Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Amenzi mai mici pentru biciclisti, adoptate de Parlament

Parlamentul Romaniei a votat amenzi mai mici pentru biciclisti, in urma unei initiative apartinand USR. Mai sunt doi pasi de indeplinit pentru ca modificarile sa devina realitate.

"Actualul nivel al sanctiunilor are ca efect descurajarea utilizarii bicicletei de catre cei pentru care aceasta reprezinta un mijloc de transport alternativ, cu efecte benefice asupra sanatatii, a poluarii si a traficului, precum si sa ii afecteze grav din punct de vedere financiar pe cai cu mijloace materiale modeste, pentru care bicicleta nu este o alegere ci o necesitate", sustin patru deputati si un senator USR.

In prezent, Codul rutier prevede amenzi din clasa a III-a de sanctiuni pentru cei care nu respecta normele privind circulatia bicicletelor si a mopedelor. Acest lucru este stipulat la art. 101, alin. (1), pct. 8 din actul normativ mentionat. Asadar, biciclistii sunt pasibili de amenzi cuprinse intre 870 si 1160 de lei.

Initiativa legislativa prin care amenzile sunt micsorate pentru biciclisti a fost dezbatuta initial la Senat, acolo unde a fost adoptata. Inainte de a ajunge in Camera Deputatilor, Guvernul a oferit un punct de vedere.

Nota! Regulile elementare de circulatie pentru biciclisti sunt disponibile AICI!

"In ceea ce priveste cuantumul mare al amenzilor, mentionam faptul ca gravitatea contraventiei este apreciata de agentul constatator, raportat la fapta comisa, iar in functie de pericolul social constatat, acesta stabileste sanctiunea contraventionala ce urmeaza a fi aplicata. 

Este important de adaugat ca, in anul 2016, indisciplina rutiera a biciclistilor a reprezentat a patra cauza generatoare de accidente de circulatie, numarul persoanelor decedate si grav ranite aflandu-se in trend ascendent", a precizat Guvernul despre acest proiect.

In plus, Executivul a adaugat ca este obligatoriu de "avut in vedere si obiectivul general al Uniunii Europene, asumat la nivelul Romaniei, de reducere cu 50% a mortatilitatii din accidente rutiere in perioada 2010-2020".

Desi Guvernul a spus ca "mentinerea actualei sanctiuni contraventionale (indiferent de regula de circulatie incalcata) este justificata si (...) utila protejarii propriei vieti", parcursul legislativ al actului a continuat in Camera Deputatilor, for decizional.

Proiectul privind amenzile mai mici pentru biciclisti a intalnit un obstacol in obtinerea acordului deputatilor, asadar s-a ajuns la un compromis.

Astfel, in Camera Deputatilor s-a hotarat ca nerespectarea normelor privind circulatia bicicletelor va fi pedepsita conform clasei a II-a de amenzi, cu exceptia incalcarii cazurilor de mai jos pentru care se pastreaza pedeapsa din clasa a III-a de sanctiuni:

  • bicicletele si mopedele care circula pe drumurile publice trebuie sa fie echipate cu mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisa circulatia acestora pe timp de noapte fara aceste mijloace si dispozitive in stare de functionare;
  • conform Regulamentului de aplicare al Codului rutier, biciclistii au obligatia ca bicicleta sa fie:
    • prevazuta cu dispozitiv de franare eficace;
    • prevazuta cu un sistem adecvat, functional, de directie;
    • dotata cu sistem de avertizare sonora;
    • echipata, pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa, in fata, cu lumina de culoare alba sau galbena, iar in spate, cu lumina de culoare rosie si cu cel putin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeasi culoare;
    • echipata cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roti, care, in miscare, formeaza un cerc continuu.
  • remorca atasata unei biciclete trebuie sa fie echipata, in partea din spate, cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare rosie, iar daca lumina din spate a bicicletei este obturata de remorca, aceasta trebuie sa fie echipata si cu o lumina de culoare rosie;
  • pe autostrazi este interzisa circulatia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depasite, fara autorizatie speciala de transport eliberata de administratorul drumului public, conform reglementarilor in vigoare, a vehiculelor cu tractiune animala, a animalelor, a vehiculelor trase sau impinse cu mana, a bicicletelor si mopedelor, a tractoarelor si masinilor autopropulsate pentru lucrari agricole, precum si a vehiculelor care, prin constructie sau din alte cauze, nu pot depasi viteza de 50 km/h;
  • semnalul de culoare rosie interzice trecerea;
  • sa NU circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului, a produselor ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
  • sa NU se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt vehicul sau impins ori tras de o persoana aflata intr-un vehicul;
  • sa NU circule in interiorul localitatilor in care nu functioneaza iluminatul public, precum si in afara localitatilor fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;
  • biciclistii trebuie sa respecte regulile de circulatie, semnalele, indicatiile si dispozitiilor politistului rutier;
  • biciclistii trebuie sa respecte semnificatiile agentului de cale ferata, la trecerea la nivel cu o cale ferata industriala, semnalizata corespunzator;
  • la trecerea la nivel cu calea ferata curenta, biciclistul este obligat sa circule cu viteza redusa si sa se asigure ca din partea stanga sau din partea dreapta nu se apropie un vehicul feroviar;
  • biciclistii trebuie sa opreasca atunci cand barierele sau semibarierele sunt coborate, in curs de coborare sau de ridicare.

 
Clasa a II-a de sanctiuni din Codul rutier prevede amenzi de 4-5 puncte cu o valoare cuprinsa intre 580 lei si 725 lei.

Toate aceste modificari au fost adoptate miercuri, 27.11.2019, de catre Camera Deputatilor, for decizional, cu 251 voturi "pentru", 1 "impotriva" si 0 "abtineri". Asadar, proiectul de modificare a Codului rutier merge la presedintele Romaniei pentru promulgare.

amenzi mai mici biciclisti codul rutier

Daca seful statului va promulga Pl-x nr. 454/2017, atunci acesta se va publica in Monitorul Oficial si va intra in vigoare. Momentan, insa, modificarile de mai sus nu se aplica.


Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Amenzi mai mici pentru biciclisti, adoptate de Parlament":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016