Autoritatea Electorala Permanenta (AEP) informeaza intr-un
comunicat ca, incepand de luni, 1 aprilie, alegatorii romani care doresc sa voteze la alegerile prezidentiale si/sau la alegerile parlamentare din acest an prin corespondenta sau la o sectie de votare din strainatate mai aproape de domiciliu sau resedinta se pot inregistra online pe portalul
www.votstrainatate.ro.
Portalul cuprinde doua sectiuni: Alegerea Presedintelui Romaniei si Alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor. La fiecare sectiune exista doua categorii: Alegator in strainatate la o sectie de votare si Alegator in strainatate prin corespondenta, mai arata comunicatul de presa al AEP.
Alegatorul care doreste sa se inscrie pentru votul prin corespondenta trebuie sa completeze un formular online, in care sa mentioneze numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu sau resedinta, adresa de e-mail, precum si optiunea de transmitere in tara sau la reprezentanta diplomatica a votului exprimat prin corespondenta. La acest formular, alegatorul trebuie sa anexeze copia scanata sau fotografia actului de identitate si a documentului care dovedeste dreptul de sedere, eliberat de autoritatile straine.
Lista documentelor care atesta resedinta in strainatate este cuprinsa in Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 373/2024 privind documentele care atesta resedinta in strainatate in vederea exercitarii dreptului de vot prin corespondenta la alegerile pentru Presedintele Romaniei sau la alegerile pentru Senat si Camera Deputatilor si pentru exercitarea dreptului de vot la alegerile pentru Senat si Camera Deputatilor.
Alegatorul roman care opteaza sa voteze in strainatate la o sectie de votare va completa un formular online, in care va inscrie numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de e-mail, localitatea si statul unde opteaza sa voteze, la care anexeaza copia scanata sau fotografia actului de identitate. Mentionam ca o sectie de votare poate fi infiintata la cererea a minimum 100 de cetateni din aceeasi localitate sau dintr-un grup de localitati, mai indica sursa citata.
Dupa finalizarea procedurii de inregistrare pe portal, alegatorul va primi un e-mail de verificare care contine un link valabil pentru 24 de ore, ce trebuie sa fie accesat pentru confirmarea cererii, in caz contrar nerealizandu-se validarea inregistrarii. Solutionarea cererii alegatorului din strainatate pentru votul la sectia de votare se face de catre AEP, in termen de 10
zile lucratoare de la confirmarea, de catre acesta, a e-mailului de verificare. Solutionarea cererii alegatorului din strainatate pentru votul prin corespondenta se face de catre AEP, in termen de 5 zile de la confirmarea, de catre acesta, a e-mailului de verificare.
Intrebari si sesizari legate de procedura de inregistrare pot fi transmise la adresa de e-mail contact@vostrainatate.ro.