Regulamentului de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal a fost modificat si completat prin Hotararea nr. 1113/2010, publicata in Monitorul Oficial nr. 838/2010.
Sunt aduse modificari privind conditiile de detentie, dar si a dreptului de vizita a celor ce efectueaza pedepse prin privare de libertate.
Textul integral al Hotararii:
HG 1113/2010 pentru modificarea si completarea Regulamentului de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal. Hotararea 1113/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 838 din 14 decembrie 2010
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. II din Legea nr. 83/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal,
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Proiecte Didactice pentru succesul la Titularizare sau Definitivat Educatori
Cartea Verde a Contabilitatii
Articol unic
Regulamentul de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.897/2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 24 din 16 ianuarie 2007, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 1 - Scopul reglementarii
Prezentul regulament stabileste modul de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Lege."
2. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 3 - Controlul executarii masurilor de supraveghere si a obligatiilor dispuse potrivit Codului penal
Executarea masurilor de supraveghere si a obligatiilor dispuse de instanta potrivit Codului penal se asigura conform Hotararii Guvernului nr. 1.239/2000 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea si functionarea serviciilor de probatiune, republicata."
3. Articolele 4 si 5 se abroga.
4. La articolul 7, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(5) In cadrul locurilor de detentie pot fi delimitate, pentru motive temeinic justificate, spatii functionale in scopul protejarii persoanelor private de libertate care apartin unor grupuri vulnerabile, cum ar fi minoritatile sexuale sau orice alte categorii de persoane protejate de legislatia antidiscriminare. Cazarea in aceste spatii se poate face numai la cererea persoanelor in cauza si numai pe durata pentru care este necesara protectia."
5. La articolul 10, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Activitatile de educatie si reintegrare sociala, munca sau alte activitati lucrative, hranirea, echiparea, asigurarea asistentei medicale, igienei individuale si colective, precum si activitatea de transport al persoanelor private de libertate de la un loc de detinere la altul sau in alte scopuri stabilite de Lege se pot externaliza de catre Administratia Nationala a Penitenciarelor, conform prevederilor legale."
6. La articolul 11, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) In sectorul de detinere pot fi amenajate, in functie de regimul de executare, sali de clasa si ateliere pentru formare profesionala, biblioteca, cluburi, cabinete de psihologie, cabinete de asistenta sociala, sali de terapie ocupationala, spatii pentru practicarea sportului, terenuri pentru desfasurarea activitatilor in aer liber, locuri de practicare a religiei, spatii pentru acordarea vizitelor intime."
7. La articolul 17, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Regulamentul de ordine interioara este aprobat de catre directorul locului de detinere. Un exemplar al regulamentului de ordine interioara este pus la dispozitia persoanelor private de libertate, in fiecare camera de detinere, in conditiile art. 73 alin. (2).
(3) Administratia locului de detinere este obligata sa afiseze, in locuri vizibile, drepturile si obligatiile persoanelor private de libertate, precum si normele de conduita profesionala ale personalului penitenciarului."
8. La articolul 17, dupa alineatul (2) se introduc doua noi ALIneate, alineatele (2^1) si (2^2), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Regulamentul de Ordine interioara este modificaT ori de cate ori este necesar, fiind adus la cunostinta persoanelor private de libertate in conditiile alin. (2).
(2^2) Regulamentul de ordine interioara se considera comunicat ori de cate ori persoana privata de libertate se reintoarce in locul de detinere in care i-a fost adus la cunostinta, cu exceptia cazului in care, de la data luarii la cunostinta, regulamentul a suferit modificari si/sau completari, caz in care acesta se comunica in conditiile alin. (2)."
9. La articolul 18 alineatul (1), literele e) si l) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"e) faptele care constituie abateri disciplinare sau infractiuni prevazute de Lege;
............................................
l) oferta programelor si activitatilor educationale, culturale, recreative, sportive, ocupationale, terapeutice, de asistenta psihologica si sociala, instruire scolara si formare profesionala, precum si de asistenta religioasa;".
10. La articolul 21, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Administratia penitenciarului are obligatia sa aduca la cunostinta persoanelor private de libertate programul zilnic, elaborat in conformitate cu prevederile art. 19 alin. (2), si sa asigure afisarea in locuri vizibile a diferitelor tipuri de programe zilnice."
11. La articolul 22, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Persoanelor private de libertate care muncesc sau desfasoara alte activitati cu caracter permanent li se asigura cel putin doua zile consecutive de repaus pe saptamana."
12. La articolul 23, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Persoanele private de libertate beneficiaza in mod gratuit de servicii de asistenta medicala si de medicamente asigurate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, din bugetul locului de detinere si din alte surse, potrivit legii."
13. La articolul 25, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) La nivelul fiecarui sector medical al unui loc de detinere se asigura cel putin un medic de medicina generala sau medic cu specialitatea medicina de familie, precum si un numar corespunzator de cadre medii sanitare pentru asigurarea continuitatii asistentei medicale."
14. La articolul 28, alineatele (2), (3) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Serviciile de medicina dentara preventiva, tratamentele odontale prevazute in Normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si radiografiile dentare sunt gratuite si sunt decontate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, in conditiile Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si ale normelor metodologice de aplicare a acestuia.
(3) Orice alt tratament de medicina dentara, cu exceptia celor prevazute la alin. (2) si acordate in conditiile Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si ale normelor metodologice de aplicare a acestuia, solicitat de persoanele private de libertate, se va efectua contra cost. Preturile pentru lucrarile protetice si alte servicii de medicina dentara, care nu sunt prevazute la alin. (2) si nu sunt acordate in conditiile Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si ale normelor metodologice de aplicare a acestuia, sunt stabilite anual de fiecare loc de detinere in parte, potrivit metodologiei de calcul aprobate prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
Lista preturilor astfel stabilita va fi adusa la cunostinta persoanelor private de libertate prin afisare in locuri vizibile.
............................................
(6) La solicitarea persoanei private de libertate care are afectata grav functia masticatorie in perioada detentiei, cu consecinte asupra functiei digestive, situatie identificata de un medic specialist din sistemul penitenciar, si atunci cand se constata din analizarea veniturilor sale ca nu are mijloacele financiare necesare, contravaloarea contributiei personale va fi suportata din bugetul unitatii, in limita fondurilor alocate in acest scop, sau din alte surse, potrivit legii."
15. La articolul 37, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Locurile de detinere, desemnate prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, asigura conditiile necesare pentru ca mama privata de libertate, la solicitarea acesteia, sa isi poata ingriji copilul pana la implinirea varstei de un an."
16. La articolul 38, alineatul (3), litera a) a alineatului (4), alineatul (5) si alineatul (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul persoanelor condamnate din regimul de maxima siguranta si inchis, precum si in cazul acelora pentru care nu s-a stabilit inca regimul de executare a pedepsei vizita se desfasoara in spatii special amenajate, de regula, cu dispozitive de separare intre vizitat si vizitator, sub supraveghere vizuala.
............................................
a) pentru stimularea persoanelor private de libertate care au o conduita corespunzatoare, participa activ la activitatile lucrative, de educatie si asistenta psihosociala si indeplinesc obiectivele stabilite in Planul individualizat de evaluare si interventie educativa si terapeutica.
............................................
(5) In cazul persoanelor private de libertate, incadrate in regimul semideschis si deschis, vizita se desfasoara in spatii special amenajate, fara dispozitive de separare intre vizitat si vizitator, sub supraveghere vizuala. In aceleasi conditii se desfasoara vizita in cazul minorilor, indiferent de regimul de executare in care sunt incadrati.
............................................
(7) Amenajarea si dotarea spatiilor pentru acordarea dreptului la vizita se stabilesc prin regulamentul prevazut de art. 16 din Lege."
17. La articolul 39, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) Relatia de rudenie se dovedeste de catre persoanele vizitatoare prin actele de stare civila sau declaratie pe propria raspundere."
18. La articolul 40, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Dispozitiile art. 38 alin. (4) lit. a) si b) se aplica in mod corespunzator."
19. La articolul 41, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) In scopul prevenirii introducerii in locul de detinere de armament, munitie ori substante stupefiante, toxice sau explozive, precum si a altor bunuri si obiecte interzise a se afla in posesia persoanelor private de libertate, vizitatorii sunt supusi in mod obligatoriu controlului antiterorist ori de specialitate, prin observare, palpare, control corporal sau utilizarea unor echipamente tehnice fixe ori portabile de detectare a celor mentionate, si sunt obligati sa depuna la postul de control bagajele si obiectele care nu au legatura cu efectuarea vizitei."
20. La articolul 41, dupa alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^1), (1^2) si (1^3), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Inainte de efectuarea controlului, persoanele vizitatoare sunt informate, prin afisare in locuri accesibile acestora, cu privire la bunurile si obiectele permise a se afla in posesia persoanelor private de libertate.
(1^2) Bunurile si obiectele interzise, nedeclarate, descoperite cu prilejul controlului asupra persoanelor vizitatoare, se ridica si se conserva, intocmindu-se un proces-verbal in acest sens, fiind anuntate de indata organele de cercetare penala.
(1^3) Bunurile si obiectele interzise care intra sub incidenta art. 74^2 din Lege sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul regulament."
21. Articolul 43 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 43 - Conditii de acordare a vizitei intime
(1) Persoanele private de libertate beneficiaza, la cerere, de vizita intima daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt condamnate definitiv si sunt repartizate intr-un regim de executare a pedepselor privative de libertate;
b) nu sunt cercetate sau in curs de judecata in alte cauze penale;
c) exista o relatie de casatorie, dovedita prin copie a certificatului de casatorie, sau, dupa caz, o relatie de parteneriat similara relatiilor stabilite intre soti;
d) nu au beneficiat, in ultimele 3 luni anterioare solicitarii vizitei intime, de permisiunea de iesire din penitenciar;
e) nu au fost sanctionate disciplinar pe o perioada de 6 luni anterioara solicitarii vizitei intime sau sanctiunea a fost ridicata;
f) participa activ la programele si activitatile de educatie si asistenta psihosociala recomandate in Planul individualizat de evaluare si interventie educativa si terapeutica ori la activitati productive.
(2) In cazul in care intre momentul aprobarii cererii si cel al acordarii dreptului persoana privata de libertate nu mai indeplineste conditiile prevazute de alin. (1), vizita intima nu se acorda.
(3) Pentru acordarea vizitei intime, partenerii trebuie sa fi avut o relatie similara relatiilor stabilite intre soti de minimum 6 luni, anterior momentului solicitarii vizitei intime. Solicitantii vor da declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte indeplinirea conditiei.
(4) Pentru relatiile intre persoane private de libertate, existenta relatiei de parteneriat anterioare solicitarii vizitei intime se dovedeste prin vizitele efectuate intre acestea, potrivit dispozitiilor art. 40."
22. Articolul 44 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 44 - Periodicitatea si durata acordarii vizitei intime
(1) Persoanele private de libertate beneficiaza trimestrial de vizita intima, cu durata de doua ore. Prin exceptie, frecventa vizitei intime poate fi lunara, pentru primul an dupa incheierea casatoriei, in cazul persoanelor care s-au casatorit in timpul detentiei, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 43.
(2) Atunci cand vizita intima este determinata, potrivit dispozitiilor art. 54 alin. (1) din Lege, de incheierea casatoriei in timpul detentiei, durata acesteia este de 48 de ore. Vizita se va desfasura cu acordul directorului penitenciarului, care va stabili totodata si momentul in care se desfasoara vizita, informand in timp util sotii.
(3) In mod exceptional, vizita prevazuta la alin. (2) poate fi intrerupta pentru o perioada de maximum 24 de ore, fara ca perioada de timp pentru care a avut loc intreruperea sa se calculeze la durata totala a vizitei.
(4) Pentru vizita prevazuta la alin. (2) nu este necesar sa fie indeplinite conditiile mentionate la art. 43."
23. La articolul 45, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Vizita intima se aproba de directorul locului de detinere, la solicitarea scrisa a persoanei private de libertate."
24. La articolul 50, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(5) Persoanele private de libertate, la cerere, pot fi audiate de judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, conform programului stabilit de acesta, precum si saptamanal, de directorul locului de detinere."
25. La articolul 52, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Daca persoanele private de libertate nu dispun de mijloacele banesti necesare, cheltuielile pentru exercitarea dreptului de petitionare si la corespondenta sunt suportate de catre administratia locului de detinere, in conformitate cu dispozitiile art. 46 alin. (5) si (6) din Lege."
26. La articolul 54, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Sunt interzise detinerea si folosirea telefoanelor mobile, precum si a altor dispozitive de comunicare la distanta, de catre persoanele private de libertate, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 127 alin. (7)."
27. La articolul 55, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "(2) Sumele de bani se primesc de la familie sau de la alte persoane, prin mandat postal ori prin depunere directa la sectorul vizita, si se consemneaza in fisa contabila nominala, putand fi folosite conform prevederilor art. 49 alin. (4) si ale art. 63 din Lege."
28. La articolul 55, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (2^1) si (2^2), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Sumele de bani introduse in locul de detinere pe alte cai decat cele prevazute la alin. (2), precum si cele gasite asupra persoanelor private de libertate cu ocazia perchezitiilor se confisca si se fac venit la bugetul de stat. v(2^2) Pentru motive temeinic justificate, persoanele private de libertate pot transfera altor persoane private de libertate sume de bani, cu aprobarea directorului locului de detinere in care se afla solicitantul."
29. La articolul 55, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Se interzice primirea de bunuri, alimente si obiecte peste limitele admise, prevazute in ordinul ministrului justitiei privind bunurile care pot fi primite, pastrate si folosite de aceste persoane."
30. La articolul 55, alineatul (6) se abroga.
31. La articolul 56, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) In situatia in care administratia locului de detinere nu poate asigura un punct comercial in incinta locului de detinere, cumparaturile pot fi facute din afara acestuia de catre administratia locului de detinere, in baza cererii persoanelor private de libertate si a ofertelor puse la dispozitie de catre operatorii economici, cuprinzand toate tipurile de produse ce pot fi asigurate de catre acestia, in conformitate cu categoriile de bunuri prevazute de normele legale in vigoare."
32. Articolul 57 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 57 - Informarea autoritatilor cu privire la prezenta persoanelor private de libertate in diferite zone din afara locului de detinere In toate situatiile in care persoanele private de libertate se afla nesupravegheate de catre personalul locului de detinere, in diferite zone din afara acestuia, sunt informate organele de politie din raza teritoriala a acestor zone."
33. Articolul 58 se modifica si va avea urmatorul cuprins: "ARTICOLUL 58 - Contactul cu diferite persoane si organizatii Administratia Nationala a Penitenciarelor incurajeaza si sustine initiativele organizatiilor guvernamentale si neguvernamentale, nationale si internationale, precum si ale persoanelor fizice care contribuie sau sprijina financiar activitatea de educatie, asistenta psihosociala si asistenta religioasa desfasurata in locurile de detinere, daca acestea nu contravin prevederilor legale si regulilor privind siguranta locului de detinere."
34. La articolul 61, alineatele (5) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(5) Incheierea judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate se comunica persoanei private de libertate si administratiei locului de detinere in termen de doua zile de la data pronuntarii acesteia.
(6) Impotriva incheierii judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate persoana privata de libertate si administratia locului de detinere pot introduce contestatie la judecatoria in a carei circumscriptie se afla locul de detinere, in termen de 5 zile de la comunicarea incheierii."
35. La articolul 62, litera j) se modifica si va avea urmatorul cuprins: v" j) sa respecte programul zilnic, cel de munca, precum si orarul activitatilor de educatie si asistenta psihosociala care se deruleaza in penitenciar;".
36. La articolul 62, dupa litera n) se introduce o noua litera, litera o), cu urmatorul cuprins:
"o) sa frecventeze cursurile invatamantului obligatoriu."
37. La articolul 63, literele j), m) si s) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"j) procurarea, detinerea, utilizarea sau transmiterea de bani, medicamente, telefoane mobile, accesorii ale telefoanelor mobile, bunuri sau alte valori in alte conditii decat cele admise;
............................................
m) confectionarea, detinerea, utilizarea sau transmiterea de obiecte interzise;
............................................
s) tulburarea orarului zilnic, inclusiv a linistii, dupa ora stingerii pana la desteptare;".
38. La articolul 64, alineatele (6) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(6) Administratia locului de detinere poate respinge motivat primirea persoanelor private de libertate in cazul in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute de alin. (1), (2) si (5).
(7) In cazul in care la primirea in locul de detinere nu sunt indeplinite conditiile prevazute de alin. (3) si (4), administratia locului de detinere va primi persoana privata de libertate, urmand ca documentele care trebuiau sa o insoteasca sa fie transmise in termen de 15 zile."
39. La articolul 67, alineatele (4) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(4) Persoana condamnata sau oricare alta persoana, cu acordul persoanei condamnate, are acces la dosarul individual, astfel cum este el definit la art. 78 din Lege, si poate obtine, la cerere, intr-un numar de exemplare justificat, fotocopii ale acestora. Consultarea documentelor prevazute la alin. (1) se face in prezenta unei persoane desemnate de directorul penitenciarului, potrivit dispozitiilor art. 42 din Lege.
............................................
(6) Daca persoanele private de libertate nu dispun de mijloacele banesti necesare, cheltuielile prevazute la alin. (5) sunt suportate de catre administratia locului de detinere, in conformitate cu dispozitiile art. 46 alin. (5) si (6) din Lege."
40. La articolul 67, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu urmatorul cuprins:
"(8) In exercitarea atributiilor de serviciu, reprezentantii serviciilor de probatiune au acces la dosarul individual al persoanei condamnate, la locul de detinere, cu acordul directorului penitenciarului."
41. La articolul 70, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Sumele de bani declarate de persoanele private de libertate, la primirea in locul de detinere, se consemneaza in fisa contabila nominala si pot fi folosite in conditiile prevazute la art. 49 alin. (4) si la art. 63 din Lege."
42. La articolul 70, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Sumele de bani si bunurile nedeclarate, gasite cu ocazia perchezitiei, se confisca si se procedeaza conform art. 49 alin. (6) din Lege."
43. La articolul 73, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Directorul locului de detinere sau persoana desemnata de acesta aduce la cunostinta persoanelor private de libertate, sub semnatura, regulile de comportare, drepturile si obligatiile pe care le au, facilitatile, stimulentele si recompensele ce se pot acorda, sanctiunile disciplinare care se pot aplica, infractiunile prevazute in Lege, precum si situatiile in care se pot folosi mijloacele de constrangere si imobilizare."
44. La articolul 77, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) In perioada de carantina si observare se studiaza comportamentul si personalitatea persoanelor private de libertate, se efectueaza examene medicale, activitati de educatie sanitara, examene psihologice, se evalueaza necesitatile educationale, de asistenta psihologica si sociala, in scopul formularii diagnosticului si prognozei criminologice, precum si gradul de adaptabilitate la privarea de libertate."
45. La articolul 79, alineatele (1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(1) Comisia prevazuta la art. 14 din Lege, cu respectarea dispozitiilor art. 20 alin. (1) si (2), art. 21, art. 22 alin. (1) si (2), art. 23 alin. (1) si (2), art. 24 alin. (1) si art. 25 din Lege, luand in considerare si rezultatele obtinute in perioada de carantina si observare, consemnate in fisele de specialitate din Dosarul de educatie si asistenta psihosociala, stabileste si repartizeaza persoana privata de libertate intr-un regim de executare si planifica executarea principalelor etape ale executarii pedepsei.
............................................
(4) Hotararea de stabilire a regimului de executare devine executorie la expirarea termenului de 3 zile de la data aducerii la cunostinta persoanei private de libertate, daca nu a formulat plangere, sau la data comunicarii incheierii judecatorului delegat prin care s-a solutionat plangerea in conditiile art. 25 alin. (4) din Lege."
46. La articolul 79, dupa alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (5), (6) si (7), cu urmatorul cuprins:
"(5) Hotararea de stabilire a regimului de executare, devenita executorie, se pune in aplicare de catre directorul locului de detinere stabilit conform deciziei directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(6) Copiile documentelor prevazute la alin. (4), precum si hotararea instantei de judecata, dupa caz, se depun la dosarul individual.
(7) Mentiunile despre regimul de executare se fac in dosarul individual, in aplicatiile informatizate si in celelalte documente operative stabilite prin regulamentul prevazut la art. 16 alin. (2) din Lege."
47. Articolul 80 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 80 - Repartizarea categoriilor speciale de persoane private de libertate
La repartizarea pe sectii si camere de detinere se tine seama de masurile de siguranta, de asigurare a ordinii si disciplinei, de asigurarea unei protectii corespunzatoare a minorilor si tinerilor, a celor cu afectiuni psihice sau dizabilitati, a persoanelor vulnerabile, a nefumatorilor, a persoanelor prevazute la art. 17 din Lege, precum si a celor care din motive obiective trebuie protejate de celelalte categorii de persoane private de libertate."
48. La articolul 85, alineatele (1) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Persoanelor private de libertate care nu poseda imbracaminte si incaltaminte personala adecvata si nu dispun de mijloace financiare suficiente li se asigura de catre administratia locului de detinere tinuta, in functie de clima si anotimp. Se considera in situatia de a nu dispune de mijloace financiare suficiente persoanele private de libertate care nu au sau nu au avut in ultimele 30 de zile sume de bani disponibile necesare achizitionarii unei tinute civile.
............................................
(6) Normele de echipare si durata de folosinta a tinutei asigurate de administratia locului de detinere sunt stabilite prin ordin al ministrului justitiei."
49. La articolul 87, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Persoanele private de libertate se supun regimului de executare stabilit. Acesta cuprinde totalitatea regulilor, drepturilor, obligatiilor, programelor si activitatilor care urmaresc realizarea unei bune convietuiri, astfel incat sa incurajeze comportamente, atitudini si abilitati care sa influenteze reintegrarea sociala a persoanelor private de libertate."
50. La articolul 88 alineatul (1), literele d) si f) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"d) riscul pe care il prezinta pentru siguranta locului de detinere, pentru celelalte persoane private de libertate si pentru personal;
............................................
f) disponibilitatea de a presta munca, de a urma cursuri de calificare si cursuri de scolarizare."
51. La articolul 89, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) O copie de pe incheierea judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate se comunica persoanei condamnate si administratiei penitenciarului, in termen de cel mult doua zile de la pronuntare."
52. Articolul 90 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 90 - Punerea in aplicare a hotararii de stabilire a regimului de executare
Hotararea de stabilire a regimului de executare se pune in aplicare conform art. 79."
53. La articolul 91, alineatele (2), (6) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Persoana privata de libertate sau comisia pentru individualizarea regimului, dupa executarea fractiunilor din pedeapsa prevazute la art. 26 alin. 1 din Lege, poate sesiza judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, in vederea schimbarii regimului de executare.
Persoana privata de libertate este incunostintata despre data cand poate solicita schimbarea regimului de executare.
............................................
(6) Judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate hotaraste asupra cererii de schimbare a regimului de executare, printr-o incheiere motivata, in termen de 15 zile de la primirea cererii sau sesizarii, numai dupa ascultarea persoanei in cauza. Incheierea motivata se comunica persoanei condamnate si administratiei penitenciarului, in termen de doua zile de la data pronuntarii acesteia, in conformitate cu dispozitiile art. 26 alin. (5)—(7) din Lege.
(7) Impotriva incheierii judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, persoana condamnata si administratia penitenciarului poate introduce contestatie la judecatoria in a carei circumscriptie se afla penitenciarul, in termen de 3 zile de la comunicarea incheierii."
54. La articolul 93, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Regimul de maxima siguranta se aplica persoanelor condamnate la pedeapsa detentiunii pe viata, persoanelor condamnate la pedeapsa inchisorii mai mare de 15 ani si persoanelor care prezinta risc pentru siguranta penitenciarului, in conformitate cu dispozitiile art. 20 alin. (1) din Lege."
55. Dupa articolul 93 se introduc patru noi articole, articolele 93^1—93^4, cu urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 93^1 - Criterii de stabilire a riscului pe care il prezinta persoana condamnata pentru siguranta penitenciarului
(1) Riscul pentru siguranta penitenciarului pe care il prezinta persoanele condamnate este determinat de potentialul acestora de a periclita siguranta misiunilor desfasurate de administratia penitenciara, in interiorul sau exteriorul locului de detinere, respectiv de a pune in pericol viata, integritatea corporala ori sanatatea personalului sau a altor persoane, de a afecta in mod direct sau indirect siguranta comunitatii.
(2) Includerea persoanelor private de libertate in categoria celor care prezinta risc pentru siguranta penitenciarului nu reprezinta o sanctiune disciplinara, ci constituie o masura administrativa de preventie adoptata de administratia locului de detinere, in vederea mentinerii unui climat de siguranta.
(3) Criteriile care sunt luate in considerare la stabilirea riscului pe care il prezinta persoana condamnata pentru siguranta penitenciarului sunt urmatoarele:
a) savarsirea infractiunii prin folosirea armelor de foc, din motive josnice ori cu cruzime pentru care a fost condamnat la pedeapsa inchisorii sau detentiune pe viata;
b) evadarea ori parasirea locului de munca in prezenta pedeapsa sau in pedeapsa anterioara;
c) tentativa de evadare, fortarea dispozitivelor de siguranta, distrugerea sistemelor de siguranta;
d) neprezentarea nejustificata a persoanei private de libertate la ora stabilita din permisiunea de iesire din penitenciar;
e) introducerea, detinerea sau traficul de arme, materiale explozive, droguri, substante toxice ori alte obiecte si substante care pun in pericol siguranta penitenciarului, misiunilor sau a persoanelor;
f) instigarea, influentarea sau participarea in orice mod la producerea de revolte sau luari de ostatici;
g) apartenenta la grupari de crima organizata, coordonarea activitatilor infractionale ori de tip terorist;
h) acte de violenta soldate cu vatamari corporale ori deces impotriva personalului sau a altor persoane.
ARTICOLUL 93^2 - Procedura de evaluare a riscului
(1) Evaluarea initiala a riscului persoanelor private de libertate pentru siguranta penitenciarului se realizeaza de catre comisia prevazuta la art. 14 din Lege cu ocazia individualizarii si stabilirii regimului de executare, in conditiile art. 25 din Lege, in baza criteriilor stabilite la art. 93^1.
(2) Dupa stabilirea riscului pentru siguranta penitenciarului comisia prevazuta la art. 14 din Lege se reuneste o data la 6 luni si reevalueaza situatia persoanelor din aceasta categorie prin prisma criteriilor prevazute la art. 93^1 in vederea mentinerii ori declasificarii. In cazul declasificarii, persoana condamnata ramane in regimul de maxima siguranta, schimbarea acestuia facandu-se conform art. 26 din Lege.
(3) In cazul pedepselor mai mici de 2 ani, termenul de reevaluare a riscului pentru siguranta penitenciarului este cel stabilit de Lege pentru schimbarea regimului de executare.
(4) Ori de cate ori, pe parcursul executarii pedepselor, intervine una dintre situatiile prevazute de art. 93^1, comisia prevazuta la art. 14 din Lege se intruneste si analizeaza situatia persoanei condamnate in vederea evaluarii si stabilirii riscului pe care il prezinta pentru siguranta penitenciarului. Includerea persoanelor private de libertate in categoria celor care prezinta risc pentru siguranta penitenciarului se face numai dupa ce judecatorul delegat a dispus, prin incheiere, schimbarea regimului de executare in regimul de maxima siguranta, in conditiile art. 26 alin. (3) din Lege.
(5) In procesul de evaluare si reevaluare a riscului, comisia prevazuta la art. 14 din Lege analizeaza situatia persoanei condamnate in baza dosarului individual si a altor documente relevante pentru stabilirea riscului.
(6) Cu ocazia analizei, persoana privata de libertate este audiata, cele declarate sunt consemnate, iar hotararea comisiei se comunica persoanei private de libertate care poate formula plangere la judecatorul delegat pentru executarea pedepselor, in conditiile art. 25 din Lege, si se depune la dosarul individual al acesteia, in cadrul documentarului penal.
(7) La reevaluarea persoanelor private de libertate care prezinta risc pentru siguranta penitenciarului comisia are in vedere dispozitiile prevederilor art. 88 din regulament, precum si recomandarile membrilor comisiei cu ocazia clasificarii si raportul personalului special desemnat pentru cunoastere si influentare pozitiva in atentia caruia se afla persoana privata de libertate.
(8) Persoanelor private de libertate li se poate schimba regimul de executare in conditiile art. 26 alin. (2) din Lege numai dupa declasificarea din categoria celor care prezinta risc pentru siguranta penitenciarului.
ARTICOLUL 93^3 - Masuri luate de administratia locului de detinere
(1) Persoanele private de libertate care prezinta risc pentru siguranta penitenciarului sunt cazate separat, in camere special amenajate in cadrul sectiilor din cadrul regimului de maxima siguranta.
(2) Activitatile desfasurate de aceasta categorie de persoane private de libertate se realizeaza separat de celelalte persoane private de libertate.
(3) Persoanelor private de libertate care prezinta risc pentru siguranta penitenciarului li se aplica masurile specifice de siguranta stabilite prin regulamentul prevazut la art. 16 alin. (2) din Lege.
(4) Documentarul penal, fisele de acordare a drepturilor, fisele individuale de cazare, dosarele de educatie si asistenta psihosociala si dosarele medicale intocmite pentru aceasta categorie se marcheaza in coltul din dreapta sus cu mentiunea «RISC» de culoare rosie si data clasificarii. In situatia declasificarii din aceasta categorie, peste marcajul efectuat se aplica o stampila de culoare verde cu mentiunea «DECLASIFICAT» si data declasificarii. In dosarele de educatie si asistenta psihosociala riscul pentru siguranta penitenciarului se consemneaza pe coperta interioara a dosarului in rubrica stabilita.
(5) Semestrial sau ori de cate ori este necesar, pentru actualizare, prin grija secretarului comisiei prevazute la art. 14 din Lege, se intocmesc tabele nominale cu persoanele private de libertate care prezinta risc si se distribuie compartimentelor interesate din unitate.
(6) In cazul transferului intre unitatile subordonate Administratiei Nationale a Penitenciarelor, reanalizarea situatiei persoanelor private de libertate care prezinta risc pentru siguranta penitenciarului se face numai dupa implinirea termenelor prevazute la art. 93^2 alin. (2) si (3).
(7) Persoanele private de libertate care prezinta risc pentru siguranta penitenciarului sunt monitorizate de catre personal special desemnat.
ARTICOLUL 93^4 - Dispozitii privind persoanele arestate preventiv sau cele condamnate si arestate preventiv in alta cauza
(1) In cazul persoanelor arestate preventiv sau al celor condamnate si arestate preventiv in alta cauza, care se regasesc in una dintre situatiile prevazute la art. 93^1 alin. (3), se aplica procedura de evaluare a riscului si masurile specifice de siguranta stabilite pentru persoanele condamnate.
(2) Dispozitiile art. 93^2 si 93^3 se aplica in mod corespunzator."
56. Articolul 99 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 99 - Activitati de educatie si asistenta psihosociala
Programele si activitatile de educatie si asistenta psihosociala se desfasoara, pe baza recomandarilor din Planul individualizat de evaluare si interventie educativa si terapeutica, individual sau in grupuri mici, in locuri anume destinate, sub stricta supraveghere."
57. La articolul 105 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) persoanelor private de libertate clasificate initial in regimul de maxima siguranta care au avut o buna conduita, au facut eforturi serioase pentru reintegrare sociala si au fost declasificate din categoria celor care prezinta risc pentru siguranta penitenciarului;".
58. La articolul 108, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Persoanele private de libertate, care din diferite motive nu sunt folosite la munca, la activitati de instruire scolara si profesionala sau programe de educatie si asistenta psihosociala, pot desfasura activitati in afara camerelor de detinere in limita a minimum 4 ore."
59. Articolul 111 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 111 - Activitati de educatie si asistenta psihosociala
Programele si activitatile de educatie si asistenta psihosociala se desfasoara pe baza recomandarilor din Planul individualizat de evaluare si interventie educativa si terapeutica, in grupuri, in interiorul locului de detinere, sub paza si supraveghere."
60. Articolul 112 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 112 - Vizita
Dreptul la vizita se acorda in conformitate cu art. 38 alin. (3) si (4), iar in cazul minorilor sunt aplicabile dispozitiile art. 38 alin. (5) si (6)."
61. La articolul 114 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) persoanelor private de libertate clasificate initial in regimul inchis care au avut o buna conduita si au facut eforturi serioase pentru reintegrare sociala;".
62. Articolul 118 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 118 - Activitati de educatie si asistenta psihosociala
Programele si activitatile de educatie si asistenta psihosociala se desfasoara pe baza recomandarilor din Planul individualizat de evaluare si interventie educativa si terapeutica, in grupuri, in spatii din interiorul locului de detinere, care raman deschise pe timpul zilei, precum si in exteriorul locului de detinere. Supravegherea acestora se face cu personal neinarmat."
63. La articolul 121, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Acest regim se aplica si persoanelor private de libertate clasificate initial in regimul semideschis care au avut o buna conduita si au facut eforturi serioase pentru reintegrare sociala."
64. Articolul 125 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 125 - Activitati de educatie si asistenta psihosociala
Persoanele private de libertate aflate in acest regim pot desfasura, pe baza recomandarilor din Planul individualizat de evaluare si interventie educativa si terapeutica, programe si activitati educationale si de asistenta psihosociala, in interiorul sau in afara locului de detinere, fara supraveghere."
65. La articolul 126, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Cu aprobarea directorului locului de detinere, persoanele private de libertate, care executa pedeapsa in acest regim, pot frecventa cursuri de scolarizare, de calificare sau invatamant universitar, pot beneficia de asistenta medicala pentru afectiuni care nu pot fi tratate in sistemul administratiei penitenciare, inclusiv de medicina dentara, pot participa individual sau in grup la programe culturale, educative, sportive, artistice si religioase, in afara locului de detinere. In anumite situatii, cu aprobarea directorului locului de detinere, pot lua parte la aceste activitati si membrii de familie ai acestora sau reprezentanti ai societatii."
66. La articolul 131, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Administratia locului de detinere urmareste prin programele stabilite ca, pe timpul zilei, minorii si tinerii sa desfasoare, pe baza recomandarilor din Planul individualizat de evaluare si interventie educativa si terapeutica, activitati de educatie, asistenta psihosociala, sportive, lucrative, ocupationale si recreative in afara camerelor de detinere."
67. Articolul 134 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 134 - Separarea femeilor
In penitenciarele si sectiile pentru femei se asigura separarea pe camere, in functie de varsta si regimul de executare stabilit de comisia prevazuta la art. 14 din Lege."
68. Articolul 136 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 136 - Activitati de educatie si asistenta psihosociala pentru femei Programele si activitatile de educatie si asistenta psihosociala se organizeaza si se desfasoara individual sau in grup, pe baza recomandarilor din Planul individualizat de evaluare si interventie educativa si terapeutica. O parte dintre aceste activitati se pot desfasura impreuna cu persoane private de libertate barbati, cu asigurarea masurilor corespunzatoare de supraveghere."
69. Articolul 141 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 141 - Conditii generale de acordare
(1) Persoanele private de libertate care participa si dovedesc interes in munca si in cadrul activitatilor de educatie si interventie psihosociala, sprijina si ingrijesc persoane private de libertate cu dizabilitati, contribuie la prevenirea sau inlaturarea unor situatii de risc, precum si cele ale caror inventii, inovatii si lucrari stiintifice au fost confirmate de autoritatile competente pot fi stimulate prin acordarea uneia dintre recompensele prevazute la art. 68 alin. (1) din Lege.
(2) Acordarea recompenselor are la baza sistemul de creditare aprobat prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor."
70. Articolul 142 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 142 - Procedura acordarii recompenselor si consemnarea in documentele de evidenta
(1) Pentru recompensele prevazute la art. 68 alin. (1) lit. a)—e) din Lege, comisia prevazuta la art. 68 alin. (2) din Lege analizeaza lunar rapoartele de recompensare intocmite de cadrele care desfasoara activitati directe cu persoanele private de libertate sau de lucratorul in cadrul serviciului productie, dupa caz, si prezentate de sefii de sectii, pe baza de tabel nominal, dupa avizare.
(2) Rapoartele de recompensare, avizate negativ, se inainteaza comisiei, insotite de motivare.
(3) Comisia prevazuta la art. 68 alin. (2) din Lege propune directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor acordarea recompenselor prevazute la art. 68 alin.
(1) lit. f) si g) din Lege, in conformitate cu dispozitiile art. 68 alin. (3) din Lege.
Inainte de formularea propunerii, comisia prevazuta la art. 68 alin. (2) din Lege poate consulta, nemijlocit, personalul care desfasoara activitati directe cu persoanele private de libertate.
(4) Recompensele se consemneaza in registrul prevazut la art. 79 lit. b) din Lege, iar rapoartele de recompensare se claseaza in dosarul disciplinar."
71. La articolul 147, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Comisia prevazuta la art. 68 alin. (2) din Lege acorda recompensa prevazuta la art. 68 alin. (1) lit. e) din Lege sau propune acordarea recompenselor prevazute la art. 68 alin. (1) lit. f) si g) din aceeasi lege, dupa o analiza temeinica, conform procedurii stabilite prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor."
72. La articolul 149, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Constituie abateri disciplinare usoare incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 62 lit. k)—n) si la art. 63 lit. t)—u), ascunderea adevarului privind nivelul de instruire scolara sau pregatire profesionala, precum si determinarea cu intentie a altei persoane private de libertate sa incalce prevederile art. 62 sau ale art. 63 lit. t)—u)."
73. La articolul 150, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Sanctiunile disciplinare care pot fi aplicate pentru savarsirea uneia dintre abaterile disciplinare prevazute la art. 149 sunt cele prevazute la art. 71 alin. (1) din Lege.
Dispozitiile art. 71 alin. (3)—(9) din Lege se aplica in mod corespunzator."
74. La articolul 159, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Pentru imobilizarea persoanelor private de libertate care se afla intr-o unitate sanitara nu se pot utiliza catuse metalice.
Modelul mijloacelor de imobilizare si modul de utilizare a acestora, folosite in unitati sanitare, se stabilesc prin regulamentul prevazut la art. 16 alin. (2) din Lege."
75. La articol 161, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Sanctiunea disciplinara cu izolarea se aplica numai cu avizul medicului."
76. La articolul 164, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) In raport cu tipul regimului de executare, persoanelor private de libertate li se poate cere sa munceasca. In acest sens, se tine seama de calificarea, deprinderile si aptitudinile fiecarei persoane private de libertate, de varsta, starea de sanatate, precum si de programele destinate sprijinirii formarii profesionale a acestora."
77. La articolul 164, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) In situatia refuzului de a munci, comisia prevazuta la art. 167 alin. (1) intocmeste un proces-verbal care se depune la dosarul individual, fiind avut in vedere la evaluarea comportamentului persoanei private de libertate in timpul detentiei."
78. La articolul 165, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Directorul locului de detinere are obligatia de a incheia contracte cat mai avantajoase, in masura posibilitatilor, stabilind in sarcina beneficiarului fortei de munca obligatia de a asigura cheltuielile ocazionate de transportul persoanelor private de libertate, al personalului de escortare si al hranei la locurile de munca, precum si materialele igienico-sanitare."
79. La articolul 167, dupa alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^1)—(1^3), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor se stabilesc criteriile pentru selectionarea si repartizarea la munca.
(1^2) Persoanele private de libertate selectionate la munca vor semna un angajament care va cuprinde drepturile, obligatiile si interdictiile prevazute la art. 63 pe perioada desfasurarii activitatilor productive si care se depune la dosarul individual.
(1^3) Angajamentul asumat de persoanele private de libertate selectionate la activitatile productive remunerate va cuprinde si referiri privind posibilitatea incheierii unui contract de asigurare potrivit dispozitiilor art. 62 alin. (1) lit. c) din Lege."
80. Dupa articolul 167 se introduce un nou articol, articolul 167^1, cu urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 167^1 Munca persoanelor private de libertate, in caz de calamitate
Munca persoanelor private de libertate, in caz de calamitate, se desfasoara cu aprobarea directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor."
81. Articolul 171 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 171 - Remunerarea persoanelor private de libertate participante la cursuri de scolarizare, calificare ori recalificare profesionala
Veniturile obtinute de persoanele private de libertate ca urmare a muncii prestate se repartizeaza conform prevederilor art. 62 din Lege, astfel:
a) 40% din venit revin persoanei condamnate, care poate folosi pe durata executarii pedepsei 75% din acesta, iar 25% se consemneaza pe numele sau, urmand sa fie incasat, impreuna cu dobanda aferenta, in momentul punerii in libertate;
b) 60% din venit revin Administratiei Nationale a Penitenciarelor, constituind venituri proprii care se incaseaza, se contabilizeaza si se utilizeaza potrivit dispozitiilor legale privind finantele publice."
82. Articolul 172 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 172 - Gestionarea sumelor de bani apartinand persoanelor private de libertate
(1) Sumele de bani corespunzatoare cotei de 75% din venitul cuvenit persoanelor private de libertate se consemneaza in fisa contabila a persoanei si pot fi folosite pe durata executarii pedepsei, conform prevederilor art. 49 alin. (4) din Lege.
(2) Sumele de bani corespunzatoare cotei de 25% din venitul cuvenit persoanelor private de libertate se consemneaza in fisa contabila nominala si se pastreaza, pe numele acestora, in conturi bancare purtatoare de dobanzi sau in depozite bancare, aceste sume impreuna cu dobanda aferenta urmand a fi incasate in momentul punerii in libertate.
(3) In cazul in care persoana condamnata la o pedeapsa privativa de libertate a fost obligata la plata de despagubiri civile, care nu au fost achitate pana la data primirii in penitenciar, procentul de 50% din cota de 40% care ii revine acesteia conform art. 62 alin. (1) lit. a) din Lege se utilizeaza pentru repararea prejudiciului cauzat partii civile, conform prevederilor Codului de procedura civila, cu modificarile si completarile ulterioare."
83. La articolul 174, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Activitatea de educatie si asistenta psihosociala se face in baza planificarii executarii pedepsei si are drept scop cresterea sanselor de reintegrare sociala a persoanelor private de libertate. Aceasta cuprinde urmatoarele arii de interventie:
a) adaptarea la conditiile privarii de libertate;
b) instruire scolara si formare profesionala;
c) activitati educative si recreative;
d) asistenta sociala;
e) asistenta psihologica;
f) asistenta religioasa;
g) pregatirea pentru liberare."
84. La articolul 175, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Administratia locului de detinere, in urma evaluarii si identificarii necesitatilor individuale ale persoanei private de libertate si in functie de posibilitatile institutiei, este obligata sa organizeze activitati de educatie si asistenta psihosociala, tinand cont de natura infractiunii comise, durata privarii de libertate, regimul de executare, riscul pentru penitenciar, varsta, stare de sanatate fizica si mintala.
(2) Pentru fiecare persoana condamnata se intocmeste un plan individualizat de evaluare si interventie educativa si terapeutica, care este adus la cunostinta, sub semnatura.
Orice modificare a continutului acestuia va fi adusa la cunostinta persoanei private de libertate dupa ce, in prealabil, a fost aprobata de Comisia prevazuta la art. 14 din Lege."
85. La articolul 177, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Persoanele condamnate sunt obligate sa frecventeze invatamantul obligatoriu."
86. La articolul 177, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Administratia locurilor de detinere asigura conditiile necesare instruirii scolare a persoanelor condamnate pentru ciclul primar, gimnazial si liceal, in concordanta cu normele cuprinse in legea invatamantului public, si conditiile stabilite in protocolul de colaborare dintre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si Ministerul Justitiei privind scolarizarea si profesionalizarea persoanelor condamnate, aflate in custodia Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(1^2) Numarul orelor de cursuri se stabileste cu respectarea planurilor-cadru elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, respectiv de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca."
87. La articolul 177, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru persoanele condamnate se organizeaza cursuri de pregatire prin programul «A doua sansa»."
88. Articolul 179 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 179 - Accesul la invatamantul preuniversitar si universitar
(1) Persoanele condamnate pot urma, cu aprobarea directorului locului de detinere, cursuri preuniversitare la nivel liceal, cursuri universitare la forma de invatamant la distanta sau in forma frecventei reduse, suportand toate cheltuielile, inclusiv cele de deplasare. La cursurile cu frecventa redusa care presupun deplasari au prioritate persoanele clasificate in regim deschis si semideschis. Pentru inscrierea la cursuri la forma de invatamant la distanta au sanse egale toate persoanele condamnate, indiferent de regimul in care isi executa pedeapsa.
(2) In cazul in care persoana condamnata urmeaza studii universitare in momentul intrarii in penitenciar, aceasta isi poate continua studiile numai in forma cursurilor de invatamant universitar la distanta sau in forma frecventei reduse, conform dispozitiilor alin. (1).
(3) Metodologia si normele referitoare la inscrierea si participarea la cursuri si examene sunt stabilite prin ordinul prevazut la art. 64 alin. (1^1) din Lege.
(4) In vederea obtinerii aprobarii, persoana condamnata face dovada scrisa a faptului ca este acceptata sa urmeze cursurile unei facultati, precum si a garantiei sustinerii financiare necesare continuarii studiilor."
89. La articolul 180, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Cursurile se organizeaza in spatii existente in locurile de detinere, in unitatile productive din sistemul Administratiei Nationale a Penitenciarelor, precum si la furnizorii autorizati de formare profesionala, in baza acordurilor incheiate."
90. Articolul 181 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 181 - Persoanele private de libertate care au prioritate la activitati de instruire scolara si formare profesionala
Au prioritate la activitati de instruire scolara si formare profesionala minorii, tinerii si persoanele analfabete."
91. La articolul 182, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Pentru a urma cursuri de instruire scolara sau de pregatire profesionala, persoanele condamnate trebuie sa prezinte documentele care sa ateste nivelul de pregatire scolara anterior obtinut."
92. Articolul 183 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 183 - Modul de desfasurare a activitatii de educatie si interventie psihosociala
Activitatile de educatie si asistenta psihosociala se desfasoara individual sau colectiv, fiind structurate in programe de tip obligatoriu, optional sau facultativ. Programele de tip obligatoriu desfasurate cu persoanele private de libertate se stabilesc de catre comisia prevazuta la art. 14 din Lege."
93. La articolul 185, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Administratia locului de detinere aproba primirea aparaturii radio-TV de catre persoanele private de libertate, in baza ordinului prevazut la art. 64 alin. (1^1) din Lege."
94. Articolul 186 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 186 - Accesul la calculator
Persoanei private de libertate i se poate aproba si primirea sau achizitionarea de echipamente IT, care pot fi folosite exclusiv de aceasta, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului justitiei."
95. La articolul 187, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Administratia locului de detinere incurajeaza si sprijina initiativele organizatiilor guvernamentale si neguvernamentale, precum si pe cele ale persoanelor fizice ori juridice din tara si din strainatate care doresc sa contribuie la activitatea de educatie si asistenta psihosociala desfasurata in locul de detinere sau sa sponsorizeze astfel de actiuni, daca acestea nu contravin prevederilor legale ori regulilor privind siguranta locurilor de detinere."
96. La articolul 188, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Activitatile sportive se organizeaza si se desfasoara sub indrumarea unui monitor sportiv."
97. La articolul 190, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Persoanele private de libertate care au lucrat, au participat la cursuri de alfabetizare ori instruire scolara — primara, gimnaziala, liceala, in conformitate cu dispozitiile art. 65 alin. (1)—(3) din Lege, cursuri universitare in conformitate cu prevederile art. 65^1 alin. (1) din Lege, de formare profesionala sau la programe de resocializare, precum si persoanele private de libertate care nu au muncit din motive neimputabile lor, dar au dovedit un progres real in propria conduita si au participat constant la programele de educatie si asistenta psihosociala, tinandu-se cont si de antecedentele penale, pot beneficia de liberare conditionata dupa executarea fractiunilor din pedeapsa prevazute de Codul penal, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare."
98. La articolul 191, alineatele (1) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Comisia prevazuta la art. 77 alin. (2) din Lege, cu participarea sefului biroului evidenta, in calitate de secretar, analizeaza saptamanal, la locul de detinere, dosarele individuale ale persoanelor private de libertate care indeplinesc conditiile pentru liberarea conditionata.
............................................
(6) In situatia in care persoana condamnata se adreseaza direct instantei, cerand liberarea conditionata, odata cu cererea se trimite si procesul-verbal intocmit de comisia prevazuta la art. 77 alin. (2) din Lege impreuna cu documentele care atesta mentiunile cuprinse in acesta."
99. La articolul 192, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Contravaloarea serviciilor de fotocopiere efectuate in conditiile alin. (2) va fi suportata de persoana privata de libertate.
Daca persoanele private de libertate nu dispun de mijloacele banesti necesare, cheltuielile pentru fotocopiere sunt suportate de administratia locului de detinere. Sunt considerate persoane fara mijloace banesti persoanele care nu au sau nu au avut in ultimele 10 zile sume de bani disponibile in contul personal."
100. La articolul 195, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Pentru atingerea scopurilor prevazute la alin. (1) lit. a) si e) se pot folosi sisteme electronice de supraveghere la distanta. Criteriile si procedura de aplicare sunt aprobate prin ordin al ministrului justitiei."
101. La articolul 197, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Mijloacele de transport destinate persoanelor private de libertate pot fi dotate cu sisteme de localizare spatio-temporala."
102. La articolul 197, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) In functie de situatie, personalul se doteaza cu veste antiglont, scuturi de protectie si casti cu vizor si poate folosi pentru interventie si restabilirea ordinii bastoane de cauciuc sau tomphe, dispozitive cu substante iritant-lacrimogene, jeturi de apa, arme cu gloante de cauciuc, catuse, caini de serviciu, dispozitive sonore si luminoase, precum si alte mijloace de protectie si imobilizare aflate in dotare. Cainii de serviciu se folosesc in activitati de paza si escortare la punctele de lucru si la organele judiciare, la activitatile de transfer al persoanelor private de libertate, pentru paza perimetrelor si pentru descoperirea telefoanelor mobile, explozibililor, substantelor toxice sau stupefiante si urmarirea evadatilor."
103. Articolul 201 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 201 - Procedura de valorificare si de distrugere a bunurilor confiscate cu ocazia perchezitiilor
(1) Bunurile interzise, gasite asupra persoanelor private de libertate cu ocazia perchezitiilor sau nerevendicate, se confisca.
Acestea se predau in prima zi lucratoare la magazia unitatii.
(2) Bunurile confiscate se valorifica sau se distrug, dupa caz. Confiscarea este dispusa de catre directorul locului de detinere, in baza procesului-verbal intocmit de catre persoanele care au descoperit bunurile ce fac obiectul confiscarii. Directorul locului de detinere il instiinteaza despre masura luata pe judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate.
(3) Bunurile confiscate sunt evaluate si inregistrate in evidenta extracontabila, in termen de 21 de zile de la confiscare.
(4) Evaluarea bunurilor confiscate se face de catre o comisie, formata din 3 membri, desemnata de directorul unitatii penitenciare prin decizie.
(5) Inregistrarea bunurilor in evidenta contabila a unitatii penitenciare se efectueaza potrivit reglementarilor in vigoare, la valoarea justa stabilita de comisia de evaluare.
(6) Valorificarea bunurilor confiscate se realizeaza prin licitatie publica, conform prevederilor in vigoare referitoare la valorificarea bunurilor aflate in administrarea unitatilor din sistemul administratiei penitenciare.
(7) In cazul in care valorificarea bunurilor confiscate nu s-a realizat conform alin. (6), acestea se valorifica in regim de consignatie.
(8) In cazul bunurilor care nu au putut fi valorificate potrivit alin. (7), comisia de evaluare poate proceda la reducerea preturilor stabilite initial, cu pana la 30% din valoarea stabilita; ulterior, reducerea preturilor poate fi facuta pana la 75% din valoarea stabilita initial; daca in termen de 150 de zile de la prima reevaluare a bunurilor acestea nu se valorifica prin modalitatea prevazuta la alin. (7), se poate proceda la:
a) valorificarea prin unitatile de colectare si valorificare a deseurilor;
b) dezmembrarea bunurilor si valorificarea componentelor rezultate;
c) distrugerea bunurilor sau a componentelor.
(9) Bunurile confiscate pentru care nu se justifica angajarea cheltuielilor in vederea valorificarii pot fi distruse.
(10) Fac exceptie de la procedurile de valorificare prevazute la alin. (6) si (7) bauturile alcoolice, medicamentele si alimentele perisabile, care se distrug.
(11) Bunurile supuse valorificarii care au devenit necomercializabile sau nevandabile se distrug.
(12) Distrugerea bunurilor se realizeaza sub supravegherea unei comisii, formata din 3 membri, desemnata de directorul unitatii penitenciare prin decizie.
(13) Bunurile a caror detinere este interzisa prin lege oricarui cetatean, cele care cad sub incidenta art. 74^2 din Lege, precum si cele fata de care exista suspiciunea ca au legatura cu savarsirea unor infractiuni se ridica, se conserva, intocmindu-se documentele necesare, si se anunta organele judiciare competente carora le sunt predate.
(14) Sumele de bani obtinute ca urmare a valorificarii bunurilor confiscate se vireaza la bugetul de stat. In cazul incasarii contravalorii bunurilor respective prin virament bancar, sumele se vireaza in termen de 5 zile lucratoare de la incasare, iar in cazul incasarii in numerar, sumele se depun la casieria Trezoreriei Statului in prima zi lucratoare de la incasare.
Viramentul la bugetul de stat se realizeaza dupa deducerea cheltuielilor ocazionate de valorificarea bunurilor confiscate."
104. La articolul 203, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) La producerea unei evadari administratia locului de detinere anunta de indata organele competente ale Ministerului Administratiei si Internelor pentru luarea masurilor in vederea urmaririi si prinderii evadatului, furnizand acestora datele si informatiile necesare. La fel procedeaza si in cazul neprezentarii persoanelor private de libertate care au avut permisiunea de iesire din locul de detinere ori al parasirii fara autorizare a locului de munca aflat in exteriorul locului de detinere."
105. Articolul 204 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 204 - Accesul in locurile de detinere
Accesul in locurile de detinere este strict limitat, in conditiile stabilite de Lege. Persoanele din afara sistemului administratiei penitenciare pot intra in locurile de detinere in conditiile stabilite la art. 39 alin. (2) din Lege si in regulamentul prevazut la art. 16 alin. (2) din Lege."
106. La articolul 206, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: "(1) Ascultarea persoanelor private de libertate in incinta locurilor de detinere se poate face de catre reprezentanti ai structurilor Ministerului Administratiei si Internelor in baza delegatiei semnate de procurorul care supravegheaza sau efectueaza urmarirea penala in cauza ori, dupa caz, de catre sefii Inspectoratului General al Politiei Romane, Inspectoratului General al Politiei de Frontiera Romane, inspectoratelor de politie judetene, de catre directorul general al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, al Directiei Generale Anticoruptie, precum si de conducatorii structurilor teritoriale cu functie de reprezentare la nivel de sef birou, avizata de directorul penitenciarului.
............................................
(3) Ascultarea persoanelor private de libertate in incinta locurilor de detinere se poate face si de catre:
a) procuror, in exercitarea atributiilor de serviciu, pe baza legitimatiei de serviciu;
b) senatori sau deputati ai Parlamentului Romaniei, cu imputernicire din partea comisiei din care fac parte;
c) europarlamentari, cu imputernicire din partea comisiei din care fac parte;
d) reprezentantii serviciilor de probatiune, in exercitarea atributiilor de serviciu, pe baza legitimatiei de serviciu;
e) avocatul unei alte persoane, care justifica un interes legitim, in baza imputernicirii date in conformitate cu contractul de asistenta avocatiala."
107. La articolul 207, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Reprezentantii organizatiilor nationale, straine sau internationale neguvernamentale din domeniul apararii drepturilor omului, a caror competenta este recunoscuta ori acceptata de Romania, pot asculta persoanele private de libertate in conformitate cu prevederile art. 39 alin. (2) din Lege."
108. La articolul 214, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Directorul locului de detinere ia masuri ca persoana privata de libertate, aflata in refuz de hrana, sa fie cazata in infirmeria penitenciarului, intr-o camera special amenajata sau intr-un spital penitenciar."
109. La articolul 217, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Casatoria persoanei aflate in executarea pedepsei privative de libertate se incheie in locul de detinere, iar consimtamantul viitorilor soti se ia de ofiterul de stare civila din raza teritoriala a locului de detinere."
110. La articolul 217, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) In cazul incheierii casatoriei, in conditiile art. 54 alin. (5) din Lege, consimtamantul viitorilor soti se ia de catre ofiterul de stare civila din localitatea incheierii casatoriei."
111. Articolul 219 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 219 - Efectuarea autopsiei
Autopsia medico-legala se efectueaza de catre medicul legist care intocmeste si certificatul constatator al decesului. O copie a certificatului medical constatator al decesului se introduce la dosarul individual ce a apartinut persoanei private de libertate, iar o alta copie se inmaneaza familiei decedatului."
112. Titlul articolului 224 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 224 - Cazarea persoanelor retinute sau arestate, amenajarea spatiilor de detinere si vizita"
113. La articolul 224, dupa alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3), (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
"(3) Amenajarea si dotarea spatiilor de detinere se realizeaza in conditiile stabilite prin regulamentul prevazut la art. 81 alin. (5) din Lege.
(4) Camerele de cazare sunt permanent inchise si asigurate.
(5) Vizita persoanelor retinute sau arestate se desfasoara in conformitate cu art. 38 alin. (3) si (4)."
114. La articolul 225, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Dispozitiile din titlul III cap. I—VI, VIII—X si XII—XIV se aplica in mod corespunzator si persoanelor retinute ori arestate preventiv, cu exceptia art. 15, 43, art. 44 alin. (1), 45, 59, 79, 147 si 148."
115. In tot cuprinsul regulamentului, sintagmele "interventie psihosociala" si "Plan de evaluare si interventie educativa si terapeutica" se inlocuiesc cu sintagmele "asistenta psihosociala" si "Plan individualizat de evaluare si interventie educativa si terapeutica".
116. Dupa articolul 229 se introduce anexa "Bunuri si obiecte interzise care intra sub incidenta art. 74^2 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, cu modificarile si completarile ulterioare", prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
ANEXA (Anexa la regulament) - BUNURI SI OBIECTE INTERZISE care intra sub incidenta art. 74^2 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal
A. Arme si obiecte periculoase:
arme letale si neletale, arme albe, reale sau artizanale, munitie de orice fel, explozibil si dispozitive pentru autoaparare cu electrosocuri, precum si imitatii ale unor astfel de obiecte;
obiecte din orice material transformate in arma alba sau de foc.
B. Alimente si bauturi:
bauturi alcoolice.
C. Aparatura electronica:
orice tip de aparat electronic cu posibilitate de inregistrare, stocare a datelor, transmitere a imaginilor si sunetelor in timp real ori inregistrate, fotografiere, pozitionare globala de tip GPS, de tipul laptopurilor, calculatoarelor personale;
telefoane mobile, componente, subansamble, accesorii, cartele SIM, dispozitive de tip hands-free.
D. Substante toxice, medicamente:
Substante toxice, stupefiante, psihotrope, precursori de droguri;
sprayuri paralizante, iritante si lacrimogene.
E. Bunuri a caror detinere este interzisa de Codul penal, precum si de Decretul Consiliului de Stat nr. 340/1981 privind regimul emitatoarelor radioelectrice, Legea nr. 126/1995 privind regimul materiilor explozive, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora, republicata, cu modificarile ulterioare, Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savarsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 107/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 121/2006 privind regimul juridic al precursorilor de droguri, cu modificarile ulterioare, si Legea nr. 104/2008 privind prevenirea si combaterea traficului ilicit de substante cuprinse in "lista interzisa".
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri