Ministerul Finantelor anunta, intr-un comunicat, ca inspectorii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala au efectuat pe parcursul anului 2023 77.129 verificari fiscale si antifrauda (inspectii fiscale, controale antifrauda, verificari documentare) in cadrul carora au identificat si recalculat obligatii fiscale datorate bugetului de stat in cuantum de 10,62 miliarde lei, din care mai mult de jumatate reprezinta TVA.
Aproximativ 70% din obligatiile fiscale identificate de inspectorii ANAF au fost generate in domeniul industriilor prelucratoare, comertului (cu ridicata si amanuntul), repararii autovehiculelor si motocicletelor si constructii. De asemenea, pierderea fiscala inregistrata de contribuabili a fost redusa cu 4,81 miliarde lei si au fost identificate abateri pentru sanctionarea carora au fost dispuse amenzi si confiscari in cuantum de peste 206 milioane lei.
NOU! Crezi ca esti pregatit pentru controalele Fiscului? Ghid practic de aparare impotriva capcanelor legii ...click AICI pentru mai multe detalii<<
Analiza de risc fiscal care a fundamentat verificarile fiscale si antifrauda a avut in vedere criterii precum scaderea cuantumului taxelor si impozitelor declarate in domenii care au inregistrat crestere economica in anul 2022, fata de anul 2021, diminuarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microintreprinderilor cu sponsorizari/mecenat/burse private, cu sume care depasesc cuantumul legal de deductibilitate, sau activitatea economica generatoare de venituri a organizatiilor nonprofit si omiterea declararii obligatiilor fiscale aferente.
„Raportul ANAF pe 2023 arata ca abordarea a fost una constructiva, activitatea de control fiscal fiind ultima parghie pentru realizarea conformarii la declarare. Inspectorii au adoptat abordarea personalizata si progresiva a formelor si actiunilor de control fiscal. In 2024, noutatea este adusa de faptul ca rezolvam cele mai importante probleme legate de analiza volumelor mari de date, pentru obtinerea rezultatelor precise in timp util. Implementarea SAF-T, a sistemului de facturare electronic, a sistemului caselor de marcat electronice, dar si a altor sisteme avansate de analiza, precum si integrarea acestora, va duce la optimizarea analizei de risc. Vom vorbi despre o alta coerenta a datelor/informatiilor declarate prin intermediul declaratiilor fiscale de catre contribuabil cu datele din contabilitatea acestuia, astfel incat sa poata fi identificati contribuabilii cu risc fiscal. Sinergia intre toate aceste sisteme va rafina intregul proces de inspectii, astfel incat sa se poata actiona tintit in zonele in care se manifesta cele mai mari fenomene de evaziune fiscala”, a explicat ministrul Marcel Bolos.
Pentru imbunatatirea gradului de conformare voluntara la declararea si plata taxelor si impozitelor, in 2023 au fost comunicate contribuabililor 12.558 notificari de conformare emise de structurile de inspectie fiscala, pentru riscuri fiscale totale calculate la 1,1 miliarde lei.
De asemenea, au fost transmise 10.424 notificari emise de structurile antifrauda fiscala catre persoane fizice care au incasat ramburs un cuantum total de 860 milioane lei, prin intermediul furnizorilor de servicii de curierat. Notificarile au vizat depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit.
Pentru respectarea principiilor care guverneaza activitatea ANAF, respectiv incurajarea cresterii conformarii voluntare la declarare a contribuabililor si prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, controlul fiscal direct devine ultima parghie.
In acest sens, Agentia Nationala de Administrare Fiscala desfasoara in prezent doua tipuri de actiuni care presupun interactiunea de la distanta cu contribuabilul:
- emiterea Notificarii de conformare – document prin care se transmite contribuabililor, care ar urma sa fie selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale, riscurile fiscale identificate, in scopul reanalizarii situatiei fiscale si indeplinirii obligatiilor fiscale conform prevederilor legale, ori a clarifica riscurile fiscale notificate, dupa caz;
- verificarea documentara, care consta in analizarea situatiei fiscale de fapt a contribuabilului, atat pe baza documentelor existente la dosarul sau fiscal, cat si pe baza oricaror informatii si documente relevante transmise de terti sau detinute de ANAF.