Romanii care primesc ajutor social beneficiaza de o incurajare suplimentara de la stat pentru reintrarea pe piata fortei de munca, acum ca parlamentarii au planul de a cumula salariul cu ajutorul social.
Beneficiul de asistenta social sub forma venitului minim garantat se acorda persoanelor singure sau familiilor, daca venitul net lunar al persoanei singure sau al familiei este mai mic decat venitul minim garantat, la cererea expresa a acestora, in urma unei anchete sociale periodice efectuate de catre autoritatile locale si sunt platite de catre agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene. Din datele publicate de catre Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, in luna decembrie 2020, in evidentele agentiei erau inregistrate 176.674 persoane beneficiare ale venitului minim garantat.
"Beneficiarii de ajutor social, apti de munca, trebuie sa munceasca, sa devina independenti de ajutorul de la stat, sa isi poata intretine familia", sustin initiatorii propunerii legislative.
In acest context, proiectul de act normativ vizeaza modificari ale prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitui minim garantat, astfel:
- in situatia in care un membru al familiei realizeaza venituri in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu sau a altei forme legale de angajare, sau desfasoara activitati independente ori agricole (la valoarea salariului minim brut pe tara) sa beneficiaze de ajutorul social, pentru o perioada de 3 luni de la semnarea contractului de munca, maxim o data pe an. Astfel ca, pentru a stimula angajarea in munca, pe o perioada de 3 luni se va putea cumula valoarea ajutorului social cu salariul;
- pentru sprijinirea persoanelor care lucreaza ca zilier in a-si cauta un loc de munca, acestea trebuie sa fie inregistrate in baza de date a Agentiei Judetene a Ocuparii Fortei de Munca si sa fie luate in considerare ca persoane aflate in cautarea unui loc de munca; munca ca zilier trebuie sa fie dear o etapa, nu un status quo pentru toata viata;
- documentele pentru acordarea ajutorului social sa poata fi depuse si in format electronic:
- asistentul social/persoana care se ocupa de asistenta sociala din cadrul primariei are un rol major pentru identificarea dificultatilor de angajare ale beneficiarilor de ajutor social, pentru cunoasterea acestora si indrumarea lor functie de aptitudini/experienta. Astfel, se propune ca in formularul anchetei sociale sa existe o sectiune privind dificultatile de integrare pe piata muncii ale beneficiarului de ajutor social;
- evidenta beneficiarilor de ajutor social, apti de munca, va fi publicata, cu respectarea prevederilor legale privind protejarea datelor cu caracter personal, atat in pagina de internet a unitatilor administrativ teritoriale cat si pe pagina de internet a agentiei teritoriale pentru ocuparea fortei de munca si va contine informatii privind profilul de angajare al fiecarei persoane;
- se urmareste intarirea rolului Agentiei Judetene de Ocupare a Fortei de Munca in procesul de angajare si mentinere a locurilor de munca pentru beneficiarii de ajutor social; astfel, agentia va avea un rol activ m consilierea persoanelor chiar si dupa angajare pentru o perioada de 3 luni incepand cu prima zi de munca;
- integrarea pe piata muncii a persoanelor beneficiare de ajutor social, apte de munca, trebuie sa constituie indicator de evaluare a performantelor anuale atat la nivelul agentiilor judetene pentru ocuparea fortei de munca cat si la nivelul personalului serviciului public de asistenta sociala din subordinea consiliului local sau, dupa caz, la nivelul persoanelor cu atributii in domeniul asistentei sociale din aparatui propriu de specialitate al primarului.
Ajutorul social va putea fi cumulat cu salariul de la 1 ianuarie 2022, daca propunerea legislativa va fi aprobata de Parlamentul Romaniei.
Proiectul de lege a fost inregistrat pentru dezbatere la Senat, asadar deputatii vor avea votul decizional.
Punctul de vedere al Guvernului nu a fost solicitat.
Ramane de vazut cand
initiativa va intra in vigoare si daca forma prezentata mai sus va ramane aceeasi.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avem urmatoarea situatie, un angajat care are salariu de incadrare de 10257 si o persoana in intretinere copil de 1 an, ore lucrate in luna 96 in valoare de 4103 , CM neimpozabil cod boala 08 -64 ore in valoare de 5053, Tichete de masa 280 lei, Alte sume 156. Venit brut 9592. Intrebarea este daca aceasta persoana beneficiaza deducere? Daca ne raportam la venitul brut atunci persoana nu beneficiaza de deducere, daca ne raportam la Venitul brut impozabil atunci beneficiaza de deducere. La care...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - salvamar
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca este specificat undeva cite zile libere se acorda la casatoria unui salariat. Suntem intreprindere mica si nu avem contract colectiv de munca doar regulament unde am prevazut 2 zile libere pentru casatorie. Este alta reglementare in afara de Codul muncii unde spune ca se acorda zile libere pentru casatorie conform contrat colectiv de munca sau regulament? Societatea a fost infiintata in anul 2020.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<