Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat in dezbatere publica forma finala a proiectului de lege care introduce bratari electronice cu urmarire prin GPS pentru persoanele aflate sub control judiciar, in arest la domiciliu, la munca in afara penitenciarului si pentru agresori sau victimele violentei domestice.
In prezent, legislatia nationala prevede posibilitatea utilizarii unor „sisteme electronice de supraveghere”, cu scopul de a asigura monitorizarea respectarii unor obligatii legale impuse anumitor categorii de persoane.
Chiar si asa, legislatia in aceasta materie nu este consecventa nici sub aspectul nivelului reglementarilor care ar trebui sa prevada conditiile de utilizare a sistemelor de supraveghere (lege sau act infralegal), nici sub aspectul terminologiei cu care opereaza (alteori, se utilizeaza sintagma „dispozitive electronice de supraveghere”).
Primele astfel de reglementari au fost introduse in Legea nr.135/2010 privind Codul de procedura penala, care face referire la obligatia inculpatului de a purta permanent un sistem electronic de supraveghere, ca masura dispusa de organul judiciar in cadrul controlului judiciar [(art.215 alin.(2) lit.c)]. In privinta acestei masuri, Legea nr.253/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal stabileste faptul ca supravegherea indeplinirii obligatiei se face in conditiile stabilite prin lege speciala [art.83 alin.(2)]
Tot Codul de procedura penala stabileste posibilitatea judecatorului de drepturi si libertati, a judecatorului de camera preliminara sau a instantei de judecata de a dispune ca, pe durata arestului la domiciliu, inculpatul sa poarte permanent un sistem electronic de supraveghere [art.221 alin.(3)]. In completare, Legea nr.254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal prevede ca in situatia in care, cu ocazia dispunerii masurii arestului la domiciliu, se stabileste ca inculpatul sa poarte un dispozitiv electronic de supraveghere, potrivit art. 221 alin. (3) din Codul de procedura penala, modul de utilizare a acestuia, precum si conditiile referitoare la transmiterea, modificarea si stocarea datelor obtinute prin supravegherea electronica se stabilesc prin regulamentul de aplicare a prezentei legi [art.124 alin.(2)].
Ulterior, acest concept de supraveghere/monitorizare electronica a fost preluat si de reglementarile in materia violentei domestice.
Astfel, Legea nr.217/2003 pentru prevenirea si combaterea violentei domestice stabileste posibilitatea emiterii unor ordine de protectie provizorii sau a unor ordine de protectie, atunci cand exista un risc iminent ca viata, integritatea fizica ori libertatea unei persoane sa fie pusa in pericol printr-un act de violenta domestica.
In cadrul acestor ordine de protectie, poate fi dispusa obligarea agresorului de a purta permanent un sistem electronic de supraveghere; masura va putea fi dispusa doar daca se stabileste, in sarcina agresorului, obligatia de a pastra o distanta minima determinata fata de victima, fata de membrii familiei acesteia, ori fata de resedinta, locul de munca sau unitatea de invatamant a persoanei protejate, ori interdictia de a se deplasa in anumite localitati sau zone determinate pe care persoana protejata le frecventeaza ori le viziteaza periodic, precum si daca exista acordul persoanelor protejate de a purta un sistem electronic de supraveghere care sa permita verificarea respectarii obligatiei agresorului.
Aceeasi lege prevede ca supravegherea respectarii masurilor de protectie, cu ajutorul unui sistem electronic de supraveghere, se realizeaza in conditii stabilite prin lege [art.221 alin.(3)].
Promisiunea cu privire la introducerea utilizarii de bratari electronice a fost facuta inca din 2014, dupa cum spunea chiar Tiberiu Nitu despre folosirea acestora pentru arestul la domiciliu.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Agenda Cadrului Didactic 2024-2025
Fise distractive pentru gradinita
”A fost realizata inclusiv o consultare a atasatilor de afaceri interne din tarile UE, pentru a vedea care au fost solutiile identificate de alte state europene. Printre tarile care folosesc bratarile electronice pentru agresorii care comit fapte de violenta domestica se numara Suedia si Norvegia. Proiectul de lege supus astazi dezbaterii publice va reglementa infiintarea si functionarea Sistemului Informatic de Monitorizare Electronica, modul de utilizare a dispozitivelor electronice de supraveghere (denumite generic si „bratari electronice”) si modul de actiune in situatia in care persoanele supravegheate incalca obligatiile impuse”, a mai transmis MAI.
Asadar, MAI arata ca exista legislatie cu privire la bratari electronice si in alte tari europene. Urmatoarele exemple pot fi luate in calcul ca sursa de inspiratie, dupa cum urmeaza:
Prin natura ei, monitorizarea electronica reprezinta o ingerinta in dreptul la viata privata si dreptul la integritate fizica si psihica, insa, modul in care este conceput mecanismul de monitorizare poate face ca aceste ingerinte sa fie reduse la strictul necesar atingerii scopului justitiei; faptul ca „dosarul electronic” este cunoscut doar de organul de supraveghere, ca acest organ (si, de altfel, nimeni altcineva) nu are acces la datele de localizare ale persoanei supravegheate cata vreme aceasta respecta regulile de monitorizare, ca mecanismul de alertare se bazeaza pe reguli obiective, iar nu pe aprecieri umane, ca circuitul de sesizare a organelor de interventie este unul minimal, ce ii implica exclusiv pe cei care se supun „nevoii de a cunoaste”, ca accesarea datelor de localizare este supusa unor reguli stricte de prelucrare a datelor, reprezinta o transpunere a principiului care statueaza ca utilizarea dispozitivelor electronice de supraveghere nu trebuie sa ingradeasca exercitarea dreptului la viata privata, mai mult decat este inerent naturii si continutului procesului de monitorizare electronica. Trebuie precizat faptul ca formulari identice sau similare regasim in Legea nr.253/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal si in Legea nr.254/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal. Tot astfel, utilizarea dispozitivelor electronice de supraveghere presupune un anumit disconfort, fizic si psihic, pentru persoana supravegheata; si sub acest aspect, regulile de utilizare si de monitorizare a dispozitivelor sunt create astfel incat interventia statului sa fie redusa la strictul necesar atingerii scopului justitiei. Un alt principiu al noii reglementari este cel a interzicerii discriminarii, indiferent de temei.
1. Se infiinteaza Sistemul Informatic de Monitorizare Electronica (SIME), utilizat cu ocazia:
SIME este un ansamblu integrat de sisteme informatice dedicate, aplicatii, echipamente si retele de comunicatii si tehnologia informatiei, precum si de dispozitive electronice de supraveghere, destinat monitorizarii electronice in cadrul unor proceduri judiciare si executional penale. Sistemele informatice dedicate sunt:
SIME este dezvoltat astfel incat sa asigure compatibilitatea cu SNUAU.
2. Se instituie reguli pentru utilizarea dispozitivelor, dupa cum urmeaza:
Dispozitivele electronice de supraveghere mobile trebuie sa asigure informarea persoanei supravegheate cu privire la emiterea unei alerte;
Montarea, demontarea, precum si orice operatiuni de intretinere a dispozitivelor electronice de supraveghere se realizeaza de catre operatorul tehnic;
Persoana supravegheata este obligata sa mentina dispozitivul electronic de supraveghere in stare de functionare, potrivit instructiunilor tehnice primite;
Persoana protejata sau, dupa caz, reprezentantul legal este responsabil de mentinerea dispozitivelor electronice de supraveghere in stare de functionare, potrivit instructiunilor tehnice primite.
3. Montarea de bratari electronice se face astfel:
In cadrul monitorizarii electronice se pot utiliza dispozitive electronice de supraveghere mobile sau fixe.
Cei care primesc un astfel de dispozitiv vor fi fotografiati fara consimtamant.
Montarea, demontarea, precum si orice operatiuni de intretinere a dispozitivelor electronice de supraveghere se realizeaza de catre operatorul tehnic. Persoana supravegheata este obligata sa mentina dispozitivul electronic de supraveghere in stare de functionare, potrivit instructiunilor tehnice primite. Persoana protejata sau, dupa caz, reprezentantul legal este responsabil de mentinerea dispozitivelor electronice de supraveghere in stare de functionare, potrivit instructiunilor tehnice primite.
Nota! Organul de supraveghere si/sau operatorul tehnic are dreptul si obligatia de a verifica inopinat, in orice moment al zilei, periodic ori la sesizare, dispozitivele electronice de supraveghere alocate persoanei supravegheate.
4. Semnalarile transmise de respectivele bratari electronice vor include:
5. Alerte generate de bratari electronice montate persoanelor:
6. Constituie incalcare a obligatiilor pentru persoanele care au montate bratari electronice urmatoarele:
7. Faza pilot pentru bratari electronice
Monitorizarea electronica in cadrul procedurilor judiciare si executional penale prevazute la art.1 alin.(2), se realizeaza, in prima faza, in sistem pilot. Aspectele tehnice si organizatorice privind functionarea in sistem pilot, inclusiv perioada functionarii in aceasta faza, se stabilesc prin hotarare a Guvernului. Pe perioada functionarii in sistem pilot, organele judiciare pot dispune potrivit legii, in cadrul procedurilor judiciare si executional penale prevazute la art.1 alin.(2) lit.a) – d), obligarea persoanei de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere, numai in limitele hotararii Guvernului.
Atentie! Proiectul de lege nu se afla in vigoare! Pentru a se aplica acesta are nevoie de votul ambelor camere ale Parlamentului, de promulgarea Presedintelui si de publicarea in Monitorul Oficial!
Nota! Proiectul de lege in forma sa publicata de MAI poate fi descarcat dand click aici: BRATARI ELECTRONICE.
Va reamintim ca un proiect de lege aflat inca in dezbatere in Parlament stabileste posibilitatea ca persoanele condamnate cu pana la 5 ani vor putea executa sanctiunea la domiciliu sau in weekend.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri