Consumatorii primesc o serie de sfaturi gratuite de la casa de avocatura Piperea cu privire la masurile pe care le pot lua cand un curier intarzie livrarea unei comenzi online.
Conform informatiilor oferite de SCA Pipera, "legea evoca orice conventie in temeiul careia profesionistul transfera sau se angajeaza sa transfere proprietatea asupra unor produse catre consumator, iar consumatorul plateste sau se angajeaza sa plateasca pretul acestora, inclusiv orice contract care are drept obiect atat produse, cat si servicii".
Toate contractele "de sezon" intra in sfera reglementarilor.
In calitate de consumator trebuie fim atenti la data pana la care profesionistul/magazinul/firma se angajeaza sa ne livreze produsul sau serviciul. In cazul in care nu respecta aceasta prevedere, contractul NU produce efecte asupra consumatorului.
Pentru ca dispozitiile contractului sa se aplice, livrarea trebuie sa aiba loc inainte de momentul considerat "esential", precum Craciunul, Revelionul sau o aniversare.
"Din interpretarea art. 18 din Ordonanta nr. 34/2014 rezulta ca se disting doua ipoteze de la care trebuie sa se porneasca, respectiv situatia in care termenul de livrare este precizat ca atare in contract, fara a se face vreo referire suplimentara cu privire la anumite imprejurari concrete, in considerarea carora acesta a fost stabilit, si situatia in care exista mentiunea ca livrarea in termenul convenit este esentiala ori consumatorul il informeaza pe profesionist ca livrarea inainte de sau la o data precizata este esentiala sau profesionistul refuza sa livreze produsele.
In ambele ipoteze, Ordonanta de Urgenta nr. 34/2014 instituie cerinta ca profesionistul sa livreze produsele fara vreo intarziere nejustificata si, in orice caz, la data stabilita de comun acord de catre parti ori in decurs de cel mult 30 de zile de la incheierea contractului", arata SCA Piperea.
Cu titlu de exemplu in acest sens, Directiva nr. 83/11 privind drepturile consumatorilor prevede ca poate fi considerata ca esentiala data de livrare a unui produs in situatia achizitionarii unei rochii de mireasa, anterior datei programate pentru casatorie. De asemenea, precizam ca o astfel de ipoteza putem intalni si in cazul comandarii online a unor produse, in scopul de a fi daruite cu titlu de cadouri de Craciun sau de Pasti ori in ipoteza celebrarii aniversarii unei persoane.
In astfel de imprejurari concrete, daca profesionistul nu livreaza produsele anterior termenului (considerat esential – spre exemplu, inainte de Craciun), consumatorul are dreptul, imediat dupa expirarea acestui termen, la rezolutiunea sau rezilierea contractului.
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Teste REZOLVATE pentru examenul de titularizare Limba si Literatura engleza
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Fise distractive pentru gradinita
In ambele ipoteze prezentate mai sus, suplimentar desfiintarii contractului prin rezolutiune sau reziliere, art. 18 alin. (5) din Ordonanta nr. 34/2014 prevede posibilitatea consumatorului de a recurge la alte cai de atac prevazute de legislatia in vigoare. Consideram ca sintagma „alte cai de atac” se refera la posibilitatea de a se solicita obligarea profesionistului la plata despagubirilor generate de nerespectarea termenului de livrare a produselor. Aceasta interpretare este sustinuta, pe de o parte, de paragraful nr. 53 al considerentelor pentru care a fost adoptata Directiva nr. 83/11, care prevede ca, pe langa incetarea contractului, consumatorul are dreptul si la solicitarea de daune-interese. Pe de alta parte, art. 1549 din Codul civil reglementeaza posibilitatea obtinerii daunelor-interese in cazul rezilierii sau rezolutiunii contractului, daca nu se opteaza pentru executarea silita a obligatiilor contractuale.
"De asemenea, in cazul incetarii contractului ca urmare a rezolutiunii sau rezilierii, Ordonanta nr. 34/2014 prevede ca profesionistul are obligatia sa restituie si toate sumele platite de consumator in temeiul contractului desfiintat, fara intarzieri nejustificare si in decurs de cel mult 7 zile de la data la care consumatorul a comunicat decizia sa de terminare a contractului", mai arata SCA Piperea & Asociatii.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri