Digitalizarea activitatii juridice este un punct important pe care Romania il tinteste. Comunicarea hotararilor judecatoresti in materie civila se realizeaza cu ajutoul agentului procedural sau cu ajutorul serviciilor postale. Prin prezenta propunere legislativa se vizeaza transmiterea acestora si prin posta electronica, pe e-mail. Astfel "comunicarea doar prin posta electronica nu este posibila, chiar daca exista confirmare de primire ori sistemul folosit indica faptul ca a ajuns corespondenta la destinatar", conform expunerii de motive a Camerei Deputatilor.
Prin aceasta propunere legislativa, Romania este la un pas mai aproape de evolutia pe care si-o doreste. Digitalizarea este un punct la care se lucreza intens, astfel comunicarea hotararilor prin e-mail ar avea un impact puternic in practica judiciara de zi cu zi. Aceasta masura are drept scop eficientizarea activitatii instantelor si reducerea costurilor. De asemenea, se ia in considerare si acomodarea treptata a sistemului judiciar in tranzitie spre digitalizare.
Orice cerere adresata instantelor judecatoresti va cuprinde si adresa electronica a partii, in masura in care detine o astfel de adresa. Instanta de judecata are posibilitatea solicitarii adreselor electronice ale partilor, in cazul in care acestea nu au fost comunicate initial. Aceasta le poate cere fie in cadrul proceduri de regularizare, fie la termenele de judecata la care sunt prezente sau repartizate partile, conform art. 148, alin. (1) din Codul de procedura civila. La nivelul instantelor de judecata a fost implementat un sistem care indica ajungerea efectiva a corespondentei electronice la destinatar. In acest fel nu exista nicio diferenta intre situatia in care agentul procedural sau postasul lasa corespondenta in cutia postala a partilor, completand un proces-verbal pentru primire si situatia in care sistemul instantei indica ajungerea corespondentei pe e-mail.
In plus, "orice cerere adresata instantelor judecatoresti va cuprinde si numarul de telefon al partii, iar o parte care detine si comunica adresa de e-mail instantei este extrem de probabil sa detina si sa comunice si numarul de telefon - initial sau in urma procedurii de regulariare ori a soclicitarii exprese a instantei in timpul sedintei de judecata -, grefierii pot contacta partile si telefonic pentru a le comunica expedierea electronica a hotararii judecatoresti, depunand la dosar referat privind nota telefonica efectuata in acest sens, daca in concreto se va considera oportun", conform expunerii de motive a deputatilor.
In masura in care sistemul semnaleaza erori in comunicarea corespondentei electronice sau partea nu detine o adresa de e-mail, se va proceda prin corespondenta clasica, prin posta sau prin agent procedural. Totodata, o parte semnificativa din hotarari s-ar comunica prin intermediul online, lucru ce ar facilita activitatea instantelor si ar reduce costurile, in ceea ce priveste listarea copiilor si a taxelor serviciilor postale.
Pentru a colecta informatiile necesare acestei propuneri s-a corespondat cu toate instantele din Romania. In procesul acesta s-au verificat eventualele erori aparute si eficienta transmiterii actelor procedurale pe e-mail destinatarilor. Din totalul de 233 de instante, doar 23 au raportat erori minore, dintre care doua nu au instalat pana in prezent programul de comunicare a actelor pe e-mail si cinci au instalarea acestui program in curs. "Aproximativ 87% dintre instante au precizat ca nu au fost raportate erori in comunicarea actelor procedurale pe e-mail destinatarilor", potrivit expunereii de motive din Camera Deputatilor.
Mai jos puteti citi completarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila.
LEGE - pentru completarea Legii nr.134/2010 privind Codul de procedura civila
Articol unic.- Dupa articolul 154 din Legea nr.134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.247 din 10 aprilie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou articol, art.154^1, cu urmatorul cuprins:
„
Art.154^1: Comunicarea hotararilor judecatoresti
(I) Comunicarea hotararilor judecatoresti se va face, din oficiu, prin posta electronica daca partea a indicat instantei datele corespunzatoare in acest scop direct sau la solicitarea expresa a instantei in timpul procesului. Comunicarea va fi insotita de semnatura electronica extinsa a instantei, care va inlocui stampila instantei si semnatura grefierului de sedinta.
(2) Hotararile judecatoresti se considera comunicate la momentul la care au primit mesaj din partea sistemului folosit ca au ajuns la destinatar potrivit datelor furnizate de acesta.
(3) Daca comunicarea prin posta electronica nu este posibila din pricina lipsei datelor in acest sens sau sistemul folosit indica eroare in transmiterea prin posta electronica, comunicarea hotararilor judecatoresti se va face potrivit art.154."
Acest proiect de Iege se considera adoptat de Senat in forma initiala, in conditiile articolului 75 alineatul (2) teza a III-a din Constitutia Romaniei, republicata.