Starea de urgenta a fost prelungita oficial marti, 14 aprilie 2020. Klaus Iohannis a anuntat ca a semnat decretul prin care tara noastra va respecta pentru inca 30 de zile masurile restrictive pentru combaterea raspandirii SARS-CoV-2, coronavirusul care cauzeaza boala Covid-19.
Klaus Iohannis a anuntat ca starea de urgenta va dura pana la data de 14 mai 2020, conform noului Decret semnat marti.
Starea de urgenta a fost, asadar, extinsa cu inca 30 de zile.
"Buna ziua. Am emis astazi decretul pentru prelungirea starii de urgenta cu 30 de zile pentru a fi luate cele mai eficiente masuri pentru combaterea Covid-19", a spus seful statului.
Scolile raman inchise, a mai adaugat seful statului. Se vor organiza activitati didactice online.
Guvernul va lua toate masurile pentru ca securitatea alimentara sa fie asigurata pentru cetateni, a spus Iohannis.
Totodata, se pot plafona preturi la medicamente si aparatura medica, alimente si utilitati.
Decretul este insotit de doua Anexe.
Anexa nr. 1 este disponibila AICI!
Anexa nr. 2 este disponibila AICI!
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Decretul pentru prelungirea starii de urgenta a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 311/2020.
Decretul pentru prelungirea starii de urgenta devine astfel Decretul nr. 240/2020.
Avand in vedere ca, pe plan mondial, atat numarul de persoane infectate cu coronavirusul SARS-CoV-2, cat si numarul de decese provocate de acesta creste semnificativ, fara sa existe, deocamdata, semne certe ale unei eventuale incetiniri a ritmului evolutiei pandemiei sau ale unei plafonari a numarului de cazuri, in pofida restrictiilor fara precedent adoptate de statele lumii,
Tinand seama de faptul ca, de la momentul instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei prin Decretul nr.195/2020, atat numarul de imbolnaviri inregistrate, cat si numarul de decese provocate de coronavirusul SARS-CoV-2 au inregistrat curbe ascendente,
Constatand ca dupa instituirea starii de urgenta in Romania si dispunerea graduala a unor masuri restrictive si de distantare sociala:
- avem de-a face cu o raspandire intracomunitara, deocamdata limitata la nivelul a 10 judete (Suceava, Neamt, Timis, Arad, Brasov, Hunedoara, Cluj, Constanta, Galati si Ilfov) si al municipiului Bucuresti, ceea ce totalizeaza aproximativ 70% din numarul cazurilor confirmate,
- exista doua zone in care nivelul de raspandire a coronavirusului SARS-CoV-2 este de tip comunitar, respectiv municipiul Suceava si localitatile limitrofe, precum si orasul Tandarei din judetul Ialomita, pentru care a fost dispusa masura carantinei totale,
Luand in considerare ca se mentine contextul exceptional care a determinat instituirea starii de urgenta si ca interesul public general reclama prelungirea acestei stari exceptionale, mentinerea aplicarii masurilor deja adoptate, precum si adoptarea unor noi masuri, care sa permita autoritatilor publice sa intervina eficient si cu mijloace adecvate pentru gestionarea crizei,
Vazand ca in aceasta perioada necesarul de materiale si echipamente de protectie, dezinfectanti, medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale sau alte produse necesare in contextul gestionarii pandemiei de COVID-19 poate fi cu greu satisfacut, in lipsa unor mecanisme adaptate, atat in materia achizitiilor publice - care sa tina seama de urgenta demersurilor, de volatilitatea preturilor oferite de piata si de restrictiile impuse la export - cat si in materia donatiilor oferite entitatilor ce realizeaza un serviciu public - care sa permita, de o maniera facila, acceptarea si transferul bunurilor oferite,
Considerand ca sunt necesare atat mecanisme care sa permita rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii in interes public in conditiile legii, atunci cand situatia o va impune, cat si mecanisme referitoare la utilizarea materialelor din rezervele de stat sau de mobilizare,
Avand in vedere ca, dincolo de eforturile pentru asigurarea interventiei medico-sanitare, sunt necesare si masuri care sa permita asigurarea si mentinerea capacitatii de interventie a fortelor de ordine, atat pentru aplicarea si urmarirea respectarii masurilor restrictive instituite pe durata starii de urgenta, cat si pentru prevenirea unor amenintari la adresa ordinii publice, de natura a afecta siguranta nationala sau democratia constitutionala,
Vazand ca, pentru diminuarea efectelor generate de reducerea unor activitati economice si sociale, ca urmare a masurilor cu caracter preventiv sau restrictiv destinate protejarii populatiei Romaniei, este necesara adaptarea masurilor pentru a permite functionarea neintrerupta a administratiei publice, a justitiei si a altor servicii publice, a unor infrastructuri care asigura servicii esentiale pentru populatie, stat si operatorii economici,
Intrucat protejarea economiei, prin masuri specifice stabilite, de regula, prin acte normative, si desfasurarea relatiilor de munca sunt, in continuare, obiective de interes major pentru institutiile statului,
Constatand ca toate elementele mai sus prezentate fac parte dintr-un ansamblu de raspuns conjugat la actuala situatie de criza generata de pandemia de COVID-19 si ca, in egala masura, sunt necesare pentru a asigura revenirea fara sincope majore la situatia de normalitate,
Tinand cont de faptul ca restrangerea exercitiului unor drepturi nu trebuie sa afecteze substanta lor, ci sa urmareasca un scop legitim, sa fie necesara intr-o societate democratica si sa fie proportionala cu scopul urmarit,
Tinand seama de faptul ca prin masurile instituite este vizat interesul public general in gestionarea evolutiei COVID-19 in Romania,
Constatand necesitatea adaptarii unora dintre masurile prevazute in Decretul nr.195/2020 in raport cu evolutia pandemiei in Romania,
Luand act de propunerea Guvernului pentru prelungirea starii de urgenta, precum si de Hotararea CSAT nr. 51/2020 privind necesitatea prelungirii starii de urgenta si planul de actiune la prelungirea starii de urgenta,
In temeiul prevederilor art. 93 alin. (1) si ale art. 100 din Constitutia Romaniei, republicata, precum si ale art.3, art. 10 si art.15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.453/2004, cu modificarile si completarile ulterioare,
Presedintele Romaniei decreteaza:
Art. 1. - Incepand cu data de 15 aprilie 2020, se prelungeste cu 30 de zile starea de urgenta pe intreg teritoriul Romaniei, instituita prin Decretul nr.195/2020, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020.
Art. 2. - Pentru prevenirea raspandirii COVID-19 si realizarea managementului consecintelor, raportat la evolutia situatiei epidemiologice, pe durata starii de urgenta este restrans exercitiul urmatoarelor drepturi si libertati, proportional cu gradul de realizare al criteriilor prevazute de art. 3 alin. (5):
Art. 3. – (1) Pe durata prevazuta la art.1, masurile de prima urgenta cu aplicabilitate directa sunt stabilite in anexa nr.1, iar masurile de prima urgenta cu aplicabilitate graduala sunt stabilite in anexa nr. 2.
(2) Implementarea masurilor de prima urgenta cu aplicabilitate directa, prevazute in anexa nr.1, este in responsabilitatea ministerelor de resort si a celorlalte organe de specialitate, potrivit domeniilor aflate in competenta acestora, in masura in care prin prezentul decret nu se stabileste altfel.
(3) Masurile de prima urgenta cu aplicabilitate graduala prevazute la pct.1-6 din anexa nr.2 se dispun de ministrul afacerilor interne sau de inlocuitorul legal al acestuia, cu acordul prim-ministrului, prin ordonanta militara, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) Masurile de prima urgenta cu aplicabilitate graduala, prevazute la pct.7 din anexa nr. 2, se dispun de catre Ministerul Afacerilor Interne, prin ordin al secretarului de stat, sef al Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau inlocuitorul legal al acestuia, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) Masurile prevazute la alin.(3) si (4) se dispun potrivit evaluarii realizate de Comitetul National pentru Situatii Speciale de Urgenta, cu acordul prim-ministrului, pe baza urmatoarelor criterii:
(6) Conducerea aplicarii masurilor stabilite prin ordonanta militara sau prin ordinul prevazut la alin.(4) revine Ministerului Afacerilor Interne.
Art. 4.- (1) Coordonarea si conducerea integrata a actiunilor si masurilor de raspuns cu caracter medical si de protectie civila la situatia de urgenta generata de COVID-19 se realizeaza de catre Ministerul Afacerilor Interne - Departamentul pentru Situatii de Urgenta, in colaborare cu Ministerul Sanatatii si cu celelalte institutii implicate, prin Centrul National de Coordonare si Conducere a Interventiei.
(2) Institutiile prevazute la alin.(1) desemneaza in cadrul Centrului National de Coordonare si Conducere a Interventiei personal cu functie de decizie.
Art. 5. – Conducatorii autoritatilor publice, ai celorlalte persoane juridice, precum si persoanele fizice au obligatia sa respecte si sa aplice toate masurile instituite prin prezentul decret, precum si cele dispuse in aplicarea acestuia.
Art. 6. – Institutiile sprijina structurile Ministerului Afacerilor Interne, la solicitarea acestuia, in indeplinirea misiunilor, conform legislatiei in vigoare.
Art. 7.– Pe durata prevazuta la art.1, se mentin masurile dispuse prin actele emise pentru punerea in executare a Decretului nr.195/2020, in masura in care prin prezentul decret nu se dispune altfel.
Art. 8. - Anexa nr. 1 si anexa nr. 2 fac parte integranta din prezentul decret.
Art. 9. – Prezentul decret se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la data de 15 aprilie 2020.
Art. 10. – Prezentul decret se transmite Parlamentului in vederea exercitarii atributiei prevazute de art.93 alin.(1) din Constitutie.
PRESEDINTELE ROMANIEI
KLAUS-WERNER IOHANNIS
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri