Asociatia Magistratilor din Romania se simte obligata sa semnaleze opiniei publice, societatii civile, mass-mediei si nu in ultimul rand factorilor responsabili de conducerea acestei tari ca votul Senatului din sedinta din 31.10.2011 privind respingerea proiectului de lege al promovarii practicii unitare si de modificare si completare a Legii nr. 304/2004, a codurilor de procedura civila si de procedura penala reprezinta un act de vointa politica ostil la adresa eforturilor intreprinse, inclusiv de magistratura romana, pentru o reala reforma a justitiei.
Ingrijorarea factorilor politici cu privire la continutul viitorului Raport al Comisiei Europene din cadrul Mecanismului de cooperare si verificare, criticile acerbe aduse justitiei pentru esecurile politicului de a realiza integrarea Romaniei in spatiul Schengen constituie atitudini de parada mascata care trebuie sanctionate public.
Comisia Europeana prin Mecanismul de Cooperare si Verificare a recomandat inca din 2010 Romaniei, si aceasta s-a obligat, ca Inalta Curte de Casatie si Justitie sa functioneze mai eficient ca instanta de casatie si sa se ocupe de unificarea jurisprudentei intrucat, potrivit raportorilor, reformele nu sunt suficient de aprofundate pentru a combate cu succes efectele practicii neunitare, in detrimentul justitiabilului si decredibilizarii actului de justitie.
Noile coduri de procedura, atat de mult clamate, sunt deficitare si sub aspectul lipsei dispozitiilor legale care sa garanteze, intr-un proces coerent, natural, logic si structurat, unificarea practicii judiciare. Or, proiectul de lege recent respins, cu o motivare hilara, care traduce ignoranta si superficialitate, avea menirea de a raspunde cerintelor imediate, cu anihilarea lacunelor legislative.
Tributari disciplinei de partid, senatorii, prin votul lor, au dat dovada de necunoastere sau rea-vointa, desconsiderare si lipsa de responsabilitate fata de eforturile inclusiv europene investite in procesul major de elaborare a acestui proiect sustinut prin fonduri europene, ce a insumat munca a sute de judecatori si procurori, a asociatiilor profesionale si care, finalizat si asumat la nivel national, reprezenta indeplinirea unui angajament al clasei politice romanesti pentru o reala reforma in justitie.
Inca o dovada ca interesul politicului este de a mentine justitia in postura de „tap ispasitor”, expusa criticilor nedrepte, insidioase si iresponsabile, ca reformarea justitiei este doar prin vointa politica un simulacru, ca actele asa-zis „reformatoare” promovate sunt doar cele care slujesc interese politice si care ignora constient dreptul romanului la o justitie dreapta, democrata si independenta.
Avem convingerea ca magistratura romana, cu sustinerea internationala, inclusiv a factorilor decizionali ai Comisiei Europene, va gasi resursele sa infranga conduita disimulata a celor care pretind reforma, dar care, in realitate, constituie o frana mascata in declaratii de circumstanta si interese politice de moment.
Presedinte interimar al Asociatiei Magistratilor din Romania
Conf.univ.dr.jud. Dan Spanu
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem un nr. de 10 angajati cu contract de munca pe perioada nedeterminata care beneficiau de indemnizatie de somaj atunci cand au fost angajati. Nu s-a incheiat conventie cu AJOFM pentru ca angajatorul sa beneficieze de subventionarea locurilor de munca. Din cauza unor dificultati financiare s-a decis incetarea contractelor angajatilor aflati in perioada de proba cu art. 31 alin. 3. Va rog sa imi spuneti in baza caror prevederi legale refuza AJOFM reluarea platii indemnizatiei de somaj...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<