„Interesul cetateanului, al justitiabililor, trebuie sa primeze in orice masura de reforma, inclusiv atunci cand apare necesara rationalizarea instantelor”.
Aceasta e ideea de baza Grupului de lucru al proiectului „Reforma justitiei in Europa”, din cadrul Retelei Europene a Consiliilor Judiciare (RECJ), reunit in perioada 19-20 decembrie la Bruxelles.
Intalnirea, la care au participat 27 de reprezentanti ai sistemelor judiciare din Europa, din partea a 16 tari membre RECJ.
Dumbrava: „Bunele practici dintr-un stat pot fi preluate si de altele”
Consiliul Superior din Romania, prin presedintele sau, este coordonatorul acestui grup de lucru, care isi propune sa identifice bune practici privind reforma judiciara in statele membre si observatoare la RECJ, care ar putea fi valorificate sub forma unei Recomandari a RECJ. Aceasta ar urma sa fie adoptata in luna mai, anul viitor, la Adunarea Generala de la Dublin.
„In aceste vremuri dificile, in contextul crizei financiare, membrii si observatorii la RECJ vin cu solutii concrete pentru a mentine calitatea actului de justitie si accesul la justitie la standarde inalte. Interesul cetateanului, al justitiabililor, trebuie sa primeze in orice masura de reforma, inclusiv atunci cand apare necesara rationalizarea instantelor. Bunele practici existente in unele state pot fi preluate si de alte tari, fara a aduce atingere propriilor sisteme judiciare”, a declarat coordonatorul proiectului, presedintele CSM Horatius Dumbrava.
Temele majore ale reuniunii
In pregatirea reuniunii de la Bruxelles, CSM a centralizat raspunsurile statelor membre si observatoare ale RECJ la un chestionar elaborat pentru facilitarea elaborarii unui raport privind reforma judiciara in Europa.
Acesta a constituit baza discutiilor pe parcursul celor doua zile ale reuniunii, asupra a patru teme majore:
* rationalizarea si reorganizarea instantelor si a parchetelor
* finantarea sistemului judiciar;
* simplificarea procedurilor judiciare, mijloace alternative de solutionare a litigiilor si introducerea noilor tehnologii;
* managementul instantelor si optimizarea volumului de lucru al instantelor si parchetelor.
Astfel, in cadrul dezbaterilor, s-au desprins elemente comune in toate statele participante, dar si situatii diferite ce tin de diferentele de sisteme si traditii juridice. Bunele practici identificate vor fi avute in vedere in proiectul de recomandare care urmeaza a fi elaborat pana la reuniunea de la Dublin.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Sub sanctiunea nulitatii absolute, nicio masura, cu exceptia celei prevazute la art. 248 alin. 1 lit. a, respectiv avertismentul scris, nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari disciplinare prealabile. Se sanctoneaza un salariat cu avertisment scris. Precizati daca este suficienta comunicarea deciziei de sanctionare, cu avertisment in acest caz, pe e-mail-ul de serviciu al salariatului. Mentionez ca e-mail-ul de serviciu este utilizat oficial pentru comunicari importante,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul pensiei la limita de varsta in cei 40 de ani cu reducere de 5 ani, sunt inclusi anii pentru concediu crestere copii? Daca salariata are 40 de ani de munca 36 de ani munca 4 ani crestere copil = total 40 ani, poate iesi la pensie cu 5 ani mai devreme, 63-5 = 58 ani?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<