Masurile de relaxare a restrictiilor aferente starii de urgenta care ar putea fi aplicabile din 15 mai au fost publicate de INSP, conform anuntului facut de Ministerul Sanatatii.
Documentul publicat in dezbatere publica este intitulat "Recomandari de sanatate publica pentru masuri specifice ce vor fi dispuse de institutiile competente privind reluarea activitatii in domenii specifice dupa incetarea starii de urgenta".
Iata ce vom fi nevoiti sa facem, dupa ce starea de urgenta prelungita expira!
Regulile noi sunt impartite pe capitole, dupa cum puteti observa mai jos.
Reguli de organizare si desfasurare a activitatilor de ingrijire personala in spatiile special destinate
1. Prin activitatea de ingrijire personala se intelege activitatea desfasurata in spatii special destinate pentru frizerie, coafura, manichiura, pedichiura si cosmetica.
2. Accesul la aceste servicii se realizeaza cu programare prealabila, astfel incat sa nu existe persoane in asteptare in interiorul incintei, asigurandu-se o suprafata minima de 4 mp pentru fiecare client si o distanta minima de 2 m, intre oricare 2 persoane apropiate;
3. La efectuarea programarii, clientul va fi informat asupra faptului ca accesul in interiorul incintei se va realiza doar dupa verificarea temperaturii, care nu trebuie sa depaseasca 370, sub rezerva absentei simptomelor virozelor respiratorii si cu dezinfectia mainilor. Operatorul economic are obligatia de a pune la dispozitie materialele si substantele necesare.
4. Personalul angajat are obligatia de a purta in permanenta manusi si masca, iar dupa fiecare client se va proceda la dezinfectarea instrumentarului si suprafetelor de lucru.
5. Mastile de protectie utilizate de personal vor fi schimbate la un interval de cel mult 4 ore, iar manusile vor fi dezinfectate dupa fiecare client.
Reguli pentru desfasurarea activitatii in cabinetele stomatologice
Pacientii cu simptomatologie de viroza respiratorie, pacientii aflati in izolare/carantina sau pozitivi/confirmati cu Coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19) pot fi tratati doar in cabinetele stomatologice desemnate.
Masuri generale pentru desfasurarea activitatii in cabinetele stomatologice:
Accesul la tratament:
Tipuri de proceduri:
Echipament de protectie:
Dupa fiecare pacient se va efectua:
Reguli de organizare si desfasurare a activitatilor in unitatile sanitare non-COVID
In acordarea asistentei medicale de specialitate pacientilor care se prezinta la spitale se va incerca, pe cat posibil, evitarea internarii si efectuarea tratamentului medical la domiciliu/ambulatoriu.
Din cauza transmiterii comunitare a SARS-CoV-2 in Romania, toti pacientii care se interneaza trebuie considerati ca fiind potential infectati, motiv pentru care este obligatorie utilizarea echipamentelor individuale de protectie la toate procedurile medicale efectuate, conform ghid INSP.
La prezentarea in spital se va realiza triajul tuturor persoanelor si in functie de simptomatologia prezentata, cazurile suspecte vor fi internate in zone speciale de izolare (zone tampon), urmand a fi testate prin RT-PCR pentru infectia cu SARS-CoV-2 (conform recomandarilor INSP).
Pacientii suspecti (care poarta obligatoriu masca) vor fi preluati de la triaj si condusi in zona tampon de personalul anume desemnat, pe un circuit separat fata de restul bolnavilor.
Daca numarul pacientilor nu permite internarea lor singuri in salon, acestia pot fi internati cate doi intr-un salon, insa cu respectarea unei distante de minim 2 metri intre acestia.
Pacientii vor purta masca pe toata perioada internarii in zona tampon.
Personalul medical din zona tampon va fi echipat corespunzator (halat de unica folosinta peste uniforma de spital, manusi, boneta, masca).
Se recolteaza probe conform procedurii privind prelevarea si transportul probelor biologice pentru diagnosticul infectiei cu SARS-CoV-2 si se trimit la Laboratorul Analize Medicale, impreuna cu Formularul de insotire probe recoltate.
In cazul pacientilor internati in zona tampon, avand rezultat pozitiv, medicul curant/de garda suna la 112 si pacientul va fi transferat la cel mai apropiat spital dedicat managementului pacientilor infectati COVID-19 conform reglementarilor legale in vigoare. Salonul va fi dezinfectat inainte de internarea urmatorului pacient.
Persoanele prezentate si care in urma triajului nu au fost considerate cazuri suspecte, vor fi internate in sectiile aferente patologiei prezentate cu asigurarea unei distante de minim 2 metri intre pacienti.
Fiecare unitate sanitara cu paturi are obligatia de a-si revizui circuitele functionale si procedurile de lucru conformitate cu principiile generale prezentate mai sus.
Masuri de prevenire si protectie pe perioada desfasurarii activitatilor de pregatire, pentru elevii claselor terminale (a 8-a, a 12-a si a 13-a) precum si pe perioada organizarii examenelor evaluare nationala si bacalaureat
1. Activitatea de pregatire se va organiza pe grupe care vor cuprinde cel mult 10 elevi si va dura nu mai mult de 3 ore, cu pauza de cel putin 10 de minute la fiecare ora, pentru aerisirea incaperilor.
2. La activitatile de pregatire este interzisa participarea elevilor si a personalului didactic sau auxiliar care sufera de afectiuni cronice, locuiesc impreuna cu persoane ce sufera de astfel de afectiuni sau persoane cu varsta de peste 65 de ani.
3. Elevii prevazuti la punctul 2 vor benefica de o forma de pregatire alternativa.
4. Pauzele se vor programa astfel incat simultan sa nu fie in pauza mai mult de 2 grupe de maxim 10 elevi fiecare.
5. Inainte de inceperea activitatilor de pregatire/examinare, in spatiile unde acestea urmeaza a se desfasura, se va realiza dezinfectia suprafetelor cu substante biocide pe baza de clor sau alcool, urmata de aerisirea incaperii pentru o perioada de cel putin 30 de minute.
6. Accesul in interiorul scolii se va realiza doar dupa dezinfectia mainilor, verificarea temperaturii (care nu trebuie sa depaseasca 37 grade) si sub rezerva absentei simptomelor virozelor respiratorii.
7. Pe toata durata activitatilor desfasurate in scoala, atat elevii cat si profesorii vor purta masca medicala simpla sau masca nemedicala din diverse materiale textile, iar elevii vor fi asezati in banci astfel incat sa aiba cel putin un loc liber in stanga si dreapta si un rand liber in fata si spate.
8. Eliminarea mastilor purtate de elevi si profesori se va realiza in locuri special destinate.
9. Activitatea de examinare se va desfasura cu respectarea tuturor masurilor mai sus prezentate, fara a fi obligatorie acordarea pauzelor.
Recomandari privind activitatea in lacasurile de cult
Precautiuni universal valabile
1. Accesul persoanelor in lacasurile de cult va fi permis numai cu respectarea precautiunilor universal valabile pentru limitarea raspandirii infectiei cu virusul SARS-COV-2
2. Accesul persoanelor in lacasul de cult se va face limitat, cu respectarea unei suprafete de 8 mp per persoana;
3. Atat personalul care deserveste lacasul de cult, cat si persoanele care intrain lacasul de cult vor purta masca. Pentru a oferi o protectie eficace, masca trebuie sa acopere gura si nasul.
4. Persoanele isi vor dezinfecta mainile cu dezinfectat pe baza de alcool care va fi pus la dispozitie la intrarea in lacasul de cult;
5. La intrarea in lacasul de cult se va efectua un triaj observational si nu se va permite accesul persoanelor prezinta simptome de infectie respiratorie (tuse, stranut, rinoree);
6. Se vor plasa la loc vizibil anunturi scrise privind regulile de distantare fizica si cele de acces in lacas.
Precautiuni speciale:
1. Se va evita atingerea sau sarutarea obiectelor sacre de cult, in locul acestor gesturi rituale se va indica ingenuncherea sau inclinarea;
2. Binecuvantarea se va oferi/primi de la o distanta de cel putin 1 m;
3. Se va evita oferirea/primirea impartasaniei in conditile in care nu se pot asigura lingurite si pahare de unica folosinta;
4. Se vor dezinfecta periodic, o data la 4 ore, obiectele frecvent atinse: minerele usilor, obiectele de cult, icoanele, suprafetele;
5. Slujbele se vor oficia de catre slujitorii bisericesti/religiosi, numai in aer liber cu mentinerea distantei intre persoane.
6.Nu se recomanda organizarea de pelerinaje sau calatorii religioase.
Recomandari privind activitatea in birourile deschise
Masuri care privesc angajatii
Angajatii vor respecta masurile de precautie universal valabile:
1. portul obligatoriu mastii (medicale/non-medicale), care pentru o protectie eficace trebuie sa acopere atat gura, cat si nasul.
2. izolarea la domiciliu in cazul in care prezinta simptomatologie de infectie respiratorie (tuse, stanut, rinoree, febra, stare gnerala alterata);
3. izolare la domiciliu in cazul in care a venit in contact cu un caz suspect sau confirmat de infectie cu virusul SARS COV-2 si respectarea masurilor aplicabile, in vigoare.
4. spalatul pe maini ori de cite ori este nevoie, evitarea atingerii fetei cu mainile neigienizate.
Masuri care privesc angajatorul
Angajatorii vor asigura:
1. Programul de lucru decalat pentru a evita aglomerarile la intrare/iesire din incinta si pentru a limita numarul de angajati prezenti in acelasi timp in aceeasi incinta;
2. Triajul observational al angajatilor si nu vor permite prezenta la locul de munca al persoanelor care prezinta simptomatologie de infectie respiratorie (tuse, stranut, rinoree, febra, stare gnerala alterata);
3. Termometrizarea zilnic, la intrarea in tura de serviciu – angajatii cu temperatura peste 37 C vor fi trimisi acasa cu indicatie de consultare a medicului de familie;
4. Vor asigura o distanta de minimum 1,5 m intre angajatii care lucreaza la birouri orientate fata-spate si spate-spate;
5. Pentru birourile orientate fata-fata vor asigura separarea acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu solutii pe baza de alcool;
6. Dezinfectia suprafetelor de lucru la inceperea serviciului si apoi o data la 4 ore;
7. Acordarea pauzelor de masa esalonat, cu respectarea distantei fizice de minimum 2 m;
8. Aerisirea periodica a incaperilor;
9. In cazul incaperilor climatizate cu recircularea aerului se efectua nebulizare o data pe saptamana, de preferat la sfarsitul saptamanii si se va efectua dezinfectia instalatiei de climatizare conforminstructiunilor producatorului.
Restul masurilor pot fi consultate AICI!
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri