Noul raport GRECO releva ca Romania nu a implementat toate reformele necesare in justitie. Tara noastra a pus in practica doar 5 din 18 recomandari.
Raportul GRECO a fost publicat si constata ca Romania a implementat nesatisfacator reformele in justitie. Cu alte cuvinte "nesatisfacator" este calificativul pe care organismul anticoruptie al Consiliului Europei, GRECO, il acorda Romaniei, in ultimul raport.
GRECO concluzioneaza in actualul raport ca Romania a implementat satisfacator sau a tratat in mod satisfacator 4 din cele 13 recomandari cuprinse in Raportul de evaluare aferent Rundei a patra si 1 din cele 5 recomandari din Raportul de Follow-up la Raportul Ad-hoc.
Concret, recomandarile v, vii, x, xii, precum si recomandarea iv din Raportul ad-hoc au fost implementate satisfacator sau tratate intr-o maniera satisfacatoare. Recomandarile ii, viii, xi, precum si recomandarile i si ii din Raportul ad-hoc conform Regulii 34 raman partial implementate, iar recomandarile i, iii, iv, vi, ix, xiii, precum si recomandarile iii si v din Raportul ad-hoc conform Regulii 34 raman neimplementate.
Vezi si: Raportul de conformitate GRECO pentru Romania din 2013
Referitor la membrii Parlamentului, de la Raportul Interimar de Conformitate, nivelul de implementare a inregistrat o evolutie minora cu privire la renuntarea la solicitarea informala ca organele de urmarire penala sa transmita intregul dosar in cazul efectuarii urmaririi penale cu privire la un ministru sau fost ministru care este, totodata, si membru al Parlamentului. Altfel, nivelul implementarii ramane neschimbat, cu doar doua recomandari implementate, din cele noua. Avand in vedere importanta acestor recomandari, din perspectiva prevenirii coruptiei in randul membrilor Parlamentului, este necesara luarea unor masuri mai hotarate pentru a aborda aceste recomandari pendinte.
Referitor la judecatori si procurori, in urma reformelor puternic criticate referitoare la sistemul de justitie penala din Romania (2017-2018) si a deciziei GRECO de a aplica procedura ad-hoc, GRECO recunoaste ca au fost luate unele masuri si ca sunt in curs mai multe initiative promitatoare, care au potentialul de a rectifica multe dintre deficientele pendinte. A fost elaborat un nou proiect de Lege privind statutul magistratilor din Romania, aflat in prezent in consultare publica. Acesta preconizeaza o procedura mai transparenta si criterii de evaluare mai obiective cu privire la numirea procurorilor in functiile cele mai inalte etc. Acest proiect de lege vizeaza, de asemenea, raspunderea judecatorilor. Ca aspect negativ, este inca asteptata o consolidare a rolului CSM in acest proces, in timp ce implicarea Ministrului Justitiei in numirea/revocarea procurorilor in/din functiile cele mai inalte ramane considerabila in detrimentul independentei judiciare. De asemenea, ramane de clarificat daca au fost stabilite criterii obiective si clare de promovare in functii a judecatorilor si procurorilor, care sa aiba in vedere calificarile si meritele reale ale acestora.
Referitor la capacitatea generala a instantelor si parchetelor, amanarea sistemului pensionarii anticipate a judecatorilor si procurorilor este un pas pozitiv. Eliminarea sa este, de asemenea, prevazuta in proiectul de Lege privind organizarea judiciara. GRECO saluta, de asemenea, consolidarea competentelor de supraveghere ale Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) si ale Inspectiei Judiciare si derularea multor initiative de formare si constientizare cu scopul de a consolida competentele manageriale in cadrul instantelor si parchetelor, de a consolida integritatea judiciara si de a crea proceduri disciplinare mai uniforme si rapide pentru sistemul judiciar.
Per ansamblu, autoritatile par a fi hotarate sa inverseze sau sa abandoneze multe din reformele judiciare controversate, ceea ce reprezinta o evolutie foarte binevenita si sustinuta de GRECO. Cu toate acestea, dat fiind ca doua proiecte de acte normative importante sunt intr-un stadiu incipient de elaborare si avand in vedere ca cea mai mare parte a recomandarilor GRECO cu privire la membrii Parlamentului nu au fost abordate, GRECO poate doar sublinia ca nivelul de conformitate ramane foarte scazut. Doar cinci din totalul de 18 recomandari au fost implementate satisfacator sau tratate intr-un mod satisfacator.
GRECO, prin urmare, concluzioneaza ca actualul nivel de conformitate cu recomandarile ramane "global nesatisfacator" (...) GRECO solicita sefului delegatiei Romaniei sa transmita un raport cu privire la masurile luate pentru implementarea recomandarilor pendinte (si anume recomandarile i-iv, vi, viii, ix, xi si xiii din Raportul de evaluare aferent Rundei a patra si recomandarile i-iii si v din Raportul adoptat conform Regulii 34), pana la data de 31 martie 2022, cel tarziu.
Suplimentar, in acord cu Regula 32, paragraful 2, sub-paragraful (ii.b), GRECO invita Presedintele Comitetului Statutar sa transmita o scrisoare Reprezentantului Permanent al Romaniei la Consiliul Europei, prin care sa atraga atentia cu privire la lipsa de conformitate cu recomandarile relevante.
In final, GRECO invita autoritatile din Romania sa autorizeze, cat mai curand posibil, publicarea acestui raport, sa il traduca in limba nationala si sa puna aceasta traducere la dispozitia publicului.