Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Eliberare si Schimbare Buletin in 2025: Ce Acte Sunt Necesare

Eliberare si Schimbare Buletin in 2025: Ce Acte Sunt Necesare
Schimbarea buletinului in 2025 sau eliberarea unei carti de identitate noi se realizeaza dupa reguli stricte. Pana la 3 august 2031, toate cartile de identitate emise in ultimii ani vor expira si vor trebui inlocuite cu carti electronice de identitate. Acestea vor avea dimensiunea unui card bancar, fiind mai compacte si mai usor de transportat. Pe langa modificarile de dimensiune, noile carti de identitate vor include si alte schimbari vizuale importante, care vor facilita procesul de identificare.

Noua carte electronica de identitate emisa va prelua si rolul cardului national de sanatate, integrand ambele functii intr-un singur document.

In Romania, programul pilot referitor la cartile electronice de identitate a fost demarat la Cluj, in august 2021, procesul de tranzitie fiind unul gradual.

Pana la termenul de 3 august 2031, reglementat de art. 5 al. 1 din REGULAMENTUL (UE) 2019/1157 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN SI AL CONSILIULUI din 20 iunie 2019, cetatenii romani pot opta pentru o carte de identitate clasica, pe baza cererii acestora sau a reprezentantilor lor legali.

Potrivit Directiei Generale pentru Evidenta Persoanelor, titularul sau reprezentantul legal al acestuia poate depune cererea pentru eliberarea unui noi carti de identitate cu cel mult 180 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a documentului de identitate. Actul de identitate, valabil, ramane in posesia titularului pana la data inmanarii noului document.

Cetatenii romani cu domiciliul in Romania aflati temporar in strainatate se pot adresa serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor, prin imputernicit, pe baza de procura speciala autentificata la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei.

In cazul romanilor minori cu domiciliul in Romania aflati temporar in strainatate, cu varsta cuprinsa intre 14-18 ani sau, dupa caz, persoanele care au implinit varsta de 18 ani, cererea pentru eliberarea primului act de identitate trebuie depusa la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei. IMPORTANT! Primul act de identitate nu se elibereaza pe baza de procura speciala.

Situatii in care buletinul nu poate fi eliberat prin procura speciala:
- la eliberarea primului act de identitate la implinirea varstei de 14 ani;
- la eliberarea primului act de identitate pentru cetatenii romani cu domiciliul in Romania, dupa implinirea varstei de 18 ani;
- la eliberarea actului de identitate ca urmare a dobandirii cetateniei romane;
- la eliberarea actului de identitate ca urmare a schimbarii domiciliului din strainatate in Romania;
- la eliberarea cartii de identitate provizorii pentru cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, care locuiesc temporar (care au resedinta) in Romania.

Schimbare buletin 2025


Eliberarea sau schimbarea cartii de identitate se face in urmatoarele situatii:
  1. Prima data, la implinirea varstei de 14 ani
  2. In cazul pierderii, furtului, distrugerii sau deteriorarii
  3. In cazul schimbarii domiciliului
  4. In cazul expirarii
  5. In cazul schimbarii domiciliului din strainatate in Romania
  6. Carte de identitate provizorie in cazul cetateanului roman cu domiciliul in strainatate
  7. Stabilirea resedintei (flotant)
  8. Eliberarea cartii de identitate provizorie

In acest articol gasi informatii despre reglementari, acte necesare si cuantumul taxelor pentru eliberarea actelor de identitate.

Eliberare carte de identitate la implinirea varstei de 14 ani


In termen de 15 zile de la implinirea varstei de 14 ani, minorul, insotit de reprezentantul sau legal, are obligatia de a solicita punerea in legalitate cu un act de identitate la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor la care este arondat cu domiciliul sau cu resedinta.

Acte necesare:
  • cererea pentru eliberarea actului de identitate,
  • actul de identitate al unuia dintre parinti sau al reprezentantului legal, document cu care se realizeaza si dovada adresei de domiciliu
  • certificatul de nastere al minorului, original si copie,
  • certificatul de casatorie al parintilor sau, dupa caz hotararea judecatoreasca definitiva si irevocabila prin care se stabileste caruia dintre parinti ii este incredintat minorul, daca parintii sunt divortati, original si copie,
  • chitanta reprezentand contravaloarea cartii de identitate.

Minorul depune cererea pentru eliberarea actului de identitate, insotit de unul dintre parinti sau, dupa caz, de reprezentantul sau legal, de persoana desemnata din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenta sociala sau de persoana careia i-a fost incredintat in plasament.

In situatia in care parintii au domicilii diferite, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semneaza de parintele la care minorul are domiciliul, in conditiile legii.

Pentru minorul care, desi a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca unuia dintre parinti, locuieste statornic la celalalt parinte, se solicita declaratia de consimtamant a parintelui caruia i-a fost incredintat din care sa rezulte ca este de acord ca in actul de identitate al minorului sa fie inscrisa adresa la care acesta locuieste statornic.

Acte necesare schimbare buletin in cazul pierderii, furtului, distrugerii sau deteriorarii

 
  • cererea pentru eliberarea actului de identitate,
  • actul de identitate si cartea de alegator, daca este cazul,
  • certificatul de nastere si certificatul de casatorie, daca este cazul, original si copie,
  • hotararea de divort, definitiva si irevocabila sau certificatul de divort, dupa caz, original si copie,
  • certificatul de deces al sotului/sotiei decedat/decedate, in cazul sotului supravietuitor, original si copie,
  • certificatele de nastere ale copiilor cu varsta mai mica de 14 ani, original si copie,
  • documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original si copie,
  • dovada eliberata de unitatea de politie unde a fost reclamat furtul, daca este cazul,
  • un document emis de institutii sau autoritati publice - pasaport, permis de conducere, legitimatie de serviciu, livret militar ori diploma de absolvire a unei institutii de invatamant, - cu fotografie de data recenta, original si copie,
  • chitanta reprezentand contravaloarea cartii de identitate.

Eliberarea cartii de identitate la schimbarea domiciliului


Acte necesare:
  • cererea pentru eliberarea actului de identitate,
  • actul de identitate si cartea de alegator, daca este cazul,
  • certificatul de nastere si certificatul de casatorie, daca este cazul, original si copie,
  • hotararea de divort, definitiva si irevocabila sau certificatul de divort, dupa caz, original si copie,
  • certificatul de deces al sotului/sotiei decedat/decedate, in cazul sotului supravietuitor, original si copie,
  • certificatele de nastere ale copiilor cu varsta mai mica de 14 ani, original si copie,
  • documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original si copie,
  • chitanta reprezentand contravaloarea cartii de identitate.

Eliberarea cartii de identitate la expirarea termenului de valabilitate, modificarea datelor de stare civila, anularea documentului, schimbarea sexului sau a fizionomiei


Acte necesare:
  • cererea pentru eliberarea actului de identitate,
  • actul de identitate si cartea de alegator, daca este cazul,
  • certificatul de nastere si certificatul de casatorie, daca este cazul, original si copie,
  • hotararea de divort, definitiva si irevocabila sau certificatul de divort, dupa caz, original si copie,
  • certificatul de deces al sotului/sotiei decedat/decedate, in cazul sotului supravietuitor, original si copie,
  • certificatele de nastere ale copiilor cu varsta mai mica de 14 ani, original si copie,
  • documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original si copie,
  • chitanta reprezentand contravaloarea cartii de identitate.

In cazul modificarii numelui si/sau prenumelui titularului, prenumelui parintilor, a datei ori a locului de nastere, precum si in situatia schimbarii sexului, se prezinta si hotararea judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila sau, dupa caz, actul administrativ in baza caruia s-au modificat datele de stare civila.

Acte necesare ca urmare a schimbarii domiciliului din strainatate in Romania


Cetatenii romani cu domiciliul in strainatate care doresc sa-si schimbe domiciliul in Romania se prezinta la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor pe a carui raza teritoriala este situat imobilul unde isi stabilesc domiciliul.

Acte necesare:
  • cererea pentru eliberarea actului de identitate ca urmare a schimbarii domiciliului din strainatate in Romania,
  • pasaportul romanesc valabil sau expirat ori certificatul constatator privind dobandirea cetateniei romane, emis de Ministerul Justitiei sau de misiunile diplomatice/oficiile consulare ale Romaniei din strainatate, original si copie,
  • actul de identitate si/sau pasaportul, eliberate de autoritatile straine, original si copie,
  • certificatul de nastere, original si copie,
  • certificatul de casatorie, in cazul persoanelor casatorite sau al sotului supravietuitor, original si copie,
  • certificatul de deces al sotului/sotiei decedat/decedate, in cazul sotului supravietuitor, original si copie,
  • hotararea de divort definitiva si irevocabila, dupa caz, original si copie,
  • certificatele de nastere ale copiilor cu varsta mai mica de 14 ani, original si copie,
  • documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original si copie,
  • chitanta reprezentand contravaloarea cartii de identitate,

In situatia in care solicitantul nu poate face dovada cetateniei romane, i se elibereaza actul de identitate, numai dupa ce se atesta de catre Directia Generala de Pasapoarte, la cererea serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor, faptul ca solicitantul este cetatean roman.

