OUG nr. 114 din 2020 modifica (din nou) legislatia privind achizitiile publice, dupa ce OUG nr. 23/2020 a fost declarata neconstitutionala in totalitate.
Adoptarea OUG nr. 114 din 2020 a avut loc pentru ca era necesara adaptarea legislatiei in vigoare la normele europene valabile in domeniu, pe langa faptul ca magistratii CCR au aratat ca fostul act gandit in aceasta directie nu respecta Legea fundamentala a tarii.
Multe din noutati, insa, sunt valabile pentru entitatile din sectorul privat. Impactului Ordonantei nu trebuie subestimat.
Spre exemplu, de acum incolo autoritatea contractanta nu poate dezvalui informatii cu privire la posibilitatea operatorilor economici de a controla si evita divulgarea informatiilor cuprinse in ofertele depuse. Totodata, caracterul confidential se interpreteaza si se aplica proportional, doar asupra datelor/informatiilor indicate si dovedite ca fiind confidentiale intrucat sunt: clasificate, date cu caracter personal, secrete tehnice sau comerciale sau sunt protejate de un drept de proprietate intelectuala, si nu asupra intregii oferte.
In continuare, serviciile sociale, de sanatate, administrative, invatamant, asigurari sociale obligatorii, juridice, hoteliere sau restaurante vor avea o noua procedura de atribuire. Aceasta va fi specifica domeniulu, iar unica obligatie a autoritatii contractante va fi de a respecta principiile achizitiilor publice. Simultan, in cazul achizitiei serviciilor a caror valoare depaseste pragurile valorice peste care devine obligatorie publicarea anuntului de participare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene („JOUE”), autoritatea este tinuta de a-si face cunoscuta intentia de a achizitiona aceste servicii si de a publica un anunt de atribuire.
Mai departe, cu privire la modul de realizare a consultarii de piata, legislatia prevede posibilitatea operatorilor economici care au participat la aceasta etapa sa poata participa si la procedura de achizitie subsecventa, insa conditionat de adoptarea de catre autoritatea contractanta a unor masuri pentru a se asigura ca participarea respectivului candidat/ofertant la procedura de atribuire nu este de natura a denatura concurenta. Prevederea din OUG 23/2020 a fost preluata mutatis mutandis in noua
OUG 114/2020, in sensul in care masurile adoptate urmeaza sa fie justificate in raportul procedurii.
Motivele de excludere de la procedura de atribuire au fost si ele actualizate, acum incluzand prevederi menite sa completeze reglementarea anterioara. Astfel, in cazul in care o autoritate contractanta are cunostinta ca un operator economic participant la procedura si-a incalcat obligatiile privind plata impozitelor, taxelor sau a contributiilor la bugetul general consolidat, este obligata sa-l excluda de la procedura atunci cand acest lucru a fost stabilit printr-o hotarare judecatoreasca sau decizie administrativa avand caracter definitiv si obligatoriu in conformitate cu legea statului in care respectivul operator economic este infiintat sau cu cele ale statului membru al autoritatii contractante. S-a avut astfel in vedere clarificarea si eliminarea situatiilor artificiale de excludere de la o procedura de atribuire in ceea ce priveste plata taxelor si impozitelor. Mai departe, in cazul operatorului economic care a participat anterior la pregatirea procedurii de atribuire, fapt de natura a conduce la o distorsionare a concurentei ce nu poate fi remediata prin masuri de o severitate mai redusa, ci numai prin excluderea acestuia de la procedura, noua OUG 114/2020 prevede ca, inainte ca autoritatea contractanta sa excluda din procedura un operator economic care se afla in aceasta situatie, aceasta trebuie sa-i acorde respectivului candidat/ofertant posibilitatea de a demonstra ca implicarea sa in pregatirea procedurii de achizitie nu este de natura a denatura concurenta.
Termenul pentru prezentarea documentelor justificative de catre ofertantul clasat pe primul loc, care dovedesc informatiile cuprinse in Documentul Unic de Achizitie European, a fost stabilit la 5
zile lucratoare in cazul procedurilor simplificate, si incepe sa curga numai dupa intocmirea clasamentului. Acest termen poate fi prelungit cu inca maxim 5 zile lucratoare, la solicitarea motivata a ofertantului respectiv. Tot in cazul procedurilor simplificate, organizate pentru atribuirea contractelor din cadrul proiectelor de infrastructura finantate din fonduri europene, operatorii economici pot beneficia de doua sanse de a prezenta clarificari/completari ale documentelor prezentate de acestia in cadrul ofertelor sau solicitarilor de participare pe parcursul procesului de evaluare, in situatia in care informatiile sau documentele prezentate sunt incomplete sau eronate sau in situatia in care lipsesc anumite documente.
Pentru accelerarea finalizarii procedurilor de atribuire si eficientizarea procesului de evaluare, OUG 114/2020 introduce noi termene clare in care autoritatea contractanta trebuie sa intocmeasca raportul procedurii cuprinse intre 20 si 100 de zile lucratoare calculate de la data limita de depunere a ofertelor, in functie de tipul procedurii pentru care a optat, si impune publicarea raportului intermediar si a raportului procedurii in SEAP in aceeasi zi cu transmiterea comunicarii privind rezultatul procedurii, cu respectarea caracterului confidential al informatiilor marcate si dovedite ca atare de catre operatorii economici participanti.
Nu in ultimul rand, pentru a asigura conformitatea cu prevederile directivelor in materie, OUG 114/2020 aduce clarificari in ceea ce priveste modificarea substantiala a unui contract de achizitie publica si prevede ca modificarea unui contract sau a unui acord-cadru, pe durata sa, este considerata a fi substantiala doar atunci cand, prin aceasta modificare, contractul sau acordul-cadru prezinta caracteristici care difera in mod substantial de cele ale documentului initial.
Finalmente, taxele de timbru au fost si ele modificate de OUG nr. 114 din 2020, dupa cum urmeaza:
Ca sa fiti mereu la curent cu orice noutate apare in domeniu si ca sa aveti siguranta ca aplicati corect legislatia voluminoasa si complexa a achizitiilor publice folositi lucrarea
Consilier Achizitii Publice!
Lucrarea contine toate obligatiile, atentionarile si procedurile de care o institutie publica trebuie sa tina seama, de la programarea achizitionarii pana la finalizarea achizitiei si, respectiv, darea in consum a bunurilor achizitionate.
Ce avantaje majore va ofera "Consilier Achizitii Publice"?
Foarte pe scurt, in acest ghid gasiti tot ce trebuie sa stiti despre achizitiile publice. Parcurgand lucrarea, veti primi raspuns la absolut orice intrebare si veti deveni la randul dvs. un specialist de top in achizitii publice.
In primul rand, fiecare pas din procesul de derulare a unei achizitii publice este prezentat de o maniera completa, clara si la obiect, axata pe actiunile concrete pe care le aveti de facut (aceste actiuni constituie, de fapt, principalele capitole ale ghidului):