Guvernul vrea sa taie beneficiul de 1.500 de lei pentru copiii aflati in crese si gradinite, intrucat Legea nr. 239/2020 ar prezenta o problema pentru bugetul de stat.
"Legea nr. 239/2020 a fost adoptata fara a fi precizate sursele de finantare pentru masurile fiscale instituite si fara a prezenta niciun fel de estimari asupra impactului bugetar la momentul adoptarii.
Conform estimarilor ulterioare ale Ministerului Finantelor, mecanismul actual de scadere a plafonului fiscal de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil din impozitul pe profit datorat poate genera, la nivelul anual, un impact estimat asupra veniturilor bugetare de 4,5 miliarde lei, ceea ce ar presupune o crestere a deficitului bugetar cu 0,4 pp, pana la 7,56% din PIB, cu impact atat din perspectiva spatiului fiscal restrans determinat de masurile curente de sustinere si stimulare economica pe fondul pandemiei Covid-19, cat si din perspectiva procedurii de deficit excesiv in care se afla Romania, ajustarea fiscal-bugetara fiind o conditie necesara pentru accesarea fondurilor alocate tarii noastre din Mecanismul pentru Redresare si Rezilienta", explica MFP.
Institutia mai arata ca in
Legea nr. 239/2020:
- nu sunt definite categoriile de unitati eligibile care ofera servicii de educatie timpurie, conform legislatiei in vigoare, in conditiile existentei unei multitudini de categorii furnizori de educatie timpurie (ex.:unitati alternative de invatamant: Montessori, Waldorf, „after-school”-uri, cluburi ale copiilor etc.), cu forme diferite de organizare juridica (ex.: asociatii, fundatii, societati);
- nu sunt precizate categoriile de cheltuieli eligibile pentru acordarea stimulentului fiscal, in conditiile in care in practica exista o multitudine de categorii de servicii furnizate pentru educatie timpurie;
- nu este prevazuta modalitatea de suportare/decontare de catre angajator a cheltuielilor cu educatia timpurie si nici documentele justificative corespunzatoare;
- nu este specificata modalitatea de fractionare a plafonului de 1.500 lei/copil intre angajatorii parintilor si/sau intre angajatorii aceluiasi parinte;
- nu este prevazuta modalitatea de calcul pentru plafonul creditului fiscal, in corelatie cu perioada de calcul/declarare a impozitului pe profit (trimestrial/anual); cazul angajatorilor care inregistreaza pierdere.
MFP subliniaza ca o alta problema legata de aplicarea masurilor fiscale instituite de Legea nr.239/2020 se refera la faptul ca atat taxa pe valoarea adaugata, cat si accizele sunt impozite indirecte reglementate la nivelul Uniunii Europene prin directive care sunt obligatorii pentru toate statele membre si in cazul acestora nu se pot acorda alte facilitati fiscale decat cele prevazute in mod expres de respectivele directive.
Scaderea cheltuielilor cu educatia timpurie din taxa pe valoarea adaugata datorata sau din accizele datorate contravine regulilor de functionare a acestor impozite, astfel cum sunt stabilite de legislatia europeana in domeniu, mai explica Ministerul Finantelor.
Potrivit unui proiect de ordonanta de urgenta postat pe pagina de internet a Ministerului Finantelor, deductibilitatea cheltuielilor cu educatia timpurie, respectiv 1.500 de lei pentru crese sau gradinite, se va suspenda pana la finalul anului.
"Aplicarea prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i1) si i2), art. 76 alin. (4) lit. x) si art. 142 lit. z) din Legea nr. 227/2015 privind
Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda, incepand cu data de 1 aprilie 2021 si pana la data de 31 decembrie 2021, inclusiv", se spune in proiectul de act normativ.
Pana la adoptarea si publicarea in Monitorul Oficial a proiectului de ordonanta de urgenta,
Legea nr. 239/2020 ramane in vigoare.
Raspunsuri clare, legale si avantajoase cu privire la plata si inregistrarea in contabilitate a platilor cu educatia timpurie
Cine are dreptul sa primeasca bani pentru copii? Cat? Cum inregistrez in contabilitate? Deduc? Nu deduc? Ce avantaje am?
Cea mai noua lucrare a editurii Rentrop&Straton iti aduce acum toate lamuririle necesare in legatura cu:
Fiscalitatea cheltuielilor cu educatia timpurie!
Beneficiile imediate pe care utilizarea acesteia ti le aduce:
- economisesti timpul pentru cunoasterea si intelegerea legii;
- afli cum sa interpretezi si sa aplici legea in mod corect;
- eviti erorile de aplicare a legii si repercusiunile inerente acestora;
- esti profesionist si eficient la locul de munca.
Legislatia privind plata de catre angajator a taxei pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor da destule batai de cap celor care ar vrea s-o aplice.
O dovedesc intrebarile celor interesati, nu putini la numar. De aici si demersul Rentrop&Straton de a lamuri toate aceste semne de intrebare intr-un produs dedicat - lucrarea pe stick de memorie:
Fiscalitatea cheltuielilor cu educatia timpurie.
Afla din lucrare:
- care sunt categoriile de copii a caror educatie este sprijinita financiar de angajator?
- care sunt conditiile pe care angajatorul trebuie sa le indeplineasca pentru acordarea ajutorului de educatie timpurie, in conformitate cu legea in vigoare?
- care este procedura de acordare a ajutorului financiar?
- cui se acorda facilitatea? Doar unuia sau ambilor parinti li se acorda aceasta facilitate?
- ce beneficii aduce angajatorului? Dar angajatului?
- ce valoare are acest ajutor?
- daca, ce si cat se deconteaza? Este cheltuiala deductibila? Impozabila?
- cum se inregistreaza fiscal-contabil aceasta cheltuiala?
- ce documente justificative sunt necesare?
- daca trebuie angajatul sa faca dovada platii catre unitatea de educatie pentru decont?
- trebuie ca unitatea de educatie timpurie sa indeplineasca anumite conditii legale?
- are angajatorul datoria sa incheie un contract cu unitatea de educatie timpurie?
- cum se face plata? Direct angajatului sau catre unitatea de educatie?
- este limitat numarul de angajati carora li se acorda acest ajutor financiar?
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal in zile lucratoare pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am o angajata cu care am incheiat si este in desfasurare un contract de munca la domiciliu, cu urmatoarele date: norma partiala de lucru pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte, norma de lucru este ore/luna fiind platita in functie de orele lucrate in cadrul proiectului, functia ei de baza NU este la compania noastra ci este la un alt angajator la care are alt contract de munca cu norma intreaga, 8ore/zi. Ne-a informat ca ea isi va lua concediu de risc maternal, are sarcina cu risc si nu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<