ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) a publicat un ghid simplificat cu instructiuni de completare a Declaratiei unice din 2025 (Formularul 212). Acest formular trebuie completat si depus de persoanele fizice care, in anul 2024, au obtinut venituri sau au avut pierderi, fie pe cont propriu, fie in colaborare cu altii, din Romania sau din strainatate, si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului Fiscal.
Potrivit ANAF, Declaratia unica 2025 se depune pentru veniturile realizate in anul 2024, pana la data de 26 mai 2025 inclusiv.
Totodata, Declaratia unica se depune si de catre persoanele fizice care opteaza in cursul anului 2025 pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). In acest caz, termenul de depunere poate fi oricand in cursul anului 2025.
Persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente, PFA, chirii, investitii si alte venituri pe cont propriu, si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, trebuie sa completeze si sa depuna la ANAF Declaratia Unica 2025 (formularul 212).
Declaratia unica 2025 (Formularul 212) cuprinde doua capitole:
- Capitolul I "Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pentru anul 2024" se completeaza de catre contribuabili pentru declararea impozitului pe veniturile realizate din Romania sau/si din strainatate si a contributiilor sociale datorate, pentru anul 2024.
- Capitolul II „Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre persoanele fizice care opteaza pentru plata contributiei pentru anul 2025” se completeaza de catre contribuabilii care opteaza in anul 2025 pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA Daca obtineti venituri din activitati independente aceasta lucrare va ajuta sa va indepliniti o obligatie esentiala – aceea de a intocmi Registrul de Evidenta Fiscala REF REF este un document in care trebuie sa treceti totalul veniturilor si totalul cheltuielilor pentru intreaga perioada de activitate...
Oferta Speciala
valabila 48h
Categoriile de venituri realizate in anul 2024 pentru care se completeaza si se depune Declaratia unica 2025 (Formularul 212) sunt urmatoarele:
- venituri din activitati independente, pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
- venituri din activitati independente realizate din Romania, impuse pe baza de norme de venit in cazul contribuabililor care au inceput activitatea in luna decembrie a anului 2024;
- venituri din drepturi de proprietate intelectuala, cu exceptia contribuabililor pentru care impozitul se retine la sursa;
- venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal (altele decat veniturile din arenda, din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala sau din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila pentru care impunerea este finala) obtinute in calitate de proprietari, uzufructuari sau alti detinatori legali, pe baza de contract de inchiriere, pentru care chiria reprezinta echivalentul in lei al unei valute;
- venituri din cedarea folosintei bunurilor (altele decat veniturile din arenda, din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala sau din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila pentru care impunerea este finala) obtinute de proprietari, uzufructuari sau alti detinatori legali, pe baza de contract de inchiriere, care au inceput activitatea in luna decembrie 2024;
- venituri din cedarea folosintei bunurilor realizate de persoane fizice (altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala) platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila in cazul in care venitul brut este platit exclusiv in natura, precum si in cazul sumelor reprezentand garantie utilizata pentru plata chiriei stabilita prin contract;
- venituri realizate de persoanele fizice din cedarea folosintei bunurilor (altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala) platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, incasate in avans, pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv si sunt aferente unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, pentru care proprietarii, uzufructuarii sau alti detinatori legali au obligatia stabilirii impozitului pe venit prin completarea declaratiei. In aceasta situatie, venitul brut reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura stabilite potrivit contractului incheiat intre parti, primite in avans, pentru fiecare an fiscal corespunzator perioadei contractuale;
- venituri din cedarea folosintei bunurilor realizate de persoanele fizice din inchirierea in scop turistic a unui numar de camere situate in locuinte proprietate personala, cuprins intre una si 5 camere inclusiv, impuse pe baza normelor de venit;
- venituri din cedarea folosintei bunurilor realizate de persoane fizice din inchirierea in scop turistic a unui numar de peste 5 camere, situate in locuinte proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea, pentru care, in anul de raportare, venitul net a fost determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit legii;
- venituri din activitati agricole pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
- venituri din piscicultura si/sau silvicultura;
- castiguri/pierderi din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si din transferul aurului de investitii, pentru care contribuabilii au obligatia depunerii declaratiei;
- venituri din alte surse¹, pentru care contribuabilii au obligatia depunerii declaratiei;
NOTA: Persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizeaza venituri din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, scutite de la plata impozitului pe venit, au obligatia declararii veniturilor si depunerii declaratiei.
- venituri din activitati independente, obtinute din Romania, in cazul persoanelor rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European si care au optat pentru regularizarea impozitului in conditiile prevazute de Codul Fiscal;
- venituri realizate de persoanele nerezidente, scutite de impozit in Romania, potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri si legislatiei Uniunii Europene;
- venituri din strainatate realizate in anul 2024, de catre persoanele fizice rezidente romane cu domiciliul in Romania si de catre persoanele fizice care indeplinesc conditiile mentionate la art. 59 alin. (2) si (2¹) din Codul fiscal, supuse impozitarii in Romania;
- venituri realizate in Romania in calitate de artisti de spectacol sau ca sportivi, din activitatile artistice si sportive, in cazul persoanelor rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri si care au optat pentru regularizarea impozitului, in conditiile prevazute de Codul Fiscal;
- venituri realizate de persoanele fizice nerezidente, ca urmare a activitatii desfasurate in Romania in calitate de artisti de spectacol sau sportivi, din activitati artistice si sportive, daca platitorul de venit se afla intr-un stat strain, potrivit art. 223 alin. (4) din Codul fiscal, indiferent daca acestea sunt platite direct artistului sau sportivului ori unei terte parti care actioneaza in numele acelui artist sau sportiv.
- Persoanele fizice care incep in cursul anului fiscal sa desfasoare activitati independente, altele decat cele din contracte sportive incheiate potrivit Legii nr.69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care au inregistrat pierdere fiscala in anul fiscal anterior sau un venit net anual egal cu zero;
- Persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din asociere cu o persoana juridica, contribuabil potrivit Titlului II sau Titlului III din Codul fiscal, din cedarea folosintei bunurilor, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, din investitii si/sau din alte surse, prevazute la art.155 alin.(1) lit.c) - h) din Codul fiscal;
- Persoanele fizice care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 155 din Codul fiscal si nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) din Codul fiscal;
- Persoanele fizice care realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 155 din Codul fiscal, pentru care nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
Declaratia unica 2025 se completeaza pe surse si categorii de venit, de catre:
- contribuabil
- imputernicitul/curatorul fiscal al acestuia, desemnat potrivit dispozitiilor Codului de procedura fiscala.
Persoana fizica are obligatia de a inscrie corect, complet si cu buna-credinta informatiile prevazute de Formular, corespunzatoare situatiei fiscale a contribuabilului.
>> Afla modul corect de completare a Declaratiei unice in 2025, cu EXEMPLE pentru TOATE TIPURILE de venit<<
In situatia indeplinirii de catre succesorii persoanelor care si-au incetat existenta a obligatiilor fiscale aferente perioadei in care persoana a avut calitatea de subiect de drept fiscal se bifeaza rubrica "Declaratie depusa potrivit art.90 alin.(4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala" si se completeaza codul de identificare fiscala al succesorului in rubrica din formular prevazuta in acest scop. La rubrica "Cod de identificare fiscala" de la lit.A. „Date de identificare a contribuabilului” din formular se inscrie codul de identificare fiscala al persoanei care si-a incetat existenta.
Declaratia unica 2025 poate fi corectata de contribuabili din propria initiativa, ori de cate ori informatiile actuale nu corespund celor din declaratia depusa anterior, prin depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
ANAF precizeaza ca declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi formular, bifandu-se cu X casuta/casutele "Declaratie rectificativa privind Capitolul I" si/sau "Declaratie rectificativa privind Capitolul II", completandu-se, dupa caz, capitolul I "Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pentru anul 2024" si/sau capitolul II "Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre persoanele fizice care opteaza pentru plata contributiei pentru anul 2025".
Declaratia rectificativa se utilizeaza pentru:
- corectarea impozitului pe venit, precum si a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice;
- modificarea datelor de identificare a persoanei fizice;
- modificarea unor date referitoare la categoria/sursa veniturilor sau a nivelului acestora, potrivit legii;
- modificarea unor date referitoare la contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate;
- situatia in care se rectifica incadrarea de la lit.A - F de la capitolul II;
- corectarea altor informatii prevazute de formular.
La rectificarea declaratiei se vor avea in vedere urmatoarele:
- declaratia initiala este declaratia care nu are nicio bifa de rectificativa selectata;
- este permisa depunerea unei singure declaratii initiale;
- declaratia rectificativa este declaratia cu cel putin o bifa de rectificativa selectata (la capitolul I sau capitolul II sau la ambele capitole);
- o declaratie rectificativa care rectifica ambele capitole (capitolul I si capitolul II) trebuie sa aiba ambele bife de rectificare selectate.
Casuta "Declaratie rectificativa ca urmare a unei notificari de conformare" se bifeaza in situatia in care rectificarea datelor declarate anterior se efectueaza ca urmare a unei notificari de conformare, in conditiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Declaratia rectificativa se completeaza inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute in capitolul supus rectificarii, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala/anterioara. Declaratia nu poate fi depusa si nu poate fi corectata dupa anularea rezervei verificarii ulterioare, cu exceptiile prevazute la art. 105, alin. (6) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
In situatia in care contribuabilul depune declaratia dupa anularea rezervei verificarii ulterioare potrivit art. 105, alin. (6) din Codul de procedura fiscala, se bifeaza temeiul legal pentru depunerea declaratiei de la rubrica Declaratie depusa dupa anularea rezervei verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. In situatia in care se depune declaratie rectificativa se bifeaza in mod corespunzator caseta din formular.
Declaratia unica 2025 se depune, impreuna cu anexele completate, daca este cazul, astfel:
a) Online, folosind una dintre optiunile de mai jos:
- prin serviciul "Spatiul Privat Virtual" (SPV);
- pe site-ul www.e-guvernare.ro, folosind o semnatura electronica calificata.
ANAF ofera gratuit un program de asistenta pentru completarea declaratiei, care se poate descarca de pe site-ul www.anaf.ro sau se poate obtine de la sediile ANAF.
b) Pe hartie, direct la sediul ANAF sau prin posta, cu confirmare de primire. Formularul este oferit gratuit. Data depunerii este considerata fie ziua inregistrarii la ANAF, fie data de expediere prin posta. Anexele se depun doar impreuna cu declaratia unica. Daca ai omis venituri in declaratia initiala, acestea se pot adauga ulterior printr-o declaratie rectificativa.
Poti obtine informatii suplimentare:
- accesand portalul www.anaf.ro, sectiunea Asistenta contribuabili – Servicii oferite contribuabililor – Ghiduri curente si alte materiale informative;
- accesand site-ul www.mfinante.ro;
- participand la webinariile sustinute de ANAF;
- telefonic, la numarul 031.403.91.60;
- la structurile de asistenta pentru contribuabili din cadrul unitatilor fiscale teritoriale.
In randurile de mai jos publicam raspunsul expertilor
PortalCodulFiscal.ro cu privire la completarea Declaratiei Unice in cazul unei persoane cu PFA infiintat in 2024.
Studiu de caz:
PFA infiintat la data de 13.05.2024, cod CAEN 6201, a realizat venituri incepand cu luna iunie 2024, nu s-a depus declaratie unica cu venitul estimat, depun declaratia unica in 2025, la capitolul regularizare trec ceva? Sau trebuie sa fac o declaratie unica in aprilie 2025 cu venit estimat?
Raspuns PortalCodulFiscal.ro:
In cazul in care PFA-ul dumneavoastra, infiintat la 13 mai 2024 cu cod CAEN 6201, a realizat venituri incepand cu iunie 2024 si nu ati depus Declaratia Unica pentru venitul estimat in 2024, trebuie sa depuneti Declaratia Unica in 2025 pentru a declara veniturile efectiv realizate in 2024.
Conform noilor reglementari, incepand cu anul 2025, Declaratia Unica nu mai include sectiunea pentru veniturile estimate, ci doar pentru veniturile realizate in anul anterior. Astfel, pana la data de 26 mai 2025, trebuie sa depuneti Declaratia Unica pentru a declara veniturile realizate in 2024 si pentru a regulariza impozitul pe venit si contributiile sociale aferente.
Astfel, incepand cu 2025, Declaratia Unica nu mai prevede venitul estimat. ANAF a eliminat aceasta obligatie. De acum inainte, veti depune declaratia o singura data pe an, pana la 25 mai (sau prima zi lucratoare dupa aceasta data), pentru venitul realizat in anul anterior.
Deci, in 2025, vei depune Declaratia Unica doar pentru veniturile din 2024. Nu trebuie sa declarati venit estimat pentru 2025.
In ceea ce priveste sectiunea de regularizare, aceasta se completeaza doar daca ati depus anterior o Declaratie Unica cu venitul estimat pentru 2024.
Deoarece nu ati depus o astfel de declaratie estimativa, nu este necesar sa completati sectiunea de regularizare. Veti declara doar veniturile realizate efectiv in 2024. Asadar, regularizarea apare doar daca in anul anterior ati depus o Declaratie Unica cu venit estimat si acum trebuie sa comparati estimatul cu venitul realizat.
Dar nu ati depus in 2024 o declaratie cu venitul estimat. Asta inseamna ca in 2025 veti declara doar venitul efectiv realizat pentru anul 2024, fara a avea ce regulariza.
Deci, NU trebuie sa completati sectiunea de regularizare, ci veti completa doar sectiunea unde se declara veniturile realizate in 2024.
Concluzionand, in 2025 (pana la 25 mai), depuneti Declaratia Unica in care declarati venitul realizat in 2024. Calculati si platiti impozitul si contributiile sociale (CAS, CASS) aferente anului 2024, in functie de veniturile obtinute si nu completetati sectiunea de regularizare, pentru ca nu ati depus o estimare in 2024.
Baza legala: Ordinul ANAF nr. 7015/2024 aproba noul model al Declaratiei Unice si elimina declaratia pentru venitul estimat.