Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ajutoarele de urgenta nu mai pot fi acordate fara ancheta sociala

Noutatea este introdusa in actul normativ care trateaza acordarea de ajutoare, indiferent ca sunt de urgenta sau nu. Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat se modifica, in urma unei propuneri a mai multor senatori si deputati UDMR.  

Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat reglementeaza posibilitatea acordarii de ajutoare de urgenta persoanelor sau familiilor aflate in situatii dificile atat din bugetul de stat prin bugetui Ministerului Muncii, cat si din bugetul local prin dispozitie a primarului. Multiplele masuri de acordare de ajutoare sunt menite sa previna aparitia excluziunii sociale sau/si sa preintampine agravarea unei astfel de situatii existente deja. Spre exemplu, statul sau/si autoritatile locale pot interveni cu ajutoare in caz de dezastre naturale, accidente, cand are loc degradarea brusca a starii de sanatate si pentru eliminarea sau atenuarea altor cauze care apar independent de persoanele calificate pentru a primi bani sau o alta forma de sprijin.

Parlamentarii UDMR arata ca modificarea propusa de ei este necesara, intrucat apareau constant conflicte intre auditorii publici externi ai Curtii de Conturi si autoritatile publice locale.

In plus, acestia precizeaza si faptul ca ajutoarele de urgenta se acorda independent de ajutoarele sociale, adica acestea din urma nu vor fi deloc cuantificate in momentul in care se ia decizia acordarii unor sume de bani in caz de urgenta sau a altor avantaje in natura.

"Din pacate, legislatia relativ neclara trateaza toate tipurile de ajutoare de urgenta, fara o distinctie clara intre sursa de finantare si scopul acordarii lor. De asemenea, desi este cuprinsa o insiruire a tipurilor de situatii de urgenta care pot conduce la necesitatea apelarii la autoritatile publice pentru acordarea de ajutoare, inclusiv cele de deces, totusi situatiile de deces care ar justifica acordarea de sume pentru acoperirea unor cheltuieli de inmormantare apar si in alt alineat, cu precizarea ca se refera numai la beneficiarii de ajutor social. O astfel de distinctie, acolo unde nu exista niciun element de diferentiere intre situatiile de ordin general si cele specifice beneficiarilor de ajutoare sociale nu se justifica", sustin initiatorii in expunerea de motive atasata proiectului de lege.

Astfel, acestia propun ca ancheta sociala sa fie obligatorie pentru acordarea de ajutoare de urgenta prin dispozitia primarului.

Pentru ca propunerea UDMR sa devina realitate, acestia sustin introducerea unui nou articol, art. 27^1 si modificarea art. 28 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, dupa cum urmeaza:

  • "Art. 27^1
    • (1) Guvernul, la propunerea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, poate acorda ajutoare de urgenta, in bani sau in natura, familiilor sau persoanelor care se afla in situatii de necesitate cauzate de calamitati naturale, incendii, accidente, epidemii, epizootii, precum si pentru alte situaii deosebite datorate starii de sanatate ori altor cauze care pot conduce la aparitia sau sporirea riscului de excluziune sociala, precum si in alte situalii stabilite prin hotarare a Guvernului; hotararea va cuprinde si metodologia de acordare a ajutoarelor de urgenta.
    • (2) Fondurile necesare pentru plata ajutorului de urgenta acordat de Guvern, prevazut la alin. (1), se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
    • (3) Ajutoarele de urgenta acordate in temeiul alin. (1) nu sunt supuse impozitului pe venit si nu se iau in considerare la stabilirea altor drepturi de asistenja sociala acordate de la bugetul de stat."

 

  • "Art. 28
    • (1) Primarii pot dispune acordarea de ajutoare de urgenta, in bani sau in natura, familiilor sau persoanelor care se afla in situatii de necesitate aparute ca urmare a unor calamitati naturale, incendii, accidente, epidemii, epizootii, precum si in alte situatii deosebite care pot spori sau conduce la aparitia riscului de excluziune sociala, inclusiv in caz de deces in tara sau in strainatate, stabilite prin hotarare a consiliului local.
    • (2) Prin metodologia aprobata prin hotarare a consiliului local potrivit alin. (1) se pot stabili sume orientative sau forfetare.
    • (3) Propunerea de acordare a ajutoarelor de urgenta are la baza cererea si declaratia pe propria raspundere a unui membru de familie sau a persoanei singure, precum si ancheta sociala punctuala prin care se certifica existenta situatiilor de necesitate ori, dupa caz, a situatiilor deosebite in care se afla familiile sau persoanele singure.
    • (4) Ajutoarele de urgenta acordate in temeiul alin. (1) nu se iau in considerare la stabilirea altor drepturi de asistenta sociala acordate de la bugetul local.
    • (5) Fondurile necesare pentru plata ajutoarelor prevazute la alin. (1) si (2) se suporta din bugetul local si pot fi acordate si in completarea celor prevazute la art. 27^1."

 

Daca propunerea va fi votata de Parlament si va intra, in cele din urma, in vigoare, Guvernul va avea 30 de zile la dispozitie pentru a elabora noi norme metodologice de aplicare a legii.

In momentul de fata, varianta in vigoare a Legii nr. 416/2001 prevede urmatoarele la art. 28:

  • "Art. 28
    • (1) Guvernul, la propunerea Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, poate acorda ajutoare de urgenta familiilor si persoanelor care se afla in situatii de necesitate datorate calamitatilor naturale, incendiilor, accidentelor, precum si pentru alte situatii deosebite datorate starii de sanatate ori altor cauze care pot conduce la riscul de excluziune sociala, precum si in alte situatii stabilite prin hotarare a Guvernului, care va cuprinde si procedura si/sau conditiile de acordare.
    • (1^1) Ajutoarele de urgenta acordate potrivit alin. (1) nu sunt supuse impozitului pe venit si nu se iau in considerare la stabilirea altor drepturi de asistenta sociala.
    • (2) Primarii pot acorda ajutoare de urgenta familiilor si persoanelor care se afla in situatii de necesitate cauzate de calamitati naturale, incendii, accidente, precum si pentru alte situatii deosebite, stabilite prin hotarare a consiliului local.
    • (3) Abrogat.
    • (4) In cazul decesului unei persoane din familia beneficiara de ajutor social sau al persoanei singure beneficiare de ajutor social, primarii pot dispune acordarea unui ajutor reprezentand o parte din cheltuielile cu inmormantarea. Ajutorul se acorda unei singure persoane, care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul, mostenitorul in conditiile dreptului comun sau, in lipsa acestuia, persoana care dovedeste ca a suportat cheltuielile cu inmormantarea.
    • (5) Fondurile necesare pentru plata ajutorului de urgenta acordat de primari, prevazut la alin. (2), precum si ajutoarele prevazute la alin. (4) se suporta din bugetul local.
    • (6) Fondurile necesare pentru plata ajutorului de urgenta acordat de Guvern, prevazut la alin. (1), se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii si Justitiei Sociale."

 

Pentru sustinerea acestor modificari au semnat: Antal István-Loránt - senator UDMR; Császár Károly Zsolt - senator UDMR; Derzsi Ákos - senator UDMR; Fejér László-Ödön - senator UDMR; Novák Csaba-Zoltán - senator UDMR; Tánczos Barna - senator UDMR; Turos Lóránd - senator UDMR; Ambrus Izabella-Agnes - deputat UDMR; Apjok Norbert - deputat UDMR; Bende Sándor - deputat UDMR; Benedek Zacharie - deputat UDMR; Benkő Erika - deputat UDMR; Biró Rozalia-Ibolya - deputat UDMR; Csép Éva-Andrea - deputat UDMR; Csoma Botond - deputat UDMR; Erdei-Dolóczki István - deputat UDMR; Kelemen Hunor - deputat UDMR; Korodi Attila - deputat UDMR; Kulcsár-Terza József-György - deputat UDMR; Magyar Loránd-Bálint - deputat UDMR; Márton Árpád-Francisc - deputat UDMR; Seres Dénes - deputat UDMR; Szabó Ödön - deputat UDMR; Vass Levente - deputat UDMR.

Propunerea de act normativ de-abia a fost inregistrata la Senat pentru dezbatere, asadar deputatii vor avea votul decizional.

Procedura de urgenta nu a fost ceruta.

Guvernul nu a oferit un punct de vedere inca.

Vom urmari evolutia B51/2020 si vom reveni cu actualizari, imediat ce acestea vor fi disponibile.


Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Ajutoarele de urgenta nu mai pot fi acordate fara ancheta sociala":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Poate sunteti interesat si de:
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016