Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2020 

Asociatii de proprietari - modificarile valabile pentru 2020

Stim deja ca asociatiile de proprietari se guverneaza in baza unei noi legi. Actul normativ a adus mai multe noutati si a indreptat cateva lucruri cerute de cei care se organizeaza corect si legal. Avem, totusi, cateva lucruri pe care trebuie sa le intelegem si retinem pentru anul 2020 la acest capitol.

Retinem ca Legea asociatiilor de proprietari nr. 196/2018 se aplica proprietarilor, chiriasilor, asociatiilor de proprietari si asociatiilor de chiriasi din condominii. De asemenea continutului-cadru al statutului asociatiei de proprietari si al regulamentului condominiului a fost aprobat prin Ordinul nr. 1.058/2019 privind aprobarea continutului-cadru al statutului asociatiei de proprietari si al regulamentului condominiului si publicat in Monitorul Oficial cu numarul 149 din data de 25 februarie 2019.

Asadar, la data de 28 septembrie 2018, Legea nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, precum si Hotararea Guvernului nr. 1.588/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, au fost abrogate, de prezenta lege, urmand ca toate operatiunile de infiintare, organizare si functionare a asociatiilor de proprietari sa se supuna noilor reglementari. 

Asociatii de proprietari 2020. Proprietarii au noi obligatii

In primul rand, noua reglementare pentru asociatiile de proprietari aduce noi obligatii pentru proprietari.

Proprietarii din condominii au obligatia sa notifice presedintelui orice schimbare intervenita in structura si numarul membrilor familiei prin deces, casatorii sau nasteri, persoanele luate in spatiu, precum si locatarii/comodatarii ca urmare a inchirierii sau a imprumutarii locuintei. Notificarea, se face in scris in termen de 10 zile de la schimbarea intervenita, de la luarea in spatiu, respectiv de la semnarea contractului de inchiriere/comodat. Un model editabil poate fi gasit AICI!

In conditiile Legii nr. 196/2018 si cu respectarea prevederilor legislatiei in vigoare privind calitatea in constructii, proprietarul este obligat sa mentina proprietatea sa individuala, locuinta sau spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta, in stare buna din punct de vedere tehnic si functional, pe propria cheltuiala. Niciun proprietar, chirias sau angajat al asociatiei de proprietari nu poate incalca, afecta sau prejudicia dreptul de proprietate comuna sau individuala a celorlalti proprietari din condominiu si nu poate afecta functionarea normala si intretinerea condominiului. 
 


In cadrul proprietatii individuale, proprietarul are obligatia sa pastreze si sa intretina in stare de functionare si siguranta spatiile interioare, echipamentele si instalatiile din dotarea tehnica a proprietatii individuale, respectiv instalatiile sanitare, de incalzire, canalizare, alimentare cu energie electrica, gaz, apa, precum si altele de aceasta natura, pe cheltuiala sa, astfel incat sa nu aduca prejudicii celorlalti proprietari din condominiu. 
 
Daca proprietarul unei locuinte ori al unui spatiu cu alta destinatie provoaca daune oricarei parti din proprietatea comuna sau din proprietatea individuala a altui proprietar din condominiu, respectivul proprietar are obligatia sa repare stricaciunile sau sa suporte cheltuielile pentru lucrarile de reparatii. 

Citeste si: Dizolvare/desfiintare asociatie de proprietari conform legii [2020]
 
Raporturile juridice stabilite de comun acord intre locator si locatar, precum si nerespectarea obligatiilor contractuale de catre locatar nu absolva proprietarul, in calitate de locator, de obligatiile sale fata de asociatia de proprietari sau fata de furnizorii de utilitati publice, prevazute in prezenta lege. 
 
Cu un preaviz motivat scris de 5 zile emis de comitetul executiv al asociatiei de proprietari, proprietarul este obligat sa permita accesul presedintelui sau al unui membru al comitetului executiv, administratorului si al unei persoane calificate in realizarea lucrarilor de constructii/reparatii, dupa caz, in proprietatea sa individuala, atunci cand este necesar sa se inspecteze! Detaliile sunt AICI!
 
In cazul in care proprietarul nu permite accesul in proprietatea sa, in situatia descrisa mai inainte,  acesta raspunde civil si penal, dupa caz, pentru toate prejudiciile create proprietarilor afectati, in conditiile legii. Proprietarii din condominiu care sufera un prejudiciu ca urmare a executarii lucrarilor de constructii/reparatii pentru proprietatea comuna, sunt despagubiti de catre asociatia de proprietari, din fondul de reparatii.  
 
In cazul in care prejudiciul este cauzat de catre executantul lucrarilor de interventie, persoana fizica/juridica, despagubirea va fi recuperata de la acesta, in conditiile legii. Lucrarile de interventie la elementele componente ale proprietatii comune, se executa in conditii stabilite de comun acord si consemnate printr-un acord semnat de catre proprietar si asociatia de proprietari. 
 
Atentie! Modificarile suprafetelor construite sau utile se comunica de catre proprietari, presedintelui asociatiei de proprietari si organului fiscal local in termen de 30 de zile de la incheierea lucrarilor si se introduc in cartea tehnica a constructiei si in baza de date a asociatiei, in vederea stabilirii consumurilor corespunzatoare cu noile suprafete utile. 

Proprietarii sunt obligati sa ia masuri pentru consolidarea si modernizarea condominiului! Toate acestea sunt disponibile pentru consultare AICI!

Asociatii de proprietari 2020. Cine efectueaza controlul?

Autoritatile administratiei publice locale organizeaza in cadrul aparatului de specialitate al primarului un compartiment specializat in sprijinirea, indrumarea si controlul asociatiilor de proprietari. 

Autoritatile administratiei publice locale: 

  • asigura, la cerere, informarea asociatiilor si proprietarilor din condominii cu privire la cadrul normativ privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari;
  • informeaza asociatiile de proprietari cu privire la interdictiile prevazute in regulamentul local de urbanism sau in regulamentele de interventie aferente zonelor de interventie prioritara, aplicabile condominiilor, stabilite in cadrul programelor multianuale destinate cresterii calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor, de reabilitare termica si de reducere a riscului seismic al constructiilor existente, precum si cu privire la obligativitatea montarii contoarelor pentru individualizarea consumurilor la nivel de proprietate individuala, conform legislatiei in vigoare; 
  • informeaza asociatiile de proprietari cu privire la interdictiile prevazute in regulamentul local de urbanism sau in regulamentele de interventie aferente zonelor de interventie prioritara, aplicabile condominiilor, stabilite in cadrul programelor multianuale destinate cresterii calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor, de reabilitare termica si de reducere a riscului seismic al constructiilor existente, precum si cu privire la obligativitatea montarii contoarelor pentru individualizarea consumurilor la nivel de proprietate individuala, conform legislatiei in vigoare; 
  • exercita controlul asupra activitatii financiar-contabile din cadrul asociatiilor de proprietari, din oficiu ori la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociatiei de proprietari. 

 

Explicatiile complete privind dreptul de preemptiune sunt disponibile AICI!

Asociatia de proprietari 2020. Contractele si banii

Administratorul, portarul, personalul pentru curatenie, contabilul, casierul, etc pot fi persoane fizice,angajate cu contract individual de munca, cu norma intreaga (8 ore/zi) sau cu timp partial (mai putin de 8 ore/zi). 

Astfel, asociatia de proprietari poate angaja, in calitate de angajator, terte persoane cu contract individual de munca(CIM), incheiat in conditiile Legii nr.53/2003 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul Muncii). 

Citeste si: ANSPDCP a inceput sa sanctioneze asociatiile de proprietari

Conform prevederilor Ordinului Ministerul Muncii si Justitiei Sociale 635/2019, care a fost publicat in  Monitorul Oficial cu numarul 308 din data de 19 aprilie 2019, ocupatia de "administrator imobile" a fost redenumita cu "administrator de condominii" si pastreaza acelasi cod COR 515303 in grupa de baza 5153 "Administratori de cladiri".

In Asociatiile de proprietari in 2020 veti gasi detaliile necesare cu privire la:

  • dosarul personal al salariatului;
  • inregistrarea in Revisal si termenele aferente;
  • raspunderea asociatiei in calitate de angajator;
  • calculul corect al salariilor;
  • acordarea de sporuri si alte beneficii;
  • deducerea personala corecta;
  • declararea si plata contributiilor;
  • depunerea Declaratiei 112.

asociatii de proprietari 2020

Lucrarea contine toate informatiile necesare pentru ca asociatia de proprietari sa functioneze in deplina concordanta cu legea in vigoare. Avand aceste informatii practice, exemple si modele de documente la indemana, vei fi gata oricand sa primesti orice fel de control!

Atentie! Presedintele asociatiei de proprietari si membrii comitetului executiv pot fi remunerati pe baza unui contract de mandat, conform hotararii adunarii generale a proprietarilor, consemnata intr-un proces-verbal. Cenzorul/Membrii comisiei de cenzori, angajat/angajati al/ai asociatiei de proprietari, este/sunt de asemenea remunerat/remunerati pe baza unui contract de mandat, conform hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari. Detaliile complete sunt AICI!

Lista completa cu sanctiuni si contraventii este disponibila AICI! Daca le cunoasteti, le puteti evita!

de Florin Amariei

Data aparitiei: 12 Februarie 2020
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Asociatii de proprietari - modificarile valabile pentru 2020":
Rating:

Nota: 4.27 din 5 din 11 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2020 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016