Parlamentarii cer modificarea Legii audiovizualului, astfel incat sa se creeze cadrul legal pentru distribuirea unor unor spoturi publicitare menite sa prezinte efectele nocive ale consumului de droguri si sa promoveze existenta centrelor de reabilitare.
Masura apare intr-un proiect de lege inregistrat la Camera Deputatilor pentru dezbatere, Senatul fiind for decizional.
Initiatorii propunerii legislative vad oportuna modificarea Legii Audiovizualului nr. 504/2002 prin introducerea posibilitatii crearii de campanii cu caracter educativ, difuzate la televiziune sau la radio, care sa evidentieze consecintele daunatoare ale consumului de droguri si importanta combaterii fenomenului consumului de droguri.
In acest sens, propun modificarea articolului 17 al Legii 504/2002 prin introducerea cadrului legal, in baza caruia Consiliul National al Audiovizualului poate demara astfel de campanii. Totodata, cer introducerea Capitolului III.7 care reglementeaza modalitatea de desfasurare a acestor campanii de informare concentrate asupra prevenirii consumului de droguri.
"Capitolul III.7. Comunicari audiovizuale cu caracter educativ privind consecintele daunatoare ale consumului de droguri si importanta combaterii fenomenului consumului de droguri:
Art. 43 (1) Comunicarile audiovizuale cu caracter educativ privind consecintele daunatoare ale consumului de droguri si importanta combaterii fenomenului consumului de droguri trebuie sa respecte urmatoarele conditii:
a) sa informeze cetatenii cu privire la consecintele daunatoare ale consumului de droguri;
b) sa informeze cetatenii cu privire la existenta centrelor de dezintoxicare pentru consumatorii de droguri;
c) sa previna cetatenii cu privire la posibilitatea inserarii diverselor substante cu efecte psihedelice in paharele de bautura lasate nesupravegheate in localuri, cluburi sau alte spatii aglomerate;
d) sa fie adaptate la strategiile statului roman in privinta combaterii consumului si traficului de droguri;
(2) Continutul si elaborarea mesajelor educative se realizeaza de catre Consiliul National al Audiovizualului dupa consultarea cu organismele care sunt implicate in combaterea consumului si traficului de droguri;
(3) Consiliul National al Audiovizualului selecteaza si demareaza discutii cu radiodifuzorii in vederea pregatirii campaniei de informare publica. In selectarea radiodifuzorilor, Consiliul va urmarii posturile licentiate in Romania care au in structura de programe emisiuni informative, in ordinea audientei, pentru publicul tinta cuprins intre 10 si 50 de ani ca medie pe tot anul anterior desfasurarii campaniei de informare.
(3.1) Consiliul National al Audiovizualului, cu 30 de zile inaintea inceperii campaniei de informare, va trimite posturilor de radio si de televiziune selectate, materialele de informare in scopul adaptarii acestora la grila de programe.
(4) Pentru zonele in care populatia minoritara depaseste procentul de 10% din totalul populatiei, Televiziunea Romana, respectiv Radio Romania, vor difuza mesajele stabilite de Consiliu, conform alin. (2), in limbile respectivelor minoritati.
(5) In termen de 60 de zile de la finalizarea campaniei de informare, Consiliul National al Audiovizualului va publica un raport detaliat de monitorizare care va contine numarul zilnic al difuzarilor spoturilor de informare de catre televiziunile si posturile de radio selectate, intervalul orar, precum si impactul pe care intreaga campanie l-a avut, masurat prin rata audientei calculata pentru fiecare radio si televiziune in parte;
Art. 44 Cheltuielile ocazionate de difuzarea mesafelor prevdzute la art. 43 vor fi negociate de Consiliul National al Audiovizualului cu radiodifuzorii si vor fi acoperite din fondul de rezerva al Guvernului Romaniei in baza unui deviz si a facturilor emise".
Acesta este un proiect de lege. Pentru a intra in vigoare, el trebuie sa treaca de Parlament si sa mearga spre promulgare la Presedintele Romaniei. Ulterior, sa fie publicat in Monitorul Oficial.