Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sfera averilor confiscate se extinde. Pentru ce alte infractiuni va fi extins campul de aplicare a confiscarii?

Ministerul de Justitie a publicat proiectul de lege pentru modificarea si completarea Codului Penal si a Codului de procedura penala, precum si pentru completarea art. 79 din Legea nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

Modificari:

1. Din perspectiva modificarilor aduse Codului penal.

1.a. Se are in vedere, in primul rand, extinderea domeniului de aplicare a confiscarii extinse, prin renuntarea la reglementarea care cuprinde o lista limitativa de infractiuni pentru care aceasta putea fi aplicata.

Astfel, in contextul in care atat noua directiva cat si directiva precedenta impun standarde minime a fi recunoscute de catre Statele Membre ale Uniunii Europene, fiind lasata oportunitatea acestora de a reglementa, daca doresc, dincolo de aceste limite minime europene, legiuitorul roman a cuprins, in varianta initiala transmisa Parlamentului in 2012, o varianta de texte potrivit carora confiscarea extinsa urma a se aplica nu doar unei liste de infractiuni, astfel cum era reglementata cerinta minima in actul comunitar, ci tuturor infractiunilor de o anumita natura si in anumite conditii bine precizate.

Ratiunile care au sustinut aceasta prima varianta in 2012 sunt mentinute si la acest moment, apreciindu-se ca o eficienta combatere a criminalitatii se poate realiza intr-o maniera mult mai eficienta daca, pe langa institutia confiscarii speciale, se aplica si institutia confiscarii extinse nu doar unei liste de infractiuni – astfel cum este standardul minim cuprins in art.5 alin.(2) din noua directiva, ci tuturor infractiunilor, daca faptele erau susceptibile de procurarea unui folos material  si maximul pedepsei prevazute de lege pentru acestea este 4 ani sau mai mare.

Astfel, va fi extins campul de aplicare a confiscarii extinse pentru:

-    infractiunile de serviciu (delapidarea, abuzul in serviciu)
-    uzurparea functiei
-    conflictul de interese


-    obtinerea ilegala de fonduri
-    infractiunile privind sanatatea publica (infectarea apei)
-    falsificarea sau substituirea de alimente ori alte produse
-    comercializarea de produse alterate
-    traficul de produse sau substante toxice
-    productia, punerea in circulatie, achizitia de produse accizabile, nepermiterea accesului pentru verificarea antrepozitelor fiscale
-    prezentarea de catre administratorul, directorul si/sau directorul executiv catre actionari a unor situatii financiare inexacte si informatii nereale privind conditiile economice ale societatii, divulgarea de informatii privilegiate sau utilizarea acestor informatii pentru dobandirea sau instrainarea ori pentru intentia de dobandire sau instrainare, pe cont propriu sau in contul unei terte persoane, direct ori indirect, de instrumente financiare la care aceste informatii se refera.

 


1.b. Proiectul de act normative propune modificarea cerintelor necesare aplicarii institutiei confiscarii extinse.

Revenind de data aceasta pe taramul aplicarii textelor Directivei 2014/42/UE,  trebuie precizat ca aceasta impune statelor reguli noi. Astfel, prin art. 5 – dedicat confiscarii extinse, in alin (1), se impune statelor un standard unic in ceea ce priveste cerintele minimale care trebuie indeplinite pentru acest tip de confiscare:

 

Oin temeiul art. 7 din Legea 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, republicata, Ministerul Justitiei supune dezbaterii publice proiectul de lege pentru modificarea si completarea Codului Penal si a Codului de procedura penala, precum si pentru completarea art. 79 din Legea  nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal. Prin proiect se realizeaza transpunerea unor prevederi ale Directivei 2014/42/UE privind inghetarea si confiscarea instrumentelor si produselor infractiunilor savarsite in Uniunea Europeana (Directiva confiscarea).

 


PARLAMENTUL  ROMANIEI


CAMERA DEPUTAtILOR                                                                     SENATUL


 
LEGE pentru modificarea si completarea Codului Penal si a Codului de procedura penala, precum si pentru completarea art. 79 din Legea  nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal


Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art. I. - Legea nr.286/2009 privind Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.510 din 24 iulie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Alineatele (1) si (2) al articolului 1121  se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

 (1) Sunt supuse confiscarii si alte bunuri decat cele mentionate la art. 112, in cazul in care persoana este condamnata pentru comiterea unei infractiuni, daca fapta este susceptibila sa ii procure un folos material si maximul pedepsei prevazute de lege pentru aceasta este 4 ani sau mai mare.

  (2) Confiscarea extinsa se dispune daca instanta are convingerea ca bunurile respective provin din activitati infractionale si are in vedere bunurile dobandite de persoana condamnata, intr-o perioada de 5 ani inainte si, daca este cazul, dupa momentul savarsirii infractiunii, pana la data emiterii actului de sesizare a instantei."

    
Art. II. - Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486 din 5 iulie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1.La articolul 106, dupa alineatul (3) se adauga un alineat nou, alin.(4), cu urmatorul cuprins:
(4) Cand procurorul sau instanta nu dispune suspendarea urmaririi penale, respectiv a judecatii, la audierea suspectului sau inculpatului la locul unde se afla sau prin videoconferinta, prezenta avocatului este obligatorie.

2. Alineatul (1) al articolului 312  se modifica si va avea urmatorul cuprins:

  "(1) in cazul cand se constata printr-o expertiza medico-legala ca suspectul sau inculpatul sufera de o boala grava, care il impiedica sa ia parte la procesul penal, organul de cercetare penala inainteaza procurorului propunerile sale impreuna cu dosarul, pentru a dispune suspendarea urmaririi penale. Procurorul dispune suspendarea urmaririi penale numai daca, luand in considerare toate circumstantele cauzei, apreciaza ca suspectul sau inculpatul nu ar putea fi audiat la locul unde se afla sau prin intermediul videoconferintei ori ca audierea lui in acest mod ar aduce atingere drepturilor sale ori bunei desfasurari a urmaririi penale.

    
 3. Alineatele (1) si (2) ale articolului 367 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
 "(1) Cand se constata pe baza unei expertize medico-legale ca inculpatul sufera de o boala grava, care il impiedica sa participe la judecata, instanta dispune, prin incheiere, suspendarea judecatii pana cand starea sanatatii inculpatului va permite participarea acestuia la judecata. Instanta dispune suspendarea judecatii numai daca, luand in considerare toate circumstantele cauzei, apreciaza inculpatul nu ar putea fi audiat la locul unde se afla sau prin intermediul videoconferintei ori ca audierea lui in acest mod ar aduce atingere drepturilor sale ori bunei desfasurari a judecatii.
   (2) Daca sunt mai multi inculpati, iar temeiul suspendarii priveste numai pe unul dintre ei si disjungerea nu este posibila, in cazul in care se dispune suspendarea, aceasta se va dispune asupra intregii cauze."


Art.III. La art. 79 din Legea  nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, publicata in, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.513 din 14 august 2013, dupa alineatul (3) se adauga un alineat nou, alin.(4), cu urmatorul cuprins:

"(4) Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate incunostinteaza judecatorul delegat cu executarea despre orice impiedicare ori intarziere survenita in cursul executarii unei confiscari speciale sau confiscari extinse, pe baza informatiilor periodice primite de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala si de la alte autoritati competente cu punerea in executare a acestor masuri de siguranta."


Art. IV. (1) Prevederile art.1121 alin. (1) din Codul penal privind confiscarea extinsa se aplica in ceea ce priveste  bunurile dobandite inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi numai in cazul comiterii uneia din urmatoarele infractiuni:
a) proxenetism;
b) infractiuni privind traficul de droguri si de precursori;
c) infractiuni privind traficul de persoane;
d) infractiuni la regimul frontierei de stat a Romaniei;
e) infractiunea de spalare a banilor;
f) infractiuni din legislatia privind prevenirea si combaterea pornografiei;
g) infractiuni din legislatia privind prevenirea si combaterea terorismului;
h) asocierea pentru savarsirea de infractiuni;
i) infractiunea de initiere sau constituire a unui grup infractional organizat ori de aderare sau sprijinire sub orice forma a unui astfel de grup;
j) infractiuni contra patrimoniului;
k) infractiuni privitoare la nerespectarea regimului armelor si munitiilor, materialelor nucleare sau al altor materii radioactive si materiilor explozive;
l) falsificarea de moneda sau alte valori;
m) divulgarea secretului economic, concurenta neloiala, nerespectarea dispozitiilor privind operatiile de import sau export, deturnarea de fonduri, nerespectarea dispozitiilor privind importul de deseuri si reziduuri;
n) infractiuni privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc;
o) trafic de migranti;
p) infractiuni de coruptie, infractiuni asimilate infractiunilor de coruptie, infractiuni in legatura cu infractiunile de coruptie, infractiuni impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene;
q) infractiuni de evaziune fiscala;
r) infractiuni privind regimul vamal;
s) infractiunea de bancruta frauduloasa;
s) infractiuni savarsite prin intermediul sistemelor informatice si al mijloacelor de plata electronice;
t) traficul de organe, tesuturi sau celule de origine umana.
(2) Prevederile art.1121 alin. (2) din Codul penal se aplica, in toate cazurile, infractiunilor comise dupa intrarea in vigoare a prezentei legi.

Art. V. Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate din cadrul Ministerului Justitiei este desemnata ca autoritate nationala competenta sa  centralizeze datele primite de la autoritati in ceea ce priveste masurile asiguratorii, confiscarile speciale si confiscarile extinse dispuse  in cursul procedurilor judiciare penale si sa realizeze statistici pe care le transmite anual Comisiei Europene, in aplicarea art. 11 din Directiva 2014/42/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind inghetarea si confiscarea instrumentelor si produselor infractiunilor savarsite in Uniunea Europeana.

 

***Prezenta lege transpune in legislatia nationala art. 4 alin.(2), art.5, art.9 si art.11 din Directiva 2014/42/UE a Parlamentului European si a Consiliului privind inghetarea si confiscarea instrumentelor si produselor infractiunilor savarsite in Uniunea Europeana, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 27 din 29 aprilie 2014.

***


Propunerile, sugestiile sau opiniile referitoare la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice pot fi transmise in scris pe adresa Ministerului Justitiei, str. Apolodor, nr.17, cod 050741, sector 5, Bucuresti sau la adresa de e-mail dean@just.ro, pana la data de 15 septembrie 2016.


de Paula Petrache
Redactor

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Sfera averilor confiscate se extinde. Pentru ce alte infractiuni va fi extins campul de aplicare a confiscarii?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016