Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a eliberat raportul de activitate pentru 2018 prin intermediul caruia subliniaza si problemele GDPR pe care firmele le vor intalni mai des in 2020.
"Anul 2018 a reprezentat un moment de reforma in domeniul protectiei datelor cu caracter personal, prin inceperea aplicarii efective, din data de 25 mai 2018, a Regulamentului (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice fata de prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/EC (Regulamentul General privind Protectia Datelor), adoptat pe data de 27 aprilie 2016, de catre Parlamentul European si Consiliul. Efectul adoptarii acestei reglementari europene a constat in uniformizarea principiilor si regulilor de prelucrare a datelor personale in toate statele membre ale Uniunii Europene, in consolidarea adusa drepturilor persoanelor fizice si in cresterea responsabilitatii operatorilor in legatura cu prelucrarile efectuate. Un aspect de noutate, pe care doresc sa-l supun atentiei dumneavoastra, consta in instituirea obligatiei institutiilor publice si, in anumite situatii, a entitatilor private, de a-si desemna o persoana responsabila cu protectia datelor, in functie de anumite criterii stabilite expres prin dispozitiile art. 37 din Regulament. Apreciem ca aceasta a avut un impact pozitiv in activitatea operatorilor din Romania si, implicit, efecte benefice in privinta respectarii drepturilor persoanelor fizice", spune Ancuta Gianina Opre, presedintele ANSPDCP.
Aceasta a mai aratat ca in anul 2018, actiunile ANSPDCP au urmarit in mod special:
In primul rand, privind la datele cuprinse in raport aflam ca GDPR a stabilit si un mecanism nou de cooperare intre autoritatile nationale de supraveghere care implica un organism european cu personalitate juridica – Comitetul European pentru Protectia Datelor (European Data Protection Board - EDPB). Acesta va raspunde de medierea pozitiilor intre autoritatile nationale de supraveghere, precum si de elaborarea unor ghiduri si recomandari destinate unei aplicari unitare a acestei noi reglementari in spatiul Uniunii Europene. Mai mult, se prevede o extindere a competentelor si sarcinilor autoritatilor nationale de supraveghere si, pe cale de consecinta, rezulta necesitatea anumitor modificari legislative nationale prin care sa se consolideze capacitatea institutionala si administrativa a Autoritatii nationale de supraveghere, inclusiv prin alocarea si asigurarea unor resurse umane, materiale si financiare corespunzatoare.
In al doilea rand, ANSPDCP ofera clarificari importante cu privire la o serie de intrebari importante, dupa cum urmeaza:
Prelucrarea datelor privind starea de sanatate
Art. 4 din GDPR stabileste o serie de definitii, printre care si cea a datelor cu caracter personal. De asemenea, datele privind sanatatea sunt definite de aceleasi dispozitii legale sus-mentionate, ca fiind ”date cu caracter personal legate de sanatatea fizica sau mentala a unei persoane fizice, inclusiv prestarea de servicii de asistenta medicala, care dezvaluie informatii despre starea de sanatate a acesteia” (art. 4 pct. 15). Prin urmare, in acceptiunea definitiilor sus-citate, Autoritatea Nationala de Supraveghere a precizat ca informatiile precum codurile diagnosticelor ce apartin unor persoane fizice (angajatii) reprezinta date cu caracter personal ce vizeaza starea de sanatate. ANSPDCP a apreciat ca datele privind starea de sanatate pot fi prelucrate (dezvaluite) fie cu consimtamantul persoanei vizate, fie in celelalte conditii de exceptie, de stricta interpretare si aplicare prevazute de GDPR, iar in indeplinirea anumitor scopuri, datele se prelucreaza de catre un profesionist supus obligatiei de pastrare a secretului profesional sau de catre o alta persoana supusa unei obligatii de confidentialitate.
Monitorizarea angajatilor la locul de munca
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII
Cartea verde a contabilitatii
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Stabilirea calitatii de operator, imputernicit sau operatori asociati
In contextul prelucrarii datelor personale de catre diverse entitati in vederea realizarii scopurilor propuse, acestea pot avea, dupa caz, calitatea de operatori, imputerniciti sau operatori asociati, asa cum sunt acestia definiti de Regulamentul general privind protectia datelor. Raportat la prevederile legale incidente, o anumita entitate si partenerii sai contractuali ar putea avea calitatea de operatori asociati, in masura in care acestia stabilesc in comun scopurile si mijloacele de prelucrare, au incheiat un acord prin care se stabilesc responsabilitatile fiecaruia in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor care le revin in temeiul Regulamentului si, indiferent de clauzele acordului, persoana vizata isi poate exercita drepturile in temeiul Regulamentului cu privire la si in raport cu fiecare dintre operatori. De asemenea, o societate si partenerii sai pot avea fiecare calitatea de operator pentru prelucrarile de date pe care le realizeaza in mod individual, potrivit scopurilor si mijloacelor stabilite de operator sau de un act normativ si pentru care poarta intreaga raspundere. In ceea ce priveste calitatea de imputernicit, art. 4 pct. 8 din Regulamentul General privind Protectia Datelor defineste „persoana imputernicita de operator” ca fiind persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care prelucreaza datele cu caracter personal in numele operatorului. De asemenea, art. 28 alin. (3) lit. a) si alin. (10) din acelasi Regulament stabileste o serie de obligatii in sarcina operatorului si a imputernicitului.
Transferul de date intr-un stat tert
Cu privire la acest aspect, art. 46 alin. (1) din Regulamentul General privind Protectia Datelor prevede ca in absenta unei decizii privind caracterul adecvat al nivelului de protectie, operatorul sau persoana imputernicita de operator poate transfera date cu caracter personal catre o tara terta sau o organizatie internationala numai daca operatorul sau persoana imputernicita de operator a oferit garantii adecvate si cu conditia sa existe drepturi opozabile si cai de atac eficiente pentru persoanele vizate. Raportat la prevederile legale sus-mentionate, transferul datelor cu caracter personal catre state terte care nu ofera un nivel adecvat de protectie se poate realiza in temeiul art. 46 din Regulament, cu respectarea principiilor de prelucrare a datelor cu caracter personal.
Supravegherea video de catre asociatiile de proprietari
Prelucrarea datelor cu caracter personal prin utilizarea unor sisteme de televiziune cu circuit inchis cu posibilitati de inregistrare si stocare a imaginilor si datelor se supune prevederilor GDPR. Instalarea si utilizarea sub aspect tehnic a echipamentelor si elementelor componente ale sistemului de supraveghere video se realizeaza si in conformitate cu Legea nr. 333/2003 si normele metodologice de aplicare a acesteia. Prelucrarile de date efectuate vor fi precedate de o informare clara, concisa, intr-un limbaj simplu, in conformitate cu art. 13 din Regulament, care obliga operatorul sa furnizeze persoanei vizate o serie de informatii. In ceea ce priveste informarea persoanelor vizate, Autoritatea Nationala de Supraveghere precizeaza faptul ca in spatiile monitorizate trebuie instalata o pictograma adecvata, care sa contina o imagine reprezentativa, pozitionata la o distanta rezonabila de locurile unde sunt amplasate echipamentele de supraveghere, astfel incat sa poata fi vazuta de orice persoana. In plus, s-a recomandat ca perioada de stocare a datelor cu caracter personal (imaginea) prelucrate de asociatie ca urmare a instalarii sistemului de supraveghere video sa nu depaseasca 30 zile.
In al doilea rand, necesitatea notificarii prelucrarilor de date dupa aplicarea GDPR instituita inainte NU mai este necesara.
In al treilea rand, ANSPDCP recomanda firmelor sa ia urmatoarele masuri concrete privind securitatea prelucrarii datelor cu caracter personal:
In al patrulea rand, validitatea consimtamantului si efectele retragerii acestuia introduc urmatoarele obligatii pentru companii:
Atentie! Datele pot fi pastrate dupa retragerea consimantului numai:
Finalmente, nu uitati ca specialistii nostri ti-au pus la dispozitie un portal profesionist si util din care poti afla toate informatiile care te intereseaza, inclusiv si aplicarea particularitatilor.
Aveti, spre exemplu, o nelamurire din sfera protectiei datelor personale in firma dvs. (orice nelamurire)? Nu stiti exact cum se aplica prevederile GDPR in situatia concreta cu care va confruntati?
Daca aveti un abonament pe 6 de luni este suficient sa sunati joi, in intervalul 14.00-16.00 la Serviciul Infotel GDPR si veti primi PE LOC solutia impecabila, cu temeiul legal amanuntit – o solutie 100% profesionista si eleganta, asa cum doar specialistii de clasa pot sa ofere!
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE