Comisia Europeana a prezentat o propunere pentru un nou act legislativ al UE care sa previna si sa combata abuzul sexual online asupra copiilor, avand in vedere amploarea fenomenului din ultimii ani.
Dat fiind faptul ca numai in 2021 au fost raportate in intreaga lume 85 de milioane de fotografii si videoclipuri care prezinta abuzuri sexuale asupra copiilor si ca multe alte astfel de cazuri nu sunt raportate, se poate trage concluzia ca abuzul sexual asupra copiilor este un fenomen larg raspandit, se arata intr-un
comunicat postat pe site-ul reprezentantei din Romania a Comisiei Europene.
Potrivit sursei citate, pe durata pandemiei de Covid-19, fenomenul abuzului sexual online asupra copiilor s-a amplificat cu 64% fata de anii precedenti. Sistemul actual, bazat pe detectarea si raportarea in mod voluntar de catre intreprinderi a unor astfel de cazuri, s-a dovedit a fi insuficient pentru a-i proteja in mod adecvat pe copii. In orice caz, acest sistem nu va mai putea fi utilizat dupa ce se va incheia perioada de valabilitate a solutiei provizorii aflate in prezent in vigoare.
In 2020, pana la 95 % din numarul total de cazuri de abuz sexual asupra copiilor au fost raportate de o singura intreprindere, in pofida dovezilor clare ca problema nu exista doar pe o singura platforma.
Pentru a combate in mod eficace utilizarea abuziva a serviciilor online in scopul abuzului sexual asupra copiilor, sunt necesare norme clare, care sa prevada conditii si garantii solide, se arata in comunicat. Conform normelor propuse, furnizorii vor avea obligatia de a detecta, de a raporta si de a elimina din serviciile lor materialele care contin abuzuri sexuale asupra copiilor.
De asemenea, furnizorii vor trebui sa evalueze si sa atenueze riscul de utilizare abuziva a serviciilor lor, iar masurile luate trebuie sa fie proportionale cu riscul respectiv si sa faca obiectul unor conditii si garantii solide.
Un nou centru independent al UE privind abuzul sexual asupra copiilor („Centrul UE”) va sprijini eforturile furnizorilor de servicii, prin indeplinirea rolului de centru de expertiza, prin furnizarea de informatii fiabile referitoare la materialul identificat, prin primirea si analizarea rapoartele furnizorilor pentru a identifica semnalarile eronate si pentru a evita ca acestea sa fie inaintate autoritatilor de aplicare a legii, prin transmiterea rapida a rapoartelor relevante pentru a se lua masurile corespunzatoare de asigurare a respectarii legii si prin acordarea de sprijin victimelor.
Masurile propuse de Comisia Europeana pentru combaterea abuzului sexual online
Noile norme vor contribui la salvarea copiilor si la protejarea lor impotriva unor noi abuzuri, la impiedicarea reaparitiei online a materialelor care contin abuzuri sexuale asupra copiilor si la aducerea infractorilor in fata justitiei. Aceste norme vor include:
1. evaluarea obligatorie a riscurilor si masuri de diminuare a riscurilor: Furnizorii de servicii de gazduire sau de comunicatii interpersonale vor trebui sa evalueze riscul de utilizare abuziva a serviciilor lor pentru diseminarea de materiale care contin abuzuri sexuale asupra copiilor sau pentru ademenirea minorilor in scopuri sexuale, actiune cunoscuta sub denumirea de „grooming”. Furnizorii vor trebui, de asemenea, sa propuna masuri de diminuare a riscurilor.
2. obligatii de detectare specifica, pe baza unui ordin de detectare: Statele membre vor trebui sa desemneze autoritati nationale responsabile cu examinarea evaluarii riscurilor. In cazul in care respectivele autoritati stabilesc ca persista un risc semnificativ, acestea pot solicita unei instante judecatoresti sau unei autoritati nationale independente sa emita un ordin de detectare pentru materiale cunoscute sau noi care contin abuzuri sexuale asupra copiilor sau pentru cazuri cunoscute sau noi de „grooming”. Ordinele de detectare sunt limitate in timp si vizeaza un anumit tip de continut in cadrul unui anumit serviciu.
3. garantii solide privind detectarea: Intreprinderile care au primit un ordin de detectare vor putea sa identifice continutul numai utilizand indicatori de abuz sexual asupra copiilor verificati si furnizati de Centrul UE. Tehnologiile de detectare trebuie sa fie utilizate numai in scopul detectarii abuzului sexual asupra copiilor. Furnizorii vor trebui sa implementeze tehnologii care sa fie cel mai putin intruzive asupra vietii private, in conformitate cu stadiul actual al tehnologiei din sector, si care sa limiteze cat mai mult posibil rata de eroare a rezultatelor fals pozitive.
4. obligatii clare de raportare: Furnizorii care au detectat abuzuri sexuale online asupra copiilor vor trebui sa le raporteze Centrului UE.
5. eliminarea efectiva: Autoritatile nationale pot emite ordine de eliminare in cazul in care materialele care contin abuzuri sexuale asupra copiilor nu sunt retrase rapid. Furnizorii de servicii de acces la internet vor trebui, de asemenea, sa dezactiveze accesul la imagini si la videoclipuri care nu pot fi retrase, de exemplu deoarece sunt gazduite in afara UE in jurisdictii necooperante.
6. reducerea expunerii la „grooming”: Normele impun magazinelor de aplicatii sa se asigure ca minorii sunt impiedicati sa descarce aplicatii care ii pot expune unui risc ridicat de ademenire in scopuri sexuale.
7. mecanisme solide de supraveghere si cai de atac: Ordinele de detectare vor fi emise de instante judecatoresti sau de autoritati nationale independente. Pentru a reduce la minimum riscul detectarii si raportarii eronate, Centrul UE va verifica rapoartele furnizorilor privind potentialele abuzuri sexuale online asupra copiilor inainte de a le transmite autoritatilor de aplicare a legii si Europol. Atat furnizorii, cat si utilizatorii vor avea dreptul de a ataca in instanta orice masura care ii afecteaza.
Potrivit actului normativ propus de Comisia Europeana Centru al UE va sprijini:
- furnizorii de servicii online, in special in ceea ce priveste respectarea noilor obligatii care le revin, si anume efectuarea de evaluari ale riscurilor, detectarea, raportarea, eliminarea si blocarea accesului la materiale care contin abuzuri sexuale online asupra copiilor, prin furnizarea de indicatori pentru detectarea abuzului sexual asupra copiilor si prin primirea rapoartelor furnizorilor;
- autoritatile nationale de aplicare a legii si Europol, prin examinarea rapoartelor furnizorilor pentru a se asigura ca acestea nu sunt transmise in mod eronat si prin directionarea rapida a acestora catre autoritatile de aplicare a legii. Acest lucru va contribui la salvarea copiilor care sunt abuzati si la aducerea autorilor infractiunilor in fata justitiei;
- statele membre, prin indeplinirea rolului de centru de cunostinte pentru bunele practici privind prevenirea si asistenta acordata victimelor, promovand o abordare bazata pe dovezi;
- victimele, prin ajutarea acestora sa obtina retragerea materialelor care contin abuzurile la care au fost supuse.
Ca proiectul sa fie adoptat, este necesar ca Parlamentul European si Consiliul sa ajunga la un acord asupra propunerii. Odata adoptat, noul regulament va inlocui actualul regulament provizoriu.
Cu o experienta de aproape 12 ani in presa scrisa, Ana Maria Ghiarasim aduce in fata cititorilor E-juridic cele mai importante noutati legate de legislatia in domeniu, explicate si comentate in detaliu. Stiri, legi si informatii la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<