Certificatele de stare civila prezentate de solicitant trebuie sa fie emise de oficiile de stare civila romane, iar pentru hotararile judecatoresti privind statutul civil al titularului, pronuntate in strainatate si investite cu formula executorie, se prezinta copii traduse si legalizate.

Solicitantul a carui nastere sau casatorie nu a fost inregistrata in registrele de stare civila romane va solicita transcrierea certificatelor de stare civila obtinute in strainatate, atat pentru ei, cat si pentru copiii minori.

In situatia in care numai unul dintre parinti isi schimba domiciliul din strainatate in Romania, impreuna cu copiii minori, este necesar consimtamantul celuilalt parinte, dat in forma autentica la notarul public, sau copia hotararii judecatoresti prin care copiii au fost incredintati parintelui care isi schimba domiciliul in Romania, situatie in care se depune o copie a hotararii judecatoresti ramasa definitiva, irevocabila, investita cu formula executorie.

Acte necesare carte de identitate provizorie cetateni romani cu domiciliu in strainatate


Cetatenii romani domiciliati in strainatate, care doresc sa intre in posesia unei carti de identitate provizorii, in care sa fie inscrisa resedinta din Romania, unde locuiesc temporar, depun la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor pe raza caruia au resedinta, urmatoarele documente:
  • cererea pentru eliberarea actului de identitate cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate si resedinta in Romania,
  • pasaportul, aflat in termen de valabilitate, care atesta statutul de cetatean roman domiciliat in strainatate, original si copie,
  • certificatul de nastere, original si copie,
  • certificatul de casatorie, in cazul persoanelor casatorite sau al sotului supravietuitor, original si copie,
  • certificatul de deces al sotului/sotiei decedat/decedate, in cazul sotului supravietuitor, original si copie,
  • hotararea de divort definitiva si irevocabila, dupa caz, original si copie,
  • documentul cu care se face dovada adresei de resedinta, original si copie,
  • doua fotografii marimea 3/4 cm, avand la baza o banda alba de 7 mm,
  • chitanta reprezentand contravaloarea cartii de identitate.

Inscrierea resedintei in cartea de identitate (viza de flotant)


Acte necesare:
  • cererea pentru inscrierea in actul de identitate a mentiunii privind stabilirea resedintei,
  • actul de identitate al solicitantului, aflat in termen de valabilitate,
  • documentul cu care se face dovada adresei de resedinta, original si copie.

Eliberarea cartii de identitate provizorie


Cartea de identitate provizorie se elibereaza atunci cand persoana fizica nu poseda toate documentele necesare eliberarii cartii de identitate

Pentru cartea de identitate provizorie, termenul de valabilitate este de un an. Actele se depun la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor pe raza caruia solicitantul are domiciliul sau resedinta.

Acte necesare:
  • cererea pentru eliberarea actului de identitate,
  • documentele detinute, din categoria celor cu care, potrivit legii, se poate face dovada numelui de familie si a prenumelui, a datei de nastere, a starii civile, a cetateniei romane, a adresei de domiciliu/adresei de resedinta, original si copie,
  • 3 fotografii color, marimea 3 × 4 cm, avand la baza o banda alba de 7 mm,
  • chitanta reprezentand contravaloarea cartii de identitate provizorii.

Cat este taxa de buletin si unde se plateste


Taxa pentru eliberarea cartii de identitate este de 7 lei si se poate plati si online, pe site-ul Ghiseul.ro, dar si prin transfer bancar/ Internet Banking sau fizic la CEC Bank ori Oficiul Postei Romane.

Chitanta reprezentand contravaloarea taxei pentru cartea de identitate se prezinta la ghiseu, in momentul depunerii actelor necesare.

Taxa pentru cartea de identitate provizorie costa un 1 leu.

Potrivit legii, NU platesc taxa pentru eliberarea unei cartii de identitate urmatoarele categorii de persoane:
  • Copii orfani, abandonati;
  • Persoanele in varsta, aflate in unitati de ocrotire si protectie sociala; Persoanele cu handicap grad I si II;
  • Persoanele care beneficiaza de ajutor social;
  • Persoanele retinute sau arestate care nu dispun de mijloace financiare;
  • Persoanele care sunt victime ale calamitatilor naturale, ale incendiilor sau ale unor dezastre.

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Eliberare si Schimbare Buletin in 2025: Ce Acte Sunt Necesare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Poate sunteti interesat si de:
©2025 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016