Toti angajatorii sunt obligati sa intocmeasca un dosar personal pentru fiecare dintre salariatii sai. Orice act care are legatura cu angajatul, indiferent ca este CV, fisa de instruire sau o convocare pentru o cercetare disciplinara, trebuie sa se regaseasca in acest dosar – intocmit in forma ceruta de lege.
In articolul de mai jos va punem la dispozitie lista tuturor documentelor ce trebuie sa apara in dosarul personal al salariatului, precum si Ghidul Dosarul personal al salariatului, cu Codul muncii actualizat la zi...click pentru detalii si comenzi<<
La art. 7 alin. (1) din HG nr. 905/2017 se prevede ca angajatorii au obligatia de a intocmi un dosar personal pentru fiecare dintre salariatii incadrati cu contract individual de munca, de a-l pastra in bune conditii la sediul angajatorului sau, dupa caz, la sediul secundar daca este delegata competenta incadrarii personalului prin incheierea de contracte individuale de munca, precum si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora.
Iar refuzul de a pune la dispozitie inspectorului de munca dosarul personal al salariatului constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 8.000 lei (art. 8 alin. (2) lit. b) din aceeasi HG).
Dosarul personal al salariatului: lista de documente
La art. 7 alin. (2) se prevede ca dosarul personal al salariatului cuprinde cel putin urmatoarele documente:
- actele necesare angajarii
- contractul individual de munca,
- actele aditionale
- acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca,
- acte de studii/ certificate de calificare
- orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in REGES.
...Vezi si Procedura completa la angajare<<
Acte angajare 2024 - ce este esential
Principalele acte necesare pentru angajare sunt:
- copie de pe buletin/cartea de identitate/pasaport sau dovada de rezidenta;
- copii de pe actele de studii;
- avizul medicului de medicina muncii(fisa de aptitudini);
- copii de pe certificatele de participare la cursurile de instruire sau perfectionare;
- contractul individual de munca.
Ce contine Dosarul personal al angajatului in 2024
Dosarul personal al salariatului ar trebui sa includa urmatoarele documente:
- contractul de munca
- Copii dupa actele de identitate ale angajatului: buletin/carte de identitate, certificat de nastere, certificat de casatorie;
- Copii dupa actele de studii/calificari/formare profesionala;
- Formularul de candidatura (inclusiv CV si, eventual, scrisori de referinta);
- Cererea de angajare;
- Certificatul medical „apt de angajare“ de la medicul de medicina a muncii;
- Fisa de instruire la angajare privind sanatatea si securitatea in munca;
- Copie de pe carnetul de munca, dupa caz;
- Certificatul de cazier judiciar sau declaratia pe proprie raspundere ca angajatul nu a suferit condamnari;
- Avizul de munca daca angajatul este cetatean strin;
- Fisa postului;
- Actele aditionale si celelalte acte referitoare la executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului individual de munca (de exemplu: act aditional pentru clauza cu privire la formarea profesionala, clauza de neconcurenta, clauza de mobilitate, clauza de confidentialitate, act aditional pentru modificari ale salariului sau ale functiei);
- Copii dupa actele de identitate ale persoanelor aflate in intretinere (certificat de nastere, certificat de casatorie, carte/buletin de identitate etc.);
- Copie dupa livretul militar – daca este cazul;
- Copie dupa permisul de conducere – daca este cazul;
- Fisele de evaluare a performantelor profesionale;
- Deciziile referitoare la premieri si numiri pe pozitii ierarhice superioare;
- Documente privind cercetarea si aplicarea sanctiunilor disciplinare;
- Plangeri din partea angajatului.
Important! Departamentul de Resurse Umane este obligat sa raspunda in termen de 15 zile calendaristice la orice solicitare a angajatului cu privire la dosarul personal. In plus, toate datele sale personale trebuie protejate si tratate cu foarte mare grija.
Explicatiile privind avantajele respectarii legii si includerii tuturor actelor cerute in dosarul personal al salariatului sunt disponibile AICI! Chiar daca nu va ganditi la posibilitatea unui control ITM, avand toate aceste documente la indemana veti observa ca activitatatea devine mult mai usoara.
Angajatul informat poate cere care dosarul sau sa fie completat conform legii in vigoare, asadar aceste informatii sunt utile si lucratorilor!
Nota! Nu retineti in original actele de identitate si nici diplomele/certificatele de studii/calificari ale angajatilor! Toate aceste documente le veti include in copie in dosarul personal, originalul fiind proprietatea salariatului.
Intocmirea corecta a dosarului personal al salariatului presupune intelegerea si cunoasterea a sute de lucruri importante. ITM nu iarta abaterile si poate aplica sanctiuni destul de dure. Din fericire, puteti evita situatiile neplacute!
!! Atentie la modificarile recente in legislatia muncii si cum afecteaza ele dosarele personale ale salariatilor. Iata cateva exemple:
- Scutire de taxe pentru majorarea cu 200 de lei a salariului minim
- Salariul minim in agricultura si industria alimentara. Noi reglementari privind declararea veniturilor
- Actualizarea Regulamentului intern. Definitia concediului de ingrijitor si a sintagmei ”formule flexibile de munca”
- Legea 144/2022 (re)introduce obligatia de a inregistra in ReviSal nivelul si specialitatea cursurilor absolvite
- Dreptul salariatilor de acces la datele din ReviSal
- Statele de salarii nu se vor mai pastra 50 de ani, ci doar 5 ani
- Noi reguli privind salariile din constructii si din agricultura/industria alimentara
- etc.
Alegeti acest instrument atat de util activitatii dvs.! Contine toate informatiile care va ajuta sa tineti o evidenta corecta a salariatilor dvs. in conformitate cu legislatia in vigoare! Usor si rapid! Comandati acum exemplarul dvs.!
Peste 30 de modele de formulare va simplifica simtitor munca si va feresc de amenzile inspectorului de la ITM!!
Dosarul personal al salariatului este o lucrare gandita pentru tine si nevoile tale, oferindu-ti ajutorul care te transforma din novice in expert intr-un timp foarte scurt.
Click AICI pentru Formularul de comanda<<
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un angajat in cadrul echipei achizitii, cod COR referent achizitii este numit prin fisa postului Responsabil cu activitati nucleare. Pentru acest lucru participa periodic la cursuri. Activitatea lui efectiva este activitate de birou. Care ar fi riscurile la care s ar putea expune ca si persoana fizica? Daca la un eventual control angajatorul ar fi amendat pentru anumite nereguli, credeti ca ar putea suporta ceva consecinte si persoana respectiva? Daca da, care ar fi acestea? Daca sa zicem ar fi...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru personalul care lucreaza in ture de 12 cu 24/48, pot sa fie situatii in care intr-o luna se atinge normatul lunii, iar in altele se depaseste. Este corect sa sa pastreze un depozit de timp care sa reglementeze normatul lunii?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In situatia in care se doreste reducerea programului de munca de la 5 la 4 zile pe saptamana, care sunt etapele care trebuie urmate? Sunt necesare acte aditionale pentru fiecare persoana sau poate fi o decizie care se aplica tuturor? Iar daca sunt persoane care nu semneaza actul aditional, masurile de reducere se aplica si in cazul lor?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<