai permisiv fata de alte tari europene. Pe cand in tari vecine Romaniei pedepsele pentru condusul unei masini sub influenta bauturilor alcoolice sunt mult mai drastice, la noi soferii risca:
CSM completeaza acest peisaj aratand in statistica lor anuala ca 70% din procesele derulate in cursul unui an calendaristic au legatura cu conducerea pe drumurile publice cu alcoolemie.
Proiectul de lege introduce in premiera pentru tara noastra dispozitivul "Alcool-Stop" care "se monteaza la sistemul de demarare al motorului autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvai si permite pornirea motorului autovehiculului doar in cazul in care nu se semnaleaza prezenta alcoolului in aerul alveolar expirat de catre conducatorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai."
Conform initiativei legislative, montarea acestui dispozitiv se va considera "perioada de restrictionare a exercitarii dreptului de a conduce, pe timp limitat, cu anumite exceptii si/sau limitari." Asadar, la art. 97, alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (31).
Proiectul modifica si articolul 102 prin introducerea a 3 noi alineate:
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul primar - INVATATORI 2 culegeri
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Memorator Gramatica Gimnaziu
Art. 102
(...)
(4) Pentru fapta prevazuta la alin. (3) lit. a), in functie de circumstante, agentul constatator poate opta, alternativ, pentru aplicarea sanctiunii complementare a restrictionarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 180 de zile in locul sanctiunii complementare de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 90 de zile.
(5) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul care nu este dotat cu mijloc tehnic certificat "Alcool-Stop" de catre o persoana aflata in perioada de restrictionare a exercitarii dreptului de a conduce, conform art. 97, alin. (31), constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda."
(6) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de catre o persoana, aflata sub influenta bauturilor alcoolice, aflata in perioada de restrictionare a exercitarii dreptului de a conduce, conform articolului 97 alineat (31), constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 12 luni la 3 ani sau cu amenda.
Soferul care va recidiva in mai putin de 6 luni, va fi pedepsit cu o pedeapsa majorata, conform modificarii aduse alin. (2), art. 103.
Art. 103
"(...)
(2) In cazul in care conducatorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai savarseste, intr-un interval de 6 luni de la data restituirii permisului de conducere, din nou o fapta prevazuta la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3) si alin. (4) perioada de suspendare se majoreaza cu inca 30 de zile ar perioada de restrictionare se majoreaza cu inca 60 de zile."
Agentul constatator va putea sa elibereze o dovada cu drept de circulatie limitat pentru autovehiculele care au in dotarea lor mijlocul tehnic certificat "Alcool-Stop".
Proiectul de lege stabileste si faptul ca Ministerul Transporturilor va avea 90 de zile la dispozitie de la intrarea in vigoare a acestei legi pentru a emite normele tehnice privind omologarea, montarea si inspectia tehnica a dispozitivelor "Alcool-Stop", precum si normele privind formarea si atestarea profesionala a personalului care realizeaza activitatile de montare si inspectie tehnica a dispozitivelor "Alcool-Stop".
Prevederile acestui proiect de lege vor intra in vigoare la 1 an dupa publicarea in Monitorul Oficial. Totodata, Codul Rutier va fi republicat si renumerotat.
Prima camera sesizata este Senatul, Camera Deputatilor fiind decizionala asupra acestui proiect legislativ.
Atentie! Initiativa legislativa nu se afla in vigoare. Pentru a se aplica este nevoie de votul Parlamentului, de promulgarea Presedintelui si de publicarea in Monitorul Oficial.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE