O noua initiativa de interzicere a masinilor poluante in Bucuresti a aparut zilele trecute, dupa ce la inceputul lui 2018 un alt proiect asemanator a fost discutat pe scurt si respins rapid.
In ultima saptamana mai multe publicatii online s-au grabit sa anunte ca din primavara lui 2019 masinile poluante vor fi interzise in centrul Capitalei, iar din 2022 nu vor mai avea acces deloc in Bucuresti. Situatia, insa, este alta in realitate.
La inceputul anului 2018 consilierul Lucian Iliescu (PMP) a incercat sa introduca pe ordinea de zi a CGMB un proiect prin care se stabilea ca masinile non-Euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3 si Euro 4 nu vor mai avea acces in zona centrala din Bucuresti. Practic, daca acea initiativa intra in vigoare peste 80% din masinile care circula in prezent Bucuresti n-ar mai fi putut sa tranziteze centrul Capitalei, dupa cum puteti vedea in imaginea de mai jos. Masinile cu Euro 5 sau Euro 6 ar fi urmat sa primeasca o vinieta verde care le-ar fi permis accesul fara nicio taxa in zona centrala.
In mai putin de 10 minute, consilierii generali au respins proiectul (sau, mai bine zis, ideea de proiect), chiar daca el nici macar n-a fost adaugat pe ordinea de zi si nici nu fusese pus in dezbatere publica, asa cum este stipulat in lege. Autoritatile promiteau atunci ca vor rezolva problemele cu transportul public pentru a ajuta la imbunatatirea calitatii aerului, lucru care se urmareste de cativa ani buni.
In plus, a fost emis si un comunicat din partea Primariei Municipiului Bucuresti (PMB) care sublinia faptul ca acest lucru nu are cum sa se intample. „Primaria Municipiului Bucuresti nu are in vedere adoptarea, in perioada imediat urmatoare, a unor reglementari referitoare la accesul in Capitala autovehiculelor incadrate in anumite categorii de poluare. Astfel de prevederi se adopta, ca orice decizie care vizeaza restrictii aplicate cetatenilor, dupa o analiza temeinica. Asa cum municipalitatea a comunicat in trecut, intentia este de a demara un sondaj de opinie sau o alta forma de consultare publica, eventual studii de impact cu privire la acest subiect”, se arata intr-un comunicat remis de PMB.
Adaugam si faptul ca s-a precizat urmatorul lucru important: "Initiativa preluata in presa in ultimele zile apartine unui consilier general, fiind depusa in nume personal, fara ca etapele de fundamentare sa fi fost parcurse. Din acest motiv, precizam ca documentul nu are valoare oficiala, nu include contributia aparatului de lucru al primarului general, asadar nu prezinta punctul de vedere al municipalitatii."
Opt luni mai tarziu, acelasi consilier PMP propune din nou interzicerea masinilor poluante in Capitala incepand cu martie 2019, iar cateva ziare nationale deja au titrat ca masinile care polueaza excesiv nu vor mai avea acces in centrul Bucurestiului. Fals!
In primul rand, consilierul Lucian Iliescu si-a mai temperat propunerea. De data aceasta, conform declaratiilor sale (pentru ca proiectul de hotarare nu poate fi gasit pe nicaieri), vorbim doar de masinile non-Euro, Euro 1 si Euro 2. Acestea n-ar mai avea acces in zona centrala a Bucurestiului incepand cu 1 martie 2019, daca CGMB ar vota aceasta initiativa. Din 2022, ar urma sa fie interzise si masinile cu norma Euro 3 si Euro 4 de poluare in centrul Capitalei, iar automobilele non-Euro, Euro 1 si Euro 2 n-ar mai putea intra deloc in Bucuresti. In plus, masura nu ar afecta autovehiculele cu semnale speciale de avertizare luminoasa, a celor care efectueaza transport in comun, a celor care indeplinesc sarcini publice, a ambulantelor, a celor care transporta alimente si a celor care efectueaza servicii de depanare sau care sunt dotate cu girofaruri galbene.
In al doilea rand, am mentionat anterior ca proiectul de hotarare nu poate fi gasit pe nicaieri. Am incercat sa luam legatura cu domnul Iliescu, insa fara succes. Initiativa sa din prezent nu are sustinere politica, asadar este greu sa ne imaginam ca dorinta consilierului general va deveni realitate in 2019.
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul prescolar - EDUCATORI 2 culegeri
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Portal Codul Muncii
Fise distractive pentru gradinita
In al treilea rand, stim ca Bucurestiul sufera de probleme uriase in ceea ce priveste calitatea aerului pe care il respira cetatenii Capitalei. Dupa cum puteti vedea in imaginea de mai jos, particulele poluante din aer care ne afecteaza sanatatea sunt prezente in cantitati de 3 ori si chiar 4 ori mai mari la orele de varf.
Cu toate astea, in prezent nu exista nicio initiativa aflata cel putin in dezbatere publica care sa interzica accesul masinilor poluante in Capitala si nici macar un plan de a le taxa suplimentar! O masura luata de autoritatile locale pentru imbunatatirea parcului auto din Municipiu a fost programul Rabla pentru bucuresteni si atat.
Notam, totusi, faptul ca mai multe metropole europene precum Paris, Berlin, Roma sau Amsterdam au luat deja masuri prin care interzic partial sau integral accesul masinilor poluante in zona urbana.
Finalmente, E-Juridic va urmari cu atentie evolutia acestei situatii si va va informa daca o astfel de propunere devine realitate sau este discutata macar cu seriozitate.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE