Legea nr. 60/1991 urmeaza sa se modifice, asadar protestele nu mai pot bloca drumurile publice. In schimb, se simplifica organizarea lor si scad amenzile care pot fi incasate cu usurinta de participanti.
Proiectul de lege stabileste si asigura dreptul cetatenilor de a se organiza si participa la mitinguri, demonstratii, procesiuni sau orice alte intruniri, asa cum sunt acestea garantate de Constitutia Romaniei. Introduce, totodata, o serie de noutati pe care ar fi bine sa le cunoastem!
In prezent, regulile de orgaiiizare si participare la adunari publice sunt stabilite de Legea nr. 60/1991, "lege care a devenit caduca si care s-a dovedit adeseori depasita de realitatea din strada, permitand abuzuri din partea institutiilor statului, institutii care au obligatia de a respecta si proteja dreptul garantat prin Constitutie, respectiv libertatea intrunirilor".
Conform expunerii de motive, proiectul de lege care modifica modul in care se organizeaza si sanctioneaza participarea la proteste sau alte intruniri este bazat pe trei principii fundamentale:
- institutiile statului trebuie sa asigure exercitarea dreptului constitutional;
- institutiile statului trebuie sa accepte protestul ca forma legitima de manifestare, ca instrument democratic pe care cetatenii il au la dispozitie ori de cate ori considera necesar;
- institutiile statului trebuie sa accepte ca protestul trebuie sa fie permis „in vazul si auzul” audientei vizate si nu dupa un paravan de bariere administrative si tehnice.
Semnatarii proiectului arata ca actualul act normativ a fost elaborat dupa mineriadele din 1991 si are cate probleme structurale fundamentale. Acum vor sa indrepte aceste erori.
In primul rand, se stabileste ca adunarile publice trebuie sa se desfasoare fara a pune in pericol siguranta persoanelor, integritatea corporala, viata sau bunurile acestora ori ale domeniului public, fara sa impiedice folosirea drumurilor publice, a transportului in comun, functionarea instituliilor publice sau private, a celor de invatamant, cultura si sanatate, a unitatilor economice ori sa degenereze in actiuni turbulente de natura a pune in primejdie ordinea si linistea publica.
In al doilea rand, prin proiectul care modifica Legea nr. 60/1991 se precizeaza in clar ca protestele pot continua dupa ora 22, daca nu se incalca prevederile Legii nr. 61/1991 privind normele de convietuire sociala.
In al treilea rand, protestele pot fi organizate fara notificarea in prealabil a acestora. Miscarile sociale de acest fel pot fi intreprinse in piete, pe cai publice pietonale sau in alte locuri in aer liber. Notificarea protestelor va fi necesara, conform proiectului de lege amintit, doar cand:
- se impiedica circulatia rutiera sau pietonala;
- exista potential de conflict cu persoane neparticipante la adunarea publica sau contramanifestatii;
- este necesara prezenta fortelor de ordine pentru a preintampina conflicte intre participanti sau intre participanti si alte persoane;
- alte situatii in care organizatorii considera ca este necesara informarea sau solicitarea sprijinului autoritatilor, ca urmare a numarului de participanti, traseului sau altor caracteristici ale adunarii publice.
Notificarea, atunci cand este necesara sau se doreste trimiterea ei in mod voluntar, se poate transmite si prin e-mail sau printr-un formular online, in functie de disponibilitati. Aceasta trebuie transmisa cu minimum trei zile inainte de organizarea protestului.
Primarul poate refuza organizarea unui astfel de eveniment, insa de acum va trebui sa justifice motivele pentru care nu este de acord.
Legiuitorii au luat in calcul faptul ca persoanele se pot organiza spontan si au decis ca notificarea in prealabil nu e obligatorie in situatiile in care:
- participantii se intrunesc spontan sau se auto-organizeaza, fara existenta unui organizator asumat sau recunoscut;
- adunarea publica este o reactie spontana la un eveniment social sau politic, in cazul careia nu poate fi respectat termenul de depunere a notificarii, cu 3 zile inainte de desfasurarea adunarii;
- adunarea publica are caracter simbolic, de tip flash-mob, si nu necesita intervenlia fortelor de ordine.
Se mai precizeaza faptul ca organizarea si desfasurarea adunailor publice sunt interzise atunci cand blocheaza accesul in gari, porturi, aeroporturi, statii de metrou, spitale, obiective militare, unitati economice cu instalatii, utilaje sau masini cu grad ridicat de pericol in exploatare.
Proiectul de lege stabileste ca sunt interzise o serie de proteste, dupa cum urmeaza:
- cand se propaga simboluri fasciste, rasiste sau xenofobe, asa cum sunt definite de Ordonanta de Urgenta nr. 31 din 13 martie 2002 privind interzicerea organizafiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob §i a promovarii cultului persoanelor vinovate de savarsirea unor infracfiuni contra pacii si omenirii, sau promoveaza discriminarea unor persoane, in sensul Ordonantei nr. 137 din 31 august 2000 (republicata) privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare;
- cand se vrea organizarea unei lovituri de stat sau atentarea la siguranta nationala;
- cand se are in vedere incalcarea sigurantei, drepturilor si libertatilor cetatenilor ori punerea in pericol a sanatatii acestora.
In situatia in care se stabileste ca este necesara, dispersarea adunarii publice se va realiza doar dupa ce toate masurile de izolare, extragere din multime si impiedicare a incidentelor violente au esuat.
Cum se va realiza interventia in forta pentru a inlatura protestele violente
Gradualitatea interventiei pentru restabilirea ordinii publice implica urmatoarea succesiune de actiuni:
- avertizarea verbala prin mijloace de amplificare sonora;
- avertizarea prin mijloace acustice si luminoase;
- asigurarea timpului necesar pentru incetarea actiunilor care afecteaza ordinea publica;
- extractia participantilor care tulbura desfasurarea pasnica a adunarii publice si aplicarea unor masuri de constrangere;
- efectuarea primei somatii. Se spun prin mijloacele de amplificare sonora cuvintele: "Prima somatie: Atentiune, va rugam sa parasiti .... vom folosi forta", urmate de semnale sonore si luminoase.;
- in situatii deosebite, care ar putea crea un impact psihologic major pentru populatie se poate realiza informarea publica prin mass media ori prin retelele de socializare sau orice alte mijloace de comunicare publica asupra posibilitatii interventiei fortelor de ordine pentru restabilirea ordinii publice;
- asigurarea timpului necesar parasirii locului de desfasurare a manifestarii publice;efectuarea ultimei somatii, prin rostirea cuvintelor: "Ultima somatie: Parasiti ..., se va folosi forta", urmate de semnale sonore si luminoase;
- inainte de folosirea mijloacelor de impiedicare sau constrangere, se emite un semnal luminos prin racheta de culoare rosie;
- folosirea mijloacelor de interventie din dotare care nu presupun contact direct cum ar fi:
- dispozitive cu substante iritant-lacrimogene sau de marcare, apa, sonore etc;
- folosirea mijloacelor individuale din dotare care presupun contact direct.
Folosirea fortei se face proportional cu tipul si gradul de tulburare a ordinii publice si numai atat cat este necesar si pe o perioada limitata, pentru restabilirea ordinii publice.
Scad amenzile pentru participarea la proteste
Conform proiectului de lege, urmatoarele fapte constituie contraventii:
- organizarea si desfasurarea de adunari publice care cad sub incidenta protestelor interzise;
- nerespectarea orelor de desfasurare, a traseelor de deplasare sau locului destinat adunarii publice declarate;
- neindeplinirea obligatiilor specifice a organizatorilor.
Amenda ramane in intervalul 1.000 - 10.000 de lei.
Nu mai constituie contraventii faptele urmatoare:
- participarea la adunari publice nedeclarate sau interzise si urmate de refuzul parasirii locurilor de desfasurare a acestora, la avertizarile si somatiile organelor de ordine facute potrivit legii;
- instigarea prin orice mijloace, initierea sau recurgerea la actiuni violente sau alte manifestari, cu intentia de zadarnicire ori tulburare, in orice mod, a adunarilor publice;
- refuzul de a parasi imediat adunarea, daca masura a fost dispusa de conducatorii actiunilor;
- organizarea sau participarea la contramanifestatii desfasurate in acelasi timp si in acelasi loc cu adunarile publice declarate, indiferent de modul lor de exprimare;
- introducerea sau desfacerea bauturilor alcoolice in locurile destinate desfasurarii adunarilor publice, pe toata durata acestora;
- refuzul de a parasi imediat adunarea la solicitarea organelor de ordine.
Proiectul de lege a primit pana acum sprijin de la PNL, PSD si USR, asadar are sanse sa treaca rapid prin Parlament. Momentan, insa, se afla in dezbatere in Senat. Camera Deputatilor va fi forul decizional.
Initiativa nu se dezbate in procedura de urgenta.
Inca nu a fost solicitat punctul de vedere al Guvernului.
Momentan, prevederile de mai sus nu se afla in vigoare.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.