Noutatea este introdusa in actul normativ care trateaza acordarea de ajutoare, indiferent ca sunt de urgenta sau nu. Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat se modifica, in urma unei propuneri a mai multor senatori si deputati UDMR.
Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat reglementeaza posibilitatea acordarii de ajutoare de urgenta persoanelor sau familiilor aflate in situatii dificile atat din bugetul de stat prin bugetui Ministerului Muncii, cat si din bugetul local prin dispozitie a primarului. Multiplele masuri de acordare de ajutoare sunt menite sa previna aparitia excluziunii sociale sau/si sa preintampine agravarea unei astfel de situatii existente deja. Spre exemplu, statul sau/si autoritatile locale pot interveni cu ajutoare in caz de dezastre naturale, accidente, cand are loc degradarea brusca a starii de sanatate si pentru eliminarea sau atenuarea altor cauze care apar independent de persoanele calificate pentru a primi bani sau o alta forma de sprijin.
Parlamentarii UDMR arata ca modificarea propusa de ei este necesara, intrucat apareau constant conflicte intre auditorii publici externi ai Curtii de Conturi si autoritatile publice locale.
In plus, acestia precizeaza si faptul ca ajutoarele de urgenta se acorda independent de ajutoarele sociale, adica acestea din urma nu vor fi deloc cuantificate in momentul in care se ia decizia acordarii unor sume de bani in caz de urgenta sau a altor avantaje in natura.
"Din pacate, legislatia relativ neclara trateaza toate tipurile de ajutoare de urgenta, fara o distinctie clara intre sursa de finantare si scopul acordarii lor. De asemenea, desi este cuprinsa o insiruire a tipurilor de situatii de urgenta care pot conduce la necesitatea apelarii la autoritatile publice pentru acordarea de ajutoare, inclusiv cele de deces, totusi situatiile de deces care ar justifica acordarea de sume pentru acoperirea unor cheltuieli de inmormantare apar si in alt alineat, cu precizarea ca se refera numai la beneficiarii de ajutor social. O astfel de distinctie, acolo unde nu exista niciun element de diferentiere intre situatiile de ordin general si cele specifice beneficiarilor de ajutoare sociale nu se justifica", sustin initiatorii in expunerea de motive atasata proiectului de lege.
Astfel, acestia propun ca ancheta sociala sa fie obligatorie pentru acordarea de ajutoare de urgenta prin dispozitia primarului.
Pentru ca propunerea UDMR sa devina realitate, acestia sustin introducerea unui nou articol, art. 27^1 si modificarea art. 28 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, dupa cum urmeaza:
Daca propunerea va fi votata de Parlament si va intra, in cele din urma, in vigoare, Guvernul va avea 30 de zile la dispozitie pentru a elabora noi norme metodologice de aplicare a legii.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
In momentul de fata, varianta in vigoare a Legii nr. 416/2001 prevede urmatoarele la art. 28:
Pentru sustinerea acestor modificari au semnat: Antal István-Loránt - senator UDMR; Császár Károly Zsolt - senator UDMR; Derzsi Ákos - senator UDMR; Fejér László-Ödön - senator UDMR; Novák Csaba-Zoltán - senator UDMR; Tánczos Barna - senator UDMR; Turos Lóránd - senator UDMR; Ambrus Izabella-Agnes - deputat UDMR; Apjok Norbert - deputat UDMR; Bende Sándor - deputat UDMR; Benedek Zacharie - deputat UDMR; Benkő Erika - deputat UDMR; Biró Rozalia-Ibolya - deputat UDMR; Csép Éva-Andrea - deputat UDMR; Csoma Botond - deputat UDMR; Erdei-Dolóczki István - deputat UDMR; Kelemen Hunor - deputat UDMR; Korodi Attila - deputat UDMR; Kulcsár-Terza József-György - deputat UDMR; Magyar Loránd-Bálint - deputat UDMR; Márton Árpád-Francisc - deputat UDMR; Seres Dénes - deputat UDMR; Szabó Ödön - deputat UDMR; Vass Levente - deputat UDMR.
Propunerea de act normativ de-abia a fost inregistrata la Senat pentru dezbatere, asadar deputatii vor avea votul decizional.
Procedura de urgenta nu a fost ceruta.
Guvernul nu a oferit un punct de vedere inca.
Vom urmari evolutia B51/2020 si vom reveni cu actualizari, imediat ce acestea vor fi disponibile.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE