Suntem chemati din nou la urne in 2019, dupa cativa ani de pauza pentru alegeri europarlamentare. Consideram ca e important sa ne informam cititorii cu privire la acest tur de scrutin, de ce conteaza si de ce e important sa participam. Votul din luna mai ne va impacta viata pentru urmatorii 5 ani.
Romania a intrat in Uniunea Europeana in anul 2007, dupa o lunga perioada in care a trebuit sa ne aliniem la un minim de standarde. De atunci si pana in momentul de fata, apartenenta noastra a fost supusa diferitelor provocari si divagari. Marile canale de media nu au reusit sa transmita inca de ce alegerile europarlamentare din mai sunt importante pentru viitorul Romaniei si al Uniunii Europene, intrucat scandalul a fost tot timpul in prime time.
Ne-am propus sa va oferim in cele ce urmeaza toate detaliile necesare pentru ca alegerile din mai 2019 sa nu fie un mister. Pe masura ce apar detalii noi vom actualiza acest articol cu informatii relevante.
Afla la finalul articolului cat castiga un europarlamentar!
Modelul de buletin de vot pentru Referendumul pe Justitie va arata ca in imaginea de mai jos.
Modelul de buletin de vot pentru alegerea europarlamentarilor va arata ca in imaginile de mai jos.
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Biroul Electoral Central (BEC) a stabili, prin tragere la sorti, ordinea partidelor pe buletinul de vot la alegerile europarlamentare din 26 mai, pe primele 3 locuri aflandu-se PSD, Alianta 2020 USR PLUS si Partidul Pro Romania.
Urmatoarele pozitii sunt ocupate de UDMR, PNL, ALDE, Partidul PRODEMO, PMP, Partidul Socialist Roman, Partidul Social Democrat Independent, Partidul Romania Unita, UNPR, Blocul Unitatii Nationale - BUN.
Pe ultimele pozitii pe buletinul de vot se afla candidatii independenti - Gregoriana-Carmen Tudoran, George Nicolae Simion si Peter Costea.
Totodata, BEC a constatat ramanerea definitiva a candidaturilor la alegerile europarlamentare.
Conform deciziilor BEC, au fost admise candidaturile propuse de PSD, PNL, Alianta Electorala 2020 USR PLUS, ALDE, UNPR, Pro Romania, UDMR, PMP, Partidul Romania Unita, Partidul Socialist Roman, Blocul Unitatii Nationale (BUN), Partidul Social Democrat Independent.
La PRODEMO, Biroul Electoral Central a admis in parte lista, respingand candidatura Alexandrei Gafita pe motiv ca nu are varsta de 23 de ani impliniti pana in ziua alegerilor.
BEC a mai admis candidaturile independente ale Gregorianei Tudoran, a lui George Simion si Peter Costea.
Campania electorala pentru alegerile europarlamentare incepe pe 27 aprilie.
Lista sectiilor de votare din tara este disponibila AICI!
Lista sectiilor de votare din afara tarii este disponibila AICI!
La baza organizarii alegerilor europarlamentare din 2019 stau urmatoarele acte:
Exercitarea dreptului de vot se face astfel:
Votul din strainatate:
Primele alegeri pentru nominalizarea membrilor Parlamentului European au avut loc in anul 1979. Romania trimite 32 de europarlamentari. Dupa ce Marea Britanie va iesi din UE, vom trimite in Parlamentul European 33 de reprezentanti ai poporului roman la Bruxelles. In momentul de fata, tarile membre UE trimit in Parlamentul Europen un total de 751 de europarlamentari. Numarul de membri ai PE pe care o tara membra UE ii trimite la Bruxelles este aproximativ proportional cu numarul de cetateni ai acelei tari. Conform regulilor in vigoare, o tara nu poate avea mai putin de 6 si nici mai mult de 96 de europarlamentari. Numarul de 751 de europarlamentari nu poate fi depasit, indiferent de cate tari sunt membre UE. Europarlamentarii sunt grupati in functie de familia politica de care apartin, nu in functie de tara din care fac parte.
Parlamentul European are trei mari roluri:
Presedintele Parlamentului European are rol de reprezentant al institutiei in afara UE si ofera votul final pentru bugetul UE.
Parlamentul UE este format din 20 de comitete si doua subcomitete. Aici se pregateste, discuta si negociaza legislatia. Dupa ce se ajunge la un acord in comitet, se merge mai departe la sesiunile plenare unde se ofera votul final pentru amendamente si proiectul de lege final. Sedintele au, de obicei, loc in Strasbourg timp de 4 zile in fiecare luni sau, suplimentar, la Bruxelles.
In prezent, exista 8 familii politice in Parlamentul European. Pentru formarea unui grup politic in Parlamentul European este nevoie de minimum 25 de mebri si cel putin un sfert din statele membre trebuie sa fie reprezentatee in acel grup. Un europarlamentar poate face parte din:
Fiecare ideologie politica este reprezentata in Parlamentul European prin partide, grupari sau aliante.
Existenta familiilor politice (partide) din Parlamentul European este importanta, intrucat acestia reprezinta modul in care tarile membre UE au votat: stanga, dreapta, centru sau, sa speram ca nu, extremisti.
Totodata, familiile politice din Parlamentul European primesc raporturile realizate de Comitete pentru anumite legi si pot decide daca introduc amendamente, daca sustin sau nu sustin acea bucata de legislatie in timpul sedintelor de plen, unde participa toti cei 751 de europarlamentari.
Partidele din Romania fac parte din aceste familii europene, dupa cum ni s-a reamintit recent. PSD e membru PES si PNL e membru PPE. Gruparile politice europene pot decide sa intrerupa relatiile cu un anumit partid politic, insa asta nu afecteaza in niciun fel parcursul Parlamentului European.
Ca europeni, ne confruntam cu numeroase provocari, de la migratie pana la schimbarile climatice, de la somajul in randul tinerilor pana la protectia datelor. Traim intr-o lume competitiva, tot mai globalizata. In acelasi timp, referendumul privind Brexitul ne-a demonstrat ca UE nu este un proiect irevocabil. Si, in timp ce multi dintre noi luam democratia de buna, fiind convinsi ca nu va disparea niciodata, ea pare sa fie supusa unor amenintari tot mai mari, atat in teorie, cat si in practica.
Iata cateva exemple in care putem observa efectele Uniunii Europene asupra vietii noastre directe:
Asadar, e important ca la alegerile din mai sa votam! Nu conteaza cu cine, dar ar fi bine sa ne exercitam optiunea pentru viitorul Uniunii Europene.
Poti afla ce face UE pentru tine, dand click pe imaginea de mai jos.
Finalmente, intelegem faptul ca democratia si institutiile UE pot sa creeze confuzie, insa tara noastra a avut parte de multe beneficii odata cu intrarea in UE. De aceea, e important sa ne mentinem parcursul european si sa ne exprimam prin vot cu privire la oamenii pe care ii vom trimite acolo. Viitorul nostru, al tuturor, va fi intr-o masura mai mare sau mai mica determinat de europarlamentarii pe care ii trimitem la Bruxelles.
Art. 49, art. 50, art. 51 si art. 52 din Legea nr. 33/2007 republicata stabilesc:
Art. 49
(1) Dupa inchiderea salii unde se voteaza, presedintele, in prezenta membrilor biroului electoral, efectueaza operatiunile de numarare a buletinelor de vot si de consemnare a rezultatului votarii, dupa cum urmeaza:
a) verifica starea sigiliilor de pe urnele de votare, sigileaza fanta urnelor de votare, introduce stampilele cu mentiunea "VOTAT" intr-un plic care se sigileaza prin aplicarea stampilei de control a sectiei de votare. Disparitia uneia sau a mai multor stampile se consemneaza in procesul-verbal ce va insoti predarea materialelor primite la judecatoria in a carei raza teritoriala isi au sediul;
b) anuleaza buletinele de vot neintrebuintate, prin inscrierea pe diagonala primei pagini a mentiunii "ANULAT" si aplicarea stampilei de control a sectiei de votare; in cazul in care exista pachete cu buletine de vot intacte, mentiunea "ANULAT" se aplica o singura data pe pachetul respectiv; numarul acestor buletine se inscrie la rubrica d) a procesului-verbal prevazut la alin. (3);
c) stabileste numarul alegatorilor inscrisi in copia listei electorale permanente, respectiv in copia listei electorale speciale primite din partea primarului unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza isi are sediul sectia de votare; este interzis, sub sanctiunea legii, ca pe aceste liste sa existe stersaturi, modificari sau completari, cu exceptiile prevazute la art. 11 alin. (17) si (18), art. 12 alin. (14) si (15) si art. 47 alin. (2). Rezultatul numararii se va inscrie la pct. a1, respectiv pct. a2, din modelul procesului-verbal prevazut la alin. (3);
d) stabileste numarul alegatorilor prezenti la urne, prin numararea semnaturilor inscrise pe listele electorale existente in sectia de votare. Rezultatele vor fi consemnate in procesul-verbal la pct. b1, b2, respectiv pct. b3, din modelul prevazut la alin. (3);
e) desigileaza urnele, una cate una, si numara voturile gasite in acestea;
f) sunt nule buletinele de vot pe care nu a fost aplicata stampila de control a sectiei de votare, buletinele de alt model decat cel legal aprobat, buletinele pe care nu a fost aplicata stampila "VOTAT" sau la care stampila este aplicata pe mai multe patrulatere; votul este valabil in cazul in care, desi stampila aplicata a depasit limitele patrulaterului, optiunea alegatorului este evidenta; buletinele de vot nule nu intra in calculul voturilor valabil exprimate.
(2) La deschiderea fiecarui buletin, presedintele citeste cu voce tare lista de candidati care a fost votata sau, dupa caz, numele si prenumele candidatului independent votat si arata buletinul de vot celor prezenti. Buletinele de vot deschise se grupeaza pe partide politice, aliante politice, aliante electorale, precum si pe organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale si pe candidati independenti, se numara si se leaga separat. Voturile nule, listele de candidati sau prenumele si numele candidatilor independenti si voturile valabil exprimate pentru fiecare se consemneaza in cate un tabel separat de cate un membru al biroului electoral al sectiei de votare, desemnat de presedinte.
(3) Dupa deschiderea urnelor si numararea voturilor, presedintele biroului electoral al sectiei de votare va incheia un proces-verbal, in 3 exemplare, care cuprinde:
a) numarul total al alegatorilor inscrisi in copia de pe lista electorala permanenta si in copia de pe lista electorala speciala (pct. a = pct. a1 + pct. a2), din care:
a1) numarul total al alegatorilor inscrisi in copia de pe lista electorala permanenta (pct. a1 ≥ pct. b1);
a2) numarul total al alegatorilor inscrisi in copia de pe lista electorala speciala (pct. a2 ≥ pct. b2);
b) numarul total al alegatorilor inscrisi in listele electorale existente la sectia de votare, care s-au prezentat la urne (pct. b = pct. b1 + pct. b2 + pct. b3), din care:
b1) numarul total al alegatorilor inscrisi in copia de pe lista electorala permanenta, care s-au prezentat la urne;
b2) numarul total al alegatorilor inscrisi in copia de pe lista electorala speciala, care s-au prezentat la urne;
b3) numarul total al alegatorilor inscrisi in lista electorala suplimentara, care s-au prezentat la urne;
c) numarul buletinelor de vot primite (pct. c >/= pct. d + pct. e + pct. f);
d) numarul buletinelor de vot neintrebuintate si anulate;
e) numarul voturilor valabil exprimate (pct. e
f) numarul voturilor nule;
g) numarul voturilor valabil exprimate obtinute de fiecare lista de candidati sau de fiecare candidat independent;
h) expunerea, pe scurt, a intampinarilor formulate, precum si a contestatiilor inaintate biroului electoral judetean, al sectorului municipiului Bucuresti sau biroului electoral pentru sectiile de votare din strainatate;
i) starea sigiliilor de pe urne la incheierea votarii.
(4) La pct. h) din procesul-verbal se vor mentiona si situatiile in care:
a) numarul buletinelor de vot gasite in urna difera de numarul alegatorilor care au votat, rezultat in urma numararii semnaturilor din listele electorale permanente, suplimentare si speciale;
b) numarul buletinelor de vot gasite in urna adunat cu cel al buletinelor de vot neintrebuintate si anulate difera de numarul total de buletine de vot primite.
(5) Procesul-verbal se semneaza de presedintele biroului electoral al sectiei de votare si de ceilalti membri si va purta stampila de control a biroului electoral. Lipsa semnaturilor unor membri ai biroului sectiei de votare nu influenteaza valabilitatea procesului-verbal. Presedintele va mentiona motivele care au impiedicat semnarea.
(6) Un exemplar al procesului-verbal se afiseaza la loc vizibil, la sediul biroului electoral al sectiei de votare.
(7) Membrilor birourilor electorale ale sectiilor de votare li se elibereaza, la cerere, o copie de pe procesul-verbal, certificata de catre toti cei care au semnat originalul.
(8) Doua exemplare ale procesului-verbal prevazut la alin. (3), insotite de toate intampinarile si contestatiile privitoare la operatiunile electorale ale biroului electoral al sectiei de votare, buletinele de vot nule si cele contestate, precum si listele electorale utilizate alcatuiesc un dosar sigilat si stampilat. In cel mult 24 de ore de la incheierea votarii, dosarul este inaintat biroului electoral judetean sau, dupa caz, biroului electoral al sectorului municipiului Bucuresti de catre presedintele biroului electoral al sectiei de votare, cu paza inarmata, insotit, la cerere, de alti membri ai biroului electoral respectiv.
(9) Procesele-verbale intocmite de birourile electorale ale sectiilor de votare din strainatate, insotite de toate intampinarile si contestatiile privitoare la operatiunile electorale ale biroului electoral al sectiei de votare, sunt transmise prin mijloace electronice la biroul electoral pentru sectiile de votare din strainatate, prin grija misiunilor diplomatice si a consulatelor, in cel mult 24 de ore de la primirea acestora. Exactitatea datelor din aceste procese-verbale este confirmata telefonic de catre presedintele sau loctiitorul biroului electoral pentru sectiile de votare din strainatate, care contrasemneaza si stampileaza documentele primite. Procesele-verbale contrasemnate sunt utilizate in centralizarea rezultatelor votarii.
(10) In termen de 24 de ore de la primirea dosarului prevazut la alin. (8), biroul electoral judetean sau, dupa caz, al sectorului municipiului Bucuresti trimite cate un exemplar al fiecarui proces-verbal intocmit de birourile electorale ale sectiilor de votare la tribunalul in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea; biroul electoral pentru sectiile de votare din strainatate transmite cate o copie, contrasemnata si stampilata, a fiecarui proces-verbal intocmit de birourile electorale ale sectiilor de votare din strainatate, Tribunalului Bucuresti.
(11) Partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantele politice sau electorale dintre acestea care au participat la alegeri, precum si candidatii independenti pot obtine copii de pe exemplarele proceselor-verbale prevazute la alin. (10).
Articolul 50
(1) Dupa primirea proceselor-verbale de la toate birourile electorale ale sectiilor de votare si dupa solutionarea intampinarilor si contestatiilor primite, biroul electoral judetean, biroul electoral al sectorului municipiului Bucuresti sau biroul electoral pentru sectiile de votare din strainatate incheie un proces-verbal centralizator al indicatorilor cuprinsi in procesele-verbale ale sectiilor de votare, dupa cum urmeaza:
a) numarul total al alegatorilor inscrisi in copiile de pe listele electorale permanente si in listele electorale speciale (pct. a = pct. a1 + pct. a2), din care:
a1) numarul total al alegatorilor inscrisi in copiile de pe listele electorale permanente (pct. a1 ≥ pct. b1);
a2) numarul total al alegatorilor inscrisi in copiile de pe listele electorale speciale (pct. a2 ≥ pct. b2);
b) numarul total al alegatorilor inscrisi in listele electorale, care s-au prezentat la urne (pct. b = pct. b1 + pct. b2 + pct. b3), din care:
b1) numarul total al alegatorilor inscrisi in copiile de pe listele electorale permanente, care s-au prezentat la urne;
b2) numarul total al alegatorilor inscrisi in copiile de pe listele electorale speciale, care s-au prezentat la urne;
b3) numarul total al alegatorilor inscrisi in listele electorale suplimentare, care s-au prezentat la urne;
c) numarul buletinelor de vot primite (pct. c >/= pct. d + pct. e + pct. f);
d) numarul buletinelor de vot neintrebuintate si anulate;
e) numarul voturilor valabil exprimate (pct. e
f) numarul voturilor nule;
g) numarul voturilor valabil exprimate obtinute de fiecare lista de candidati sau de fiecare candidat independent;
h) modul de solutionare a contestatiilor si intampinarilor primite.
(2) Prevederile art. 49 alin. (5) si (7) se aplica corespunzator.
(3) Procesul-verbal prevazut la alin. (1) impreuna cu procesele-verbale primite de la birourile electorale ale sectiilor de votare, precum si cu toate intampinarile si contestatiile, formand un dosar sigilat, stampilat si semnat de membrii biroului electoral judetean, ai biroului electoral al sectorului municipiului Bucuresti sau ai biroului electoral pentru sectiile de votare din strainatate, precum si toate dosarele cuprinzand listele electorale utilizate in cadrul sectiilor de votare, cu exceptia celor organizate in strainatate, indosariate pe sectii de votare si pe tipuri de liste, se inainteaza cu paza inarmata la Biroul Electoral Central, in cel mult 48 de ore de la primirea ultimului proces-verbal de la birourile electorale ale sectiilor de votare.
Articolul 51
(1) Pentru partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantele politice si aliantele electorale, pragul electoral de atribuire a mandatelor reprezinta 5% din totalul voturilor valabil exprimate, la nivel national.
(2) Candidatilor independenti li se pot atribui mandate daca au obtinut, fiecare in parte, un numar de voturi valabil exprimate cel putin egal cu coeficientul electoral national. Coeficientul electoral national reprezinta partea intreaga a raportului dintre numarul total de voturi valabil exprimate si numarul de mandate de parlamentari europeni ce revin Romaniei.
Articolul 52
(1) Atribuirea mandatelor de parlamentar european se face, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 51, de catre Biroul Electoral Central, dupa cum urmeaza:
a) in prima etapa, Biroul Electoral Central calculeaza pragul electoral si coeficientul electoral national si stabileste, in ordinea descrescatoare a numarului de voturi valabil exprimate, lista partidelor politice, organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantelor politice, aliantelor electorale si candidatilor independenti carora li se pot repartiza mandate;
b) in etapa a doua, se repartizeaza mandatele la nivelul circumscriptiei nationale pentru listele selectate in conditiile prevazute la lit. a) prin metoda d'Hondt. Metoda d'Hondt de repartizare a mandatelor consta in impartirea voturilor valabil exprimate pentru fiecare lista si candidat independent, selectate in conditiile prevazute la lit. a), la 1, 2, 3, 4 ... pana la numarul total de mandate de repartizat, si ierarhizarea acestor caturi in ordine descrescatoare. Numarul de mandate repartizate fiecarei liste in parte corespunde cu numarul total de caturi aferente fiecarei liste cuprinse in sirul ordonat, pana la repartizarea tuturor mandatelor;
c) candidatului independent caruia i-ar reveni cel putin un mandat i se repartizeaza un singur mandat, indiferent de cate mandate au rezultat din calcul. In acest caz, repartizarea celorlalte mandate se face in continuare, pentru liste sau candidati independenti, cu respectarea conditiilor prevazute la lit. a) si b) si a prevederilor art. 51 alin. (1).
(2) Procesul-verbal, intocmit potrivit legii, se semneaza de catre presedinte sau de loctiitorul acestuia si de ceilalti membri ai Biroului Electoral Central, in prezenta carora a fost intocmit. Lipsa semnaturii unor membri ai birourilor nu afecteaza valabilitatea procesului-verbal si a alegerilor. Presedintele mentioneaza motivele care au impiedicat semnarea.
(3) Biroul Electoral Central inmaneaza candidatilor alesi un certificat constatator al alegerii.
(4) Dupa primirea proceselor-verbale de la toate birourile judetene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucuresti sau biroul electoral pentru sectiile de votare din strainatate, Biroul Electoral Central incheie un proces-verbal privind centralizarea voturilor si atribuirea mandatelor, dupa cum urmeaza:
a) numarul total al alegatorilor inscrisi in copiile de pe listele electorale permanente si in listele electorale speciale (pct. a = pct. a1 + pct. a2), din care:
a1) numarul total al alegatorilor inscrisi in copiile de pe listele electorale permanente (pct. a1 >/= pct. b1);
a2) numarul total al alegatorilor inscrisi in copiile de pe listele electorale speciale (pct. a2 >/= pct. b2);
b) numarul total al alegatorilor inscrisi in listele electorale, care s-au prezentat la urne (pct. b = pct. b1 + pct. b2 + pct. b3), din care:
b1) numarul total al alegatorilor inscrisi in copiile de pe listele electorale permanente, care s-au prezentat la urne;
b2) numarul total al alegatorilor inscrisi in copiile de pe listele electorale speciale, care s-au prezentat la urne;
b3) numarul total al alegatorilor inscrisi in listele electorale suplimentare, care s-au prezentat la urne;
c) numarul buletinelor de vot primite (pct. c >/= pct. d + pct. e + pct. f);
d) numarul buletinelor de vot neintrebuintate si anulate;
e) numarul voturilor valabil exprimate (pct. e
f) numarul voturilor nule;
g) numarul voturilor valabil exprimate obtinute de fiecare lista de candidati sau de fiecare candidat independent;
h) numarul voturilor valabil exprimate, obtinute de fiecare lista de candidati care a intrunit pragul electoral si de fiecare candidat independent care a intrunit coeficientul electoral (in ordinea descrescatoare a numarului voturilor valabil exprimate);
i) lista caturilor calculate conform metodei d'Hondt pentru fiecare lista de candidati care a intrunit pragul electoral si pentru fiecare candidat independent care a intrunit coeficientul electoral;
j) lista sortata descrescator a caturilor calculate conform metodei d'Hondt;
k) numarul mandatelor atribuite fiecarei liste de candidati sau fiecarui candidat independent (in ordinea descrescatoare a numarului de mandate);
l) lista membrilor alesi pentru Parlamentul European;
m) lista membrilor supleanti pentru Parlamentul European.
(5) Biroul Electoral Central preda Autoritatii Electorale Permanente dosarele cuprinzand listele electorale utilizate in cadrul sectiilor de votare, indosariate pe sectii de votare si pe tipuri de liste. La sesizarea partidelor politice, a organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantelor politice, aliantelor electorale si a candidatilor independenti care participa la alegeri, facuta in cel mult 15 zile de la data validarii rezultatului alegerilor si insotita de probele pe care se intemeiaza, Autoritatea Electorala Permanenta verifica listele electorale utilizate in cadrul sectiilor de votare la care se refera sesizarea, in vederea descoperirii cazurilor in care o persoana a votat fara a avea drept de vot sau a votat de mai multe ori in aceeasi zi de referinta. Termenul de verificare a listelor electorale utilizate in cadrul sectiilor de votare este de 6 luni de la primirea acestora. In situatia in care Autoritatea Electorala Permanenta descopera indicii privind savarsirea infractiunii prevazute la art. 387 din Codul penal, aceasta sesizeaza organele de urmarire penala competente.
(la 01-02-2014, Alin. (5) al art. 52 a fost modificat de pct. 1 al art. 195 din LEGEA nr. 187 din 24 octombrie 2012 publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 757 din 12 noiembrie 2012. )
(6) La expirarea termenului prevazut la alin. (5) pentru verificarea listelor electorale utilizate in cadrul sectiilor de votare, Autoritatea Electorala Permanenta asigura arhivarea lor electronica de catre un furnizor de servicii de arhivare electronica, conform Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica.
In zilele imediat urmatoare anuntarii rezultatelor, deputatii noului Parlament formeaza grupuri politice. Distributia fortelor politice in noul Parlament poate determina constituirea unor noi aliante si crearea unor noi grupuri. La prima sa sedinta plenara, noul Parlament isi alege presedintele. Parlamentul alege apoi noul presedinte al Comisiei Europene si, ulterior, examineaza si aproba intreaga Comisie.
Conform informatiilor oficiale furnizate de Parlamentul European, un europarlamentar castiga lunar 6824 de euro. Din aceasta suma ia si statul roman o parte, asadar persoana care ne reprezinta la Strasbourg sau Bruxelles primeste un salariul lunar de aproximat 6300 de euro. Intr-un interviu acordat Recorder, europarlamentarul Mircea Diaconu confirma faptul ca primeste lunar 6320 de euro (~30.000 lei).
La aceasta suma se adauga:
Pensia unui europarlamentar cu un singur mandat este de aproximativ 1.400 de euro pe luna si o primeste dupa varsta de 63 de ani. Aceasta poate fi mai mare, daca persoana a avut mai multe mandate de europarlamentar, intrucat valoarea pensiei este egala cu 3,5% din totalul salariului primit intr-un an de mandat.
Cei care castiga cu adevarat bine sunt comisarii europeni (ex. Corina Cretu) care primesc lunar o indemnizatie de 22.367 euro.
In comparatie cu alesii europeni presedintele Romaniei are un salariu lunar de aproximativ 24.000 de lei, iar un deputat sau senator castiga in fiecare luna aproximativ 19.000 de lei.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri