Certificatul de cazier judiciar poate fi obtinut online incepand din luna februarie, prin platformele ghiseul.ro si hub.mai.gov.ro. Certificatul de cazier judiciar se elibereaza gratuit si in forma electronica, potrivit legii adoptate de Parlament si promulgate de presedintele Klaus Iohannis pe 3 ianuarie 2023.
Certificatele de cazier judiciar eliberate in forma electronica sunt semnate cu semnatura electronica calificata si sunt asimilate inscrisurilor autentice.
1. prin intermediul platformei www.ghiseul.ro, pentru utilizatorii care sunt inregistrati sau doresc sa se inregistreze in platforma. Solicitarea cazierului se face urmand procedura de validare a identitatii electronice folosind un card bancar inrolat 3D Secure, emis de o institutie bancara din Romania. In urma validarii, acestia vor fi redirectionati catre platforma HUB.MAI.GOV.RO, pentru completarea online a cererii tip.
2. prin platforma HUB.MAI.GOV.RO, pentru utilizatorii care nu sunt inregistrati in GHISEUL.RO sau nu detin un card bancar emis de o institutie bancara din Romania.
Solicitantii vor completa un formular disponibil in platforma, iar pentru a li se stabili cu certitudine identitatea, se vor prezenta fizic, o singura data, la un ghiseu al MAI care ofera servicii publice.
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Cartea Verde a Contabilitatii
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII
Cazier judiciar - Persoane fizice
ARTICOLUL INCLUDE SI Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, actualizata 2023
Certificatul de cazier judiciar poate fi eliberat si la sectiile de politie, in termen de cel mult 3 zile de la data solicitarii si este valabil 6 luni de la data eliberarii.
Certificatul de cazier judiciar pentru minorul in varsta de pana la 14 ani se poate obtine de catre parinte, tutore sau de catre un imputernicit al acestora, in baza cererii tip completata cu datele de stare civila ale minorului si motivata.
Certificatul de cazier judiciar se elibereaza, de regula, pe loc, sau in cel mult 3 zile de la data solicitarii, in cazurile in care cererea-tip este depusa in Romania.
Pentru situatiile in care cererea este depusa prin misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei, certificatul de cazier judiciar se elibereaza in cel mult 30 de zile de la data depunerii, iar in cazul adeverintelor in termen de 10 zile de la data solicitarii.
Documentele sunt valabile 6 luni de la data eliberarii si numai in scopul pentru care au fost eliberate.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1
In scopul prevenirii si combaterii faptelor prevazute si pedepsite de legea penala se organizeaza cazierul judiciar, ca mijloc de cunoastere si identificare operativa a persoanelor care au comis infractiuni contra persoanei si a libertatii acesteia, a patrimoniului si, in general, a ordinii de drept.
Art. 2
In cazierul judiciar se tine evidenta persoanelor fizice si a persoanelor juridice condamnate ori impotriva carora s-au luat alte masuri cu caracter penal sau administrativ conform Codului penal, precum si a celor fata de care au fost dispuse masuri procesual-penale.
Art. 3
Comunicarea datelor din cazierul judiciar se face in conditiile prezentei legi si cu respectarea prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), ale Legii nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), cu modificarile ulterioare, ale Legii nr. 363/2018 privind protectia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de catre autoritatile competente in scopul prevenirii, descoperirii, cercetarii, urmaririi penale si combaterii infractiunilor sau al executarii pedepselor, masurilor educative si de siguranta, precum si privind libera circulatie a acestor date, si ale Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul datelor de interes operativ.
Art. 3^1
(1) Termenii si expresiile continute de prezenta lege au sensul si intelesul stabilite in Regulamentul (UE) 2019/816 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 aprilie 2019 de stabilire a unui sistem centralizat pentru determinarea statelor membre care detin informatii privind condamnarile resortisantilor tarilor terte si ale apatrizilor (ECRIS-TCN), destinat sa completeze sistemul european de informatii cu privire la cazierele judiciare, si de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1.726, denumit in continuare Regulamentul ECRIS-TCN.
(2) In intelesul prezentei legi, expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:
a) certificatul de cazier judiciar - documentul eliberat persoanelor, care atesta situatia judiciara a acestora;
b) extrasul din cazierul judiciar - documentul emis cu ocazia schimbului de informatii din cazierele judiciare, efectuat cu statele membre si statele terte;
c) extrasul de pe cazierul judiciar - documentul eliberat institutiilor publice si organelor de specialitate ale administratiei publice in baza consimtamantului expres al persoanei pentru care se efectueaza verificari specifice;
d) copia de pe cazierul judiciar - documentul eliberat autoritatilor romane competente;
e) Sistemul european de informatii cu privire la cazierele judiciare (ECRIS) - sistemul informatic descentralizat pentru schimbul de informatii privind condamnarile, intemeiat pe bazele de date privind cazierele judiciare din fiecare stat membru, stabilit in scopul schimbului de informatii extrase din cazierele judiciare si alcatuit din:
(i) aplicatia de referinta a ECRIS; si
(ii) o infrastructura comuna de comunicatii intre autoritatile centrale, care asigura o retea criptata;
f) sistemul centralizat pentru determinarea statelor membre care detin informatii privind condamnarile resortisantilor tarilor terte si ale apatrizilor (ECRIS-TCN) - sistemul informatic instituit prin Regulamentul ECRIS-TCN;
g) aplicatia de referinta a ECRIS - programul informatic dezvoltat de catre Comisia Europeana pus la dispozitia statelor membre pentru schimbul de informatii privind cazierele judiciare prin intermediul Sistemului european de informatii cu privire la cazierele judiciare (ECRIS);
h) date dactiloscopice - datele privind impresiunile in plan si cele prelevate prin apasarea degetului de la un capat al unghiei la celalalt ale amprentelor digitale ale fiecarui deget al unei persoane;
i) imagine faciala - o imagine digitala a fetei unei persoane;
j) stat membru - statul membru al Uniunii Europene;
k) stat membru de condamnare - statul membru in care se pronunta o condamnare;
l) stat tert - statul care nu este membru al Uniunii Europene;
m) resortisant al unei tari terte - o persoana care nu este cetatean al Uniunii Europene in sensul art. 20 alin. (1) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene sau care este apatrid ori o persoana a carei cetatenie este necunoscuta.
CAPITOLUL II
Organizarea cazierului judiciar
Art. 4
Cazierul judiciar se organizeaza de Ministerul Administratiei si Internelor si se tine de unitatile Politiei Romane, prin structuri specializate in acest domeniu.
Art. 5
(1) Evidenta informatizata a cazierului judiciar si evidenta informatizata dactiloscopica se organizeaza si functioneaza in cadrul Politiei Romane, care asigura si coordonarea activitatilor desfasurate in aceste domenii.
(2) Activitatea privind cazierul judiciar va fi condusa, la nivel central, de Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane.
(3) Inspectoratul General al Politiei Romane, prin Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative, este autoritatea centrala desemnata pentru transmiterea notificarilor privind condamnarile si schimbul de date inscrise in cazierul judiciar cu statele membre, in sensul Deciziei-cadru 2009/315/JAI a Consiliului din 26 februarie 2009 privind organizarea si continutul schimbului de informatii extrase din cazierele judiciare intre statele membre, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 93 din 7 aprilie 2009.
(4) Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative notifica, printr-o declaratie depusa la Secretariatul General al Consiliului, limbile oficiale pe care le accepta in schimbul de informatii.
(5) Inspectoratul General al Politiei Romane, sub coordonarea structurii competente din cadrul Ministerului Justitiei, actualizeaza permanent informatiile prevazute in actele de punere in aplicare a Directivei (UE) 2019/884 a Parlamentului European si a Consiliului din 17 aprilie 2019 de modificare a Deciziei-cadru 2009/315/JAI a Consiliului in ceea ce priveste schimbul de informatii privind resortisantii tarilor terte si in ceea ce priveste sistemul european de informatii cu privire la cazierele judiciare (ECRIS) si de inlocuire a Deciziei 2009/316/JAI a Consiliului.
(6) Abrogat.
(7) Transmiterea si obtinerea hotararilor judecatoresti de condamnare, precum si a informatiilor cu privire la masurile luate ulterior se realizeaza potrivit dispozitiilor Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 6
(1) La Inspectoratul General al Politiei Romane se organizeaza si functioneaza cazierul judiciar central in care se tine evidenta persoanelor fizice nascute in afara Romaniei si a persoanelor juridice straine care fac obiectul cazierului judiciar, al evidentei operative si al evidentelor speciale ale politiei, care au comis infractiuni pe teritoriul Romaniei si au fost condamnate sau fata de care a fost pronuntata renuntarea ori amanarea aplicarii pedepsei sau fata de care au fost dispuse masuri preventive, precum si a celor aflate in una dintre situatiile prevazute la art. 14 alin. (2).
(2) In cazierul judiciar central se tine, de asemenea, si evidenta persoanelor de cetatenie romana despre care s-au primit comunicari de luare in evidenta din partea autoritatilor centrale din celelalte state membre si ale autoritatilor competente din statele terte.
(3) Orice modificare sau stergere a informatiilor transmise in conformitate cu prevederile alin. (2) atrage modificari sau stergeri identice in evidenta, in masura in care aceste hotarari nu au fost recunoscute de organele romane competente.
Art. 7
(1) La inspectoratele de politie judetene si la Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti este organizat si functioneaza cazierul judiciar local, in care se tin evidenta persoanelor fizice nascute in raza administrativ-teritoriala a judetului, respectiv a municipiului Bucuresti, precum si evidenta persoanelor juridice care au sediul social pe raza administrativ-teritoriala a judetului, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) In structura inspectoratelor de politie judetene si a Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti vor functiona servicii specializate in domeniu, care vor asigura la nivelul unitatilor teritorial-administrative activitatile pe linie de cazier judiciar, evidenta operativa si evidente speciale ale Politiei Romane.
Art. 8
(1) Inregistrarea in cazierul judiciar se face nominal, prin inscrierea datelor cu caracter personal pentru persoanele fizice, respectiv a datelor de identificare pentru persoanele juridice, precum si a datelor judiciare prevazute la alin. (1^1)-(1^3).
(1^1) Pentru inscrierea in evidentele cazierului judiciar a persoanelor fizice se prelucreaza urmatoarele date cu caracter personal: codul numeric personal, numele, prenumele, prenumele parintilor, data si locul nasterii, numele purtate anterior, domiciliul, seria si numarul actului de identitate, sexul, cetatenia sau cetateniile daca acestea au mai multe. In cazul in care cetatenia persoanei fizice este necunoscuta sau aceasta este apatrid, in evidentele cazierului judiciar este mentionat acest fapt.
(1^2) In cazul persoanelor juridice se prelucreaza urmatoarele date de identificare: codul unic de identificare, denumirea persoanei juridice, codul fiscal, numarul de ordine in registrul comertului - in cazul societatilor reglementate de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare -, sediul, precum si datele cu caracter personal ale reprezentantului legal.
(1^3) Datele inregistrate in cazierul judiciar privesc: cuantumul pedepsei/sanctiunii aplicate, renuntarea la aplicarea pedepsei, amanarea aplicarii pedepsei, achitarea sau incetarea procesului penal, denumirea infractiunii, a masurii cu caracter penal dispuse, data savarsirii faptei, incadrarea juridica, numarul si data ordonantei de punere in miscare a actiunii penale, numarul ordonantei de clasare sau renuntare la urmarirea penala, numarul sentintei penale, al deciziei penale, numarul dosarului penal, titulatura completa a organului judiciar, data pronuntarii si data ramanerii definitive, modalitatea de executare/stingere a pedepsei, data arestarii, data eliberarii, restul de pedeapsa ramas de executat, hotarari ulterioare care modifica executarea pedepsei.
(2) In cazul persoanelor fizice, inregistrarea se face si dactiloscopic, in situatiile prevazute in prezenta lege, prin luarea impresiunilor digitale si palmare, necesare pentru identificarea dactiloscopica a persoanelor inregistrate si cunoasterea exacta a situatiei lor juridice.
(3) In scopul inregistrarii si identificarii dactiloscopice, in cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane functioneaza un serviciu de specialitate pe probleme de dactiloscopie, cu compartimente distincte la nivelul serviciilor judetene de profil si al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti.
CAPITOLUL III
Inscrierea datelor in cazierul judiciar si procedura
de scoatere din evidenta
Art. 9
In ceea ce priveste persoanele fizice, in cazierul judiciar se inscriu date privind:
a) pedepsele si masurile de siguranta pronuntate prin hotarari judecatoresti definitive;
b) inceperea, intreruperea si incetarea executarii pedepselor, achitarea amenzii penale;
c) amnistia, gratierea, prescriptia executarii pedepsei, reabilitarea;
d) pedepsele si masurile pronuntate prin hotarari penale definitive de instantele judecatoresti din strainatate, precum si masurile luate prin actele efectuate de organele judiciare penale din strainatate, daca aceste hotarari au fost recunoscute de organele romane competente;
e) hotararile definitive care impun rectificari in cazierul judiciar.
Art. 10
In ceea ce priveste persoanele juridice, in cazierul judiciar se inscriu date privind:a) pedepsele si masurile de siguranta pronuntate prin hotarari judecatoresti definitive;
b) inceperea, intreruperea si incetarea executarii pedepselor, esalonarea si achitarea amenzii penale;
c) amnistia, gratierea, prescriptia executarii pedepsei, reabilitarea;
d) pedepsele si masurile pronuntate prin hotarari penale definitive de instantele judecatoresti din strainatate, precum si masurile luate prin actele efectuate de organele judiciare penale din strainatate, daca aceste hotarari au fost recunoscute de organele romane competente;
e) hotararile definitive care impun rectificari in cazierul judiciar.
Art. 11
In evidenta cazierului judiciar organizata la unitatile de politie prevazute la art. 6 si 7 se noteaza in mod provizoriu, pana la solutionarea definitiva a cauzei, cand se sterg din evidenta date privind persoanele fizice sau persoanele juridice fata de care s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale sau fata de care a fost luata una dintre masurile preventive prevazute de Codul de procedura penala.
Art. 12
Inscrierea datelor prevazute la art. 9 sau notarile provizorii mentionate la art. 11 se fac in baza:
a) extraselor de pe hotararile judecatoresti definitive, precum si de pe incheierile de extindere a procesului penal, trimise de instanta judecatoreasca;
b) comunicarilor de renuntare sau amanare a aplicarii pedepsei, incepere, intrerupere ori incetare a executarii pedepsei inchisorii, a comunicarilor privind luarea masurilor preventive, de executare a masurilor de siguranta si a celor educative, trimise de unitatea unde acestea se executa sau de unitatea locala de politie, in cazurile prevazute la art. 14 alin. (3);
c) comunicarii privind ducerea la indeplinire a hotararii de extradare, trimisa de organul care a pus in executare aceasta masura;
d) comunicarilor de punere in miscare a actiunii penale, a extraselor de pe ordonantele de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a acesteia, trimise de organul de urmarire penala care a luat masura;
e) comunicarii privind inlocuirea, esalonarea sau achitarea amenzii penale.
Art. 13
Inscrierea datelor prevazute la art. 10 se face in baza:
a) extraselor de pe hotararile judecatoresti definitive, precum si de pe incheierile de extindere a procesului penal, trimise de instanta judecatoreasca;
b) comunicarilor de renuntare sau amanare a aplicarii, incepere, intrerupere sau incetare a executarii pedepselor principale si complementare ori de executare a pedepselor complementare, trimise de instanta judecatoreasca;
c) comunicarilor privind esalonarea si achitarea amenzii penale.
Art. 14
(1) Extrasele, comunicarile si celelalte acte prevazute la art. 12 si 13 se trimit unitatilor de politie competente potrivit art. 6 si 7, in termen de cel mult 10 zile de la data ramanerii definitive a hotararii de condamnare, a luarii masurii, pronuntarii solutiei sau savarsirii faptului juridic ce trebuie luat in evidenta.
(2) In cazurile de incepere a executarii pedepsei intr-un loc de detentie ori in cazul retinerii, arestului la domiciliu, arestarii preventive sau internarii medicale, precum si la inceperea executarii masurilor educative privative de libertate, comunicarile vor fi insotite de fisa dactiloscopica decadactilara. Comunicarile se trimit cazierului judiciar de la locul de nastere al persoanei in cauza sau, dupa caz, cazierului judiciar din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, iar fisa dactiloscopica se trimite serviciului de specialitate pe probleme de dactiloscopie din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane ori, dupa caz, compartimentelor de la nivelul serviciilor judetene de profil si al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti.
(3) Pentru persoanele aflate in executarea unor masuri educative privative de libertate, fisa dactiloscopica se intocmeste de unitatea locala de politie, care trimite si comunicarea.
(4) Pentru resortisantii statelor membre, altii decat cei romani, actele prevazute la art. 12 si 13 vor fi trimise Directiei cazier judiciar, statistica si evidente operative din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, care, in calitate de autoritate centrala, va inscrie in cazierul judiciar datele respective si le va comunica autoritatilor centrale ale statelor membre ai caror resortisanti sunt persoanele in cauza.
(4^1) Pentru resortisantii unei tari terte, actele prevazute la art. 12 si 13 sunt trimise Directiei cazier judiciar, statistica si evidente operative din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, care, in calitate de autoritate centrala, inscrie in cazierul judiciar datele respective si le transmite automat catre sistemul central ECRIS-TCN potrivit legii.
(5) Extrasele, comunicarile si celelalte acte prevazute la art. 12 si 13 se inscriu in evidentele cazierului judiciar in cel mult 30 de zile de la data comunicarii.
(6) Comunicarile de luare in evidenta transmise conform art. 6 alin. (2) de catre autoritatile centrale din celelalte state membre ori de organele competente ale statelor terte se inscriu in evidentele cazierului judiciar in cel mult 30 de zile de la data comunicarii.
Art. 15
(1) Persoanele fizice inscrise in cazierul judiciar sau cu privire la care s-au facut notari provizorii se scot din evidenta daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) faptele pe care le-au savarsit nu mai sunt prevazute de lege ca infractiuni;
b) a intervenit reabilitarea judecatoreasca sau de drept;
c) a intervenit amnistia;
d) au fost condamnate la pedeapsa amenzii sau la o pedeapsa privativa de libertate de cel mult 3 ani si au trecut 20 de ani de la data ramanerii definitive a condamnarii;
e) au decedat;
f) s-a dispus renuntarea la urmarire penala sau clasarea fata de ele ori s-a pronuntat o hotarare definitiva de achitare sau de incetare a procesului penal;
g) a trecut un an de la data executarii masurii educative;
h) au trecut 2 ani de la data cand s-a pronuntat o hotarare definitiva de amanare a aplicarii pedepsei si nu s-a dispus revocarea sau anularea amanarii aplicarii pedepsei conform art. 88 sau 89 din Codul penal;
i) au trecut 5 ani de la data aplicarii uneia dintre sanctiunile cu caracter administrativ prevazute de art. 91 din Legea nr. 15/1968
privind Codul penal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul cand in cazierul judiciar al persoanelor prevazute la alin. (1) lit. a)-d) si f) exista si alte mentiuni, se sterg numai mentiunile care impun scoaterea din evidenta.
(3) Scoaterea din evidenta a mentiunilor stocate in vederea retransmiterii, conform art. 6 alin. (2), se face dupa expirarea termenelor stipulate in comunicarile statului de condamnare, in masura in care aceste hotarari nu au fost recunoscute de organele romane competente.
Art. 16
(1) Persoanele juridice inscrise in cazierul judiciar se scot din evidenta daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) faptele pe care le-au savarsit nu mai sunt prevazute de lege ca infractiuni;
b) a intervenit reabilitarea;
c) a intervenit amnistia;
d) au fost condamnate la pedeapsa amenzii si au trecut 20 de ani de la data ramanerii definitive a condamnarii;
e) au fost dizolvate si radiate si au trecut 10 ani de la data ramanerii definitive a condamnarii;
f) au trecut 5 ani de la executarea pedepselor complementare, cu exceptia celei prevazute la lit. e).
(2) In cazul cand in cazierul judiciar al persoanelor prevazute la alin. (1) exista si alte mentiuni, se sterg numai mentiunile care impun scoaterea din evidenta.
CAPITOLUL IV
Continutul certificatului de cazier judiciar
Art. 17
(1) In certificatul de cazier judiciar se inscriu sanctiunile penale din hotararile judecatoresti ramase definitive care produc efecte juridice.
(2) La certificatul de cazier judiciar eliberat persoanelor care sunt cetateni ai unui stat membru, altul decat Romania, se ataseaza si extrasul din cazierul judiciar al statului membru de cetatenie, obtinut in conditiile art. 30. La certificatul de cazier judiciar eliberat resortisantilor unei tari terte se ataseaza si extrasul din cazierul judiciar al statelor membre care detin informatii cu privire la condamnarea acestora pe teritoriul statului lor, obtinut in conditiile art. 30.
Art. 18
(1) In certificatul de cazier judiciar nu se inscriu:
a) sanctiunile penale pronuntate pentru fapte savarsite in timpul minoritatii;
b) masurile de siguranta luate fara aplicarea unei pedepse, cu exceptia internarii medicale si a interzicerii ocuparii unei functii sau a exercitarii unei profesii;
c) datele referitoare la persoanele fata de care s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale sau fata de care a fost luata una dintre masurile preventive prevazute de Codul de procedura penala;
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. c), in situatia in care certificatul de cazier judiciar este eliberat in vederea inregistrarii in Registrul operatorilor intracomunitari, potrivit dispozitiilor art. 329 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in certificatul de cazier judiciar se inscriu si date notate in mod provizoriu privind persoanele fizice sau persoanele juridice fata de care s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale.
Art. 19
(1) Organele de urmarire penala sau instantele de judecata pot dispune efectuarea identificarii dactiloscopice a unei persoane fizice, in cazurile in care aceasta nu prezinta un act de identitate sau exista suspiciuni asupra autenticitatii actului prezentat, uzeaza de nume sau de acte de identitate false ori exista indicii temeinice ca a savarsit o fapta prevazuta de legea penala.
(2) Identificarea dactiloscopica a persoanei fizice poate fi efectuata si la solicitarea autoritatilor competente din celelalte state membre.
(3) Identificarea dactiloscopica se face de catre formatiunile de specialitate din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane sau al unitatilor teritoriale de politie.
(4) Pentru persoanele prevazute la art. 6 alin. (1), identificarea dactiloscopica va fi efectuata de catre formatiunile de specialitate din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane.
CAPITOLUL V
Comunicarea datelor din cazierul judiciar
SECTIUNEA 1
Modul si conditiile cerute pentru obtinerea copiei
de pe cazierul judiciar
Art. 20
(1) Organele de urmarire penala sau instantele de judecata pot solicita, ori de cate ori este necesar, copie de pe cazierul judiciar al persoanei aflate in curs de urmarire penala sau de judecata.
(2) Institutiile din sistemul de aparare, ordine publica, siguranta nationala si justitie pot cere, de asemenea, copie de pe cazierul judiciar al persoanei pentru care se efectueaza verificari specifice.
(3) In cazul in care autoritatile romane competente solicita informatii din cazierul judiciar national al unui stat membru, Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, in calitate de autoritate centrala, transmite autoritatii centrale a statului solicitat o cerere de extrase din cazierul judiciar si de informatii referitoare la acesta.
(3^1) In cazul in care solicitarea prevazuta la alin. (3) vizeaza un resortisant al unei tari terte, determinarea statului sau a statelor membre care detin informatii cu privire la cazierul judiciar al persoanei care face obiectul solicitarii se realizeaza prin utilizarea in conditiile legii a sistemului centralizat pentru determinarea statelor membre care detin informatii privind condamnarile resortisantilor tarilor terte si ale apatrizilor (ECRIS-TCN), urmand ca cererea de informatii extrase din cazierul judiciar sa fie transmisa in conditiile alin. (3) catre statul membru/statele membre indicat/indicate.
(4) In cazul in care autoritatile centrale ale statelor membre solicita informatii suplimentare pentru identificarea persoanei la care se refera cererea autoritatilor romane competente prevazuta la alin. (3), Inspectoratul General al Politiei Romane, prin Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative, solicita de indata aceste informatii autoritatilor romane care au formulat cererea initiala.
(5) Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane transmite raspunsul la cererile prevazute la alin. (3) si (4), in cel mult 3 zile lucratoare de la data primirii acestuia.
(6) Autoritatile romane competente transmit raspunsul la cererile privind informatiile suplimentare prevazute la alin. (4) in cel mult 10 zile lucratoare de la data primirii cererii.
(7) Institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei publice solicita extras de pe cazierul judiciar sau extras din cazierul judiciar, in baza consimtamantului expres al persoanei pentru care se efectueaza verificari specifice.
Art. 21
(1) In copia de pe cazierul judiciar se trec datele inscrise in cazier si notarile provizorii care nu au fost sterse.
(2) La copia de pe cazierul judiciar transmisa organelor judiciare se ataseaza informatiile referitoare la sanctiunile cu caracter administrativ aplicate potrivit art. 91 din Legea nr. 15/1968 privind Codul penal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele privind masurile preventive sau pedepsele dispuse de organele judiciare, inregistrate conform art. 6 alin. (2).
(2^1) In extrasul din cazierul judiciar se trec datele inscrise in cazierul judiciar.
(3) La copia de pe cazierul judiciar transmisa institutiilor din sistemul de aparare, ordine publica, siguranta nationala si justitie se ataseaza si istoricul condamnarilor ori al altor masuri cu caracter penal sau administrativ luate potrivit Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si al masurilor dispuse de Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) In extrasul de pe cazierul judiciar transmis institutiilor publice si organelor de specialitate ale administratiei publice se inscriu date conform prevederilor art. 17 si 18.
Art. 22
(1) Cererea pentru obtinerea copiilor de pe cazierul judiciar si a extraselor de pe cazierul judiciar trebuie sa fie motivata si sa cuprinda:
a) pentru persoana fizica: datele cu caracter personal prevazute la art. 8 alin. (1^1);
b) pentru persoana juridica: datele de identificare prevazute la art. 8 alin. (1^2).
(2) Cererea se adreseaza unitatii de politie in a carei raza administrativ-teritoriala s-a nascut persoana fizica sau isi are sediul persoana juridica pentru care se cere copia de pe cazierul judiciar ori extrasul de pe cazierul judiciar, iar, in cazurile prevazute la art. 6, Inspectoratului General al Politiei Romane.
(3) Unitatile de politie prevazute la alin. (2) trimit de indata copia de pe cazierul judiciar al persoanei fizice fata de care s-a dispus inceperea urmaririi penale pentru infractiuni flagrante ori masura arestarii preventive. In celelalte cazuri, copia se trimite in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la primirea cererii.
(4) Cererea-tip pentru obtinerea copiilor si extraselor de pe cazierul judiciar poate fi depusa si electronic in conditiile prevazute la art. 34 alin. (2) si este scutita de taxe.
Art. 23
(1) Datele cu caracter personal comunicate de autoritatile competente din celelalte state membre ca raspuns la solicitarile prevazute la art. 20 alin. (3) in scopul unei proceduri penale pot fi utilizate de autoritatile romane numai in scopul procedurii penale pentru care au fost solicitate.
(2) Datele cu caracter personal transmise de autoritatile competente din celelalte state membre ca raspuns la solicitarile prevazute la art. 20 alin. (3) pentru alte scopuri decat o procedura penala pot fi utilizate de autoritatile romane numai in scopul pentru care au fost solicitate si in limitele specificate in cuprinsul raspunsului de catre autoritatea competenta a statului solicitat.
(3) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (1) si (2), datele cu caracter personal furnizate de autoritatile competente din celelalte state membre pot fi utilizate de autoritatile romane in scopul prevenirii unei amenintari imediate si grave la adresa sigurantei publice.
(4) Datele cu caracter personal primite de la un alt stat membru pot fi retransmise unui stat tert in scopul unui proces penal, numai daca statul tert furnizeaza suficiente garantii referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal doar in scopul pentru care acestea au fost solicitate si in limitele precizate de catre statul membru care a furnizat respectivele date.
Art. 24
(1) Trimiterea in strainatate a extraselor din cazierul judiciar se face potrivit intelegerilor internationale la care Romania este parte.
(2) In statele fata de care Romania nu are angajamente rezultate din intelegerile internationale la care este parte, comunicarea extraselor din cazierul judiciar se face, pe baza de reciprocitate, de catre Ministerul Afacerilor Interne, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, la cererea acestor state, transmisa pe cale diplomatica ori prin intermediul altor institutii abilitate.
Art. 25
(1) Inspectoratul General al Politiei Romane, prin Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative, primeste cereri privind extrase din cazierul judiciar si de informatii referitoare la acesta, in scopul unei proceduri penale si alte scopuri decat o procedura penala, transmise de autoritatile centrale ale statelor membre.
(2) Autoritatea centrala nationala primeste cereri privind extrase din cazierul judiciar si de informatii referitoare la acesta, in scopul unei proceduri penale formulate de catre state terte.
(3) Raspunsul la cererile prevazute la alin. (1) se transmite in cel mult 10 zile lucratoare de la data primirii cererii formulate in scopul unei proceduri penale si in cel mult 20 de zile lucratoare de la data primirii cererii formulate in alte scopuri.
(4) In cazul in care sunt necesare informatii suplimentare pentru identificarea persoanei la care se refera cererea prevazuta la alin. (1), Inspectoratul General al Politiei Romane, prin Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative, solicita de indata aceste informatii de la autoritatea care a transmis cererea.
(5) In cazul prevazut la alin. (4), termenul de raspuns incepe sa curga de la data primirii informatiilor necesare identificarii persoanei la care se refera cererea.
(6) La extrasul din cazierul judiciar solicitat de autoritatile centrale ale celorlalte state membre se ataseaza si informatiile actualizate referitoare la comunicari de luare in evidenta transmise de autoritatile centrale din celelalte state membre si autoritatile competente din statele terte.
(7) La extrasul din cazierul judiciar solicitat de statele membre in alt scop decat cel al procesului penal, Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative nu ataseaza comunicarile cu privire la care statul de condamnare a informat ca nu pot fi retransmise in niciun alt scop decat cel al procesului penal. In acest caz, in ceea ce priveste astfel de condamnari, Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative informeaza statul membru solicitant in legatura cu statul membru care a transmis astfel de informatii, pentru a permite statului membru solicitant sa adreseze cererea direct statului membru de condamnare.
Art. 26
(1) Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative transmite cat mai curand posibil autoritatilor centrale din celelalte state membre informatii privind condamnarile pronuntate si, fara intarziere, orice modificari impotriva cetatenilor acestora din urma, astfel cum au fost introduse in cazierul judiciar.
(2) In cazul in care persoana condamnata detine cetatenia mai multor state membre, informatiile relevante se transmit fiecaruia dintre statele membre respective, chiar si atunci cand persoana condamnata este si cetatean roman.
(3) La cererea autoritatilor centrale din celelalte state membre, in cazuri individuale, Ministerul Justitiei transmite copii de pe hotararile judecatoresti de condamnare si masurile luate ulterior, precum si orice alte informatii relevante in cauza.
(4) Transmiterea informatiilor prevazute la alin. (1) se va face respectand urmatoarele cerinte:
a) informatii care se transmit obligatoriu, cu exceptia situatiei in care, in cazuri individuale, autoritatea centrala nu detine respectivele informatii:
(i) informatii despre persoana condamnata, respectiv numele complet, data nasterii, locul nasterii (orasul si tara), sexul, cetatenia si, daca este cazul, numele anterior/numele anterioare;
(ii) informatii privind natura condamnarii, respectiv data condamnarii, denumirea instantei, data la care hotararea a devenit definitiva;
(iii) informatii privind infractiunile care au determinat condamnarea, respectiv data savarsirii infractiunii care a atras condamnarea si denumirea sau incadrarea juridica a infractiunii, precum si o trimitere la dispozitiile legale aplicabile; si
(iv) informatii privind continutul condamnarii, si anume hotararea, precum si orice sanctiuni suplimentare, masuri de siguranta si hotarari ulterioare care modifica executarea hotararii;
b) informatii care se pot transmite in cazul in care au fost introduse in cazierul judiciar:
(i) numele parintilor persoanei condamnate;
(ii) numarul de referinta al condamnarii;
(iii) locul infractiunii; si
(iv) interdictiile rezultate din condamnare;
c) informatii care se transmit autoritatii centrale daca sunt disponibile (informatii suplimentare):
(i) numarul actului de identitate al persoanei condamnate sau numarul si tipul documentului de identificare al persoanei condamnate;
(ii) amprentele care au fost luate persoanei respective;
(iii) daca este cazul, pseudonimul si/sau numele de imprumut; si
(iv) imaginea faciala;
(5) La cererea autoritatilor competente din statele terte se pot atasa si condamnarile transmise de un alt stat membru si de statele terte.
(6) Comunicarile, cererile, raspunsurile si celelalte informatii relevante se transmit autoritatilor centrale din celelalte state membre prin intermediul Sistemului european de informatii cu privire la cazierele judiciare (ECRIS), respectand modalitatile de organizare si de facilitare a schimbului de informatii prevazute de Decizia-cadru 2009/315/JAI, de Directiva (UE) 2019/884 si de actele de punere in aplicare.
(7) Prin exceptie de la prevederile alin. (6), in cazul in care din motive tehnice nu este posibila transmiterea prin intermediul Sistemului european de informatii cu privire la cazierele judiciare (ECRIS), Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative transmite toate informatiile prevazute la alin. (6) prin intermediul postei electronice, la adresele de contact furnizate de catre autoritatile centrale din celelalte state membre. In cazul in care imposibilitatea de transmitere a informatiilor prin intermediul Sistemului european de informatii cu privire la cazierele judiciare (ECRIS) vizeaza o perioada mai mare de 24 de ore, Inspectoratul General al Politiei Romane informeaza celelalte state membre si Comisia Europeana cu privire la aceasta imposibilitate.
(8) Inspectoratul General al Politiei Romane efectueaza modificarile tehnice necesare pentru a putea utiliza formatul standardizat si informeaza Comisia Europeana cu privire la data de la care vor putea fi transmise altor state membre, pe cale electronica, prin intermediul ECRIS, toate informatiile mentionate la art. 26.
SECTIUNEA a 2-a
Conditiile cerute si modalitatea de obtinere a certificatului
de cazier judiciar de catre persoanele fizice sau juridice
Art. 27
(1) Persoanele fizice sau juridice pot obtine propriul certificat de cazier judiciar ori extras din cazierul judiciar in conditiile stabilite la art. 28-31.
(2) Certificatele de cazier judiciar emise de autoritatile prevazute la art. 6 si 7 sunt valabile 6 luni de la data eliberarii.
(3) In cazul in care extrasele din cazierul judiciar emise de autoritatile unor state straine nu au prevazut in cuprinsul lor un termen de valabilitate, acesta este de 6 luni de la data emiterii, atunci cand sunt folosite in fata autoritatilor romane.
Art. 28(1) Cererea-tip, cu datele cu caracter personal completate si motivata, se depune de catre persoana fizica electronic sau personal, la orice unitate ori subunitate de politie in care functioneaza ghiseu de eliberare a certificatelor de cazier judiciar.
(2) Cererea-tip, cu datele complete de identificare si motivata, se depune de catre persoana juridica electronic sau prin reprezentant legal, care trebuie sa isi dovedeasca calitatea, la orice unitate ori subunitate de politie in care functioneaza ghiseu de eliberare a certificatelor de cazier judiciar.
(3) In cazul cererilor depuse in conditiile prevazute la alin. (1) si (2), certificatul de cazier judiciar se elibereaza in cel mult 3 zile de la data solicitarii.
(3^1) La solicitarea persoanelor fizice sau juridice, in urma consemnarii optiunii in cererea-tip prevazuta la alin. (1) si (2), certificatul de cazier judiciar se elibereaza gratuit si in forma electronica. Certificatele de cazier judiciar eliberate in forma electronica sunt semnate cu semnatura electronica calificata si sunt asimilate inscrisurilor autentice. Notiunea de semnatura electronica calificata are intelesul dat de dispozitiile Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
(4) Data de la care se poate depune cererea electronica de obtinere a certificatului de cazier judiciar, precum si procedura de depunere se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne.
Art. 29
(1) Persoanele fizice care se afla in strainatate pot solicita eliberarea certificatului de cazier judiciar prin misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei.
(2) In cazul cererilor depuse in conditiile prevazute la alin. (1), certificatul de cazier judiciar se elibereaza in cel mult 30 de zile de la data solicitarii.
(3) La cererea motivata a persoanelor aflate in strainatate, misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei pot elibera, dupa efectuarea verificarilor necesare in bazele de date prevazute la art. 34 alin. (1), adeverinte in care consemneaza rezultatele verificarilor, potrivit art. 17 si 18.
(4) Adeverintele prevazute la alin. (3) au valoarea juridica a unui certificat de cazier judiciar, se utilizeaza exclusiv in strainatate, se elibereaza in cel mult 10 zile de la data solicitarii si sunt valabile 6 luni de la data eliberarii.
Art. 30(1) Pentru obtinerea unui extras din cazierul judiciar al altui stat membru, persoana fizica adreseaza o cerere in acest sens la una dintre unitatile de politie desemnate sa elibereze certificate de cazier judiciar, care, in termen de 3 zile, o inainteaza Directiei cazier judiciar, statistica si evidente operative din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane.
(2) Cererea prevazuta la alin. (1) poate fi formulata de persoanele care sunt sau au fost rezidenti ori resortisanti ai statului roman sau ai statului membru de unde se solicita eliberarea cazierului.
(3) Cand cetateanul unui stat membru adreseaza o cerere pentru obtinerea unui certificat de cazier judiciar la una dintre unitatile de politie desemnate sa elibereze certificate de cazier judiciar, aceasta unitate transmite, in termen de 3 zile, o copie a cererii catre Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane.
(4) Cand un resortisant al unei tari terte adreseaza o cerere pentru obtinerea unui certificat de cazier judiciar la una dintre unitatile de politie desemnate sa elibereze certificate de cazier judiciar, aceasta unitate transmite, in termen de 3 zile, o copie a cererii catre Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane. Determinarea statului membru sau a statelor membre care detin informatii cu privire la cazierul judiciar al persoanei solicitante se realizeaza prin utilizarea in conditiile legii a sistemului centralizat pentru determinarea statelor membre care detin informatii privind condamnarile resortisantilor tarilor terte si apatrizilor (ECRIS-TCN).
(5) In vederea obtinerii datelor necesare, Directia cazier judiciar, statistica si evidente operative din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane adreseaza, in conditiile art. 26 alin. (6), autoritatii centrale a statului membru de unde se solicita eliberarea documentului in conditiile alin. (1)/de cetatenie in conditiile alin. (3)/indicat de sistemul ECRIS-TCN in conditiile alin. (4) o cerere de informatii si date conexe extrase din cazierul judiciar.
(6) In cazul cererilor depuse in conditiile prevazute la alin. (1), extrasul din cazierul judiciar transmis de statul membru solicitat se elibereaza solicitantului prin intermediul unitatii de politie la care a fost depusa cererea, in cel mult 10 zile de la data primirii acestuia.
(7) In cazul cererilor depuse in conditiile alin. (3), precum si in cazul obtinerii unui rezultat pozitiv la interogarea sistemului ECRIS-TCN efectuata in conditiile alin. (4), extrasul din cazierul judiciar transmis de statul membru se ataseaza la certificatul de cazier judiciar emis de autoritatile romane si se elibereaza solicitantului de catre unitatea de politie la care a fost depusa cererea, in cel mult 10 zile de la data primirii acestuia.
(8) In cazul obtinerii unui rezultat negativ la interogarea sistemului ECRIS-TCN efectuata in conditiile alin. (4), certificatul de cazier judiciar se elibereaza solicitantului in cel mult 10 zile de la data depunerii cererii, fara a contine alte documente atasate.
Art. 31
(1) Certificatul de cazier judiciar pentru persoane fizice se poate solicita si prin imputernicitii acestora, conform procedurilor legale in vigoare, dupa cum urmeaza:
a) in tara, de catre avocatul persoanei fizice in baza imputernicirii avocatiale emise cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si functionarea profesiei de avocat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotararea Consiliului Uniunii Nationale a Barourilor din Romania nr. 64/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, de alt imputernicit, pe baza unei procuri autentificate de catre notarul public;
b) in strainatate, pe baza unei procuri autentificate prin misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei ori de catre un notar, cu respectarea cerintelor legalizarii actelor oficiale straine. Pentru statele care au aderat la Conventia de la Haga din 5 octombrie 1961 este suficient sa fie aplicata apostila.
(2) Continutul procurii, respectiv al imputernicirii avocatiale trebuie formulat in termeni clari, din care sa rezulte persoana sau, dupa caz, avocatul care a fost mandatat, scopul si durata mandatului.
(3) Cand certificatul de cazier judiciar este necesar pentru depunerea la dosarul de gratiere individuala, acesta poate fi solicitat de catre persoana condamnata, aparatorul ori reprezentantul legal al acesteia, sotul persoanei condamnate, copiii, ascendentii, fratii ori surorile persoanei condamnate sau ai sotului acesteia.
(4) In vederea eliberarii certificatului de cazier judiciar catre persoanele prevazute la alin. (3), cu exceptia persoanei condamnate, se vor solicita acestora prezentarea in original si depunerea unei copii a documentelor ce fac dovada calitatii.
CAPITOLUL VI
Rectificarea inscrierilor sau a notarilor din cazierul judiciar
Art. 32
(1) Persoana care figureaza in evidenta cazierului judiciar poate cere rectificarea datelor inscrise sau a notarilor provizorii daca acestea nu corespund situatiei reale sau daca inregistrarea lor nu s-a facut cu respectarea dispozitiilor legale.
(2) Cererea de rectificare trebuie motivata si insotita de actele doveditoare si se adreseaza unitatii de politie care a emis certificatul de cazier judiciar, care este obligata sa verifice sustinerile petitionarului, iar in cazul in care constata ca in cazierul judiciar s-a inscris o mentiune gresita, procedeaza la rectificarea datelor si comunica sau elibereaza un nou act in locul celui contestat.
(3) Certificatul de cazier judiciar eliberat in conditiile alin. (2) este scutit de taxa de timbru si de cheltuielile efectuate pentru eliberarea documentului.
(4) Unitatea de politie va comunica petitionarului modul de solutionare a cererii, in termen de cel mult 20 de zile de la depunerea acesteia.
Art. 33
(1) Persoana careia i s-a respins cererea de rectificare a cazierului judiciar poate introduce contestatie, inclusiv pentru situatia in care eroarea inregistrarii in cazierul judiciar nu se datoreaza unitatii de politie, in termen de 30 de zile de la comunicare, la judecatoria in a carei raza teritoriala de competenta domiciliaza.
(2) Contestatia este scutita de taxa de timbru, iar hotararea pronuntata este definitiva si irevocabila.
(3) In caz de admitere a contestatiei, instanta va trimite copie de pe hotarare unitatii de politie care a eliberat actul contestat, in vederea rectificarii cazierului judiciar, atat la nivelul cazierului local, cat si central.
CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 34
(1) In scopul crearii bazelor de date automatizate privind persoanele aflate in evidenta cazierului judiciar, in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor se realizeaza Sistemul National de Evidenta Informatizata a Cazierului Judiciar.
(2) In vederea utilizarii evidentelor cazierului judiciar, la sistemul informatizat vor fi conectate toate unitatile si subunitatile de politie, celelalte structuri si institutii din sistemul de aparare, ordine publica, siguranta nationala si justitie, institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei publice, precum si structurile competente ale Ministerului Afacerilor Externe.
(2^1) Sistemul National de Evidenta Informatizata a Cazierului Judiciar asigura schimbul de date cu sisteme informatice ale Uniunii Europene destinate schimbului de informatii extrase din cazierele judiciare intre state membre.
(2^2) Autoritatile centrale ale statelor membre nu au acces direct la Sistemul National de Evidenta Informatizata a Cazierului Judiciar.
(2^3) Aplicatia de referinta a ECRIS si Sistemul National de Evidenta Informatizata a Cazierului Judiciar functioneaza sub responsabilitatea Inspectoratului General al Politiei Romane.
(3) Organizarea si functionarea Sistemului National de Evidenta Informatizata a Cazierului Judiciar se stabileste prin hotarare a Guvernului*), in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 34^1
Prevederile prezentei legi, care reglementeaza schimbul de informatii extrase din cazierul judiciar cu statele membre, se aplica si in cazul schimbului de informatii extrase din cazierul judiciar efectuat cu Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, stat tert conectat la Sistemul european de informatii cu privire la cazierele judiciare (ECRIS), conform Acordului comercial si de cooperare dintre Uniunea Europeana si Comunitatea Europeana a Energiei Atomice, pe de o parte, si Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, pe de alta parte.
Art. 35
Pana la realizarea Sistemului National de Evidenta Informatizata a Cazierului Judiciar, structurile de politie isi desfasoara activitatea de cazier judiciar conform sistemului in vigoare.
Art. 36
(1) Comunicarile cu privire la datele ce urmeaza a fi inscrise in evidentele cazierului judiciar sau notate provizoriu in evidenta unitatilor de politie, cererile pentru obtinerea documentelor prevazute de prezenta lege, precum si raspunsurile la acestea se vor redacta pe formulare-tip, conform modelului stabilit prin hotarare a Guvernului, in conditiile prevazute la art. 34 alin. (3).
(2) Certificatele de cazier judiciar eliberate prin Sistemul National de Evidenta Informatizata a Cazierului Judiciar vor cuprinde obligatoriu elemente de securizare a documentului. Modelul certificatului de cazier judiciar se stabileste prin hotarare a Guvernului.
Art. 37
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, data la care se abroga Legea nr. 7/1972 privind cazierul judiciar, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 43 din 29 aprilie 1972.
Nota
Reproducem mai jos prevederile art. II din Legea nr. 172/2009 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 216/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar care nu sunt incorporate in forma republicata a Legii nr. 290/2004 si care se aplica, in continuare, ca dispozitii proprii ale acesteia:
"Art. II. - Prezenta lege transpune Decizia 2005/876/JAI a Consiliului din 21 noiembrie 2005 privind schimbul de informatii extrase din cazierul judiciar, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. 322 din 9 decembrie 2005."
Nota
Articolul 16 din LEGEA nr. 363 din 19 decembrie 2022, publicata in Monitorul Oficial nr. 1244 din 22 decembrie 2022, prevede:
Articolul 16
In cuprinsul actelor normative aplicabile la data intrarii in vigoare a prevederilor art. 14, referirile la Decizia 2009/316/JAI a Consiliului din 6 aprilie 2009 de instituire a Sistemului european de informatii cu privire la cazierele judiciare (ECRIS) in aplicarea articolului 11 din Decizia-cadru 2009/315/JAI se considera a fi facute la Directiva (UE) 2019/884 a Parlamentului European si a Consiliului din 17 aprilie 2019 de modificare a Deciziei-cadru 2009/315/JAI a Consiliului in ceea ce priveste schimbul de informatii privind resortisantii tarilor terte si in ceea ce priveste sistemul european de informatii cu privire la cazierele judiciare (ECRIS) si de inlocuire a Deciziei 2009/316/JAI a Consiliului si la Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 777 din 13 noiembrie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri