Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari la Legea achizitiilor publice: noi OBLIGATII pentru firmele care semneaza acordul-cadru

Modificari la Legea achizitiilor publice: noi OBLIGATII pentru firmele care semneaza acordul-cadru
Legea referitoare la achizitiile publice a suferit noi modificari, in sensul stabilirii unui cadru normativ favorabil adoptarii unor masuri practice care vor conduce la cresterea performantei autoritatilor publice locale in administrarea si organizarea investitiilor.

Legea a fost promulgata recent de presedintele Klaus Iohannis si publicata in Monitorul Oficial.

Noua lege introduce, intre altele, obligatia in sarcina tututor operatorilor economici semnatari ai acordului-cadru de a participa la etapa reofertarii prin depunerea de oferte. Aceasta propunere se bazeaza pe necesitatea de a inlatura blocajele intalnire in practica de catre autoritatile contractante atunci cand ofertantul clasat pe primul lor, la momentul incheierii acordului-cadru, refuza sa participe la etapa de reofertare pentru incheierea contractelor subsecvente, iar ceilalti ofertanti nu prezina oferte care sa poata fi acceptate in conformitate cu criteriul de atribuire si factorii de evaluare.

De asemenea, actul normativ stabileste ca, in cazul contractelor de achizitie publica de lucrari sau de servicii al caror obiect vizeaza realizarea obiectivelor de investitii publice noi, sau a lucrarilor de interventie asupra celor existente, autoritatea contractanta alege procedura de atribuire in functie de urmatoarele considerente:

a) valoarea estimata a contractului avand ca obiect prestarea serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate pentru fiecare obiectiv de investitii in parte, daca contractul prevede o clauza privind cedarea drepturilor patrimoniale de autor;

b) valoarea estimata a contractului avand ca obiect prestarea serviciilor de proiectare tehnica si asistenta din partea proiectantului pentru fiecare obiectiv de investitii in parte cumulata cu cea a lucrarilor aferente obiectivului de investitii, daca acestea fac obiectul aceluiasi contract de achizitie publica de lucrari;

c) valoarea estimata a contractului avand ca obiect prestarea serviciilor de proiectare tehnica si asistenta din partea proiectantului pentru fiecare obiectiv de investitii in parte, separata de valoarea estimata a contractului avand ca obiect executia lucrarilor aferente obiectivului de investitii, daca se atribuie contracte distincte de servicii de proiectare tehnica si asistenta din partea proiectantului, respectiv de lucrari;

d) pentru serviciile specifice aferente unei lucrari cum ar fi verificare proiecte, expertiza, audit energetic, studiu de impact asupra mediului, scenariu la incendiu, consultanta, asistenta tehnica si altele, care necesita specialisti certificati/atestati pentru realizarea acestora, se va stabili valoarea estimata a fiecarui serviciu pentru fiecare obiectiv de investitii in parte si in functie de valoarea obtinuta, pentru fiecare serviciu, se va stabili modalitatea de achizitie corespunzatoare.

Modificarile aduse Legii achizitiilor publice


Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art. I. – Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 23 mai 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 3 alineatul (1), literele k), m) si p) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„k) lucrare – rezultatul unui ansamblu de lucrari de constructii de cladiri sau lucrari de geniu civil, suficient in sine pentru a indeplini o functie economica sau tehnica;
............................................................................................................................
m) contract de achizitie publică de lucrări – contractul de achizitie publica care are ca obiect: fie exclusiv executia, fie atat proiectarea, cat si executia de lucrari in legatura cu una dintre activitatile prevazute in anexa nr. 1; fie exclusiv executia, fie atat proiectarea, cat si executia unei lucrari; fie realizarea, prin orice mijloace, a unei lucrari care corespunde cerintelor stabilite de autoritatea contractanta care exercita o influenta determinanta asupra tipului sau proiectarii lucrarii;
............................................................................................................................
p) contract pe termen lung – contractul de achizitie publica incheiat pe o durata de cel putin 5 ani care cuprinde durata de executie a lucrarilor, daca acesta are o componenta care consta in executie de lucrari, precum si durata de prestare a serviciilor, stabilite astfel incat contractantul sa obtina un profit rezonabil;”

2. La articolul 3 alineatul (1), dupa litera ddd) se introduc doua noi litere, literele eee) si fff), cu urmatorul cuprins:
„eee) obiectiv de investitii – rezultatul scontat la investirea de capital pe timp limitat, ca urmare a realizarii uneia sau mai multor lucrari, situate pe un amplasament distinct delimitat, care asigura satisfacerea cerintelor formulate de beneficiar;
fff) investitie publică – totalitatea cheltuielilor din fonduri publice, initiale sau ulterioare, destinate realizarii de active fixe de natura domeniului public si/sau privat al statului/unitatii administrativ-teritoriale, inclusiv inlocuirea activelor fixe uzate, precum si cheltuielile ocazionate de inlocuirea acestora, care se finanteaza total sau partial din fondurile publice.”

3. La articolul 9, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 9. – (1) Pentru contractele de achizitie publica de lucrari sau de servicii al caror obiect vizeaza realizarea obiectivelor de investitii publice noi sau a lucrarilor de interventie asupra celor existente, autoritatea contractanta alege procedura de atribuire in functie de urmatoarele considerente:
a) valoarea estimata a contractului avand ca obiect prestarea serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate pentru fiecare obiectiv de investitii in parte, daca contractul prevede o clauza privind cedarea drepturilor patrimoniale de autor;
b) valoarea estimata a contractului avand ca obiect prestarea serviciilor de proiectare tehnica si asistenta din partea proiectantului pentru fiecare obiectiv de investitii in parte cumulata cu cea a lucrarilor aferente obiectivului de investitii, daca acestea fac obiectul aceluiasi contract de achizitie publica de lucrari;
c) valoarea estimata a contractului avand ca obiect prestarea serviciilor de proiectare tehnica si asistenta din partea proiectantului pentru fiecare obiectiv de investitii in parte, separata de valoarea estimata a contractului avand ca obiect executia lucrarilor aferente obiectivului de investitii, daca se atribuie contracte distincte de servicii de proiectare tehnica si asistenta din partea proiectantului, respectiv de lucrari;
d) pentru serviciile specifice aferente unei lucrari cum ar fi verificare proiecte, expertiza, audit energetic, studiu de impact asupra mediului, scenariu la incendiu, consultanta, asistenta tehnica si altele, care necesita specialisti certificati/atestati pentru realizarea acestora, se va stabili valoarea estimata a fiecarui serviciu pentru fiecare obiectiv de investitii in parte si in functie de valoarea obtinuta, pentru fiecare serviciu, se va stabili modalitatea de achizitie corespunzatoare.”

4. La articolul 17, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 17. – (1) In cazul in care autoritatea contractanta intentioneaza sa achizitioneze o lucrare sau servicii, iar atribuirea contractelor poate fi realizata pe loturi separate, valoarea estimata a achizitiei se determina luand in considerare valoarea globala estimata a tuturor loturilor.”

5. La articolul 119, litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„d) in cazul in care oricare dintre operatorii economici semnatari ai acordului-cadru nu raspunde solicitarii privind depunerea unei oferte, autoritatea contractanta are dreptul de a continua procedura cu ceilalti ofertanti si sa atribuie fiecare contract ofertantului care prezinta oferta cea mai avantajoasa, desemnata prin aplicarea criteriului de atribuire si a factorilor de evaluare mentionati in documentatia de atribuire elaborata in cadrul procedurii de atribuire a acordului-cadru.”

6. La articolul 178, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) In cazul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru de servicii sau de lucrari ori a contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru de produse care necesita lucrari sau operatiuni de amplasare sau instalare, capacitatea profesionala a operatorilor economici de a presta serviciile sau de a executa lucrarea sau operatiunile de instalare poate fi evaluata in functie de aptitudinile, competentele, eficienta, experienta si potentialul acestora.”

7. La articolul 196, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 196. – (1) Autoritatea contractanta poate solicita candidatilor/ofertantilor sa depuna toate sau o parte dintre documentele justificative ca dovada a informatiilor cuprinse in DUAE, in orice moment pe durata desfasurarii unei proceduri de atribuire, daca acest lucru este necesar pentru a asigura desfasurarea corespunzatoare a procedurii. Documentele solicitate vor trebui depuse de catre candidati/ofertanti, sub sanctiunea excluderii, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la primirea solicitarii din partea autoritatii contractante, cu posibilitatea de prelungire cu maximum 5 zile lucratoare, la solicitarea motivata a candidatului/ofertantului respectiv.”

8. La articolul 218, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 218. – (1) Autoritatea contractanta efectueaza plati corespunzatoare partii/partilor din contract indeplinite de catre subcontractantii propusi in oferta, la solicitarea acestora si conform graficului contractual agreat de parti, pentru servicii, produse sau lucrari furnizate contractantului potrivit contractului dintre contractant si subcontractant in conformitate cu dispozitiile legale aplicabile, atunci cand natura contractului permite acest lucru si daca subcontractantii propusi si-au exprimat optiunea in acest sens.”

Art. II. – Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 391 din 23 mai 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3 alineatul (1), literele j), l) si p) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„j) contract pe termen lung – contractul sectorial incheiat pe o durata de cel putin 5 ani care cuprinde durata de executie a lucrarilor, daca acesta are o componenta care consta in executie de lucrari, precum si durata de prestare a serviciilor, stabilite astfel incat contractantul sa obtina un profit rezonabil;
............................................................................................................................
l) contract sectorial de lucrări – contractul de achizitie sectoriala care are ca obiect:
(i) fie exclusiv executia, fie atat proiectarea, cat si executia de lucrari in legatura cu una dintre activitatile prevazute in anexa nr. 1;
(ii) fie exclusiv executia, fie atat proiectarea, cat si executia unei lucrari;
(iii) realizarea, prin orice mijloace, a unei lucrari care corespunde cerintelor stabilite de entitatea contractanta care exercita o influenta determinanta asupra tipului sau proiectarii lucrarii;
............................................................................................................................
p) lucrare – rezultatul unui ansamblu de lucrari de constructii de cladiri sau de geniu civil, care poate indeplini prin el insusi o functie economica sau tehnica;”

2. La articolul 22, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 22. – (1) In cazul in care entitatea contractanta intentioneaza sa achizitioneze o lucrare sau servicii, iar atribuirea contractelor poate fi realizata pe loturi separate, valoarea estimata a achizitiei sectoriale se determina luand in considerare valoarea globala estimata a tuturor loturilor.”

3. La articolul 191, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) In cazul procedurilor de atribuire a contractelor sectoriale/acordurilor-cadru de servicii sau de lucrari ori a contractelor sectoriale/acordurilor-cadru de produse care necesita lucrari sau operatiuni de amplasare sau instalare, capacitatea profesionala a operatorilor economici de a presta serviciile sau de a executa lucrarea sau operatiunile de instalare poate fi evaluata in functie de aptitudinile, competentele, eficienta, experienta si potentialul acestora.”

Art. III. – Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 392 din 23 mai 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1. La articolul 5 alineatul (1), literele f), i) si q) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„f) lucrare – rezultatul unui ansamblu de lucrari de constructii de cladiri sau de geniu civil, care poate indeplini prin el insusi o functie economica sau tehnica;
............................................................................................................................
i) contract pe termen lung – contractul de concesiune incheiat pe o durata de cel putin 5 ani, care cuprinde durata de executie a lucrarilor, daca acesta are o componenta care consta in executia de lucrari, precum si durata de prestare a serviciilor, stabilite astfel incat contractantul sa obtina un profit rezonabil;
............................................................................................................................
q) executia de lucrări – reprezinta fie exclusiv executia, fie atat proiectarea, cat si executia de lucrari in legatura cu una dintre activitatile prevazute in anexa nr. 1, fie exclusiv executia, fie atat proiectarea, cat si executia unei lucrari sau realizarea prin orice mijloace a unei lucrari care corespunde cerintelor stabilite de autoritatea/entitatea contractanta care exercita o influenta determinanta asupra tipului sau proiectarii lucrarii;”

2. La articolul 6 alineatul (4), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) fie riscul de oferta – riscul legat de furnizarea lucrarilor sau a serviciilor care fac obiectul concesiunii de lucrari sau a concesiunii de servicii, in special riscul ca furnizarea serviciilor nu va corespunde cererii. Riscul de oferta poate fi impartit in riscul de lucrare si riscul operational legat de disponibilitatea serviciilor atunci cand lucrarea si operarea constituie cele doua mari faze ale proiectului de concesiune;”

3. La articolul 14, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 14. – (1) In cazul in care o lucrare preconizata sau un serviciu preconizat poate duce la atribuirea contractelor de concesiune pe loturi separate, valoarea estimata a concesiunii de lucrari sau a concesiunii de servicii se determina luand in considerare valoarea globala estimata a tuturor loturilor.”

Art. IV. – La articolul 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012,cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 25. – (1) In situatia in care structurile de control prevazute la art. 20 constata nereguli de sistem sau deficiente ale sistemelor de management si control potential generatoare de nereguli cu caracter sistemic care au implicatii de ordin financiar, acestea au obligatia intocmirii de procese-verbale de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare, individualizate la nivel de beneficiar si operatiune, dupa reverificarea fiecarui caz dintre cele care este posibil sa fi fost afectate de aceasta neregula, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 21. Daca insa aceste nereguli sunt rezultatul aplicarii de catre beneficiar a unor prevederi cuprinse in normele metodologice de punere in aplicare ale unei legi sau ale unei ordonante de urgenta care sunt in neconcordanta cu prevederile legii sau ale ordonantei de urgenta pe care aceste norme metodologice de punere in aplicare o aplica sau daca aceste nereguli rezulta in necorelarea prevederilor legislatiei nationale cu reglementarile comunitare, neconcordantele sau necorelarile fiind constatate de catre autoritati ale statului abilitate in acest sens, beneficiarul nu va putea fi sanctionat in niciun fel pentru acestea.”

Ana Ghiarasim
de Ana Ghiarasim

Cu o experienta de aproape 12 ani in presa scrisa, Ana Maria Ghiarasim aduce in fata cititorilor E-juridic cele mai importante noutati legate de legislatia in domeniu, explicate si comentate in detaliu. Stiri, legi si informatii la zi.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Modificari la Legea achizitiilor publice: noi OBLIGATII pentru firmele care semneaza acordul-cadru":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016